کارنامه مسئولیت اجتماعی بانک اقتصادنوین در سال ۱۴۰۲

پنجره‌های مهربانی به‌سوی فردا

کدخبر : 596889

بانک اقتصادنوین، نخستین بانک خصوصی جمهوری اسلامی ایران در کنار ایفای مسئولیت‌های حرفه‌ای خود در حمایت از تولید و اشتغال ملی همواره نسبت به ایفای مسئولیت‌های اجتماعی خود به‌عنوان رویکردی متعالی به کسب‌وکار پایبند بوده و به‌عنوان عضوی از جامعه، کمک به توسعه عدالت توزیعی و بهره‌مندی اقشار کمتر برخوردار جامعه از امکانات پایه‌ای را از وظایف خود می‌دان

در سال ۱۴۰۲ نیز این رویکرد پررنگ‌تر از سال‌های گذشته ادامه پیدا کرد که اهم اقدامات انجام شده در ادامه آورده شده است.

افتتاح هفت مدرسه در نقاط کمتر برخوردار

بانک اقتصادنوین مدرسه‌سازی و مشارکت در تکمیل و تجهیز مدارس به‌ویژه در مناطق محروم و همچنین آسیب‌دیده از حوادث طبیعی همچون سیل و زلزله را در اولویت اقدامات خود در ایفای مسئولیت‌های اجتماعی قرار داده است. این اقدام با هدف رشد و تعالی نظام آموزش‌وپرورش و توسعه عدالت آموزشی انجام می‌شود که نتیجه آن ظهور نسل‌های دانش‌آموخته و توانمند خواهد بود تا برای هر چه‌بهتر ساختن و آراستن کشورمان آماده باشند.

در همین راستا بانک اقتصادنوین در سال ۱۴۰۲ هفت باب مدرسه در روستای دزج شهرستان دهاقان استان اصفهان، روستای فیض‌آباد شهرستان ابرکوه استان یزد، روستای چاه مرید شهرستان کهنوج استان کرمان، روستای بلو‌علیا شهرستان اندیکای استان خوزستان، روستای سیاه بید سفلی کرمانشاه، دو روستای باتک شهرستان سرباز و نعمت‌آباد شهرستان خاش واقع در استان سیستان و بلوچستان احداث و به کودکان و نوجوانان سرزمینمان تقدیم کرد. همچنین این بانک با آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ به دانش آموزان مدارس افتتاح‌شده خود ۳۸۵۰ عدد کوله‌پشتی حاوی نوشت‌افزار اهدا کرد که تمامی این اقلام با هدف حمایت از کالای ایرانی از تولیدکنندگان داخلی تامین شد.

با افتتاح این مدارس شمار مدارس بانک اقتصادنوین در سراسر کشور به ۴۸ رسید که از این تعداد ۴۳مدرسه به اتمام رسیده‌ و باقی نیز در مراحل نهایی ساخت قرار دارند. درعین‌حال، بانک اقتصادنوین به پیشنهاد سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور اقدام به ساخت یک سالن ورزشی چندمنظوره در روستای انوچ شهرستان ملایر استان همدان کرد که اهالی هفت روستای هم‌جوار را نیز تحت پوشش قرار می‌دهد.

وام بلاعوض با هدف اشتغال‌زایی

دیدگاه بانک اقتصادنوین محدود به حوزه مدرسه‌سازی نیست و این بانک به‌عنوان یک شهروند حقوقیِ مسئول، حمایت از اقشار آسیب‌پذیر را نیز بخشی مهم از وظایف خود می‌داند. این بانک در سال ۱۴۰۲ در استان سیستان و بلوچستان به‌عنوان یکی از محروم‌ترین استان‌های کشور از طریق اعطای وام بلاعوض ۸۱ طرح خوداشتغالی را به بهره‌برداری رسانده که این اقدام به ارتقا سطح رفاه و افزایش درآمد هم‌وطنان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) منجر شده است. این سیاست از سال ۱۴۰۰ در دستور کار بانک اقتصادنوین قرار گرفته و با گذشت سه سال (پایان سال ۱۴۰۲) حدود ۱۸۱ طرح در حوزه‌های مختلف مانند قالی‌بافی، پرورش دام و آبزیان، تصفیه خانگی آب، کارگاه خیاطی و گلخانه خانگی به بهره‌برداری رسیده است.

حمایت از کسب‌وکارهای محلی

توجه به فرهنگ‌های بومی و اصیل و کمتر شناخته‌شده و نقش آن‌ها در بستر اقتصاد خانوار و اشتغال‌زایی در مناطق و نواحی کمتر برخوردار کشور وجه نهفته اقدامات بانک اقتصادنوین در حوزه مسئولیت اجتماعی است. در آخرین نمونه از این اقدامات، هنر کمتر شناخته‌شده خامه‌دوزی به‌عنوان یک هنر بومی و اصیل در مناطق مختلف استان سیستان و بلوچستان با حمایت بانک اقتصادنوین جانی تازه گرفته است. همچنین این بانک طی دو سال گذشته با هدف حمایت از کسب‌وکارهای محلی این استان بخشی از هدایای تبلیغاتی خود را از طریق کارگاه‌های صنایع‌دستی در شهر زابل تامین کرده است. این اقدام بانک اقتصادنوین به ایجاد کارگاه‌های جدید اشتغال و کسب روزی برای حدود ۱۰۰ نفر از بانوان بومی هنرمند و سرپرست خانوار در این استان منجر شده است.

حضور موثر در سوانح طبیعی

بانک اقتصادنوین در سوانح طبیعی هم با مردم آسیب‌دیده همراه شده است. نمونه آخر آن سیل استان سیستان و بلوچستان بود که دل‌های زیادی را به درد آورد. این بانک با همکاری جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران کمک‌های نقدی خود را برای تامین اقلام غذایی، بهداشتی، امدادی و ضروری مورد نیاز هم‌میهنان سیل‌زده روانه این استان کرد. بانک اقتصادنوین در زلزله‌های خوی، گلستان، لرستان و آذربایجان شرقی نیز در دستگیری از حادثه دیدگان فعال بود.

رشد ۲۰۵درصدی تسهیلات حمایتی

بانک اقتصادنوین از طریق پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه نیز به ایفای تعهدات خود در حوزه مسئولیت اجتماعی و حمایت از اقشار نیازمند و آسیب‌دیده می‌پردازد. این تسهیلات در سه بخش اشتغال‌زایی، مسکن و حمایت از خانواده و جوانی جمعیت پرداخت می‌شود. این بانک از ابتدا تا پایان سال ۱۴۰۲، بالغ بر۱۸۸۹۲ فقره تسهیلات قرض‌الحسنه حمایتی به مبلغ ۲۴٫۳۵۹ میلیارد ریال پرداخت کرد که نسبت به دوره مشابه سال قبل یعنی پایان سال ۱۴۰۱به ترتیب ۱۴۱درصد و ۲۰۵درصد رشد داشته‌اند. جزییات عملکرد این بانک در حوزه تسهیلات حمایتی قرض‌الحسنه در ادامه آورده شده است.

تسهیلات ازدواج و فرزندآوری

بانک اقتصادنوین در جهت حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و فرزندآوری را به افراد دارای شرایط پرداخت می‌کند که این تسهیلات در هر دو گروه با رشد همراه شده است. این بانک در پایان اسفند سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۲٫۰۰۰میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج پرداخت کرد که نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن حدود ۱۷۹درصد رشد داشته است. در این دوره تعداد تسهیلات پرداختی هم از ۳۱۸۲ به ۵۹۶۱ فقره رسیده که بیانگر ۸۷درصد رشد است. تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری نیز با طی مسیری مشابه از ۷۲میلیارد ریال در پایان اسفند ‌ماه سال ۱۴۰۱ به ۳٫۶۰۰میلیارد ریال در ماه مشابه سال ۱۴۰۲ رسیده است. همچنین در این دوره زمانی ۶۳۰۱ فقره تسهیلات فرزندآوری جمعا به مبلغ ۳٫۶۰۰ میلیارد ریال پرداخت شده است. در مجموع این بانک تا پایان اسفند‌ماه ۱۴۰۲در بخش حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ۱۲٫۲۶۲ فقره تسهیلات پرداخت کرده است.

۴۱۷۱ فقره تسهیلات اشتغال‌زایی

تسهیلات اشتغال‌زایی بانک اقتصادنوین شامل چهار بخش است. تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغال‌زایی جزء ۳ تبصره ۱۸ که به مددجویان ۲۹ دستگاه اجرایی مانند وزارتخانه‌ها، سازمان زندان‌ها، بنیاد کرامت و توسعه روستایی و مناطق محروم پرداخت می‌شود، تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغال‌زایی تبصره ۱۶ قانون بودجه ۱۴۰۱، تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغال‌زایی به مددجویان کمیته امداد جزء ۴ تبصره ۱۸ قانون بودجه و تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغال‌زایی به مددجویان سازمان بهزیستی کشور جزء ۴ تبصره ۱۸ قانون بودجه است. عملکرد بانک اقتصادنوین در این بخش منجر به پرداخت ۴۱۷۱فقره تسهیلات اشتغال‌زایی به مبلغ ۵٫۴۵۷میلیارد ریال در سال ۱۴۰۲ شده است.

۲۴۵۹ فقره تسهیلات مسکن

کمک ودیعه مسکن مستاجران و تسهیلات مشارکت مدنی ساخت مسکن، تسهیلاتی است که ویژه بخش مسکن است. بانک اقتصادنوین ۱۶۱۳ فقره تسهیلات به مبلغ ۱٫۷۹۵ میلیارد ریال به مستاجران و ۸۴۶ فقره تسهیلات به مبلغ ۱٫۵۰۴میلیارد ریال به سازندگان مسکن در جهت حمایت از مستاجران و نهضت ملی ساخت مسکن دولت سیزدهم در سال گذشته اختصاص داده است.

درخشش در میان برترین‌های ایران

در کنار حمایت‌های بشردوستانه بانک اقتصادنوین سودآوری و کمک به توسعه اقتصادی، تولید، اشتغال و افزایش رفاه آحاد جامعه را مهم‌ترین وظیفه حرفه‌ای و اجتماعی خود می‌داند. این بانک در طول سنوات اخیر موفق شده است به‌عنوان یک بانک سودآور، شفاف و قانون‌مدار با ارائه خدمات نوین بانکی به بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدی و صنعتی نقش بسزایی در نظام اقتصادی کشور ایفا کند. در آخرین رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران سال ۱۴۰۲ که بر اساس اطلاعات سال مالی ۱۴۰۱ انجام شد، بانک اقتصادنوین جایگاه سی و سومین شرکت بزرگ اقتصاد ایران را کسب کرد. کسب این جایگاه نشان از عملکرد مطلوب این بانک و نقش‌آفرینی بهینه آن در رشد و شکوفایی اقتصادی کشورمان دارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: