• پایگاه خبری شما و اقتصاد
  • مناطق آزاد
  • ظرفیت‌هاو موقعیت‌های پیش‌روی شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) | شفافیت درآمدی و برنامه‌های توسعه‌ای فرودگاه امام از محورهای اصلی سخنان سعید چلندری بود

ظرفیت‌هاو موقعیت‌های پیش‌روی شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) | شفافیت درآمدی و برنامه‌های توسعه‌ای فرودگاه امام از محورهای اصلی سخنان سعید چلندری بود

ظرفیت‌هاو موقعیت‌های پیش‌روی شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) | شفافیت درآمدی و برنامه‌های توسعه‌ای فرودگاه امام از محورهای اصلی سخنان سعید چلندری بود
کدخبر : 595362

مدیر عامل شهر فرودگاهی امام‌خمینی (ره) در نشست خبری پایان سال ۱۴۰۲ به مجموعه‌ای از عملکردها، دستاوردها و موقعیت‌های متنوع این مجموعه اشاره کرد که می‌تواند در مسیر افزایش سطح درآمدزایی و سرمایه‌گذاری‌های آینده تاثیرگذار باشد.

به گزارش شماواقتصاد: سعید چلندری در جمع اصحاب رسانه به بیان پروازهای انجام‌شده توسط فرودگاه امام خمینی(ره) به ۷۳ مقصد خارجی پرداخت و از صدور بیش از ۴ هزار مجوز پرواز خارجی در ایام نوروز ۱۴۰۳ و همچنین افزایش ظرفیت پرواز‌های داخلی  تا ۵ سال آینده در این فرودگاه خبر داد.
سعید_چلندری

وی با اشاره به تاریخچه بهره‌برداری فرودگاه امام‌ (ره) در سال ۱۳۸۴، گفت: مطالعات ساخت این فرودگاه برای 20 سال قبل از ساخت بود و تغییر آنچنانی در این فرودگاه روی نداد. با روی کار آمدن دولت سیزدهم و اجازه وقت وزیر فقید برای استفاده از ترمینال سلام به‌عنوان ترمینال زیارتی، خوشبختانه با این کار توفیقات بزرگی حاصل شده است. دستور کار وزیر سابق، مورد تاکید وزیر جوان راه و شهرسازی قرار گرفت که نتیجه آن اجرایی شدن فاز 2 فرودگاه حضرت امام خمینی بود.

مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)، افزود: با مشارکت کنسرسیوم داخلی و خارجی کلنگ این پروژه به زمین زده شد و منابع مالی آن محل منابع عمومی کشور و منابع داخلی شهر فرودگاهی تامین می شود. در سه جبهه کاری عملیات اجرایی فاز دوم در حال انجام است.

 

۷ درصد افزایش ظرفیت مسافر فرودگاه امام (ره) در سال ۱۴۰۳

وی با بیان اینکه 6 میلیون و 635 هزار مسافر سال گذشته، امسال به 7 میلیون 300 مسافر رسیده‌ است، اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود سال آینده، ۷ درصد رشد مسافر داشته باشیم. در حال حاضر ۴۸ شرکت هواپیمایی در فرودگاه امام فعالیت می‌کنند که ۱۴ شرکت خارجی و ۳۰ داخلی را شامل شده و پروازها به ۳۲ کشور و حدود ۷۳ مسیر انجام می‌شود. همچنین شرکت‌های هواپیمایی ماهان و «شام ویز» بین تهران و دمشق و لاذقیه سوریه پرواز انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه به لحاظ ساختار ترمینالی با استاندارهای بین‌المللی فاصله زیادی داریم، گفت: البته خدمات ارائه شده در حد استاندارهای جهانی است، در پروازهای خروجی و ورودی تاخیرات زیر 30 دقیقه است که آنرا معمولا تاخیر حساب نمی‌کنیم.
 

ظرفیت ۱۰ برابری ترمینال جدید فاز ۲ فرودگاه امام(ره)

چلندری با اشاره به منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام (ره)، بیان کرد: در دولت سیزدهم در بحث سرمایه‌گذاری با راه اندازی منطقه آزاد امام، 240 هکتار به‌عنوان هسته پیشران تعیین شد که تمام زیرساخت‌های آن را فراهم می کنیم. ترمینال جدید فاز 2 فرودگاه ظرفیتی حدود 10 برابر ترمینال کنونی دارد. برای اجرای فاز 2 حدود 2.5 میلیارد یورو برآورد هزینه انجام شده است.

چلندری ادامه داد: اجرای فاز 2 را برای نتیجه‌گیری زودتر به دو بخش تقسیم کرده ایم که یک بخش آن انجام کارهای زودهنگام است. در این بخش باند جنوبی، تاکسی وی موازی و تاکسی ارتباطی، اپرون هوایی، پل های ارتباطی هواپیما با پیچیدگی ها خاص، باند ترمینال سلام، سیستم‌های ناوبری، برقراری ارتباط صوتی و روشنایی باند اجرا می شود.

مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با بیان اینکه بخش «کارهای زودهنگام» تا اسفندماه سال 1403 به اتمام می رسد، افزود: زیرسازی باند جنوبی نهایی شدن که به محض مساعد شدن هوا آسفالت آن در سه لایه اجرا می شود، ضمن اینکه با شرکت چینی هم برای انتقال تجهیزات روشنایی  پیگیری ها صورت گرفته است.

چلندری با اشاره به اینکه  دو لایه خاکریز باند جنوبی با عرض 300 متر و طول 4.2 کیلومتر نیز انجام شده از مکاتبه وزارت راه و شهرسازی با وزارت نفت برای پرداخت 91 میلیون یورو قسط اول پروژه خبر داد و گفت: از منابع داخلی نیز 200 میلیارد پرداخت کرده ایم.

 

شفاف‌سازی درآمد و قراردادهای شهر فرودگاهی امام خمینی

وی، شفاف سازی درآمد و قراردادها را از دیگر اقدامات بسیار مهم انجام‌شده در این مجموعه عنوان کرد و افزود: اوایل سال 1401 درآمدهای شهر فرودگاهی حدود 1000 میلیارد تومان بود. امروز با توجه به افزایش پروازها درآمدها به 4300 میلیارد تومان رسیده که پیش بینی می کنیم سال آینده بیش از 8000 میلیارد تومان درآمد شهر فرودگاهی باشد.

مدیرعامل فرودگاه امام اظهار داشت: کل واردات کالا‌ها از طریق گمرک فرودگاه به ارزش ۹ و نیم میلیارد دلار و ارزش صادرات پارسال از طریق این فرودگاه، ۶۰۰ میلیون دلار بوده است.

وی در خصوص مطالبات شرکت‌های هواپیمایی به فرودگاه امام خمینی توضیح داد: به جز چهار شرکت با کلیه شرکت‌های هواپیمایی تسویه حساب کردیم و حسابمان با این شرکت‌ها در حد جاری است. ایران‌ایر  ۱۳۰۰ میلیارد تومان بدهی جاری و ۱۳۰۰ بدهی اماکن و ساختمان‌هایی است که به ما دارد؛ اخیرا به دستور آقای وزیر قرار است بخشی از ابنیه ایران‌ایر در اختیار ما قرار گیرد که در آن صورت بیش از ۵۰ درصد بدهی تهاتر می‌شود. همچنین ماهان ۲۰۰۰ میلیارد تومان بدهی دارد که قول‌هایی داده و امیدواریم این بدهی زودتر تسویه شود.

 

اضافه‌شدن ظرفیت پروازهای داخلی به فرودگاه امام

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی با بیان اینکه فرودگاه مهرآباد با توجه به افزایش تقاضا و تعداد پرواز دیگر ظرفیت لازم برای پذیرش مسافر را ندارد، گفت: با توجه به ساخت ترمینال ۱۰۰ هزار مترمربعی میزان تقاضا پروازی دو برابر می شود بنابراین در آینده نزدیک ظرفیت لازم برای پروازهای داخلی در فرودگاه امام خمینی ایجاد می شود.

چلندری افزود: در تمام دنیا فرودگاه های بین المللی پروازهای داخلی را هم انجام می دهند و حتی پیش از راه اندازی فرودگاه امام خمینی، فرودگاه مهرآباد پروازهای خارجی را انجام می داد. بنابراین ظرفیت پروازهای داخلی در آینده نزدیک همزمان با ساخت ترمینال جدید در فاز دوم شهر فرودگاهی امام خمینی فراهم می شود.

وی با بیان اینکه ظرفیت فرودگاه مهرآباد در حال حاضر  ۱۷ میلیون مسافر  است، اضافه کرد: به همین دلیل این فرودگاه دیگر ظرفیت بیش از این میزان را ندارد و بیش از  ۴۰۰ پرواز در این فرودگاه امکان پذیر نیست. فرودگاه مهرآباد به طور قطع  جمع نمی شود و حتی امکان جمع شدن آن به دلیل پروازهای نظامی وجود ندارد اما در آینده نزدیک با توجه به درخواست برخی از ایرلاین ها و با توجه‌ به نوع هواپیما ظرفیت پروازهای داخلی در این فرودگاه ایجاد می شود.

مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در پایان از افزایش میزان ظرفیت این فرودگاه خبر داد و اظهار کرد: تا ۴ تا ۵ سال آینده این تقاضا ایجاد می‌شود و در مطالعاتی که پیش‌بینی کردیم برای ترمینال فعلی ۱۰۴ هزار مترمربع و یک بال برای پروازهای داخلی قرار داده‌ایم. در ۵ سال آینده ۱۰۰ هزار متر ظرفیت برای پرواز‌های داخلی در نظر گرفته‌ایم.

گفتنی است؛ فرودگاه امام خمینی (ره) در تمامی روزهای ماه مبارک رمضان برنامه جذاب سی شب ، سی افطار را برای تمامی مسافران با اهدای بسته‌های افطاری به انجام می‌رساند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: