رپرتاژ اگهی /

استفاده از توانایی های وکیل امور خانواده در تعیین شروط ضمن عقد

استفاده از توانایی های وکیل امور خانواده در تعیین شروط ضمن عقد
کدخبر : 544927

عقد ازدواج بر طبق قانون یک عقد لازم الاجراست که براساس آن هر یک از زن و مرد علاوه بر پیوند عاطفی میان خود، شروط و تعهداتی را متحمل می‌شوند و در عین حال از حقوقی هم برخوردار هستند اما می‌توانند قبل از عقد، شروطی را ضمیمه عقدنامه نمایند که به شروط ضمن عقد مشهور است.

زوجین در هنگام عقد می‌توانند هر شروطی را قبول کنند و در عقدنامه بنویسند، به شرط آن‌که شرایط ذکر شده در عقدنامه شروطی نباشد که منجر به ضرر زن و یا مرد شود یا مغایر با قوانین و شرع حاکم بر جامعه باشد. در واقع قانونگذار شروط ضمن عقد را به عنوان امکانی برای زوجین قرارداده است که ازدواج مورد نظر را به میل و خواسته خود نزدیک کنند. بنابراین برای اینکه قبل از ازدواج با شروط ضمن عقد آشنا شوید می توانید از کمک های وکیل خانواده استفاده نمایید.

 

 

fssssx

 

وظیفه وکیل خانواده در مسائل مربوط به زوجین چیست؟

وکیل خانواده شاید در مرحله اول وظیفه ای پیشگیرانه را بایستی ایفا نماید، مثلاً با توضیح کامل و تفهیم شروط ضمن عقد ازدواج، تعهدات، حقوق و تکالیف طرفین را برای آنان شفاف سازی نماید و از این طریق جلوی بروز اتفاقات ناخوشایند و اختلافات را در آینده بگیرد. در مرتبه بعدی وظیفه اصلاحی و ایجاد صلح و سازش را باید ایفا نماید و سعی کند امور را خارج از دادگستری حل و فصل نماید. نهایتاً هم باید در کلیه حقوق و تکالیف طرفین از جمله مهریه، نفقه، اجرت المثل، جهیزیه مرد و زن، هدایا، حضانت و مواردی از این قبیل مدافع حقوق موکلش باشد و مصلحت ایشان را در این زمینه رعایت نماید.

 

چرایی شروط ضمن عقد و نقش وکیل خانواده در تعیین آن‌ها

برطبق قانون مرد با ازدواج از شرایطی برخوردار است که در انحصار او قرار دارد. مانند حق طلاق، حق ازدواج مجدد، حق تعیین مکان زندگی. و زن با ازدواج یک سری حقوق مدنی و معنوی خود همچون حق سفر، داشتن شغل، انتخاب محل زندگی و مسکن، حضانت فرزندان و جدایی از همسر را از دست می‌دهد و در مقابل فقط حقوق مادی همچون مهریه و نفقه را به دست می‌‌آورد که ممکن است مرد با استفاده از یک وکیل خانواده خبره خود را از دادن همین حقوق ناچیز به زن نیز مبرا نماید. مشورت با وکیل خانواده در تعیین شروط ضمن عقد نکاح از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و باعث می شود تا در آینده به مشکل برنخورید.

برای جلوگیری از تضییع حقوق زن و جلوگیری از سواستفاده مردان، قانونگذار شرایطی را فراهم آورده که بر آن اساس زنان بتوانند قبل از پیوند زناشویی، شرایطی را برای خود در نظر بگیرند که اگر در آینده نسبت به حق و حقوق خود در ازدواج مشکل داشتند راحت‌تر بتوانند به حقوق خود دست یابند.

وضع این قوانین با وجود فرهنگ عمدتا مردسالارانه حاکم بر جامعه ما، در اکثر مواقع باعث سواستفاده مردان از زنان شده و از سوی دیگر زنان امروز کم‌تر زیر بار چنین قوانینی می‌روند بنابراین نیاز است تا برای تسهیل شرایط ازدواج قوانین تا حدی تغییر نماید و شروط ضمن عقد همان امکانی است که قانونگذار برای زوجین به‌خصوص زن در نظر گرفته است.

آشنایی با این شرایط به زنان اجازه می‌دهد تا در آینده بتوانند برای جبران کمبودهای حقوقی خود تا حد زیادی اقدام کنند اما بهتر است قبل از اقدام به هرکاری با یک وکیل امور خانواده خوب مشورت نمایید.

 

 

شروط ضمن عقد از منظر قانون و راهنمایی وکیل خانواده در این زمینه

در ماده ۱۱۱۹ قانون مدنی آمده است: «طرفین عقد می‌توانند هر شرطی که مخالف با مقتضای عقد مزبور نباشد در ضمن عقد ازدواج یا عقد لازم دیگر بنمایند مثل این‌که شرط شود هرگاه شوهر زن دیگر بگیرد یا در مدت معینی غایب شود، یا ترک انفاق نماید یا برعلیه حیات زن سوء قصد کند یا سوء رفتاری نماید که زندگی آن‌ها با یک‌دیگر غیرقابل تحمل شود، زن وکیل و وکیل در توکیل باشد که پس از اثبات تحقق شرط در محکمه نهایی خود را مطلقه سازد».

شرط طلاق یکی از شروط ضمن عقد است که می‌تواند در هنگام عقد در سند ازدواج آورده شود. شروط دیگری از جمله حق کار و اشتغال، حق خروج از کشور یا حضانت فرزندان در صورت طلاق نیز می‌تواند از شرایط ضمن عقد باشد. این شروط ار سال ۱۳۶۰  به بعد در سند ازدواج که از طرف اداره ثبت اسناد چاپ می‌شود قید شده و سردفتر مکلف است قبل از عقد آن‌ها را برای طرفین خوانده و زوجین را نسبت به مفهوم شروط آگاه نماید همچنین وکیل خانواده هم می‌تواند تا حد بسیار زیادی شما را در این زمینه آگاه سازد.

 

jhfdd

 

لزوم استفاده از وکیل امور خانواده برای تعیین و درج شروط ضمن عقد

عقدنامه یک سند حقوقی است و چگونگی تنظیم متن شروط از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا هر واژه می‌‌تواند تغییری در مفهوم و حیطه اعمال شرط ایجاد کند یا حتی باعث باطل شدن آن شود. 

همان‌طور که می‌دانید شروط عقد دو دسته هستند: یک دسته که از قبل در عقدنامه آمده‌اند و از پیش موجود هستند. دسته دوم شرایط مازادی است که زوجین تمایل دارند علاوه بر شرایط موجود در عقدنامه ذکر شود اما این‌که چه شرایطی را به عنوان شرایط ضمن عقد در عقدنامه ذکر کنید، حتما نیازمند مطالعه و تحقیق و مشورت با وکیل خانوادگی خبره است.

اما از جمله شروطی که معمولا به عنوان شروط ضمن عقد در عقدنامه آورده می‌شوند عبارتند از: شرط ادامه تحصیل، شرط اشتغال به کار، شرط حق خروج از کشور، شرط حضانت فرزندان، شرط حق تعیین مسکن، شرط وکالت در طلاق و همچنین شرط تقسیم اموال موجود میان شوهر و زن پس از جدایی.

 

شروط ضمن عقد می‌تواند پیامدها و آثاری را به دنبال خود داشته باشد که بهتر است حتما برای تنظیم آن از یک وکیل خانواده خوب استفاده نمایید. شما همجنین می‌توانید برای استفاده از وکیل خانواده خوب در تهران به سامانه های موجود که در این حوزه فعالیت می کنند مراجعه کنید و از خدمات ارزنده مشاوره ای و وکالتی آنها بهره مند شوید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: