رپورتاژ آگهی/

صنایعی که از تیرآهن به وفور استفاده می‌ کنند!

 صنایعی که از تیرآهن به وفور استفاده می‌ کنند!
کدخبر : 582701

برای استحکام سازه از تجهیزات آهنی مختلفی استفاده می‌ شود که تیرآهن از جمله قطعات اساسی در این زمینه است. تیرآهن انتخابی باید با نوع سازه و شرایط جوی محیط متناسب باشد تا در طولانی مدت حیات سازه، دوام و استحکام خود را حفظ کند.

به گزارش شماواقتصاد: تیرآهن انواع مختلفی دارد که از نظر شکل ظاهری و خاصیت‌ های مکانیکی با هم تفاوت دارند. تمام ساختمان‌ های فلزی و فولادی که دارای طبقات زیاد یا کمی هستند، از تیرآهن برخوردارند. با توجه به این عوامل گفته می‌ شود که کاربرد تیرآهن در صنایع بسیار زیاد است. تیرآهن دارای انواع مختلف معمولی، هاش، و زنبوری است که دارای سایز بندی های مختلف از جمله ۱۲، ۱۴، ۱۶ و ۱۸ می باشد که هر کدام موارد استفاده جداگانه‌ای دارند و بر اساس نوع استفاده مقاوم شده‌ اند. اما حال می خواهیم در مورد اینکه چه صنایعی بیشترین استفاده از تیر آهن را دارند صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

معرفی تیرآهن و کاربرد‌های آن در صنایع گوناگون

یکی از قطعات اولیه و اصلی برای شروع به کار و ساخت پروژه‌ های ساختمانی تیرآهن است. همین تیرآهن که در ساخت اسکلت ساختمان که جز اصلی سازه است به وفور استفاده می گردد، را می توان جز سازنده ساختمان دانست. امروزه استفاده از این قطعه فلزی در در سال‌ های اخیر و با گسترش صنعت شهرنشینی افزایش پیدا کرده است. ساخت و طراحی تیرآهن با دقت زیادی انجام می‌ شود و سایز تمام قسمت‌ های آن یکسان است. از ویژگی‌ های اساسی تیرآهن می‌ توان به جلوگیری از تأثیر تنش‌ های موجود محیطی بر روی ساختمان اشاره کرد.

تیرآهن دارای مقاومت و استحکام بسیار زیاد است و در محتویات آن از آلیاژ‌های فولادی استفاده شده است. به ­کار گرفتن تیرآهن در صنایع مختلف بر اساس نوع، وزن و شکل تیرآهن متفاوت است. کاربرد تیرآهن در برخی از صنایع مثل ساخت و ساز بنا‌ها، پل‌ سازی، ساخت کشتی و اسکله، پالایشگاه‌ ها و... بسیار زیاد است.

تیرآهن یکی از مهم‌ترین مصالح ساختمانی است که در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. تیرآهن به دلیل داشتن خواص مکانیکی بالا، مقاومت در برابر خمش، کشش و فشار، وزن کم نسبت به حجم و قابلیت اتصال آسان با روش‌های مختلف، در ساخت و سازهای مختلف از جمله ساختمان‌های بتنی، فلزی، پل‌ها، برج‌ها، سوله‌ها، توربین‌های بادی و غیره کاربرد دارد. تیرآهن همچنین در صنایع خودروسازی، راه‌آهن، نفت و گاز، کشتی‌سازی و صنایع دفاعی نیز به عنوان یک قطعه فلزی مقاوم و قابل شکل‌دهی استفاده می‌شود.

 

کاربرد تیرآهن در صنعت ساخت و ساز

تمام ساختمان‌ های موجود، اسکلت فلزی و فولادی خود را بر پایه نوع تیرآهن انتخابی پیاده کرده‌ اند. ساختمان‌ های دارای طبقات زیاد یا کم و پل‌ ها یا برج‌ ها نیز دارای تیرآهن هستند. به طور کل برای ساخت این چنین سازه هایی وجود تیرآهن بسیار ضروری است و نبود و یا عدم انتخاب درست آن می تواند هزینه های زیادی را به سازه وارد کند.

از این رو هنگام انتخاب تیرآهن مورد استفاده در ساختمان باید به شرایط محیطی، مشخصات فنی و وزن سازه توجه کنید. برای شروع کار ساخت‌ و ساز نیز ابتدا باید طراحی و نقشه ساختمان آماده باشد تا نوع تیرآهن و محل استفاده آن تعیین شود. به‌ طور کلی برای بنا‌های مسکونی یا تجاری که تعداد طبقات آن کم باشد، تیرآهن معمولی به کار می‌ رود و اما در ساختمان‌ های چند طبقه از تیرآهن هاش استفاده می‌ شود.

کاربرد‌های اصلی تیرآهن در داخل ساختمان مربوط به اسکلت سازه است که چند نوع تیر در آن استفاده می‌ شود و هر کدام قابلیت‌ های خاصی به سازه می‌ بخشند. استفاده از تیرآهن در طراحی کفی ستون، ساخت ستون و تیر‌های اصلی یا تیرک‌ های میانی ضروری است. از این رو باید خاطر نشان کرد، نمی توان نقش تیرآهن را در سازه نادیده گرفت.

کاربرد تیرآهن در ساخت مختلف ساختمان و صنایع دیگر

کاربرد تیرآهن در پل‌ سازی

یکی دیگر از صنایعی که به وفور از تیرآهن استفاده می‌ کند، پل‌ سازی است. بیشترین نوع تیرآهن مورد استفاده در این صنعت، تیرآهن لانه زنبوری و هاش آن است که مقاومت و دوام زیادی دارد؛ چرا که پل‌ ها باید عمر زیادی داشته باشند و در برابر نیرو‌های طبیعی و فشار عبور و مرور، مقاومت زیادی از خود نشان دهند. هنگام انتخاب تیرآهن برای استفاده در پل باید وزن اجسامی که می‌ خواهند از روی پل بگذرند را در نظر داشته باشید.

برای ساخت پل از تیرآهن هاش بسیار سنگین استفاده می‌ کنند؛ چرا که پل ها به عنوان راه های ارتباطی است برای مسیرهای ترابری و مسافربری در نظر گرفته می شوند؛ از این رو این پل ها باید توانایی تحمل نیروها و وزن های وارده را داشته باشد. پل‌ های ساخته شده با تیرآهن دوام و مقاومت بسیار زیادی دارند و می توانند در شرایط مختلف جوی به خوبی دوام بیاورند.

کاربرد تیرآهن در کشتی و اسکله سازی

اسکله را می توان قسمتی از ساحل دانست که به‌ عنوان یک مرکز لجستیک برای حمل و نقل دریایی شناخته می‌ شود و ساخت آن نیاز به ستون و پایه‌ های بسیار قوی دارد تا بتوان علاوه بر تحمل نیروهای وارده از امواج دریا، نیروهای دیگر را نیز تحمل کند. به همین دلیل برای ساخت آن از تیرآهن هاش استفاده می‌ شود که به‌ دلیل مقاومت زیاد یک گزینه مناسب برای ساخت اسکله به شمار می رود. کلیه المان های حاضر در ساخت اسکله به نوعی با تیرآهن در ارتباط هستند؛ بنابراین انتخاب تیرآهن مناسب می تواند در این امر بسیار تاثیرگذار باشد.

به کمک تیرآهن هاش می‌ توان چارچوب سازه‌ ای کاملی در اسکله ایجاد کرد و که کشتی ها بتوانند در این نواحی پهلو بگیرند و تخلیه بار صورت گیرد. ‌

از سویی دیگر خود تیرآهن نیز می تواند در ساخت انواع کشتی کاربرد فراوان داشته باشد. به خصوص در ساخت کشتی باربری، این قطعه فولادی می تواند نقش به سزایی ایفا کند.

از تیرآهن‌ های معمولی هم می‌ توان در ساخت قسمت‌ های مختلف عرشه کشتی استفاده کرد. در کف کشتی یک تیرآهن قرار دارد که به‌ عنوان شاه تیر و بدن اصلی شناخته می‌ شود. این قسمت را می توان به عنوان قسمت اصلی از ستون فقرات کشتی دانست که به واسطه آن قسمت های دیگر به یکدیگر متصل می گردند. شاه تیر اصلی بدنه تمام المان‌ های کشتی را به‌ صورت غیرمستقیم و مستقیم دربرگرفته و با آن‌ ها در ارتباط است.

کاربرد تیرآهن در پالایشگاه‌ ها

دیگر کاربرد تیرآهن استفاده از آن در پالایشگاه‌ های نفت و گاز است. در این محیط‌ها با توجه به شرایط جوی و همچنین محیط کار می بایست از سازه‌ های مقاوم و بادوام بسیار استفاده گردد. به همین دلیل تیرآهن هاش می تواند به عنوان یک گزینه عالی عمل کند و نیاز این صنعت را در قسمت های مختلف را رفع نماید. ویژگی‌ ها و مشخصات فنی این تیرآهن باعث شده تا بتوان آن را برای مصارفی در طول ۱۰۰ متر نیز استفاده کرد. البته از این تیرآهن به دلیل داشتن ساختار فیزیکی مناسب و همچنین امکان اتصال، می توان در مواردی که نیاز به گسترش سازه هست، نیز استفاده کرد.

هندسه و سطح مقطعی این تیرآهن سبب افزایش مقاومت آن نسبت به تیر‌های معمولی شده است. وجود پهنای بال زیاد در این تیرآهن سبب افزایش استحکام سازه نیز شده است.

 

اهمیت کاربرد تیرآهن در صنایع مختلف

استفاده از تیرآهن به‌ عنوان یک قطعه اصلی در کاهش مصرف سایر قطعات و ابزارآلات آهنی نقش مهمی دارد. همچنین می‌ تواند استحکام سازه را به‌ طور چشمگیری افزایش دهد. با وجود تیرآهن سطح مقطع موجود در سازه به حداقل می‌ رسد و به‌ دلیل عدم استفاده از قطعات آهنی پیچیده و زیاد، فرآیند پروژه‌ ها یکنواخت می‌ شود. علاوه‌ بر‌این انواع خطای انسانی در پروژه‌ های ساخت و ساز مختلف نیز کاهش پیدا می‌ کند‌ و روند پیشرفت پروژه پس از استفاده از تیرآهن سرعت پیدا می‌ کند. به همین دلیل گفته م ی‌شود که تیرآهن در صنایع مختلف استفاده فراوانی دارد. قیمت تیرآهن نیز تحت تأثیر اهمیت زیاد استفاده آن در صنایع قرار دارد و به صورت روزانه دارای نوسانات متعددی است. به همین خاطر به خریداران و صاحبان پروژه پیشنهاد می گردد تا برای خرید تیرآهن هاش مورد نظر خود در هر سایز و هر مقدار، ابتدا قیمت روزانه آن را مورد رصد قرار دهند و سپس با توجه به فاصله محل تامین، اقدام به خرید کنند.

راهنمای خرید تیرآهن برای صنایع کوچک و بزرگ

همانطور که بان شد تیرآهن یکی از مهم‌ترین مصالح ساختمانی است که در انواع مختلفی تولید و عرضه می‌شود. برای خرید تیرآهن در صنایع، باید به چند نکته توجه کرد. اولین نکته، انتخاب تیرآهن با کیفیت مناسب است. کیفیت تیرآهن به عواملی مانند جنس فولاد، ضخامت و وزن، شکل و ابعاد، استاندارد و گواهینامه‌های مربوطه بستگی دارد. برای اطمینان از کیفیت تیرآهن، می‌توانید از نمونه‌برداری و آزمایشگاه استفاده کنید. دومین نکته، مقایسه قیمت‌های مختلف تیرآهن است. قیمت تیرآهن به عواملی مانند نوع و کیفیت تیرآهن، نرخ روز فولاد، هزینه حمل و نقل، تخفیفات و شرایط پرداخت تاثیر دارد. برای مقایسه قیمت‌ها، می‌توانید از سایت‌های خرید و فروش تیرآهن استفاده کنید. سومین نکته، انتخاب فروشنده معتبر و مطمئن است. فروشنده باید دارای سابقه و اعتبار کافی در بازار باشد و از طرف شرکت‌های تولیدکننده تیرآهن تأیید شده باشد. همچنین باید شرایط مناسبی را برای خریداران فراهم کند، مانند ارائه گارانتی، خدمات پس از فروش، حمل و نصب رایگان و غیره. با رعایت این نکات، می‌توانید به راحتی تیرآهن مناسب برای پروژه‌های صنعتی خود را خریداری کنید.

آنچه دیگران می خوانند: راهنمای خرید انواع تیرآهن IPE، INP، IPB و زنبوری از کارخانه های مختلف

کلام آخر

نقش و کاربرد تیرآهن در صنعت ساخت‌ و‌ ساز و معماری بسیار زیاد است. به نحوی که فعالان این حوزه نقشه پروژه و سازه را در نظر می‌ گیرند و بر اساس آن از طریق بازار آهن، قیمت تجهیزات و مصالح ساختمانی را برآورد می‌ کنند. از این طریق می‌ت وان نسبت به پروژه مورد نظر یک دید کلی به دست آورد‌. در نتیجه انتخاب و استفاده از تیرآهن مناسب و باکیفیت در روند پیشرفت پروژه اهمیت زیادی خواهد داشت. به‌ طوری‌که هرگونه اشتباه در انتخاب یا عدم دقت کافی در خرید تیرآهن مناسب می‌ تواند پیامد‌های منفی و هزینه‌ های سنگینی به بار آورد.

در نتیجه شما می‌ توانید با انتخاب تیرآهن صحیح نسبت به نتیجه کار نهایی خود اعتماد کنید. قبل از خرید تیرآهن نسبت به ویژگی‌ ها و کارایی‌ های آن اطلاعات کافی به دست آورید و درباره مراکز فروش معتبر آن که محصول باکیفیت داشته باشند، پرس‌ و جو کنید. فقط در زمان خرید تیرآهن به این نکته نیز توجه داشته باشید صنعت و نوع کاربری تیرآهن در آن می تواند با اهمیت باشد.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: