رپورتاژ آگهی/

نحوه اجرای سقف شیروانی با ورق گالوانیزه رنگی

کدخبر : 586162

از فرم های مختلف ورق های شیروانی رنگی و ساده می توان به طرح ذوزنقه ای، شادولاین، سفالی و کرکره ای یا سینوسی اشاره کرد. هر کدام از این طرح ها، فرم های متفاوتی را بر روی فولاد گالوانیزه ایجاد می کنند که سبب تمایز در کاربرد نهایی آن ها خواهد شد. مراحل نصب و اجرای این فلزات نیز بسته به کاربردشان متفاوت است، اما در ادامه به بررسی مراحل نصب سقف شیروانی با این محصولات پرداخته ایم.

به طور کلی فرآیند گالوانیزاسیون و تولید ورق گالوانیزه سبب مقاومت آهن و فولاد در برابر عواملی مانند زنگ زدگی، خوردگی و رطوبت خواهد شد. این فلزات بیشترین کاربرد را در صنایعی دارند که تجهیزات و محصولات آن ها نقش مهمی را در زندگی روزمره ما ایفا می کنند. همچنین در ادامه تولید این محصولات، با انجام عملیات آماده سازی و رنگ آمیزی، ورق های رنگی گالوانیزه تولید می شوند.

پس از این چرخه، در اکثر موارد عملیات فرمینگ بر روی فولاد گالوانیزه به صورت ساده یا رنگی انجام شده و انواع ورق های فرمینگ یا شیروانی تولید می شوند. نام شیروانی برگرفته از کاربرد نهایی این فلزات می باشد که بیشتر در پوشش سقف ها است. نحوه نصب ورق های شیروانی شامل ۶ مرحله و یک سری تجهیزات و وسایل است. تجهیزات این مراحل در زیر آورده شده اند:

  • متر
  • اره عمودبر برقی
  • اره دستی
  • چکش
  • دستکش
  • عینک ایمنی
  • ورق گالوانیزه
  • دریل، مته
  • پیچ و مهره
  • واشر

شروع مراحل نصب سقف شیروانی رنگی

سپس مراحل نصب ورق شیروانی آغاز می شود که شامل اندازه گیری، خرید و ثبت سفارش، نصب عایق سقف، نصب اولین ورق، تکمیل ردیف اول با پیچ کردن ورق ها به سقف و سپس تکمیل عملیات است.

اندازه گیری سقف: ابتدا باید مشخص کنید چه ابعاد و اندازه ای برای سقف مورد نظر خانه یا فضای شما مناسب است. اگر آن فضا سقف نداشته باشد نیز می توان از روی زمین اندازه گیری را انجام داد، اما در صورت وجود باید طول و عرض هر طرف اندازه گیری شود و در نهایت هم پوشانی لبه ها نیز در نظر گرفته شود. به طور معمول می توان گفت لبه های ورق شیروانی رنگی در زمان نصب باید در حدود 4 اینچ یا در واقع 10 سانتی متر به صورت اورلپ قرار بگیرند یا هم پوشانی شوند.

خرید ورق شیروانی: پس از مشخص شدن ابعاد دقیق، باید برای خرید ورق شیروانی گالوانیزه رنگی اقدام کرد. معمولاً ابعاد این فلزات بر اساس سفارش خریداران تعیین می شود و برای خرید بهتر است از یک مرکز فروش معتبر اطلاعات کافی و لازم را برای هر طرح مشخص کنید. در واقع طرح های شیروانی بیشتر بر اساس سلیقه خریدار مشخص شده و بیشتر جنبه تزئینی دارد.

همچنین پس از خرید می توانید برای برشکاری، درخواست آن را از شرکت فروشنده داشته باشید یا در صورت وجود فضا در محل نصب این عملیات را انجام دهید. البته در اکثر موارد کارشناس مربوطه پیشنهاد خرید ورق های برش خورده را می دهد.

نصب عایق سقف: پس از خرید و برشکاری ورق های رنگی شیروانی، باید برای سقف یک سری مواد عایق استفاده شوند تا علاوه بر کاهش اتلاف انرژی های سرمایشی و گرمایشی، در هزینه نهایی انرژی های مختلف تا سال ها صرفه جویی شود. امروزه بیشترین مواد عایق مورد استفاده برای سقف پشم سنگ نام دارد که قادر به تحمل دمای 30- تا 750 درجه سانتی گراد، آن هم به آسانی است.

شروع نصب ورق شیروانی رنگی: برای شروع ابتدا خرپای سقف نصب می شود که یک سازه مثلثی شکل است و با اتصال پروفیل های فولادی به صورت بازویی ساخته می شود. خرپای سقف علاوه بر مشخص کردن شکل نهایی، سبب افزایش مقاومت سقف در برابر بارهای جانبی می گردد. پس از نصب خرپا، آهن ‌کشی و زیرسازی سقف انجام می گیرد که از پروفیل های فولادی مستطیلی استفاده می کنند.

نصب سقف شیروانی رنگی: ابتدا بهتر است بدانید برای متصل شدن ورق شیروانی به خرپا و شاه تیر های سقف با پیچ، برخی از قسمت های آن باید سوراخ شوند و حداکثر فاصله آن ها با لبه سقف باید 3/15 سانتی متر باشد تا استحکام سقف حفظ شود. سپس از گوشه پایینی سقف، اولین ورق را به شاه تیر ها نصب کرده و هم پوشانی لبه را نیز که 10 سانتی متر است در نظر می گیریم. اتصال ورق ها با استفاده از پیچ 1 و نیم اینچ، رول بولت ها و واشر پلی کربنات انجام می گیرد و با پیچ گوشتی اتصال محکم می گردد. (پیچ ها زیاد نباید بیش از حد محکم بسته شوند)

تکمیل نصب ردیف اول: پس از نصب ورق ها با در نظر گرفتن هم پوشانی یا اورلپ ورق ها، قسمت های قرار گرفته بر روی هم با پیچ و واشر به سقف محکم شده که این عملیات سبب ضد آب شدن سقف می گردد. برای آخرین پنل سقف نیاز در اکثر موارد نیاز به بریدن ورق در طول می باشد که برای آن از اره استفاده می کنند.

اتمام عملیات: در آخرین مرحله نصب سقف های شیروانی رنگی گالوانیزه، در قسمت اتصال دو پانل به یک دیگر، از یک درپوش یا کلاهک استفاده می شود تا علاوه بر پنهان شدن درزها، انتقال آب های جمع آوری شده روی سقف به ناودانی ها انجام گیرد. همچنین برای پیشگیری از نفوذ بیشتر آب، درزها باید با سیمان نیز پوشیده شوند.

ورق گالوانیزه چیست؟

همان طور که ذکر شد، امروزه بزرگ ترین ایراد آهن و فولاد در برابر عواملی مانند رطوبت، زنگ زدگی و خوردگی می باشد؛ به همین علت فرآیند گالوانیزاسیون در دو روش غوطه وری گرم یا گالوانیزه گرم و الکترولیت یا الکتروگالوانیزه انجام می گیرد. در ایران بیشتر از روش غوطه وری گرم استفاده می شود؛ زیرا در روش الکترولیت، نیاز به تکنولوژی و دستگاه های پیشرفته و به روز می باشد.

از این رو سبب افزایش هزینه های نهایی تولید و خرید می شود. از ویژگی های فولاد گالوانیزه می توان به مقاومت بسیار بالا در برابر رطوبت، زنگ زدگی و خوردگی اشاره کرد. این ویژگی سبب استفاده از این فلزات بیشتر در مواردی شده است که این عوامل بیشتر وجود دارند.

قابلیت فرم پذیری، جوش پذیری، رنگ پذیری، طول عمر بالا و مقاومت در برابر حرارت و ضربه نیز سبب استفاده از این محصولات در تولید ورق های رنگی، شیروانی و فرمینگ و انواع صنایع مهم و کاربردی شده است. ضخامت فولاد گالوانیزه در بازه 18/0 تا 6 میلی متری قرار دارد و با عرض های 1000 و 1250 میلی متری تولید می شود. همچنین عرضه این فلز به صورت رول، شیت مسطح و شیت های برش خورده انجام می گیرد.

نرخ این محصولات نیز با وجود داشتن ویژگی های ذکر شده مقرون به صرفه می باشد. طول عمر ورق های گالوانیزه نیز بسته به میزان پوشش روی که در هر کارخانه از 90 تا 275 گرم بر متر مربع متغیر است، تعیین می شود. هر چه ضخامت پوشش روی بیشتر باشد، طبیعتاً ورق گالوانیزه دیرتر دچار خوردگی و زنگ زدگی شده و در نهایت طول عمر آن افزایش می یابد.

همچنین این پوشش در زمان سرد شدن، عیوب یا طرح هایی را بر روی فولاد گالوانیزه ایجاد می کند که با نام اسپانگل یا گل گالوانیزه شناخته می شوند. هر چه این طرح ها ریزتر باشند، مقاومت و استحکام ورق بیشتر است.

با این وجود به سبب این طرح ها تشخیص ورق گالوانیزه از سایر ورق های فولادی راحت تر شده و عرضه آن ها نیز به چند صورت ورق گالوانیزه بدون گل، گل ریز، گل متوسط و گل درشت انجام می گیرد. هر کارخانه نیز بسته به استانداردهایی که برای تولید این فلزات استفاده می کند، آن ها را با اسپانگل های مختلفی نیز عرضه می کند. همچنین این محصول مانند سایر ورق های فولادی دارای گریدهای مختلفی است.

نحوه تولید ورق گالوانیزه

همان طور که ذکر شد، دو روش برای تولید فولاد گالوانیزه وجود دارد. در روش الکترولیت یا الکتروگالوانیزه یا گالوانیزه سرد، با استفاده از یک محلول الکترولیت حاوی آب و نمک روی یا نمک روی و اسید، لایه ای بر سطح فلز اسپری می شود.

ضخامت این لایه در حدود 25 میکرومتر می باشد، اما در برخی موارد این عملیات به وسیله یک قلم مویی رنگ آمیزی، یک پیستوله یا غلطک انجام می گیرد. همچنین این عملیات نیاز به پرداخت سطحی ویژه و خاصی ندارد.

در روش غوطه وری گرم یا گالوانیزه گرم ابتدا آهن یا فولاد که بیشتر ورق های اسیدشویی یا روغنی می باشند، چربی زدایی می شوند. چربی زدایی با استفاده از محلول های قلیایی انجام شده و سبب پاکسازی محصول از آلودگی، چربی و لایه های اکسیداسیون می گردد. پس از این مرحله قطعات با آب خالص و تمیز شستشو داده می شوند.

لازم به ذکر است اگر زنگ زدگی بر سطح قطعه وجود داشته باشد، مرحله اسیدشویی مجدداً انجام می گیرد. در مرحله بعدی ورق ها در حوضچه های مذاب و متوالی حاوی فلز روی غوطه ور می شوند. این حوضچه ها در پشت سر یک دیگر قرار داشته و به طوری عمل می کنند که ورق ها در نهایت مجدداً در حوضچه اول قرار می گیرند.

سپس در طی این مرحله خواص شیمیایی و مکانیکی محصول بازیابی می شود. در نهایت جهت تثبیت پوشش روی و از بین بردن اضافات پوشش، ورق ها از دستگاه نورد گرم و غلطک های آن عبور می کنند؛ سپس در واحد خنک کاری قرار گرفته تا دمای آن ها متعادل گردد. در پایان برای بسته بندی و لیبل گذاری به انبار ارسال می شوند.

مشخصات ورق گالوانیزه

همان طور که ذکر شد ورق های گالوانیزه به سبب وجود پوشش روی دارای مقاومت بالایی در برابر عوامل رطوبتی می باشند، اما بهتر است بدانید استفاده از این فلزات برای تولید شیت های شیروانی رنگی تنها کاربرد آن ها نمی باشد. این فلزات با داشتن گریدهای متنوع، کاربردهای مهم تری را نیز در بر می گیرند.

منظور از گرید، همان کیفیت ها یا آلیاژهای مختلف فولاد گالوانیزه می باشد که از طریق تغییر در ترکیبات شیمیایی یک فلز به وجود می آید. مهم ترین کیفیت های فولاد گالوانیزه شامل مواردی مانند DX51D، DX52D، DX53D، DX54D و DX56D می باشند که با نام گریدهای کششی شناخته می شوند.

با این وجود مشخصات هر گرید ورق گالوانیزه به صورت زیر است:

  • DX۵۱ خمش پذیری و تبدیل به پروفیل گالوانیزه
  • DX۵۲ نیمه کششی
  • DX۵۳ کیفیت کششی
  • DX۵۴ کششی عمیق
  • DX۵۶ فوق کششی

این کیفیت ها بیشتر برای ساخت پروفیل و لوله و عملیات های خمشی در صنایع مختلف که نیاز به کشش متوسط عمیق و بسیار بالا می باشد، به کار برده می شوند. کیفیت های ورق گالوانیزه در صنعت ساخت و ساز که بر اساس استاندارد اروپایی تولید می شوند، نیز شامل موارد زیر است:

  • S۲۲۰GD
  • S۲۵۰GD
  • S۲۸۰GD
  • S۳۲۰GD
  • S۳۵۰GD
  • S۵۵۰GD

در آخر گریدهای شکل پذیر و هم زمان با استحکام بالا شامل موارد زیر هستند که علاوه بر افزایش مقاومت نهایی قطعه، همز زمان ضخامت آن را نیز کاهش می دهند:

  • H۱۸۰BD
  • H۲۲۰YD
  • H۳۴۰LAD
  • H۲۲۰B
  • H۲۶۰YD
  • H۳۸۰LAD
  • H۲۲۰PD
  • H۲۶۰LAD
  • H۴۲۰LAD
  • H۳۰۰PD
  • H۳۰۰LAD

هر کدام از این گریدها با توجه به خواص و ویژگی هایی که دارند، در صنایع خاصی به کار برده می شوند. به طور مثال گرید DX51 بیشتر در صنعت خودروسازی برای ساخت تجهیزات آن به کار برده می شود و گرید DX52 نیز بیشتر در صنعت تولید لوازم خانگی استفاده می گردد.

عوامل مؤثر بر قیمت ورق گالوانیزه

محصولات گالوانیزه با داشتن ویژگی هایی که ذکر شد، از جمله محبوب ترین ورق های فولادی به شمار می آیند. سطح صاف و صیقلی و همچنین عرضه آن ها به صورت رنگی و فرمینگ نیز سبب اهمیت قیمت آن ها برای خریداران شده است. بیشترین خریداران ورق های گالوانیزه تولید کنندگان صنایعی مانند خودروسازی، ساخت و ساز و لوازم خانگی هستند.

با این حال قیمت این محصولات مانند سایر ورق های فولادی به عواملی مانند نوسانات ارزی، میزان عرضه و تقاضا در بورس، مشکلات اقتصادی و سیاسی، ابعاد، وزن، کیفیت و کاربرد نهایی دارد. یکی از مهم ترین عوامل در خرید ورق گالوانیزه در کشور ما، تعیین قیمت این ورق مهم و میزان عرضه و تقاضا برای این فلز در بورس کالا می باشد. در واقع هر چه میزان عرضه برای این محصولات در بورس بیشتر باشد، با قیمت مناسب تری به فروش می رسند؛ زیرا میزان شمش یا اسلب فولادی مقدار مورد نیاز تولید کنندگان را تأمین کرده است.

نرخ ماده اولیه فولاد گالوانیزه نیز نقش مهمی در مشخص کردن قیمت آن دارد. همان طور که ذکر شد، ورق های روغنی یا اسیدشویی برای تولید این محصول به کار برده می شود. همچنین نوسانات ارزی و قیمت جهانی شمش تأثیر به سزایی در این موضوع دارند، اما در کشور ما با توجه به تحریم های اقتصادی، قیمت پایه این فلزات بر اساس کارخانه سازنده در بورس در نظر گرفته می شود.

وزن ورق های گالوانیزه نیز نقش مهمی در خرید آن ها دارد. هر مشتری باید بداند چه ابعادی از این محصول را نیاز دارد، اما برای محاسبه قیمت آن با مشکل مواجه می شود. برای به دست آوردن نرخ روز فولاد گالوانیزه می توانید از جدول وزن آن استفاده کنید که شامل پارامترهای رایج طول، عرض، ضخامت و وزن این محصول می باشد. با داشتن ابعاد انتخابی گالوانیزه رنگی یا شیروانی می توانید وزن ورق را به دست آورده و در نهایت قیمت آن را به نرخ روز محاسبه کنید.

همچنین در صورتی که ابعاد مورد نظر خریدار در جدول وزن محصول وجود نداشته و سفارشی باشد، می توانید از فرمول محاسبه وزن ورق گالوانیزه استفاده کنید .

کاربرد ورق گالوانیزه

امروزه فولاد گالوانیزه به صورت شیروانی، رنگی و ساده عرضه می شود؛ از این رو برای خریداران محبوبیت زیادی داشته و کاربردهای بسیاری را نیز به خود اختصاص می دهد. همچنین مزایایی مانند نصب آسان، دوام و طول عمر بالا، مقاومت در برابر رطوبت، حرارت و خوردگی، سرعت روند تولید، جوش پذیری و فرم پذیری سبب محبوبیت آن ها شده است.

یکی از رایج ترین کاربردهای فولاد گالوانیزه در ساخت کابینت آشپزخانه است. همان طور که می دانید کابینت ها در خانه بیشترین ارتباط را به آب و رطوبت داشته و متریالی که برای ساخت آن ها استفاده می شود، نقش مهمی در دوام و زیبایی آن ها دارد. سطح صاف و صیقلی و جوش پذیری و البته مقاومت در برابر رطوبت سبب استفاده از ورق گالوانیزه در صنعت کابینت سازی شده است.

بهتر است بدانید این محصولات در صنعت خودروسازی با کیفیت های مخصوص و به صورت رنگی کاربرد دارند. بدنه و شاسی برخی از خودروها با استفاده از ورق گالوانیزه رنگی ساخته می شوند. بدنه یخچال، فریزر، لباسشویی، ساندویچ پانل ها و ... از مهم ترین کاربرد این فلزات هستند.

پیش از مراجعه به سایر کاربردهای فولاد گالوانیزه، بهتر است بدانید این محصولات مهم ترین کاربرد را در تولید محصولات فرمینگ یا شیروانی به خود اختصاص می دهند. هر کدام از طرح های ورق شیروانی کاربرد خاصی را برای مصارف مختلفی مانند پوشش سقف خانه، مغازه، پارکینگ، درب های برقی، حصار دور زمین، دیواره انبار و سوله و ... دارد. سایر کاربردهای این محصولات به صورت ساده و رنگی شامل موارد زیر است:

  • صنایع لوازم‌ خانگی: مانند تجهیزات سرمایشی مانند یخچال، کولر، کانال‌ های تهویه و ...
  • لوازم شوینده (ماشین لباسشویی، ماشین ظرف‌ شویی، کابینت و …)
  • تجهیزات آشپزخانه
  • صنایع برق و الکترونیک: برای سینی کابل، پوشش سیم و ....
  • صنایع خودروسازی و موتوری: در قطعات بدنه خودرو به عنوان مثال در خودرو، سقف و ....
  • تولید قطعات دوچرخه و موتور سیکلت
  • صنایع ساختمانی و سوله های صنعتی و غیر صنعتی مانند: ساندویچ پانل ها‌، پوشش سقف ها، پیچ و مهره، ابزار، سیم و ...
  • ساختمان های اسکلت فولادی و سازه هایی مانند بالکن، تراس، راه پله، سکو، نرده و ...
  • تجهیزات ترافیکی مانند: گارد ریل‌ ها، تابلو های راهنمایی و...
  • سازه های سیلو
  • تولید انواع مخازن ساکن یا متحرک، مانند مخازن تانکرسازی
  • تولید انواع مقاطع طویل مانند: پروفیل، لوله
  • ساخت لوله های انتقال آب صنعتی و خانگی

کارخانه های تولید کننده ورق گالوانیزه

امروزه کارخانجات مختلفی در کشور به تولید ورق گالوانیزه می پردازند که هر کدام از آن ها، این محصول را با ویژگی های متفاوتی تولید و عرضه می کنند. ویژگی های متفاوت شامل خواص، روش تولید، استاندارد ها، گریدها، ضخامت و نحوه عرضه می باشد. با این وجود کارخانه های تولید کننده ورق گالوانیزه در کشور شامل موارد زیر می باشند:

  • کارخانه فولاد مبارکه اصفهان
  • شرکت صنایع هفت الماس
  • شرکت فولاد امیرکبیر کاشان
  • کارخانه فولاد تاراز شهرکرد
  • شرکت ورق خودرو شهرکرد
  • کارخانه فولاد دشتستان

در این بین کارخانه فولاد مبارکه یکی از برترین تولید کنندگان انواع ورق های فولادی از جمله گالوانیزه در کشور می باشد. این مجموعه ورق های سرد و پوشش دار را با بهترین کیفیت تولید می کند و از این رو محصولات آن از سایر کارخانجات قیمت بالاتری دارند. کارخانه فولاد مبارکه فعالیت خود را از سال 1379 آغاز کرد و از ویژگی های فولاد گالوانیزه در آن می توان به سطح ظاهری صیقلی و شفاف، کیفیت داخلی، کم بودن ناخالصی در ترکیبات شیمیایی آلیاژهای مختلف و مقاومت خستگی مناسب اشاره کرد.

کارخانه فولاد امیرکبیر کاشان یکی از قدیمی ترین تولید کنندگان ورق های سرد و گالوانیزه در کشور می باشد که این فلزات را به سه صورت رول، شیت مسطح و شیت فرم دار سینوسی و ذوزنقه ای تولید و عرضه می کند. در واقع با کیفیت ترین ورق گالوانیزه پس از فولاد مبارکه برای کارخانه کاشان می باشد. همچنین ورق های گالوانیزه کاشان بیشتر به صورت گل درشت عرضه می گردند.

پس از فولاد مبارکه کارخانه صنایع هفت الماس در قزوین بیشترین سهم صادرات و تأمین نیاز داخلی را در کشور به خود اختصاص داده است و ورق های گالوانیزه را به صورت گل ریز، گل متوسط و گل درشت عرضه می کند. بیشترین تمرکز این مجموعه بیشتر برای تولید فولاد گالوانیزه با ضخامت 4/0 تا 3 میلی متر می باشد.

شرکت تاراز شهرکرد نیز با دارا بودن خط گالوانیزه و همچنین گالوانوم در خود، این فلزات را با بهترین کیفیت و بیشتر به صورت گل ریز و بدون گل تولید و عرضه می کند. دقت در تولید از ویژگی های کارخانه تاراز شهرکرد است.

و در آخر باید گفت کارخانه ورق خودرو شهرکرد با بهره گیری از استانداردهای روز دنیا، تمامی گریدهای کششی ورق گالوانیزه را با بهترین کیفیت و مقاومت تولید و عرضه می کند. محصولات این مجموعه علاوه بر کاربرد در صنعت خودروسازی برای تولید انواع لوازم خانگی نیز به کار برده می شوند.

تفاوت ورق گالوانیزه و رنگی

اولین تفاوت ورق های گالوانیزه و رنگی در نحوه تولید آن ها است. طبیعتاً ورق های رنگی پروسه تولید راحت تری داشته و نوعی محصولات ثانویه به شمار می آیند. از سوی دیگر شیت های رنگی از نظر ظاهری جنبه تزئینی بالاتری در مقایسه با فولاد گالوانیزه دارند.

درست است که ویژگی های ورق گالوانیزه از جمله مقاومت در برابر رطوبت، زنگ زدگی و خوردگی در محصولات رنگی نیز وجود دارد، اما بهتر است بدانید به علت انجام فرآیند کروماته به صورت مجدد برای شیت های رنگی و همچنین رنگ آمیزی آن ها در چند لایه، این فلزات از مقاومت بالاتر و در نتیجه طول عمر بیشتری در مقایسه با این محصولات برخوردار می باشند.

این خواص و ویژگی ها در نهایت سبب تمایز در کاربرد شیت های گالوانیزه و رنگی می شود. ورق های گالوانیزه بیشتر در مصارف صنعتی که میزان استحکام و فنی آن ها مد نظر است، به کار برده می شوند؛ در صورتی که شیت های رنگی بیشتر جنبه زیبایی داشته و در عملیات هایی که سطح ظاهری اهمیت بیشتری دارد، استفاده می گردند.

همچنین شیت های گالوانیزه پس از تولید در زمان سرد شدن پوشش، طرح ها یا در واقع عیوبی بر سطح آن ها به وجود می آید که با نام اسپانگل یا گل گالوانیزه شهرت یافته اند. در صورتی که این عیوب در شیت های رنگی وجود نداشته و سطح رنگی آن ها بسیار صاف و صیقلی می باشد. تنوع رنگی این فلزات نیز بر اساس استاندارد رال جهانی در نظر گرفته می شود.

در نهایت بهتر است بدانید طبیعتاً این تفاوت ها سبب تمایز در قیمت شیت های رنگی و گالوانیزه می شود. با این وجود این مورد بسته به نرخ جهانی فولاد و در نهایت کارخانه تولید کننده متفاوت است، اما از نظر منطقی طبیعی است که قیمت محصولات رنگی از گالوانیزه بیشتر باشد.

تولید ورق رنگی چگونه انجام می شود؟

برای تولید شیت های رنگی ابتدا باید مراحل آماده سازی بر روی فولاد گالوانیزه تولید شود. این مراحل شامل چربی زدایی، شستشو و هوادهی می باشد. در واقع با استفاده از محلول های مخصوص چربی ها و آلودگی های سطح ورق ها را از سطح آن ها پاکسازی می کنند و برای تمیز کردن آن ها از محلول های قلیایی، شستشو داده می شوند.

در نهایت مرحله کروماته انجام می گیرد که سبب چسبندگی پوشش روی و لایه های رنگ شده و مقاومت محصول را نیز افزایش می دهد. در این قسمت مراحل رنگ آمیزی آغاز می شود که در آن ابتدا یک لایه رنگ از جنس پلی آستر بر سطح زده می شود تا به عنوان پرایمر عمل کرده و سبب رنگ پذیری بهتر در قطعه گردد.

ورق ها از کوره پخت عبور کرده تا لایه آستر بر روی آن ها خشک شود. سپس با استفاده از عملیات الکترواستاتیک، پروسه رنگ آمیزی آغاز می گردد و در آن رنگ هایی را از جنس های مختلف پلی وینیل، پلی آمید، اپوکسی، پلی اورتان و ... بر سطح قطعه اعمال می کنند. در این مرحله نیز شیت ها را مجدداً از کوره پخت عبور می دهند تا رنگ بر روی آن ها خشک شود.

در نهایت نیز یک لایه رنگ محافظت کننده در جهت افزایش مقاومت لایه رنگ بر سطح شیت ها اعمال می کنند و پس از خشک شدن، شیت های رنگی را با رنگ های مختلف بسته بندی کرده و به انبار ارسال می نمایند. لازم به ذکر است برای هر کاربرد این محصولات، طیف رنگی خاصی در نظر گرفته می شود.

کاربرد ورق شیروانی رنگی

همان طور که تا اینجا مطلب ذکر شد، شیت های گالوانیزه بیشترین کاربرد را در فرآیند فرمینگ و تولید محصولات شیروانی و رنگی دارند. این محصولات فرم های مختلفی داشته که هر کدام از آن ها برای موارد خاصی به کار برده می شوند، اما جالب است بدانید قیمت ورق شیروانی رنگی نسبت به ویژگی هایی که دارد، مقرون به صرفه به شمار می آید.

به طور مثال یکی از به صرفه ترین طرح های شیروانی با نام ذوزنقه ای شناخته می شود و کاربردهای بسیاری را از این طریق به خود اختصاص داده است. از مهم ترین کاربرد ورق های شیروانی رنگی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساخت سقف های شیب دار منازل و ویلاها
  • آلاچیق ها
  • سایه بان ها
  • سردر پارکینگ ها
  • سقف سوله ها و فروشگاه های بزرگ
  • دیواره سوله ها و انبارها
  • سقف انبارها
  • سقف تالارها و فضاهای فرهنگی
  • برای حصار کشی دور محوطه ها

لازم به ذکر است محصولات شیروانی هم به صورت ساده و هم رنگی در بازار آهن آلات به فروش می رسند و برخی از طرح های آن ها شامل ذوزنقه ای، شادولاین، فرم سفالی، جنوا، پرچین، کرکره ای یا سینوسی می باشد. همچنین این محصولات پیش از فرمینگ در بازه عرضی معمولی ورق گالوانیزه رنگی قرار دارند، اما پس از عملیات فرمینگ به علت اعمال طرح هایی مانند ذوزنقه ای و کرکره ای و به نوعی جمع شدن ورق ها، با عرض های کمتر و متفاوت تری تولید می شوند.

از ویژگی های این محصولات نیز می توان به مقاومت بسیار بالا در برابر رطوبت، زنگ زدگی و خوردگی، حرارت، فرم پذیری، رنگ پذیری، جوش پذیری، نصب آسان، حمل و نقل راحت و فرآیند تولید پر سرعت اشاره کرد؛ به همین علت است که نرخ این محصولات برای خریداران و تولید کنندگان از اهمیت بالایی برخوردار است.

لازم به ذکر است نرخ این فلزات جدا از میزان اهمیتی که دارند، بسته به نرخ فولاد گالوانیزه، نوسانات ارزی، مشکلات اقتصادی و سیاسی متفاوت است. در نهایت جنبه زیبایی این فلزات سبب زیباتر شدن نماها، سقف خانه ها، ایجاد خط آسمان شهری و رنگی شدن دنیای خاکستری آهن و فولاد شده است. در انتهای مطلب به بررسی هر کدام از طرح های ورق شیروانی پرداخته شده است.

کارخانه های تولیدکننده ورق رنگی

تولید شیت های رنگی نیز مانند سایر ورق های فولادی نیاز به دقت بسیار بالا دارد و توسط کارخانجات مختلفی در سراسر کشور تولید می شود، اما در این بین سه تولید کننده برتر وجود دارد که شامل کارخانه فولاد مبارکه اصفهان، شرکت صنایع هفت الماس و کارخانه فولاد بهمن می باشند.

همان طور که می دانید مجموعه فولاد مبارکه در استان اصفهان و شهر مبارکه قرار دارد. این مجموعه فعالیت خود را از سال 1379 آغاز کرده است و دقت در تولید یکی از ویژگی های این شرکت می باشد؛ از این رو در نهایت ورق های تولید شده در این مجموعه از کیفیت بسیار بالایی برخوردار می باشند. خط تولید ورق های رنگی فولاد مبارکه پس از خط تولید فولاد گالوانیزه قرار گرفته است و ضخامت پوشش رنگ آن ها در حدود 35 میکرون می باشد.

از ویژگی های شیت های رنگی تولید شده در فولاد مبارکه می توان به فرم پذیری، تنوع رنگی بالا، مقاومت در برابر زنگ زدگی، خوردگی، اکسیداسیون و رطوبت نیز اشاره کرد. نرخ محصولات فولاد مبارکه نیز به همین سبب از سایر کارخانجات تولید کننده بالاتر است.

یکی دیگر از کارخانجات برتر در تولید شیت های رنگی صنایع هفت الماس می باشد که در استان قزوین قرار دارد. این مجموعه نیز شیت های رنگی را با بهترین کیفیت تولید می کند و حدود 20 تا 40 درصد از تولیدات آن به کشورهای خارجی صادر می شود.

کیفیت محصولات رنگی در این مجموعه بسیار بالا بوده و دارای ویژگی هایی مانند مقاومت در برابر حرارت، عوامل خوردگی، رطوبت و فرم پذیری بالا است. لازم به ذکر است به سبب همین توضیحات، شرکت صنایع هفت الماس در لیست فروشندگان قابل اعتماد تجارت هند قرار دارد.

کارخانه فولاد بهمن از جمله سایر تولید کنندگان شیت های رنگی در کشور می باشد که در شهر قائمشهر قرار دارد. این مجموعه بر خلاف سایر تولید کنندگان یک روش مخصوص را برای فرآیند رنگ آمیزی این محصولات در نظر گرفته است.

مراحل رنگ آمیزی در این کارخانه به صورتی انجام می شود که ابتدا مراحل آماده سازی بر روی ورق گالوانیزه انجام می دهند و سپس به وسیله چند غلطک بزرگ آن را رنگ آمیزی می کنند. استفاده از این روش سبب بالاتر رفتن سرعت فرآیند شده و از سوی دیگر در مصرف رنگ صرفه جویی خواهد شد.

انواع فرم های ورق شیروانی رنگی

همان طور که اشاره شد، ورق های شیروانی به صورت ساده و رنگی تولید و عرضه می شوند. این محصولات در انواع فرم های سفال و شادولاین تقسیم بندی می شوند. فرمینگ سفال دارای چهار طرح پالرمو، جنوا، پرچین و چینی می باشد و فرمینگ شادولاین دارای طرح های ذوزنقه ای، کرکره ای، لمبه یا دامپا است.

فرمینگ سفال

ورق شیروانی طرح سفال برگرفته از سقف خانه های کشور ایتالیا می باشد. این محصولات فشار زیادی به دستگاه فرمینگ وارد می کنند و به همین علت نرخ آن ها از سایر فرم ها بالاتر است. با این وجود این طرح ها دقیقا برای مناطق مرطوب و در معرض خوردگی مناسب می باشند.

وزن سبک ورق شیروانی رنگی طرح سفال سبب استفاده از آن در پوشش سقف انواع خانه ها، ویلاها، پارکینگ ها و سایه بان های مختلف شده است. این فرمینگ دارای بازه ضخامتی 3/0 تا 7/0 میلی متر و عرض های 1000 و 1250 میلی متری است.

فرمینگ جنوا یا ژنوا

نام این طرح نیز بر اساس یکی دیگر از شهر های کشور ایتالیا می باشد و ورق جنوا علاوه بر داشتن تنوع رنگی بالا، مقاومت بسیاری را در برابر عواملی مانند رطوبت و زنگ زدگی به خود اختصاص می دهد. عرض این طرح ها پس از فرمینگ در حدود 80 و 100 سانتی متر است. ضخامت آن ها نیز 5/0 میلی متر می باشد.

ورق شیروانی پالرمو

فرمینگ پالرمو نیز یکی دیگر از زیر مجموعه های ورق سفالی می باشد که ویژگی اصلی آن سازگاری با انواع شرایط آب و هوایی است. این محصولات به صورت رنگی تولید می شوند و ضخامت پوشش رنگ آن ها در یک طرف 20 تا 25 میکرون بوده و در طرف دیگر 7 تا 15 میکرون است. عرض مفید این فلزات نیز در حدود 84 و 110 سانتی متر است.

ورق طرح سفال پرچین

فرم پرچین نیز یکی دیگر از ورق های طرح سفال بوده که به علت داشتن زیبایی ظاهری به صورت فرم آجری، اهمیت بسیار زیادی برای مصرف کنندگان دارد. ورق شیروانی رنگی پرچین در پوشش دهی سقف، سبب جلوگیری از ورود هوا به داخل شده و سبب کاهش هدر رفتن انرژی های مختلف می شود. همچنین دارای قابلیت هایی مانند وزن سبک، نصب آسان، عدم نیاز به رنگ آمیزی و نگهداری راحت می باشد. عرض این فلزات 100 سانتی متر و طول آن ها 46 سانتی متر است.

ورق طرح شادولاین

یکی از زیبا ترین و محبوب ترین طرح های ورق شیروانی با نام شادولاین یا موج دار شناخته می شود. زیبایی ظاهری این محصول به صورت سایه و خط دیده می شود و در بازه ضخامتی 3/0 تا 7/0 میلی متر تولید می گردد. ورق شادولاین طرحی کلاسیک و شبیه به فرمینگ ذوزنقه ای دارد و بیشترین کاربرد آن در پوشش سقف و دیوار سوله و انبار می باشد.

معرفی ورق ذوزنقه ای

یکی از مقرون به صرفه ترین فرمینگ های ورق گالوانیزه شیروانی که موج های مربعی شکل در عرض آن ایجاد می شود، طرح ذوزنقه نام دارد و به صورت ساده و رنگی تولید می گردد. ابعاد آن نیز در عرض های 100 و 125 سانتی متر و ضخامت 04/0 تا 6/0 میلی متر است.

ورق کرکره ای (سینوسی)

ورق کرکره ای یکی از قدیمی ترین طرح های شیروانی بوده که به علت داشتن موج های دایره ای شکل با نام سینوسی نیز شناخته می شود. این محصول در طول محدودیت نداشته و به همین علت بیشترین کاربرد را به خود در پوشش سقف ساختمان، حصار دور زمین، درب های کرکره ای و سقف های شیروانی اختصاص می دهد.

ورق لمبه یا دامپا

در پایان ورق لمبه یا دامپا یکی از ظریف ترین فرمینگ ها می باشد و ضخامتی در حدود 25/1 تا 4/0 میلی متر دارد. این محصول دارای دو خم بوده و خم دستی آن با دستگاه پرس و طول های 2 و 5/2 متر می باشد. کاربرد این فلزات بیشتر در پوشش سقف، دیوار و سقف داخلی ساختمان است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر:

  • علی

    ممنونم خیلی بهم کمک کرد که بتونم دید خوبی نسبت به این موارد پیدا کنم و به طور کلی رعایت کردن مواردی مثل طرح و برنامه‌ریزی دقیق
    ،استفاده از مواد با کیفیت،نصب صحیح اتصالات، تهویه مناسب،رعایت دستورالعمل تولیدکننده،احتیاط در نصب رعایت کنیم تا هم سقف شیروانی زیبایی داشته باشیم و هم از نظر کیفیت بسیار بالا باشه