رپورتاژ آگهی/

نکات مهم در مذاکره برای کسب بهترین قیمت خودرو کارکرده

نکات مهم در مذاکره برای کسب بهترین قیمت خودرو کارکرده
کدخبر : 587318

همیشه گفته‌اند که «تخفیف، شیرینیِ معامله است». اما همین تخفیف گرفتن هم اصولی دارد. اگر ناشیانه کار کنید و بدون توجه به ظرافت‌های این امر بخواهید با طرف مقابل چانه بزنید، نه تنها به هدفتان نمی‌رسید، بلکه حتی ممکن است معامله بهم بخورد و چیزی عایدتان نشود.

آنچه در ادامه این مطلب آورده‌ایم، توضیح ۱۰ نکته‌ای است که به شما کمک می‌کند به فنون مذاکره برای کسب بهترین قیمت ماشین مسلط شوید و بتوانید بیشترین سود را بدست آورید.

 

حتما راجع به خودروی مدنظرتان اطلاعات کاملی کسب کنید

برای آنکه خود را یک مشتریِ واقعی نشان دهید، باید به موضوع معامله – یعنی خودرو – اشراف داشته باشید و تکنیک‌‌های حرفه‌ای در محاسبه قیمت خودرو کارکرده را یاد بگیرید. به این ترتیب خود را علاقه‌مند به ماشین نشان می‌دهید و حوصله فروشنده را سر نمی‌برید. می‌توانید محدوده قیمت ماشین کارکرده‌ را از پلتفرم‌های اینترنتی دربیاورید تا قدرت مانورتان افزایش یابد.

 

صادق باشید و اغراق نکنید

هرچه صداقت بیشتری داشته باشید، طرف مقابل راحت‌تر به شما اعتماد می‌کند و قدرت مانورتان بر سر قیمت افزایش می‌یابد. همچنین سعی کنید در ذکر نقاط قوت و ضعف خودرو اغراق نکنید، زیرا اگر خلاف آن ثابت شود، دیگر نمی‌توانید به سادگی آب رفته را به جوی برگردانید.

 

هیچ‌وقت احساساتی نشوید

سعی کنید با ماشینی که قصد دارید بخرید، ارتباط عاطفی برقرار نکنید! فروشنده به محض اینکه متوجه شود شما اصطلاحا عاشق اتومبیلش شده‌اید، احتمالا انعطاف خیلی کمی در رابطه با قیمت خودرو دست دوم نشان خواهد داد. خیلی هم زود دم به تله ندهید، زیرا فروشندگان (مخصوصا دلالان خودرو) معمولا مذاکره‌کنندگان بهتری از شما هستند و ممکن است روی احساسات شما سوار شوند.

 

قیمتی کم‌تر کل بودجه‌تان را پیشنهاد دهید

قیمت پیشنهادی خود را طوری اعلام نمایید که کم‌تر از کل پولتان باشد. زیرا در صورت عدم قبول فروشنده، جایی برای افزایش قیمت خود گذاشته‌اید تا فروشنده بداند شما یک کلام نیستید. در این صورت فروشنده احساس می‌کند که شما برای رضایت او قیمت پیشنهادی‌تان را افزایش داده‌اید و این مسئله به انعقاد معامله کمک می‌کند.

 

لبخند بزنید و باحوصله باشید

لبخند بزنید و باحوصله باشید

حتما شنیده‌اید که گفته‌اند: «طرف معامله، نیمی از معامله است». انسان خوش‌اخلاق و مورداعتماد، یک قدم از بقیه افراد جلوتر است و شاید بتواند خودرو را با قیمت بهتری معامله کند. هرچه روی بازتری داشته باشید، طرف مقابل تمایل بیشتری به معامله با شما پیدا خواهد کرد. همین مسئله باعث می‌شود که بتوانید در برآورد قیمت خودرو بیشتر چانه بزنید.

 

به عنوان فروشنده، به یک باره تخفیف زیادی ندهید

هر فروشنده‌ای باید مبلغی را برای تخفیف کنار بگذارد، اما کل مبلغ تخفیف نباید به یک باره اعلام شود. مثلا اگر قیمت ماشینتان 420 میلیون تومان است، اما در ذهن خود در نظر دارید که آن را تا 400 میلیون تومان هم بفروشید، به جای آنکه یک دفعه 20 میلیون تخفیف دهید، اول ۱۰ میلیون، و سپس ۵ میلیون و در آخر ۵ میلیون دیگر تخفیف دهید. از طریق لینک زیر می‌توانید قیمت دقیق خودرو کارکرده را محاسبه نمایید:

https://khodro۴۵.com/carprice/

 

خود را نیازمند و بدون چاره نشان ندهید

دلال خودرو به محض اینکه بفهمید شما نیازمند خودرو هستید، مسیر مذاکره را طوری پیش می‌برد که هیچ شانسی نداشته باشید. اما اگر فکر کنند که شما نیاز فوری به ماشین ندارید، دستتان بازتر خواهد بود. در این صورت دست بالا را خواهید داشت و به طرف مقابل نشان می‌دهید که اگر از قیمت پیشنهادی‌اش کوتاه نیاید، شما به سراغ مورد دیگری می‎روید.

 

به نقاط اشتراک خود با طرف مقابل تاکید کنید

راز معامله خوب، یک تفاهم مناسب است. تفاهم مناسب هم از راه تاکید بر اشتراکات بدست می‌آید. مثلا اگر همشهری هستید، یا اگر سن و سال یکسانی دارید و یا اگر شغلتان شبیه به هم است، حتما روی این مسائل تاکید کنید.

حتی بیان جملاتی که شما را مشتریِ واقعی نشان می‌دهد (مثلا اینکه بگویید «قیمت پیشنهادی شما نزدیک به قیمت مدنظر من است»، یا اینکه خیلی با احتیاط اعلام کنید از ماشین خوشتان آمده است)، باعث بوجود آمدن یک تفاهم ذهنی بین شما و طرف مقابل می‌شود و مسیر معامله را هموار می‌کند.

 

همیشه اجازه مذاکره مجدد را به طرف مقابل بدهید

به جای آنکه از کلمات مطلق استفاده کنید و مثلا بگویید به هیچ‌وجه از این قیمت بالاتر نمی‌آیم، قیمت نهایی خود را اعلام کنید و بگویید «شماره من رو که دارید، بعد از اینکه خوب فکراتون رو کردین، من در خدمتم». به این ترتیب مسیر مذاکره همیشه باز خواهد ماند.

 

با امتیازات مربوط به خودرو بازی کنید

با امتیازات مربوط به خودرو بازی کنید

این یک ترفند قدیمی و البته بسیار مفید برای مذاکره در هنگام خرید و فروش خودرو است. اگر دیدید که طرف مقابل یک کلام است، اما قیمتی که گفته با قیمت مدنظر شما نسبتا نزدیک است، پیشنهاد دهید که هزینه‌هایی مثل مالیات نقل‌وانتقال، بیمه، عوارض و هزینه تعویض پلاک برعهده طرف باشد تا در نهایت بتوانید خودرو را با قیمتی مناسب معامله کنید.

 

سخن پایانی

در پایان باید به دو نکته اشاره کنیم: اول اینکه مهارت‌های مذاکره در معامله خودرو یک شبه بدست نمی‌آیند. به همین خاطر اگر می‌خواهید یک معامله‌گر حرفه‌ای شوید، علاوه بر دانستن نکات بالا، باید در عمل نیز چندین و چند بار این فنون را پیاده کنید.

دوم هم اینکه به یاد داشته باشید برخی اوقات یا باید قبول کنید یا باید رها کنید. در این‌گونه مواقع چانه‌زنی و مذاکره موضوعیت خود را از دست می‌دهد و فقط طرفین معامله را اذیت می‌کند. اینکه بدانید قیمت ماشین دیگر در چه نقطه‌ای قابل مذاکره نیست، خود یک هنر است که به تدریج بدست می‌آید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: