رپورتاژ آگهی/

برای کسب درآمد از ارز های دیجیتال چه باید کرد؟

کدخبر : 588938

رایج ترین راه برای کسب درآمد از دنیای کریپتو، ترید یا معامله کردن رمزارز ها است که از این راه افراد زیادی از سراسر دنیا به کسب سود می رسند. با ما در این مقاله از پارسیان کریپتو همراه باشید تا در رابطه با مفاهیم اولیه برای گام گذاشتن به این راه و مهارت های لازم آن گفت و گو کنیم.

این روز ها همه جا پر از اخبار ارز های دیجیتال، بلاکچین و به طور کلی فناوری های این حوزه شده است. به طوری که افراد زیادی از سراسر دنیا این خبر ها را دنبال کرده و از بازار ارز های دیجیتال و فعالیت های وابسته به آن کسب درآمد می کنند. همچنین شرکت ها و افراد زیادی به سرمایه گذاری در حوزه رمزارز ها، متاورس و حتی NFT میپردازند و روز به روز هم به تعداد این افراد اضافه می شود.

رایج ترین راه برای کسب درآمد از دنیای کریپتو، ترید یا معامله کردن رمزارز ها است که از این راه افراد زیادی از سراسر دنیا به کسب سود می رسند. با ما در این مقاله از پارسیان کریپتو همراه باشید تا در رابطه با مفاهیم اولیه برای گام گذاشتن به این راه و مهارت های لازم آن گفت و گو کنیم.

ارز دیجیتال

ارز دیجیتال

در ابتدای راه باید شناخت درستی از مفهوم ارز دیجیتال و نحوه عملکرد آن داشته باشید. رمزارز یک ارز دیجیتالی یا ارز مجازی است که از رمزنگاری برای امنیت استفاده می‌کند. رمزنگاری برای محافظت از یکپارچگی و محرمانه بودن تراکنش‌ها استفاده می‌شود. ارز دیجیتال بر روی یک سیستم غیرمتمرکز (decentralized) عمل می‌کند .

به این معنی که توسط هیچ نهاد یا مؤسسه‌ای کنترل نمی‌شود. در عوض، در یک شبکه همتا به همتا (peer-to-peer) عمل می‌کند، جایی که تراکنش‌ها در دفتر کل عمومی به نام بلاک چین ثبت می‌شوند. در مورد بلاک چین در ادامه به طور مفصل گفتگو خواهیم کرد. غیرمتمرکز بودن یکی از ویژگی‌های کلیدی ارز‌های دیجیتال است .

برخلاف ارز‌های سنتی که توسط بانک‌های مرکزی و دولت‌ها کنترل می‌شوند. بلاک چین توسط شبکه‌ای از رایانه‌ها در سراسر جهان نگهداری می‌شود و کنترل یا دستکاری ارز را برای هر نهادی دشوار می‌سازد. شناخته شده‌ترین ارز دیجیتال بیت کوین است که در سال 2009 ایجاد شد.

اما هزاران نوع ارز دیجیتال دیگر مانند اتریوم، لایت کوین و ریپل وجود دارد که هر کدام ویژگی‌ها و کاربرد‌های منحصر به فرد خود را دارند. ارز‌های رمزنگاری شده را می‌توان برای اهداف مختلفی از جمله تراکنش‌های آنلاین، حواله‌ها و یا در برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) استفاده کرد.

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم ارز دیجیتال استفاده از رمزنگاری پیشرفته است که امنیت و حریم خصوصی بالایی را فراهم می‌کند. تراکنش‌های ارز‌های دیجیتال با استفاده از الگوریتم‌های پیچیده ریاضی بر روی بلاک چین تأیید و ثبت می‌شوند و دستکاری یا جعل ارز را برای همگان دشوار و حتی ناممکن می‌کند.

مفهوم ارز دیجیتال را می‌توان در اواخر دهه 1990 ردیابی کرد، زمانی که محققان و توسعه‌دهندگان مختلف شروع به بررسی استفاده از ارز‌های دیجیتال و رمزنگاری برای تراکنش‌های آنلاین امن کردند. با این حال، در زمان ایجاد ارز دیجیتال بیت کوین در سال 2009 بود که اولین ارز دیجیتال غیرمتمرکز معرفی شد.

ارز دیجیتال بیت کوین توسط فرد یا گروهی از افراد ناشناس با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو ایجاد شده است. وایت پیپر بیت کوین در سال 2008 منتشر شد و اولین بیت کوین‌ها در ژانویه 2009 استخراج (Mine) شدند. ارز دیجیتال بیت کوین به سرعت به عنوان شکلی جدید و انقلابی از ارز مورد توجه قرار گرفت و به زودی تعدادی دیگر از ارز‌های دیجیتال غیرمتمرکز مانند لایت کوین یا اتریوم را به وجود آورد.

اوایل، بیت کوین، عمدتاً برای معاملات کوچک آنلاین و به عنوان نوعی طلای دیجیتال استفاده می‌شد. با این حال، وقتی افراد بیشتری شروع به پذیرش و سرمایه‌گذاری روی بیت کوین کردند، ارزش آن شروع به افزایش کرد و به زودی جایگزین مناسبی برای ارز‌های سنتی شد.

رشد ارز دیجیتال بیت‌ کوین و سایر ارز‌های دیجیتال منجر به ایجاد صرافی‌ها و پلتفرم‌های غیرمتمرکز مختلف شد که امکان خرید و فروش ارز دیجیتال و تجارت آسان این دارایی‌های دیجیتال را فراهم کرد. همچنین رشد استفاده از روش جالب عرضه اولیه کوین  (ICO) به عنوان روشی جدید برای استارت آپ‌ها برای جمع‌آوری سرمایه از طریق انتشار توکن‌های ارز دیجیتال خود ظاهر شد.

در سال‌های اخیر، ارز‌های رمزپایه به محبوبیت اصلی خود ادامه داده‌اند و به طور فزاینده‌ای توسط کسب‌وکار‌ها، مؤسسات مالی و دولت‌ها مورد پذیرش قرار گرفته‌اند. با این حال، با چالش‌ها و مناقشاتی از جمله مسائل نظارتی و نگرانی‌ها در مورد امنیت و ثبات نیز مواجه بوده است. با وجود این چالش‌ها ، آینده ارز‌های دیجیتال نامشخص اما امیدوارکننده است زیرا افراد بیشتری علاقه‌مند و مایل به سرمایه‌گذاری در این دارایی‌های دیجیتال هستند.

برای مشاهده اطلاعات کاملی از همه ی رمزارز ها به صفحه قیمت ارز دیجیتال پارسیان کریپتو مراجعه کنید.

ترید و تریدر

حال که متوجه شدیم ارز دیجیتال دقیقا چیست به سراغ مفهوم مهم بعدی یعنی ترید می رویم.

ترید نوعی مشارکت در بازارهای مالی است. به عبارت دیگر، به خرید و فروش دارایی‌های مختلف (سهام، اوراق قرضه، ارزها و کالاها) در بازارهای مالی ترید گفته می‌شود. موفقیت در ترید به توانایی سودآوری تریدر در طول زمان بستگی دارد.

حال که می‌دانید ترید چیست، شاید بپرسید که تریدر به چه کسی گفته می شود؟ تریدر شخصی است که در بازارهای مالی، درگیر خرید و فروش دارایی‌های مالی باشد. این شخص ممکن است معاملات را برای خود یا موسسه‌ای که در آن کار می‌کند، انجام دهد. مفهوم ترید با سرمایه‌گذاری متفاوت است، چرا که در سرمایه‌گذاری، فرد یک دارایی را خریداری کرده و آن را برای مدتی طولانی نگهداری می‌کند تا در آینده دور به سود برسد. این در حالی است که تریدر، معاملات خود را در کوتاه مدت انجام داده و در صورت موفقیت به سود می‌رسد.

همانطور که گفتیم ترید در بازارهای مالی مختلف انجام می‌شود. یکی از این بازارها که در حال حاضر رونق زیادی پیدا کرده بازار ارزهای دیجیتال است

ترید ارز دیجیتال

ترید ارز دیجیتال

رویکردهای مختلفی برای ترید ارز دیجیتال وجود دارد. برای شروع ترید رمزارز، یکی از اولین قدم‌ها، داشتن اطلاعات و دانش کافی درباره این حوزه است. همچنین، باید ریسک‌ها و قوانینی که ممکن است روی کارتان تاثیر داشته باشد را هم شناخته و تصمیمات مالی خود را با در نظر گرفتن آن‌ها اتخاذ کنید. در این بخش از مقاله با عنوان آموزش ترید ارز دیجیتال ، شما را با مراحل مختلفی آشنا خواهیم کرد که برای شروع ترید باید از آن‌ها پیروی کنید.

* قیمت بیت کوین را اینجا مشاهده کنید *

مراحل ترید ارز دیجیتال

  • ثبت نام در یک صرافی رمزارز
  • واریز وجه به حساب کاربری خود در صرافی
  • انتخاب یک رمزارز برای سرمایه‌گذاری یا ترید
  • شروع معامله
  • نگهداری رمزارز

ثبت نام در یک صرافی رمزارز

در صورتی که تاکنون هیچ رمزارزی نداشته‌اید، باید در قدم اول یک صرافی رمزارز انتخاب کرده و در آن یک حساب کاربری ایجاد کنید. در حال حاضر، پلتفرم‌های زیادی برای خرید و فروش چه در داخل و چه در خارج از کشور راه‌اندازی شده است. برخی از آن‌ها سابقه طولانی دارند و برخی به تازگی تاسیس شده‌اند.

هر صرافی، مجموعه‌ای از خدمات را با قوانین خاصی (محدودیت‌ها، سطوح کاربری، کارمزد) به کاربران خود ارائه می‌دهد. برخی از صرافی‌های خارجی محدودیت‌هایی را برای کاربران ایرانی ایجاد کرده‌اند و در کل تمام صرافی‌ها (چه داخلی و چه خارجی) به طور صددرصد قابل اعتماد نیستند.

بنابراین، قبل از ثبت نام در صرافی رمزارز، به دقت درباره آن‌ها تحقیق کنید و گزینه متناسب با نیازهای خود را با در نظر گرفتن امنیت آن انتخاب کنید. کاربران ایرانی که تا پیش از این هیچ رمزارزی نداشته‌اند، برای تبدیل تومان به رمزارز حتما باید ابتدا در یک صرافی رمزارز ایرانی ثبت نام کنند. پس از تبدیل پول رایج به رمزارز، می‌توانند در همان پلتفرم به ترید بپردازند یا اینکه در یک صرافی خارجی هم حساب باز کرده، رمزارز خود را به آنجا انتقال داده و کار ترید را شروع کنند.

در بسیاری از مواقع برای باز کردن حساب مبتدی در صرافی رمزارز خارجی، نیازی به ارائه اطلاعات هویتی وجود ندارد، اما ثبت نام در صرافی‌های ایرانی نیازمند ارائه مدارک هویتی است. پس از انتخاب صرافی مورد نظر خود، می‌توانید راهنمای ثبت نام مربوط به آن را در اینترنت جستجو کنید.

نکته: در حین ثبت نام، دقت کنید که آدرس اینترنتی صرافی اصلی را وارد کرده باشید و وارد یک وب‌سایت تقلبی نشده باشید.

واریز وجه به حساب کاربری

پس از ثبت نام در صرافی رمزارز مورد نظر خود، باید به کمک حساب بانکی خودتان و از طریق کارت‌های عضو شتاب مبلغ مورد نظر برای ترید را به حساب صرافی واریز کنید. کاربران ایرانی تنها در صرافی‌های ایرانی می‌توانند از این قابلیت استفاده کنند.

اکثر صرافی‌های ایرانی بخش‌های مارجین تریدینگ و آپشن تریدینگ را ندارند و فقط می‌توان از گزینه خرید و فروش اسپات در آن‌ها استفاده کرد. برای استفاده از سایر اشکال ترید بهتر است در یک صرافی خارجی عضو شده و سرمایه خود را از طریق کیف پول صرافی به یک کیف پول واسطه و سپس به کیف پول حساب کاربری خود در صرافی خارجی انتقال دهید.

انتخاب یک رمزارز برای ترید

انتخاب یک رمزارز برای ترید

اکثر معامله‌گران ارزهای دیجیتال، بیت کوین و اتریوم را برای ترید انتخاب می‌کنند. با وجود این، شاخص‌های تکنیکال به شما کمک می‌کنند تا با پیش‌بینی قیمت رمزارزهای مختلف، از آن‌ها برای معامله و کسب سود استفاده کنید. حرکات قیمت بیت کوین و اتریوم نسبت به آلت‌کوین‌های کوچک قابل پیش‌بینی‌تر است و از این رو انتخاب اکثر تریدرها هستند.

در عین حال، بسیاری از سرمایه‌گذاران این حوزه، بخشی از پولشان را هم برای ترید در آلت‌کوین‌ها اختصاص می‌دهند. اگرچه این ارزهای دیجیتال در معامله، ریسک بیشتری به همراه دارند، پتانسیل صعود و کسب سود بیشتری را هم دارا می‌باشند.

شروع ترید

برای شروع ترید می‌توان چند راه را متصور شد. برخی از کاربران ارزهای دیجیتال که اطلاعات کمی درباره تحلیل رمزارزها دارند به سراغ خرید سیگنال معامله از افراد حرفه‌ای‌تر می‌روند. آن‌ها با پرداخت هزینه، یک تا چند ماه عضویت می‌گیرند و با دریافت اطلاعات مربوط به معاملات، آن را در حساب کاربری خود پیاده می‌کنند.

در این روش، تخصص و خوشنامی فرد سیگنال‌دهنده اهمیت زیادی دارد. هر سیگنال یک عمر مفید دارد که در صورت عدم استفاده به‌موقع از آن، اعتبار و سوداوری خود را از دست خواهد داد. از طرفی، در بسیاری از مواقع، این سیگنال‌ها به سود نمی‌انجامند. در هر صورت، کاربر باید اطلاعات مناسبی درباره نحوه ترید و کار با پلتفرم تریدینگ مورد نظر خود داشته باشد.

روش دیگری که برای انجام معاملات رمزارز به کار می‌رود استفاده از ربات‌های معامله‌گر خودکار است. در این روش، از ربات‌هایی استفاده می‌شود که از طریق برنامه‌نویسی و دریافت استراتژی معاملاتی، نقاط ورود و خروج مناسب را پیدا کرده و به صورت خودکار عمل می‌کنند. توجه داشته باشید که ربات‌های ارزان یا رایگان برای ترید ارزهای دیجیتال کارایی خوبی ندارند. حتی برخی معتقدند که استفاده از ربات بیشتر برای افراد حرفه‌ای مناسب است. یکی از مزایای استفاده از ربات، در این است که دخالت احساسات انسانی را در طول معامله از بین می‌برد.

مثل هر روش دیگری، ربات‌ها هم خالی از نقص نیستند. در صورتی که ربات توسط فردی سودجو طراحی شده باشد، به راحتی می‌تواند از آن طریق کلاهبرداری کند. از سوی دیگر، امکان خطا در ربات‌ها هم وجود دارد و از این لحاظ، نیاز به نظارت دارند. استراتژی مورد استفاده توسط ربات هم خالی از اهمیت نیست.

کسب دانش در زمینه تحلیل ارزهای دیجیتال و رسیدن به استراتژی معاملاتی شخصی هم روش دیگری است که برای ترید ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود. کاربران با گذراندن دوره‌های مختلف ترید، تمرین و تکرار و آزمون و خطا در نهایت به استراتژی معاملاتی شخصی خود می‌رسند.

تحلیل‌های دستی هم خالی از ریسک نیستند و تریدرهایی که با این روش کار می‌کنند با مدیریت سرمایه به دنبال به حداقل رساندن ریسک آن هستند. البته در تمامی روش‌های عنوان شده، مدیریت سرمایه جزء واجبات است. همیشه این نکته را هم در نظر داشته باشید که بازار ارزهای دیجیتال نوسانات و ریسک‌های زیادی در خود دارد و بهتر است تنها سرمایه‌ای را در آن وارد کنید که در صورت از دست رفتن، خللی به زندگی شما وارد نمی‌شود.

نگهداری رمزارزهای خریداری شده

اگر یک تریدر فعال هستید، برای دسترسی راحت به رمزارزهای خود باید آن‌ها در کیف پول صرافی نگهداری کنید. اما اگر یک ارز دیجیتال را برای نگهداری میان مدت یا بلندمدت خریداری کردید بهتر است آن را در یک کیف پول شخصی نگه دارید.

کیف پول‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری برای نگهداری رمزارز مورد استفاده قرار می‌گیرند. کیف پول های سخت‌افزاری از امنیت بیشتری برخوردارند چون ارز دیجیتال را در یک دستگاه فیزیکی که به اینترنت متصل نیست ذخیره می‌کنند. در ادامه به ساختار ترید و انواع استراتژی های ترید ارز دیجیتال خواهیم پرداخت.

پیشنهاد مطالعه: اگر می خواهید با ترید کردن و ابزار های لازم برای آن به طور کامل آشنا شوید، مقاله ترید چیست ؟ پارسیان کریپتو را حتما مطالعه کنید.

انواع تحلیل ارز دیجیتال

انواع تحلیل ارز دیجیتال

شما برای اینکه بتوانید یک ترید خوب را داشته باشید باید با روش های تحلیل بازار ارز دیجیتال آشنا شوید. سه روش تحلیل تکنیکال، تحلیل فاندمنتال و تحلیل آنچین رایج ترین روش های تحلیل در بازار رمزارز ها به شمار می آیند که در ادامه بیشتر با آن ها آشنا می شویم.

تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال  فرایندی است که در آن، تحلیلگر با نگاه و بررسی حرکات پیشین قیمت یک دارایی (بر روی نمودار)، تلاش می‌کند تا قیمت احتمالی آتی آن را پیش‌بینی کند. در واقع، مطالعه و تحلیل حرکات قیمت، با استفاده از داده‌های قبلی بازار، تشخیص الگوها، روندها و سیگنال‌ها چیزی است که در تحلیل تکنیکال اتفاق می‌افتد.

تحلیلگر تکنیکال از ابزارها و تکنیک‌های متنوعی (مثل الگوهای نمودار، اندیکاتورها و ...) برای تفسیر اطلاعات بازار و پیش‌بینی درباره حرکات آینده قیمت استفاده می‌کند. این حیطه دانش گسترده‌ای را می‌طلبد و آموزش تحلیل تکنیکال به یکی از شاخه‌های درآمدزا در ایران تبدیل شده است.حال که با تعریف تحلیل تکنیکال آشنا شدید بهتر است به سراغ مبحث آموزش آن برویم.

برخی از ضروری‌ترین مفاهیم پایه ای تحلیل تکنیکال که باید با آن‌ها آشنا شوید از این قرار هستند:

  • نمودار کندل‌ استیک: نمودار قیمت شمعی ژاپنی یا به اصلاح کندل‌ استیک برای نمایش حرکات قیمت رمزارزها و دارایی‌های دیگر استفاده می‌شود. این نمودار در بازه‌های زمانی مختلف، نقطه شروع و بسته شدن معاملات را نمایش می‌دهد. کندل‌ها یا شمع‌های قرمز نشان‌دهنده این هستند که قیمت بسته شده نسبت به قیمت شروع آن بازه زمانی، پایین‌تر بوده و کندل‌های سبز نشان‌دهنده این هستند که قیمت بسته شدن نسبت به قیمت ابتدای آن بازه زمانی، بالاتر بوده است.
  • الگوهای چارت: الگوها، اشکال یا نمودهای خطی خاصی هستند که بر روی چارت ظاهر شده و نشان می‌دهند که یک روند به راه خود ادامه خواهد داد یا اینکه در حال معکوس شدن است. از جمله معروف‌ترین الگوهای تحلیل تکنیکال می‌توان الگوهای سروشانه، دوسقف، دو کف و انواع الگوی مثلث را نام برد.
  • اندیکاتور: اندیکاتورها ابزارهایی هستند که با استفاده از محاسبات ریاضی و براساس حرکات پیشین قیمت بینشی را درباره روند بازار و حرکات آتی آن در اختیارمان قرار می‌دهند. مووینگ اوریج‌ها (Moving Averages)، حجم معامله شده (Traded Volume) و شاخص قدرت نسبی (RSI)، از جمله معروف‌ترین اندیکاتورها هستند.
  • خطوط حمایت و مقاومت: سطوح مقاومت و حمایت، خطوطی هستند که تریدرها و سرمایه‌گذاران برای تشخیص نقطه مناسب برای ورود به یک معامله یا خروج از آن استفاده می‌کنند.
  • خطوط روند: خطوط روند، خطوطی هستند که بر روی نمودار قیمت ترسیم شده و نقاط مربوط به کف‌های قیمتیِ در حال افزایش، یا سقف‌های قیمتیِ در حال کاهش را به هم وصل می‌کنند.
  • حجم: در اینجا حجم یک دارایی، به تعداد واحدهای معامله شده‌ی آن در یک بازه زمانی خاص اشاره دارد.

تحلیل فاندمنتال

تحلیل فاندمنتال یا بنیادی با نماد FA، روشی برای ارزیابی ارزش ذاتی یک دارایی است که با هدف کسب سود از آن و معامله مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در این تحلیل، اطلاعات مربوط به شرکت یا پروژه، وضعیت اقتصادی، عوامل تاثیرگذار خارجی، رویدادها و ترندهای دنیای صنعت و ... در کنار عقاید شخصی تحلیلگر با هم ترکیب شده و یک نتیجه‌گیری به دست می‌آید. اطلاعات استفاده شده در این نوع تحلیل به دو دسته کمی و کیفی تقسیم می‌شوند. این داده‌ها به تحلیلگر کمک می‌کنند تا جنبه‌های کلیدی یک شرکت یا پروژه را شناسایی کرده و ارزش واقعی آن دارایی / پروژه را در بلند مدت مورد تحلیل قرار دهد.

اگر اطلاعات فاندامنتال یک پروژه یا شرکت، نتایج منفی را نشان دهد، به این معنی است که دارایی یا محصول آن احتمالا در آینده با افت قیمت مواجه خواهد شد. از سوی دیگر، نتایج مثبت نشان‌دهنده این است که احتمال رشد قیمت در آینده وجود دارد.

بیشترین کاربرد تحلیل فاندامنتال در بازار سهام است. تحلیل فاندامنتال اوراق بهادار به معامله‌گران این حوزه کمک می‌کند تا حرکت آینده قیمت را پیش‌بینی کرده و ارزیابی کنند که ارزش‌گذاری یک سهام نسبت به قیمت واقعی آن پایین‌تر یا بالاتر بوده است. در عین حال، این تحلیل همچنین، به معامله‌گران کمک می‌کند تا قدرت یک شرکت و توانایی آن برای شکست دادن رقبا را هم مورد بررسی قرار بدهد.

همانطور که می‌دانید کاربرد تحلیل فاندامنتال تنها به بازار سهام و اوراق بهادار محدود نمی‌شود. از این روش تحلیلی، برای تجزیه و تحلیل انواع بازارهای مالی (ارزهای دیجیتال، فارکس و ...) نیز استفاده می‌شود. البته در هر یک از این بازارها، فاکتورهای متفاوتی را باید برای تحلیل فاندامنتال در نظر داشته باشیم. در بخش‌های بعدی این مقاله، به عواملی که در تحلیل فاندامنتال باید در نظر بگیریم، پرداخته شده است.

* قیمت اتریوم را به آسانی در پارسیان کریپتو مشاهده کنید *

تحلیل آنچین

برای درک بهتری تحلیل آنچین، چاره‌ای به جز درک عمیق نوع داده در بلاک‌چین و دو دسته کلی داده آنچین و آفچین نداریم. چنانکه گفتیم، در حالت کلی منظور از داده همان تراکنش‌های درون بلاک‌چین و اطلاعات پیرامون و مرتبط با آن‌هاست.

نکته بارزی درباره تراکنش‌های آفچین وجود دارد و آن این است که تراکنش‌های از این دست در بلاک‌چین ذخیره و اجرا نمی‌شوند. این نقطه کاملا عکس تراکنش‎های آنچین است که متناظر با آن، تمام تراکنش‌ها در بلاک‌چین اتفاق می‌افتند و همانجا ذخیره و رمزنگاری می‌شوند.

در تراکنش آفچین، کاربر به یک سازمان میانجی اجازه می‌دهد که اعتبارسنجی تراکنش را به عهده بگیرد. در این حالت، معامله برای لحظه‌ای وارد یک فضای خارج از بلاک‌چین اصلی می‌شود و آن سازمان سوم شبیه یک بنگاه معامله خانه عمل می‌کند، معامله‌ای که در نهایت باید توسط اداره ثبت منطقه (همان بلاک‌چین) به ثبت و تأیید برسد. در واقع این بنگاه میانجی برای تسهیل فرایند و ایجاد یک حائل امنیتی بیشتر در معامله وارد عمل می‌شود و بابت این عمل هزینه‌ای از دو طرف دریافت می‌کند.

در بیشتر موارد، سیستم‌های آفچین لایه دوم (Layer 2) از بلاک‌چین اصلی را اشغال می‌کنند و به مقیاس‌پذیری و ارتقاء سرعت در بلاک‌چین کمک می‌کنند. بنابراین، در تراکنش آفچین شریان معاملاتی از بلاک‌چین انشعاب می‌گیرد و برای انجام برخی از عملیات از آن خارج می‌شود و وارد مسیری جدید می‌گردد تا معامله را با کمی تغییر در قوانین و شیوه ثبت و انتشار داده‌ها جوش بزند.

متریک‌های مرتبط با تحلیل آنچین داده‌های مرتبط با تراکنش‌های بلاک‌چین را به استدلال‌هایی برای معامله در بازار رمزارز تبدیل می‌کنند. به ویژه، بخش عظیمی از ارزهایی که در بازارهای کریپتو معامله‌ می‌شوند از بلاک‌چین‌های عمومی بهره می‌برند، بنابراین سیلی از داده هر روز تولید می‌شود که استخراج معنی از آن‌ها مرز موفقیت و شکست در بازار رمزارز را ترسیم می‌کند.

دسترسی گسترده به داده توسط همه کاربران، نیاز به آگاهی از تحلیل آنچین و مفاهیم آن را توجیه می‌کند. با آگاهی از روش‌ها و اهرم‌های موجود در تحلیل آنچین، شما از هر کجای دنیا، در هر لحظه که بخواهید، می‌توانید معاملات سودآوری را برای خود رقم بزنید.

به طور واضح‌تر، منظور از تحلیل آنچین، استفاده از اطلاعات موجود در لجر بلاک‌چین برای تعیین وضعیت بازار و آینده آن است. در تحلیل آنچین، داده‌های مرتبط با تراکنش‌ها و بالانس ولت‌ها اساسی‌ترین اطلاعاتی هستند که باید به آن‌ها بپردازید؛ آن‌ها چراغ‌های سبز، قرمز و زردی را روشن و خاموش می‌کنند که راهنمای شما در مسیر معامله‌گری هستند.

برای مثال، اگر یک توکن خاص توسط رده بالایی از فعالان معامله نمی‌شود و تنها توسط چند کیف پول مشخص با دارایی‌های کلان از آن، تحت عنوان نهنگ‌ ارز دیجیتال ، نگهداری و کنترل می‌شوند، با احتمال زیاد معامله در آن ریسک بالایی دارد و ایده خوبی برای ورود معامله‌گران خرد نیست.

* قیمت تتر را فوری و لحظه ای در پارسیان کریپتو مشاهده کنید *

کیف پول دیجیتال

کیف پول دیجیتال

پس از این که سبک و استراتژی خود در تحلیل و ترید را انتخاب کردید، با انتخاب یک ولت یا کیف پول دیجیتال می توانید مسیر خود را آغاز کنید.

در بیانی ساده می توان گفت: ولت یک گاوصندق نرم افزاری است که وظیفه ی حفظ و نگهداری دارایی های دیجیتالی شما را بر عهده دارد. Wallet ها تعامل را بین کاربران و فضای بلاک چین برقرار می کنند. کیف پول های دیجیتالی با بلاکچین های مختلف ارتباط برقرار می کنند تا کاربران بتوانند دارایی های خود را بفرستند، رمزارزی دریافت کنند و بر جزئیات حساب خود نظارت داشته باشند.

به یاد داشته باشید که کیف پول های ارز دیجیتال در اصل خود دارایی شما را نگهداری نمی کنند، بلکه حاوی اطلاعات دسترسی به حساب شما هستند. با این اطلاعات شما می توانید به دارایی خود در فضای بلاکچین دسترسی پیدا کرده و شروع به تعامل و معامله با دیگر کاربران این فضا کنید. در ادامه با روند اجرایی این پروسه آشنا خواهیم شد.

برای آگاهی از عملکرد کیف پول ارز دیجیتال ابتدا باید با دو مفهوم کلید خصوصی و کلید عمومی آشنا شوید. در واقع کلید های خصوصی و عمومی مربوط به بلاکچین هستند و امکان تعامل را بین کاربران فراهم می کنند.

کلید خصوصی (Private Key): هر آدرس کیف پول یک کلید خصوصی منحصر به فرد خود را دارد. این کلید همانند رمز شخصی شما در حساب بانکیتان است و به شما اجازه ی دسترسی به دارایی های دیجیتالی مربوط به آدرس خودتان را می دهد. طبیعی است که هیچکس به غیر از خودتان نباید کلید خصوصیتان را داشته باشد. چرا که با داشتن آن می تواند به حساب شما و دارایی هایتان دسترسی پیدا کند.

تولید کلید خصوصی توسط توابع هش صورت می گیرد و در نهایت رشته ای اعداد و حروف را به کاربران به عنوان کلید خصوصی تحویل می دهد. نمونه ای از کلید خصوصی را در زیر مشاهده می کنید:

03bf350d2821375158a608b51e3e898e507fe47f2d2e8c774de4a9a7edecf74eda

کلید عمومی (Public Key): کلید عمومی در واقع از کلید خصوصی ساخته می شود و مانند private key شامل اعداد و حروف متوالی است. البته فرایند بدست آوردن کلید خصوصی یک طرفه است و با داشتن کلید عمومی نمی توان کلید خصوصی را بدست آورد. آدرس کیف پول دیجیتالی برگرفته از کلید عمومی است و همانند شماره حساب شما عمل می کند. کاربران برای واریز ارز و امور دیگر می توانند کلید عمومی  خود را به اشتراک بگذارند و این کار هیچ خطری برای آن ها ندارد.

99b1ebcfc11a13df5161aba8160460fe1601d541

انواع والت

کیف پول ارز دیجیتال انواع مختلفی دارد و کاربران با توجه به نیازهای خود آن ها را انتخاب می کنند. امنیت،رابط کاربری، پشتیبانی از ارزهای مختلف و ویژگی های متعدد دیگر که هر ولت دارد، سبب ایجاد انواع ولت ها می شود. در اینجا انواع کیف پول ارز دیجیتال را بررسی خواهیم کرد.

کیف پول گرم (Hot Wallet)

Hot Wallet

ویژگی این دست از کیف پول ها، آنلاین بودن آن هاست و شما برای استقاده از این دسته wallet ها نیاز به دسترسی به اینترنت دارید. از این رو کیف پول های گرم می توانند مورد حمله هکر ها قرار بگیرند و استفاده از آن ها عاری از خطر نیست. اگر می خواهید یک نمونه از این دسته را انتخاب کنید، باید در انتخابتان حساسیت کامل به خرج داده و نمونه ای معتبر را بر گزینید.

کیف پول های گرم را نیز می توان بر اساس سیستم عامل مورد استفاده در سه دسته قرار دارد :

  • کیف پول دسکتاپ: ولت های دسکتاپ به سرعت جایگاه خود را در میان کاربران پیدا کردند و محبوب شدند. دلیل اصلی این مسئله را هم می توان سادگی محیط نرم افزاری و دسترسی راحت به آن ها را دانست. این کیف پول های دیجیتال که بر روی کامپیوترهای شخصی نصب می شوند امکان کنترل کامل ارزهای دیجیتال را به کاربران خود می دهند.

 

  • کیف پول موبایل: موبایل ولت ها از لحاظ  کارایی شباهت زیادی به مورد قبلی دارند. شما می توانید با نصب یک نرم افزار بر روی تلفن همراه خود به کیف پول دیجیتالی خود دسترسی داشته باشید و دارایی هایتان را مدیریت کنید. دسترسی بسیار آسان وسریع را می توان ویژگی اصلی این ولت ها دانست. در مقابل امنیت پایین تر نسبت به کیف پول های دسکتاپ نقطه ضعف این کیف پول ها به شمار می رود.

 

  • کیف پول تحت وب: در این مدل از کیف پول شما می توانید با هر دستگاهی که به اینترنت متصل است عملیات مورد نطر خود را به راحتی انجام دهید. از این نظر این دست کیف پول ها از ولت های دسکتاپ و موبایل در دسترس تر است و می توان گفت بالاترین سطح دسترسی را به کاربران ارائه می دهد. در مقابل ولت های تحت وب از امنیت پایین تری نسبت به دو مورد قبلی بر خوردارند. در این کیف پول ارز دیجیتال ارائه دهندگان می توانند کنترل کامل بر دارایی شما داشته باشند چرا که اطلاعات بر روی سرور مرکزی ذخیره می شود. از این رو با هک شدن سرور یا ایجاد اختلال در آن، دارایی های شما نیز دچار مشکل خواهند شد. می توان نتیجه گرفت که کیف پول های تحت وب کمترین سطح امنیت را در بین انوع ولت ها به خود اختصاص داده اند. صرافی متمرکز ارز دیجیتال از این نوع کیف پول به کاربران خود ارائه می دهد.

کیف پول سرد (Cold wallet)

Cold wallet

یک نوع از انواع کیف پول ارز دیجیتال، کیف پول سخت افزاری یا سرد است که  یک دستگاه فیزیکی و ملموس است که به منظور محافظت از دارایی‌ها و سرمایه‌های حاصل از ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد. افراد می‌توانند با توجه به تنوع محصولات در این زمینه، یک کیف پول مناسب برای خود انتخاب کنند. با وجود کیف پول‌های نرم افزاری هکرها ممکن است بتوانند راه نفوذی به دارایی‌ًهای افراد داشته باشند. در حالی که کیف پول‌های سخت افزاری این امکان را برای هکرها به صفر رسانده است. به عنوان مثال، فرض کنید شما تمام عکس‌هایتان را در حافظه داخلی (Internal) کامپیوتر نگهداری کرده‌اید.

برای کسب اطلاعات تکمیلی و اطلاع از ولت های برتر مقاله ولت چیست پارسیان کریپتو را بخوانید.

سخن پایانی

بازار ارز های دیجیتال، مکانی بسیار جذاب برای کسب سود و سرمایه گذاری است که افراد زیادی در سراسر دنیا به فعالیت در آن میپردازند. البته باید بدانید که سرمایه گذاری در این بازار بدون داشتن اطلاعات کافی و صرفا در جهت هیجانات و فومو، قطعا منجر به ضرر های مالی کوچک و بزرگ می شود. پارسیان کریپتو را در گوگل جستجو کنید تا از اخرین آموزش ها و اخبار، به زبانی ساده و روان و از معتبر ترین منابع آگاه شوید.


این مطلب، یک خبر آگهی بوده و شما و اقتصاد در محتوای آن هیچ نظری ندارد

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: