رپورتاژ آگهی/

راه های پیشگیری از وقوع جرم منازعه

راه های پیشگیری از وقوع جرم منازعه
کدخبر : 590290

در این مقاله ما سعی کردیم در رابطه با عوامل دخیل در ارتکاب جرم منازعه و راه های پیشگیری از آن صحبت کرده و به شرح کامل عوامل موثر در وقوع جرم و جنایت بپردازیم. که مهاجرت افراد بیگانه به کشور و فقر و بیکاری از عوامل ملموس در ایران امروز ما می باشد که عینا شاهد جرم و جنایت های ناشی از حضور مهاجرین هستیم و در این بین لازم دیدیم به اهمیت موضوع آن بپردازیم. در نهایت شما را به تشویق به اخذ وکلای مجرب و به اهمیت همراهی وکلا در خصوص مشاوره و وکالت در حوزه مورد نیاز شما پرداختیم.

 

نزاع همواره از جرایم مورد بحث در جامعه می باشد که در این مقاله سعی بر آن شده است که علل و عوامل دخیل در ارتکاب جرم از دو منظر فردی و اجتماعی مورد بررسی قرار بگیرد. از جمله عوامل فردی که مورد بحث واقع شده سن و جنسیت می باشد و از سوی دیگر عوامل اجتماعی دخیل در ارتکاب جرم، تضاد فرهنگی، فقر، بیکاری و مهاجرت مورد بررسی قرار گرفته است. از عوامل بازدارنده این جرایم می توان از یک سو به سنت میانجی گری در جامعه و از سوی دیگر تجدید نظر در دادگاه ها ی کیفری اشاره کرد.

 

ارتکاب جرم منازعه

منازعه یکی از اشکال جرایم می باشد که از گذشته تاکنون همواره توسط قانون شکنان در جامعه انجام می شود و هر جامعه ای متناسب با ساختار خود سیاست های خاص پیشگیرانه ای ارائه می دهد. در این بین جرایم علیه اشخاص از جرایمی می باشد که همیشه با آن به شکل جدی مقابله می شد. حتی از زمانی که تشکیلاتی برای مقابله با افراد مجرم وجود نداشت هم با این دست از حرکت ها برخورد جدی صورت می گرفت چرا که جرایم علیه اشخاص از جمله پدیده های مخل در آسایش و امنیت افراد تلقی می شود.

در بین جرایم علیه اشخاص قتل عمد از برجسته ترین موارد محسوب می شود و جرم آن از شدت بالایی برخوردار می باشد و عموما در آن دست از جوامعی صورت می پذیرد که دچار فقر فرهنگی بوده و از لحاظ فرهنگ اجتماعی پیشرفت محسوسی نداشته است. در چنین شرایطی اقدامات فردی می تواند به شدت موضوع افزوده و زندگی شما را درگیر تبعات آن نماید. بنابراین پیشنهاد ما به شما در چنین شرایطی مشورت با بهترین وکیل کیفری در کرج می باشد که از راه قانونی می تواند سایه تبعات آن را از سر شما برداشته و حق و حقوق شما را بستاند و در صورتی که شما توانایی تشخیص تخصص و سوابق وکلا را ندارید پیشنهاد ما به شما مراجعه به سایت برترین وکیل و برخورداری از علوم وکلایی است که مورد بررسی و تحقیق واقع شده و برای وکالت مورد اعتماد هستند.

در جوامعی که سطح فرهنگی پیشرفت قابل ملاحظه ای نداشته همیشه نزاع و قلدری جانشین صحبت های منطقی برای حل اختلافات می باشد و بروز منازعات دسته جمعی در جامعه و مشاهده آن توسط سایر افراد می تواند به شدت فراگیر بوده و در رفتار مردم تاثیرگذار باشد. در صورت بروز نزاعات خیابانی در معرض دید عموم، این رفتارهای خشونت بار به صورت دومینو وار در رفتار افراد دیگر نیز نمود پیدا کرده و روز به روز بر تعداد آن افزوده می گردد.

 

 

عوامل جرم منازعه

عوامل مجرمانه به اعمالی گفته می شود که از الگوهای درست اخلاقی فاصله گرفته و واکنش منفی افراد جامعه را به دنبال دارد. حال این رفتار هایی که جرم تلقی می شود می تواند از جامعه ای به جامعه ی دیگر و از زمانی به زمان دیگر متفاوت جلوه کند. در این بین از عوامل جرم زای می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • عوامل اجتماعی جرم زا
  • مهاجرت
  • اختلاف فرهنگی
  • فقر و بیکاری
  • عوامل طبیعی مثل تغییرات فصول سال
  • عوامل جرم زای فردی
  • تاثیر جنسیت
  • اختلالات روانی

 

عوامل اجتماعی جرم زا: تاثیر عوامل اجتماعی بر شخصیت فرد بزهکار غیرقابل انکار می باشد. شرایط محیطی که فرد مجرم از لحاظ اجتماعی و اقتصادی در آن رشد کرده است در زیربنای تربیت و رفتارهای شخص مجرم تاثیر بسزایی دارد.

مهاجرت: مهاجرت های بی حساب و جا به جایی های نادرست افراد از جایی به جای دیگر همیشه در ازدیاد جرم آن منطقه تاثیر گذار بوده است. مهاجر ها همیشه به سختی قادر بودند که خود را با شرایط جدید وفق دهند و به خاطر همین همواره مرتکب جرم و جنایت می شدند که در شرایط کنونی جامعه ی ایران شاهد این موضوع هستیم. این جنایت ها همیشه در نسل اول این مهاجران کمتر به چشم می خورد ولی در نسل های بعدی که خود را صاحب آب و گل در آن منظقه می دانند این بزهکاری ها به شکل غیرقابل انکاری افزایش می یابد.

اختلاف فرهنگی: اختلافات فرهنگی از مبناهای اصلی منازعات به شمار می رود تا جایی که این مورد علاوه بر منازعات خیابانی حتی در خانواده ها نیز خود را به بدترین شکل نشان می دهد. مخصوصا در ازدواج هایی که از فرهنگ های متفاوت شکل گرفته و مانع پیشبرد موفق ازدواج شده و کار به جدایی و طلاق و نقض حقوق یکی از طرفین می کشد. اگر شما نیز با چنین مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنید حتما با بهترین وکیل خانواده در تهران در ارتباط بوده و راهنمایی های لازم را به بهترین شکل دریافت کنید.

فقر و بیکاری: فقر و بیکاری باعث می شود افراد و خانواده های آن ها در مضیقه قرار گرفته و برای رفع نیازهای اولیه زندگی به بزهکاری و کلاهبرداری و سرقت و تمام راه های کوتاه برای حصول نیازهایشان، روی بیاورند. فقر و بیکاری توانایی ویژه ای در نابودی فضایل انسانی و بروز رذایل شخصیتی در افراد دارد. مسئله ی مهم وجود ارتباط مستقیم بین بحران اقتصادی در جوامع و ازدیاد بزهکاری می باشد که آمارها نیز این مسئله را تایید کرده اند و این نشان می دهد جامعه ی مبتلا به جرم منازعه باید درمان های ریشه ای در اقتصاد و فرهنگ را پیش بگیرد.

عوامل طبیعی مثل تغییرات فصول سال: تحقیقات علمی انجام شده حاکی از آن است که دو عامل مکان و زمان در شکل گیری نزاع خیابانی نقش داشته است. طبق این تحقیق درصد بالای منازعات خیابانی در فصل تابستان و همراه با گرمای محیط مخصوصا در خیابان ها و مکان های پر تردد انجام می شود و از طرفی مکان نزاع اینکه داخل شهر و یا خارج از شهر باشد، در شکل گیری منازعه نقش داشته است. و از لحاظ زمانی تحقیقات ثابت کرده که درصد منازعات ثبت شده در شب بیشتر از روز بوده است.

عوامل جرم زای فردی: عوامل فردی موثر در جرم زایی تاثیر کمتری نسبت به عوامل اجتماعی ندارد و چه بسا یک سری از پارامترهای فردی وجود دارد که بنیان منازعات را شکل می دهد من جمله این موارد می توان به سن و جنسیت فرد بزهکار اشاره کرد.

جنسیت: با یک نگاه کلی به آمار زندانیان و تبهکاران کشورهای مختلف می توان به راحتی دریافت که تعداد مردان تبهکار بیش از زنان هر جامعه ای می باشد که این مسئله می تواند ریشه در عقاید و افکار و روحیه ی آن ها داشته باشد. خشونتی که در وجود مردان نهفته است به مراتب می تواند در شکل گیری این دست از جرایم نقش آفرینی کند. به همین دلیل است که در اکثر مواقع روانشناسان مردم را در هنگام خشم و عصبانیت، به صبر دعوت می کنند.

سن: دانشمندان جرم شناسی دوره زندگی انسان را به چهار مرحله ی کودکی، برنائی، پختگی و پیری طبقه بندی می کنند. طبق نظریه ی آن ها جرم و جنایت می تواند از دوازده سالگی آغاز شود ولی تا 18 سالگی تغییر چندانی مشاهده نمی شود. ارتکاب جرم در سنین  18 تا 25 سالگی رو به افزایش گذاشته و تا 30 سالگی به اوج خود می رسد.

اختلالات روانی: در خصوص ارتکاب جرم، بیماران روانی درصد بیشتری از احتمال انجام جرم را به  خود اختصاص داده اند. حتی در مطالعات تاثیر اختلالات روانی بر رفتار خشونت بار ثابت شده است که شدیدترین نوع جنایت ها در افراد اسکیزوفرنی و بیماران سایکوتیک رقم خورده است.

 

راه های پیشگیری از وقوع جرم منازعه

طبق اصل 156 قانون اساسی یکی از وظایف مهم قوه قضائیه جلوگیری از وقوع جرم و سپس انجام اقداماتی جهت اصلاح مجرمین است. یکی از هدف های مجازات این است که از طریق ایجاد رعب و ترس در افراد دیگر از ارتکاب مجدد آن جرم جلوگیری به عمل بیاید. مجازات ها به دو طریق از ارتکاب جرم پیشگیری می کنند یکی به لحاظ عمومی که در آن افراد به دلیل همان مسئله ی رعب و ترس از انجام آن دوری می کنند و یکی هم به لحاظ فردی که فرد مجرم به دلیل سختی و مشقت حاصل از مجازات و آسیب هایی که حبس طولانی مدت می تواند بر شخص وارد کند از انجام جرم خودداری می کند.

 

 

سخن پسین

در این مقاله ما سعی کردیم در رابطه با عوامل دخیل در ارتکاب جرم منازعه و راه های پیشگیری از آن صحبت کرده و به شرح کامل عوامل موثر در وقوع جرم و جنایت بپردازیم. که مهاجرت افراد بیگانه به کشور و فقر و بیکاری از عوامل ملموس در ایران امروز ما می باشد که عینا شاهد جرم و جنایت های ناشی از حضور مهاجرین هستیم و در این بین لازم دیدیم به اهمیت موضوع آن بپردازیم. در نهایت شما را به تشویق به اخذ وکلای مجرب و به اهمیت همراهی وکلا در خصوص مشاوره و وکالت در حوزه مورد نیاز شما پرداختیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: