قیمت سیمان | قیمت سیمان در بازار | وضعیت قیمت سیمان | نوسان قیمت سیمان

قیمت سیمان | قیمت سیمان ۲۰ تیرماه ۱۴۰۱

قیمت سیمان | قیمت سیمان 20 تیرماه 1401
کدخبر : 560355

قیمت سیمان امروز دوشنبه، 20 تیرماه 1401 اعلام شد.

قیمت سیمان در بازار چند؟ قیمت سیمان ثبات دارد. قیمت سیمان هرروز منتشر می شود. قیمت سیمان بین ۵۰ تا ۶۸ هزار تومان و در بعضی از بازارها تا ۱۰۰ هزار تومان نیز فروخته می شود.

قیمت سیمان از سوی تولیدکنندگان در روزهای اخیر بین ۵۰ هزار تا ۶۸ هزار تومان اعلام شد. ارقامی که نشان از ثبات قیمتی بازار دارد. با این حال به نظر می‌رسد در نبود تقاضا این نرخ‌ها در حد اعلام باقی مانده‌اند؛ چراکه بررسی‌ها از فروش سیمان با نرخ‌هایی بالاتر از ۱۰۰ هزار تومان در برخی موارد حکایت دارد.

قیمت سیمان با شروع هفته جاری تغییر کرد. گرچه همچنان بسیاری از تولیدکنندگان در سایت‌های رسمی نرخ محصول خود را بین ۵۰ هزار تا ۶۸ هزار تومان اعلام می‌کنند، اما متقاضیان در هنگام خرید گاه با نرخ‌هایی بالاتر از ۱۰۰ هزار تومان مواجه می‌شوند!

قیمت سیمان

بر اساس اعلام منابع رسمی در حال حاضر سیمان تیپ ۱ آبیک در بازار ۵۱ هزار تومان قیمت دارد. سیمان تیپ ۵ تهران نیز ۶۸ هزار تومان به فروش می‌رسد. همچنین قیمت سیمان تیپ ۲ آبیک در بازار ۵۹ هزار تومان اعلام شد.

این‌ها ارقامی است که نشان از ثبات بازار در هفته‌های اخیر دارد. به‌ویژه در روزهایی که برق‌رسانی به صنایع با مشکلات عدیده‌ای مواجه است، حفظ این ثبات دو چندان سخت می‌شود. اما آیا واقعاً سیمان با این قیمت‌ها به دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسد؟

قیمت سیمان در بازار چند؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد چنین نرخ‌هایی صرفاً در وزارت صمت رسمیت دارد و در بازار اتفاقات دیگری رقم می‌خورد. هر چند مسئولان وزارتخانه قیمت سیمان را در محدوده همان ۵۰ هزار تا ۶۰ هزار تومان اعلام می‌کنند، اما نرخ‌های فروشی گاه به دو برابر هم می‌رسند.

به‌عنوان مثال سیمان تیپ ۲ آبیک که ۵۹ هزار تومان قیمت‌گذاری شده، در کف بازار تا ۱۰۰ هزار تومان هم معامله می‌شود. هر پاکت ۵۰ کیلویی از این سیمان در سطح خرده‌فروشی ۱۰۰ هزار و در عمده‌فروشی‌ها ۸۰ هزار تومان قیمت دارد. یعنی تفاوت ۲۱ هزار تا ۴۱ هزار تومانی با آنچه وزارت صمت به آن تأکید دارد. در صورتی بهای این س

قیمت سیمان

البته در بازار نرخ‌های بالاتری هم به چشم می‌خورند. به‌عنوان مثال سیمان تیپ ۲ فیروزکوه در هر پاکت ۵۰ کیلویی ۱۱۵ هزار تومان قیمت دارد. در صورت خرید ۲۰۰ پاکت به‌ازای هر خرید ۱۶ هزار تومان تخفیف ارائه می‌شود.

قیمت سیمان

بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت سیمان در کف بازار از سقف ۱۰۰ هزار تومان هم عبور کرد. این در حالی است که با ورود نرخ‌ها به کانال ۹۰ هزار تومان در میانه خرداد وزارت صمت این نرخ‌ها را جوّ روانی خواند. اما به نظر می‌رسد فعلا این وزارتخانه قصد دارد با اعلام نرخ‌های پایین‌تر فضای بازار را کنترل کند.

منجی بازار؛ بورس کالا یا رکود ساخت‌وساز؟

البته وزارت صمت با افزایش عرضه سیمان در بورس کالا هم در هفته‌های گذشته تا حدودی توانست نرخ‌ها را کنترل کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد روز شنبه بالاترین نرخ معاملات سیمان در بورس کالا مربوط به سیمان تیپ ۲ خاش بود. این محصول روز شنبه در هر کیلو ۱۱۵۱٫۴ تومان معامله شد. یعنی ارزش هر پاکت ۵۰ کیلویی آن در معاملات بورس ۵۷ هزار و ۵۷۰ تومان بود. سیمان تیپ ۲ لار سبزوار نیز در هر کیلو ۳۷۶ تومان معامله شد تا در کف قیمتی معاملات سیمان قرار گیرد.

اما این قیمت‌ها در بورس کالا هم نتوانسته‌اند به کمک بازار سیمان بیایند. قطعی برق و خاموشی صنایع اکنون بیش از هر عامل دیگری در بازار نقش دارد. حتی برق‌رسانی شبانه هم نتوانسته منجی بازار باشد. چه بسا کمبود تقاضای ناشی از رکود ساخت و ساز مسکن به عاملی کنترل‌کننده در بازار تبدیل شد. شاید اگر رونقی در ساخت‌وساز وجود داشت، قیمت سیمان در این روزها به رکوردهای تاریخی می‌رسید.

قیمت سیمان

تاریخچه التهاب؛ رابطه قیمت سیمان با تابستان 

سیمان در پنجم تیرماه سال ۱۳۹۸ به‌طور رسمی ۳۷ درصدی گران شد. در این تاریخ قیمت یک تن سیمان در بسته‌بندی‌های ۵۰ کیلویی به ۲۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. یک‌سال بعد در نهم تیرماه، یک‌بار دیگر دولت مجوزی برای افزایش قیمت همان مقدار سیمان تا ۲۵۵ هزار تومان صادر کرد. در این زمان قیمت مصوب هر پاکت سیمان برای مصرف‌کننده به ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. اگرچه گزارش‌ها نشان می‌دهند در همان تاریخ بازار آزاد سیمان را با قیمت ۴۰ هزار تومان به‌رسمیت می‌شناسد. خبرگزاری تسنیم در بهمن ۱۳۹۹ گزارشی کار کرده و نوشته قیمت هر تن سیمان در بسته‌بندی ۵۰ کیلویی تا ۶۰۰ و حتی ۸۰۰ هزار تومان پیش رفته است. این خبرگزاری از قول تولیدکننده‌ها اضافه کرده با توجه به شرایط، منطقی خواهد بود که دولت افزایش قیمت هر تن سیمان تا ۵۰۰ هزار تومان را بپذیرد و در ادامه کنایه‌ای انتخاباتی حواله داده‌اند: دولت به‌خاطر نزدیک بودن انتخابات این تصمیم را عقب می‌اندازد!

دولت علیه دولتقیمت پاکت ۵۰ کیلویی سیمان با شروع تابستان از ۳۵ هزار تومان تا ۵۰، ۶۰ و به‌روایتی تا ۷۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده 

رقابت‌های انتخابات سال ۱۴۰۰، در خردادماه با پیروزی سیدابراهیم رئیسی به پایان رسید. دولت جدید در ۱۲ مرداد مستقر شد و در فاصله این اتفاقات قیمت سیمان با سوءاستفاده از خالی ماندن صندلی ریاست وزارت صنعت شتابان بالا رفت. محمدحسن آصفری، نماینده اراک در اوج ماجرا، هشدار داد قیمت سیمان از پاکتی ۱۷ هزار تومان به ۷۰ هزار تومان رسیده است. خود تولیدکننده‌ها هم به این وضعیت اعتراض داشتند. تسنیم در هشتم مرداد از قول یک تولیدکننده نوشته: مگر می‌شود سیمان از کارخانه ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان خارج شود، اما با قیمت بیش از ۱۰۰ هزار تومان به دست مصرف کننده برسد؟

قیمت سیمان

مردم در تابستان ۱۴۰۰، با برنامه و بی‌برنامه و به‌طور مکرر شاهد قطع برق بودند. خبر‌هایی درباره توقف اجباری فعالیت کارخانه‌های مشهور مثل کارخانه سیمان بروجرد، کارخانه سیمان بجنورد و... به‌گوش رسید و قیمت سیمان این‌بار با تاثیرپذیری از کاهش تولید، بالا رفت.

نوزدهم شهریورماه ۱۴۰۰، علی نیکزاد به‌عنوان نایب‌رئیس وقت مجلس در حساب توییتر خود نوشت: پیش از این دو سرپرست و یک وزیر دولت دوازدهم قول ساماندهی بازار فولاد و سیمان داده بودند که متاسفانه نتوانستند عمل کنند. در نشستی که با وزیر جدید صمت داشتیم، قول دادند [قیمت]کیسه سیمان که هم‌اکنون در بازار ۲۷ هزار تومان است، ظرف ۱۵ روز به ۲۵ هزار تومان برسد.

سیدرضا فاطمی‌امین دو روز بعد خبر پیروزی را به نمایندگان مجلس اعلام کرد: خوشبختانه قیمت سیمان به نرخ پیش از قطعی برق بازگشت و قیمت آن در بورس به کیسه‌ای ۲۵ هزار تومان رسید. تاریخ این روز را به‌خاطر بسپارید؛ ۲۱ شهریور ۱۴۰۰.

کاهش دمای هوا و برچیده شدن قطعی برق در کنار ایده عرضه در بورس کالا، دو عاملی هستند که دست در‌دست هم باعث شدند بازار سیمان در پاییز و زمستان ۱۴۰۰ آرام بگیرد. تنها یک خبر در سوم اسفند ماه با کلیدواژه سیمان منتشر شده که در مدح عرضه سیمان در بورس کالا است. فروردین امسال یک مقام صنفی در بخش ساخت مسکن کمی گلایه کرده و دیگر هیچ. تا خود ۱۲ تیرماه سیمان دغدغه هیچ‌کس نبوده، اما انگار قرار است با رسیدن تابستان بازار سیمان رم کند. بعضی‌ها می‌گویند اگرچه امسال شاهد قطع برق نیستیم و روند فعالیت کارخانه‌های سیمان و جریان عرضه و تقاضا عادی است. روایت‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد کارخانه‌ها سرعت تولید را افزایش داده‌اند و حتی بعضی از آن‌ها شب تا صبح فعالیت خود را ادامه می‌دهند. اما با شروع تابستان قیمت پاکت ۵۰ کیلویی سیمان از ۳۵ هزار تومان تا ۵۰، ۶۰ و به‌روایتی تا ۷۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است. دوباره به گفتگوی مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت با خبرگزاری تسنیم برمی‌گردیم. جایی که سیف‌الله امیری گرانی را گردن دلالان انداخته و گفته یک سری سلسه اقدامات برای کوتاه کردن دست واسطه‌ها انجام گرفته.

قیمت سیمان

افرادی که به بورس سیمان مراجعه می‌کنند، حالا باید قبل از ثبت سفارش جدید، حتما فاکتور فروش ۷۰ درصد از خرید قبلی را ارائه دهند. فعالان بازار هم چنین روایتی را تایید می‌کنند. حداقل همگی درباره حضور پررنگ دلال‌ها در بازار سیمان اتفاق نظر دارند. چه چیزی باعث شده دلالان ناگهان به خرید سیمان علاقمند شوند؟ از اینجا به بعد را باید دست به عصا حرکت کرد. با تاکید روی عباراتی مثل شاید و احتمالا. قرار است انگشت اشاره‌مان را به سمت دولت بگیریم و دست روی طرح بزرگ و مهم نهضت ملی مسکن بگذاریم. پروژه‌ای که قرار است تا پایان عمر دولت سیزدهم، سالانه یک میلیون واحد مسکونی و روی هم رفته چهار میلیون واحد مسکونی تحویل دهد. اگر شما دلال بودید و پیروزی‌تان در رسیدن به سود آنچنانی بود، چرا باید فرصت ایده‌آلی را که رونق گرفتن ساخت‌وساز در گوشه گوشه کشور ایجاد می‌کند، از دست بدهید؟ آن هم در شرایطی که می‌دانید بازار سیمان قادر است با رشد بیش از ۱۰۰ درصد قیمت همراه شود. تنها خبر بد برای دلا‌لها این است که مدت زمان نگهداری سیمان در انبار‌ها سه ماه خواهد بود و بعد از گذشت این مدت سیمان خراب می‌شود.

منبع: تجارت نیوز/فرارو

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: