قیمت برنج | وضعیت قیمت برنج | قیمت برنج ایرانی | قیمت برنج های خارجی

قیمت برنج | قیمت برنج ۲۸ تیرماه ۱۴۰۱ | قیمت برنج ایرانی و خارجی امروز چند شد؟

قیمت برنج | قیمت برنج 28 تیرماه 1401 | قیمت برنج ایرانی و خارجی امروز چند شد؟
کدخبر : 560969

قیمت برنج ایرانی و خارجی امروز سه شنبه، 28 تیرماه 1401 اعلام شد.

قیمت برنج امروز چند شده است؟ قیمت برنج ایرانی امروز چند؟ قیمت برنج خارجی امروز چند شده است؟ قیمت برنج هرروز منتشر می شود. قیمت برنج نسبت به روز قبل چقدر شده است؟

دبیر کل اتحادیه بنکداران مواد غذایی از کاهش ۱۰ هزارتومانی قیمت هر کیلوگرم برنج در شمال و تهران خبر داد و گفت: اکنون قیمت برنج شمال از پر محصول تا درجه یک در بازار بین ۷۰ تا ۱۱۰ هزار تومان است.

«قاسمعلی حسنی» در گفت‌وگو با ایرنا در خصوص وضعیت بازار برنج، اظهار کرد:  طی روزهای گذشته قیمت هر کیلوگرم  برنج با کیفیت درجه یک در شمال کشور ۱۲۰ هزار تومان بود که در روزهای اخیر کاهش ۱۰ هزار تومانی داشت و به نظر می‌رسد شاهد تداوم کاهش قیمت‌ها آن باشیم.

قیمت برنج

وی علت کاهش قیمت برنج ایرانی را در روزهای اخیر نزدیک شدن به برداشت انبوه این محصول در شمال کشور، کاهش تقاضا و رکود بازار دانست و افزود: خرید جدید برنج با کاهش قیمت روبروست.

دبیر کل اتحادیه بنکداران مواد غذایی با بیان اینکه قیمت هر کیلوگرم برنج خارجی برحسب کیفیت در بازار بین ۲۴ تا ۳۸ هزار تومان است، گفت: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم  برنج هندی بین ۲۶ تا ۳۶ هزار تومان و برنج پاکستانی بین ۲۴ تا ۳۸ هزار تومان است.

حسنی با بیان اینکه سود عمده‌فروشی روی هر کیلوگرم برنج ۳ درصد و برای خرده‌فروشی‌ها نهایتاً ۱۲ درصد است، گفت: در بخش عمده‌فروشی برنج درجه یک شمال کشور (ایرانی) با قیمت ۱۱۳ هزار تومان به فروش می‌رسد.

وی تصریح کرد: اکنون قیمت برنج ایرانی از پرمحصول تا درجه یک در بازار بین ۷۰ تا ۱۱۰ هزار تومان است.

تکلیف واردات هنوز مشخص نیست

تجربه افزایش شدید قیمت برنج ایرانی در بازار در فصل ممنوعیت واردات سال گذشته، وزارت بهداشت را بر آن داشت تا در زمینه ممنوعیت واردات همزمان با فصل برداشت، بازنگری کند. وزیر جهادکشاورزی و معاون برنامه‌ریزی اقتصادی این وزارتخانه از چندین مورد از «نبود محدودیت» در واردات امسال سخن گفته‌اند اما هنوز هیچ تصمیمی در این خصوص به صورت مکتوب و رسمی به گمرک ابلاغ نشده است.

به‌گفته دبیر انجمن واردکنندگان، با نزدیک شدن به مرداد ماه و زمان ممنوعیت فصلی، هیچ واردکننده‌ای ریسک واردات را به‌دلیل رسوب کالایش در گمرک نمی‌پذیرد و این موضوع می‌تواند بازار را دوباره با کمبود کالا مواجه کند؛ کمبودی که رشد قیمت را در پی خواهد داشت.

قیمت برنج

کشاورز در این خصوص گفت: برای حمایت از برنج ایرانی راهکارهایی بهتر از ممنوعیت واردات وجود دارد؛ ازجمله حمایت در زمینه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، اقداماتی از قبیل یکپارچگی زمین‌ها، صنعتی کردن شالیکوبی‌ها برای کاهش ضایعات و در بخش نرم‌افزاری نیز برندسازی برنج‌های ایرانی برای رصدپذیر شدن میزان تولید، کیفیت، عرضه و غیره به همان شکلی که برای برنج‌های وارداتی اتفاق می‌افتد.

قیمت ۲۰۰هزار تومانی برنج خالص ایرانی

دبیر انجمن واردکنندگان با اذعان به اینکه هزینه در بخش تولید و کشاورزی بالا رفته، درباره تعیین قیمت برنج ایرانی گفت: قیمت برنج ایرانی به هیچ عنوان منطقی نیست و نمی‌توان تمام مشکلات بخش کشاورزی را بر دوش مصرف‌کننده گذاشت.

کشاورز اضافه کرد: اگر ما از خارج برنج را با قیمت مناسب می‌خریم، برای این است که آنها با استفاده از ماشین‌آلات پیشرفته، از شالی ۹۵درصد برنج می‌گیرند و قیمت به‌صرفه می‌شود؛ ولی در ایران ۵۰درصد شالی، برنج شکسته است و تاوان این نقص را مصرف‌کننده می‌دهد، درحالی‌که اگر دولت امکان تامین ماشین آلات را ندارد باید به کشاورز یارانه بدهد تا این بار از دوش مصرف‌کننده برداشته شود. برنج سفیدی که در بعضی کشورها از جمله تایلند تولید می‌شود، از لحاظ عطر، طعم و قد با برنج‌های ایرانی هم‌رده است و فروش این برنج‌ها در اختلاط با برنج‌های ایرانی یا در کیسه‌های ایرانی به‌عنوان برنج تولید داخل اخیرا به وفور دیده شده است‌.

کشاورز، با بیان اینکه برنج خالص و بدون اختلاط ایرانی را  کمتر از ۲۰۰ هزار تومان نمی‌توان خرید، گفت: هم‌اکنون برنج‌های موجود در بازار ترکیبی از کمی برنج ایرانی کیفی با ایرانی پرمحصول یا ترکیبی از برنج ایرانی با برنج خارجی است که این برنج‌ها در محدوده کیلویی ۱۵۰هزار تومان عرضه می‌شود و سازمان استاندارد که برای برنج خارجی ۳۶۰قلم آزمایش انجام می‌دهد، درباره برنج ایرانی که با قیمت‌های گزافی عرضه می‌شود، هیچ آزمایشی انجام نمی‌دهد.

قیمت برنج

رفتار دوگانه؛ عامل آشفتگی بازار برنج

رفتار دوگانه دولت با برنج‌های ایرانی و خارجی به اعتقاد دبیر انجمن واردکنندگان برنج، موجب آشفتگی در بازار برنج بوده است.

کشاورز گفت: برنج‌های وارداتی به‌صورت شناسنامه‌دار وارد و در سامانه جامع تجارت رصد می‌شود که آیا برنجی که در فلان انبار وارد شده در بازار عرضه شده یا خیر؟ و به چه میزانی عرضه شد؟ اما درباره برنج تولید داخل این پایش وجود ندارد و مشخص نیست چه تفکری باعث می‌شود برنج‌های ایرانی در انبارهای بدون شناسنامه ذخیره‌سازی شود.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه من نام این کار را احتکار می‌گذارم، افزود: نگهداری کالا در انباری که هیچ‌کس اطلاعی از آن نداشته باشد، مصداق احتکار است.

گفتنی است قیمت‌های ذکر شده حدودی بوده و ممکن است در برخی مناطق بیشتر یا کمتر باشد.

به گزارش صفحه اقتصاد، جدول زیر قیمت انواع برنج ایرانی و خارجی را در برندهای مختلف بررسی کرده است.

اکنون در بازار ارزان‌ترین نوع برنج، دانه بلند بسمتی ۱۱۲۱ محسن است که ۱۰ کیلوگرم آن ۴۸۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. برنج کشت دوم مهمان نواز نیز ۱۰ کیلوگرم آن یک میلیون و ۲۸۲ هزار و ۵۰۰ تومان است.

قیمت انواع برنج

قیمت برنج

قیمت برنج هندی سال ۱۴۰۰

سازمان حمایت قیمت برنج هندی در تیر ۱۴۰۱ را برای برنج هندی ۱۱۲۱ دانه بلند کیسه قرمز (GTC) تنظیم بازار کیلویی ۱۸۵۰۰ تومان اعلام کرده است که در میادین میوه و تربار تهران همچنین در فروشگاه رفاه و کوروش به قیمت مصوب عرضه میشود.

به دلیل پایین بودن هزینه تمام شده برنج در سایر کشورها مانند هند و پاکستان، قیمت برنج هندی ارزان تر از تولید داخلی است و با واردات آن، برنج خوش عطر و بوی ایرانی با تغییر ذائقه ایرانی جای خود را به خارجی ها داده است.

قیمت برنج

منبع: صفحه اقتصاد

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: