محرم | عزاداری محرم | اول محرم ۱۴۰۱ | مراسمات محرم

یکم محرم ۱۴۰۱ چه روزی است؟ | از عزاداری محرم چه می دانید؟

یکم محرم 1401 چه روزی است؟ | از عزاداری محرم چه می دانید؟
کدخبر : 561873

تاریخ اول ماه محرم 1401 در تقویم شنبه، 8 مردادماه 1401 نوشته شده است. در مورد تاریخ عذاداری های محرم در ادامه مطلب بیشتر بخوانید.

محرم ۱۴۰۱ نزدیک است. ماه محرم ۱۴۰۱ در تاریه ۸ مردادماه شروع می شود. عذاداری های محرم ریشه ای بسیار طولانی دارد. محرم یکی از ماه های حرام کشورهای اسلامی است. در ماه محرم آیین های خاصی برگزار می شود.

تاریخ دقیق روز اول محرم در سال ۱۴۰۱ برای مسلمانان اهمیت دارد.

محرم یکی از ماه‌های مهم برای مسلمانان است. در این ماه، امام سوم شیعیان، امام حسین (ع) و یاران خود برای زنده نگه داشتن دین اسلام و به پا داشتن نماز جان خود را فدا کردند. محرم یکی از ماه‌های عزاداری شیعیان است. شیعیان در این ماه با برگزاری مراسم‌های روضه و عزاداری، اقدامات امام حسین (ع) و یاران با وفای خود را ارزشمند و زنده نگه می‌دارند. روزهای تاسوعا و عاشورا از دسته روزهای با اهمیت این ماه هستند. امام سجاد (ع)، حضرت عباس (ع)، حضرت رقیه (س)، علی اکبر (ع)، علی اصغر (ع) و… از شهدای نامدار ماه محرم هستند.

محرم

تاریخ روز اول محرم در سال ۱۴۰۱

تاریخ روز اول محرم در تقویم شمسی: شنبه ۸ مرداد ماه ۱۴۰۱

تاریخ روز اول محرم در تقویم قمری: ۱ محرم ۱۴۴۳

تاریخ روز اول محرم در تقویم میلادی: ۳۰ جولای ۲۰۲۲

اول محرم چه روزی است؟

نخستین ماه در تقویم هجری قمری، محرم نام دارد. در گذشته، در این ماه از هرگونه جنگ و غارت خودداری می‌کردند به همین علت این ماه را با نام محرم‌الحرام می‌شناسند. با وجود اینکه ماه محرم را از دسته ماه‌های حرام می‌دانستند اما در تفسیر کلی، ماه محرم یکی از ماه‌های ارزشمند هجری قمری محسوب می‌شود. در این ماه شیعیان به عزای سومین امام خود، امام حسین (ع) می‌نشینند و با برگزاری مراسم‌های نذری، روضه و عزاداری به اهمیت بسیار این ماه و ارزشمندی اقدامات حضرت حسین بن علی (ع) و یاران با وفای ایشان تاکید می‌کنند. روز اول محرم نیز یکی از روزهای مقدس است که آداب و نماز خاصی دارد.

محرم

عزاداری محرم

ماه محرم و طلوع هلال آن یادآور مصیبت بزرگ سید الشهداء علیه السلام و ماه اندوه و حزن و ماه عزاداری دوستان اهل بیت علیهم السلام است. در این ماه، امام حسین (ع) در محرم سال ۶۱ هجری به دعوت مردم کوفه راهی کوفه شد و با بی وفایی کوفیان مواجه شد؛ با دشمنان جنگید و در دشت کربلا با تعدادی از فرزندان و یاران با وفایش به شهادت رسید. در ماه محرم شیعیان، حزن و اندوه خویش را در عزای فرزند رسول خدا (ص) با گریستن برای این حضرت و یارانش، سیاه پوشیدن، شرکت در مجالس عزا، برپاکردن مجالس عزا و یا کمک‌های مادی و معنوی در بهتر برگزار شدن این مجالس، راه انداختن دسته جات عزاداری نشان می‌دهند.

امام هشتم شیعیان امام رضا (ع) در درباره ماه محرم فرمودند:

در جاهلیت هم حرمت این ماه نگاه داشته می‌شد و در آن نمی‌جنگیدند ولی در این ماه، خون‌های ما را ریختند و حرمت ما را شکستند و فرزندان و زنان ما را اسیر کردند و خیمه‌ها را آتش زدند و غارت کردند و حرمت پیامبر را درباره ذریه اش رعایت نکردند.

محرم

محرم یعنی چه

ماه مُحَرّم یا محرم‌الحرام نخستین ماه تقویم اسلامی (هجری قمری) و از جمله ماه‌های حرام است. نام این ماه پیش از اسلام در دوران جاهلیت مؤتمر (در عربی: مُؤْتَمِر یا المُؤْتَمِر) بوده‌است و در زمان جاهلیت محرم (در عربی: المُحَرَّم) نامی بوده که به ماه صفر گفته می‌شد. محرم نخستین ماه از ماه‌های دوازده‌گانه قمری و یکی از ماه‌های حرام است که در دوران جاهلیت و نیز در اسلام، جنگ در آن تحریم شده بود.

معنای محرم در برخی واژه نامه چنین آمده است:

محرم. [م ُ ح َرْ رَ] (ع ص) حرام شده. (منتهی الارب). حرام گردانیده. آنچه از جانب خدای تعالی حرام شده باشد. (ناظم الاطباء). حرام داشته شده. حرام کرده شده. (غیاث). ج، محرمات. ماثبت النهی فیه بلا عارض و حکمه الثواب بالترک لله تعالی و العقاب بالفعل والکفر بالاستحلال فی المتفق. (تعریفات):

نعمت جنات خوش بر دوزخی

شد محرم گرچه حق آمد سخی.

محرم

فرازهایی از فرمایشات امام خمینی (ره) درباره محرم

ماه محرم و صفر، ماه برکات اسلامی است و ماه زنده ماندن اسلام است. ما هر چه داریم، از این محرم است و از این مجالس. مجالس تبلیغ ما هم از مُحرّم است، از این شهادت سیدالشهدا (عَلَیهِ السَّلامُ) است. محرم و صفر است که اسلام را نگه داشته است، فداکاری سیدالشهدا (عَلَیهِ السَّلامُ) است که اسلام را برای ما زنده نگه داشته است. ماه محرم و صفر را باید به ذکر مصائب اهل بیت (عَلَیهِمُ السَّلامُ) زنده نگه داریم که با ذکر مصائب اهل بیت (عَلَیهِمُ السَّلامُ)، این مذهب تا حالا زنده مانده است.

رمز بقای مذهب شیعه

باید ببینیم رمز بقای این مذهب و (رمز) بقای ممالک اسلامی (و) ممالک شیعی چه بوده است. ما باید آن رمز را حفظ بکنیم. یکی از رمزهای بزرگی که بالاترین رمز است، قضیه سیدالشهدا (عَلَیهِ السَّلامُ) است. سیدالشهدا (عَلَیهِ السَّلامُ) مذهب را بیمه کرد؛ با عمل خودش، اسلام را بیمه کرد. (اینکه) ائمه (عَلَیهِمُ السَّلامُ) این قدر اصرار کردند به اینکه مجمع داشته باشید، گریه (و) نُدبه بکنید، برای این (بود) که این، کِیانِ مذهب ما را حفظ می‌کند.

محرم

«کُلُّ یومِ عاشُورا وَ کُلُّ اَرضِ کَربَلا»

«کُلُّ یومِ عاشُورا وَ کُلُّ اَرضِ کَربَلا» یک کلمه بزرگی است. کربلا چه کرد؟ ارض کربلا در روز عاشورا چه نقشی را بازی کرد؟ همه زمین‌ها باید این طور باشند. نقش کربلا این بود که سیدالشهدا (عَلَیهِ السَّلامُ) با چند نفر جنگ کرد، عدد معدودی به کربلا آمدند و ایستادند در مقابل ظلم یزید و در مقابل دولت جبار، در مقابل امپراتور زمان ایستادند و فداکاری کردند و کشته شدند، لکن ظلم را قبول نکردند و یزید را شکست دادند. همه جا باید این طور باشد و همه روز هم باید این طور باشد، همه روز باید ملت ما این معنا را داشته باشد که امروز روز عاشورا است و ما باید در مقابل ظلم بایستیم و همین جا هم کربلا است و باید نقش کربلا را پیاده کنیم.

منبع: ایمنا

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: