یارانه | یارانه جدید | یارانه تیرماه | یارانه دولت | یارانه کمک معیشتی | جاماندگان یارانه

یک خبر مهم برای جاماندگان یارانه | جاماندگان یارانه منتظر یک خبر خوب باشند!

یک خبر مهم برای جاماندگان یارانه | جاماندگان یارانه منتظر یک خبر خوب باشند!
کدخبر : 562135

جاماندگان یارانه منتشر یک خبر خوش باشند. معوقات جاماندگان یارانه در شرف پرداخت است.

یارانه بگیران یارانه تیرماه خود را دریافت کردند. اما افرادی در این بین در لیست یارانه بگیران نبودند. ثبت نام برای جاماندگان یارانه امکان پذیر شد. جاماندگان یارانه منتظر یک خبر خوب باشند. معوقات جاماندگان یارانه در شرف پرداخت است.

 یارانه معوقه ممکن است هر لحظه از سوی سازمان هدفمدی یارانه‌ها واریز شود. این معوقات مربوط به جاماندگان و معترضانی است که صلاحیتشان برای دریافت یارانه جدید تایید شده بود. در واقع، دولت بابت ماه‌های اردیبهشت و خرداد به آن‌ها بدهکار است.

یارانه

پیگیری‌ها از سازمان هدفمندی یارانه‌ها نشان می‌دهد که پرداخت مطالبات این شهروندان در مرحله هماهنگی بانکی است و احتمال واریز آن در هر لحظه وجود دارد.

به صورت مشخص بعد از اجرای برنامه اصلاح ارزترجیحی، دولت مبلغ جدیدی به شهروندان دهک‌های اول تا نهم درآمدی پرداخت کرد. مبلغ آن برای سه دهک اول درآمدی ماهانه ۴۰۰ هزار تومان و برای شش دهک درآمدی دیگر ماهانه ۳۰۰ هزار تومان است.

به دنبال اجرای این برنامه، نام نویسی از دو گروه شهروندان آغاز شد. گروه اول شهروندانی بودند که در لیست داده‌های آماری وزارت رفاه وجود داشتند، اما از جمع یارانه‌بگیران کنار گذاشته شده بودند.

دسته دوم، اما کسانی بودند که وزارت رفاه هیچ اطلاعاتی از وضعیت درآمدی آن‌ها نداشت و در نتیجه مبلغی هم به آن‌ها پرداخت نمی‌شد.

گروه اول معترضان و گروه دوم جاماندگان بودند، دولت در همان روزهای نخست بعد از اجرای برنامه اصلاح ارز ترجیحی برای شهروندان گروه نخست یا به اصطلاح معترضان، یارانه جدید اردیبهشت را به صورت علی‌الحساب واریز کرد. این مبلغ تا زمان بررسی صلاحیت آن‌ها غیر قابل برداشت بود.

همزمان با موعد واریز یارانه تیر، قرار شد مبلغ بلوکه شده اردیبهشت به همراه مبلغ پرداخت نشده مربوط به ماه خرداد نیز به حساب این گروه از شهروندان واریز شود.

یارانه معیشتی

در خصوص شهروندان دسته دوم یا به اصطلاح جاماندگان نیز هرچند یارانه اردیبهشت به صورت مشروط پرداخت نشد، اما طبق وعده دولت در صورت مستحق شناخته شدن شهروندان متقاضی، این یارانه از ماه اردیبهشت به حساب آن‌ها واریز می‌شود.

از قرار معلوم واریز یارانه تیر به حساب شهروندان معترض و جامانده انجام شده است و بابت معوقات دو ماه گذشته نیز پرداخت این مطالبات هر لحظه صورت می‌گیرد.

هدفمندی یارانه‌ها پیش از این اعلام کرده بود که از نظر تامین اعتبار مشکلی نیست و مساله فقط انجام برخی هماهنگی‌های بانکی است.

یارانه معیشتی

شیوه پرداخت یارانه تغییر کرد؟ | یارانه نقدی شهریورماه چگونه پرداخت می شود؟

تجربه نشان می‌دهد که هر بار مسئولان یا مقامات موضوعی را تکذیب و منکر شده‌اند، مردم با وضعیتی برعکس مواجه شدند. به همین دلیل صحبت‌های اخیر وزیر اقتصاد و امور دارایی در خصوص واریز نقدی یا کالایی یارانه معیشتی برای طرفداران دریافت نقدی یارانه حائز اهمیت است.

با وجود انکارهای قبلی پرداخت کالایی یارانه جدید از سوی مقامات رسمی، صحبت‌های امروز احسان خاندوزی وزیر اقتصاد یکبار دیگر این احتمال را زنده کرد.

شخص رئیس‌جمهور در زمان اعلان اجرای برنامه اصلاح ارزی دولت گفته بود که تا دو ماه یارانه جدید به صورت نقدی پرداخت می‌شود و بعد از فراهم شدن زیر ساخت‌های بانکی به صورت کالایی در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت.

این مهلت دو ماهه بعدتر به سه ماه رسید و در نهایت هربار که صحبت از پرداخت کالایی و غیر نقدی به میان آمد، مسئولان انجام آن را تا اطلاع ثانونی به زمان دیگری موکول کردند.

با این حال مواردی مثل معاون استاندار ایلام هم بودند که از اجرای آزمایشی پرداخت کالایی یارانه معیشتی در بخش‌هایی از حوزه استحفاظی خود سخن بگویند.

یارانه

پرداخت کالایی یا نقدی یارانه معیشتی جدید از آن حیث اهمیت دارد که بسیاری از شهروندان دریافت پول نقد را بر دریافت کالا ترجیح می‌دهند.

به باور طیفی از کارشناسان اقتصادی، مبلغ یارانه‌های نقدی هرقدر هم که ناچیز باشد برای بخش‌های آسیب‌پذیر جامعه تنها منبع اصلی و پایدار درآمد تلقی می‌شود. شاهد این ادعا واکنش‌های منفی است که افکار عمومی نسبت به پرداخت غیر نقدی یارانه دارند.

در چنین شرایطی دور انتظار نیست که یک بار دیگر نظیر چنین واکنشی نسبت به صحبت‌های اخیر احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و امور دارایی اتخاذ شود.

خاندوزی در مورد یارانه‌ها چه گفت؟

به روایت ایسنا، وزیر اقتصاد در پاسخ به سوال آیا طرح کالابرگ الکترونیک تا پایان امسال اجرا می‌شود؟ تصریح کرد: دولت هنوز تصمیم قطعی در این رابطه نگرفته است.

یارانه

قرار بود بعد از آماده شدن مقدمات این موضوع در یکی از جلسات رسمی دولت مطرح شود و رئیس جمهوری تصمیم نهایی را ابلاغ کنند. بهتر است پاسخ این سوال بعد از آن جلسه داده شود تا پاسخ درستی باشد.

این پاسخ شاید در ظاهر وفق مراد طرفداران واریز نقدی یارانه باشد اما تجربه نشان می‌دهد که هر بار مسئولان یا مقامات موضوعی را تکذیب و منکر شده‌اند، مردم با وضعیتی برعکس مواجه شدند.

محض نمونه در رابطه با همین برنامه اصلاح ارز ترجیحی، در همان روز اول نان، انرژی و دارو از شمول این برنامه مستثنی شدند اما در هفته‌های گذشته اتفاقاتی افتاد که نشان داد دولت تمایل دارد هرچه زودتر قواعد پرداخت یارانه به این سه بازار را نیز تغییر دهد.

نمونه دیگر که بازهم به اجرای برنامه اصلاح ارز ترجیحی، مربوط می‌شود، شرطی محقق نشده‌ای است که مجلس برای ثابت ماندن بهای اقلام اساسی به نرخ شهریور ماه سال ۱۴۰۰ گذاشته بود.

صرف نظر از تغییر قیمت‌هایی که در فاصله پاییز سال گذشته تا میانه بهار امسال اتفاق افتاد، تنها در سه ماهی که از زمان اجرای برنامه اصلاح ارز ترجیحی می‌گذرد، قیمت‌ها مجددا دست خوش تغییر شده‌اند.

یارانه

برای همین است که نمی‌توان بی اعتنا از صحبت‌های امروز خاندوزی در رابطه با پرداخت کالایی یارانه گذشت.

منبع: تجارت نیوز

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: