قیمت لیر | قیمت لیر امروز | قیمت لیر ترکیه

قیمت لیر | قیمت لیر ۱۰ مردادماه ۱۴۰۱ | قیمت لیر امروز چند شد؟

قیمت لیر | قیمت لیر 10 مردادماه 1401 | قیمت لیر امروز چند شد؟
کدخبر : 562257

قیمت لیر ترکیه امروز دوشنبه، 10 مردادماه 1401 اعلام شد.

قیمت لیر در بازار چند شد؟ قیمت لیر امروز چگونه خواهد بود؟ قیمت لیر  هرروز منتشر می شود. پیش بینی قیمت لیر نیز روزانه تخمین زده می شود. قیمت لیر ترکیه امروز دوشنبه، ۱۰ مردادماه ۱۴۰۱ چند شد؟

 بر اساس اعلام شبکه اطلاع‌رسانی ارز، طلا و سکه، لیر ترکیه در میانه امروز با قیمت هزار و ۶۰۲ تومان معامله می‌شود.

در طی معاملات امروز، بیشترین قیمت ثبت شده برای لیر ترکیه ۱۶۰۲ تومان و کمترین قیمت ۱۶۰۲ تومان است.

قیمت لیر ترکیه

پیش‌بینی عجیب از آینده تورم در ترکیه

شاهاپ کاوچی اوغلو، فرماندار آنکارا در یک کنفرانس خبری در آنکارا گفت تورم ترکیه تا پایان سال آینده به ۱۹.۲ درصد کاهش می یابد و در سال ۲۰۲۴ به ۸.۸ درصد می رسد. برآورد قبلی بانک برای سال ۲۰۲۳ نزدیک به ۱۲.۹ درصد بود.

به نقل از خبرآنلاین، بانک مرکزی ترکیه روز پنجشنبه پیش‌بینی سالانه قیمت‌های مصرف‌کننده در پایان سال را افزایش داد زیرا تورم ناشی از تأثیر جنگ اوکراین و افزایش هزینه‌های کالاها به بالاترین حد خود در ۲۴ سال گذشته رسیده است.

بانک مرکزی جمهوری ترکیه (CBRT) پیش‌بینی می‌کند که تورم – که در ماه ژوئن به نزدیک به ۷۹ درصد افزایش یافت – تا پایان سال ۲۰۲۲ به ۶۰.۴ درصد خواهد رسید که در مقایسه با پیش‌بینی ۴۲.۸ درصدی آن در سه ماه قبل بیشتر است.

این بانک به افزایش هزینه های واردات و تاثیر لیر ضعیف ترکیه اشاره کرد و گفت که شاهد کاهش تدریجی تورم مصرف کننده تا دو سال دیگر است.

قیمت لیر

شاهاپ کاوچی اوغلو، فرماندار آنکارا در یک کنفرانس خبری در آنکارا گفت تورم تا پایان سال آینده به ۱۹.۲ درصد کاهش می یابد و در سال ۲۰۲۴ به ۸.۸ درصد می رسد. برآورد قبلی بانک برای سال ۲۰۲۳ نزدیک به ۱۲.۹ درصد بود.

شاخص قیمت مصرف کننده ترکیه از پاییز گذشته افزایش یافته است زیرا لیر پس از آنکه بانک مرکزی در سپتامبر چرخه تسهیل ۵۰۰ واحدی را آغاز کرد، ضعیف شد.

تورم ماه گذشته بالاترین میزان از سپتامبر ۱۹۹۸ بود که ناشی از افزایش هزینه های انرژی و مواد غذایی بود.

تورم اصلی چشم انداز مثبتی را نشان می‌دهد

کاوچی اوغلو گفت که شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) بالاتر از روند پیش بینی شده در ماه ژوئن باقی ماند، اما تورم اصلی چشم انداز مثبت تری را نشان داد.

گزارش سه ماهه این بانک نشان داد که محدوده تخمینی تورم سالانه در پاییز قبل از کاهش به نزدیک به ۹۰ درصد رسیده است. این کشور تورم مواد غذایی را تا پایان سال ۷۱.۳ درصد می‌بیند، در حالی که پیش از آن ۴۹ درصد برآورد شده بود.

قیمت لیر

کاوچی اوغلو گفت: سهم تقاضا در کاهش تورم در نیمه دوم سال جاری بیشتر خواهد شد.

بانک مرکزی هفته گذشته برای هفتمین ماه متوالی نرخ بهره خود را بدون تغییر در ۱۴ درصد نگه داشت، زیرا بر انتظار خود مبنی بر آغاز روند کاهش تورم تاکید کرد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه وعده داده است که دولتش به جای افزایش نرخ بهره، به کاهش نرخ بهره ادامه خواهد داد.

اردوغان به دلیل مخالفتش با هزینه‌های بالای وام شناخته می‌شود که به گفته او تنها «ثروتمندان را ثروتمندتر و فقرا را فقیرتر می‌کند».

دولت بر تعهد خود برای تقویت تولید، صادرات و اشتغال با سیاست نرخ پایین تاکید کرده است و وعده مازاد حساب جاری را داده است که گفته می‌شود در نهایت لیر را ثابت می‌کند و تورم را کاهش می‌دهد.

اردوغان گفته است که ترکیه از بار ناشی از تورم رها خواهد شد و از فوریه تا مارس سال آینده مشکلات خود را پشت سر خواهد گذاشت.

قیمت لیر

کاوچی اوغلو نیز نسبت به کسری حساب جاری که امسال افزایش یافته است، خوش بین بود. او گفت که با کمک درآمدهای گردشگری که بسیار فراتر از انتظارات بوده است، پس از عادی شدن قیمت جهانی کالاها، کسری تجاری ترکیه کاهش پیدا خواهد کرد.

استاندار گفت: زمانی که قیمت‌های جهانی کالاها شروع به عادی شدن کند، اقتصاد ما به ظرفیت مازاد حساب جاری و رشد صادراتی خواهد رسید که در آن نیاز به تامین مالی کوتاه‌مدت به حداقل می‌رسد.

تقاضا، تولید و صادرات قوی به ترکیه کمک کرد تا رشد اقتصادی سالانه ۷.۳ درصدی را در سه ماهه اول بهتر از حد انتظار داشته باشد. این کشور پس از کووید-۱۹ به رشد ۱۱ درصدی در سال ۲۰۲۱ بازگشت و یکی از معدود کشورهایی بود که در سال ۲۰۲۰ توسعه یافت.

ترکیه تنها کشوری که در آن صحبتی از رکود نیست

کاوچی اوغلو با تاکید بر اینکه چگونه صندوق بین‌المللی پول (IMF) در این هفته پیش‌بینی‌های رشد جهانی خود را کاهش داده است، گفت: ترکیه تنها کشوری در جهان است که در آن صحبتی از رکود نیست.

قیمت لیر

در مقایسه با اکثر اقتصادهایی که پیش‌بینی رشدشان کاهش یافته است، صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی خود را برای سال ۲۰۲۲ برای ترکیه به ۴ درصد افزایش داد که در مقایسه با ۲.۷ درصد سه ماه پیش، افزایش یافته است. رشد اقتصادی ۳.۵ درصدی در سال ۲۰۲۳ در مقابل پیش‌بینی ۳ درصدی که در آوریل منتشر شد، پیش‌بینی می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: