خبرها و حاشیه‌هایی از نشست خبری رئیس سازمان ملی استاندارد:

نیمی از خودروهای وارداتی ترخیص شده است | برداشت اشتباه برخی رسانه‌ها از مجوز رجیستر آیفون ۱۴

نیمی از خودروهای وارداتی ترخیص شده است | برداشت اشتباه برخی رسانه‌ها از مجوز رجیستر آیفون ۱۴
کدخبر : 584705

رئیس سازمان ملی استاندارد در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که امروز به مناسبت روز ملی استاندارد برگزار شد، خبرهایی را از عدم ترخیص نیمی از خودروهای وارداتی به کشور و رجیستری آیفون ۱۴ در ایران به شرط را مطرح کرد که البته خبر اخیر به دلیل اشتباه برداشت خبرنگاران و انتشار موافقت با رجیستری آیفون ۱۴ با تماس تلفنی به اسلام‌پناه در میان نشست و انتقاد به اعلام رجیستری آیفون ۱۴ مواجه شد.

به گزارش شماواقتصاد: مهدی اسلام‌پناه رئیس سازمان ملی استاندارد در ابتدای نشست صمیمانه با اصحاب رسانه، با بیان اینکه رضایت‌مندی مردم از سازمان برابر گزارش نهادهای مستقل ۷ درصد بالاتر از رضایت‌مندی از بین همه دستگاه‌های کشور است، گفت: پاسخگویی سازمان استاندارد در سال ۱۴۰۱ به ۹۷ درصد ارتقاء یافت در حالی که این رضایت‌مندی در سال ۱۴۰۰ به میزان ۷۰ درصد بوده است. در حال حاضر ارتقا بهره‌وری نیز در این سازمان از ۵۰ درصد به ۸۲ درصد رسیده است.


photo_2023-10-10_11-26-28

 

وی با اشاره به موافقت سازمان ملی استاندارد با واردات میلیون‌ها خودرو نو و کارکرده، اظهار داشت: براساس اعلام گمرک ۵ الی ۶ هزار دستگاه خودرو وارد کشور شده است، ولی آنچه که ترخیص و اظهار شده است، حدود نیمی از این خودروها است.

اسلام پناه تصریح کرد: به محض اظهار خودرو مشروط بر اینکه طی ۲۴ ساعت گواهی تاییدیه قبل از ثبات سفارش را گرفته باشد، اجازه ترخیص را خواهیم داد.

 

تدابیر سازمان ملی استاندارد برای واردات خودرو

رئیس سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه  امروز این سازمان اولین، مقبول‌ترین و مورد پسندترین دستگاه در حوزه واردات خودرو است، توضیح داد: وقتی هنوز قانون ابلاغ نشده بود ما به موازات آن دستورالعمل واردات خودرو کارکرده را ابلاغ کردیم و مانند همین دستورالعمل نیز در کمیسیون های زیربنایی دولت تصویب شد. سازمان نه تنها برای خودروی نو بلکه برای خودروهای کارکرده نیز تدبیر قبل از شروع اتخاذ کرده است .

وی افزود: هر فردی که بگوید سازمان ملی استاندارد برای واردات مانع تراشی می کند، این حرف دروغ‌محض است و بصورت قانونی قابل پیگیری است. چرا که بیان این موضوع باعث می شود که مردم به حاکمیت بی‌اعتماد شوند. این گونه تهمت‌ها خستگی را به تن ما می‌گذارد.

 

عدم ترخیص کالاها در بنادر به دلیل احتمال گرانی دلار

مهدی اسلام‌پناه با انتقاد از عملکرد برخی واردکنندگان در عدم ترخیص کالاهای خود، گفت: الان در بندرها کالایی هایی وجود دارد ولی صاحب کالا آن را اظهار نمی‌کند و می‌گوید می خواهم دلار گران شود تا به قیمت بالا بفروشم بنابراین در این مسائل نباید همواره بخش دولتی را مقصر بدانیم.

وی با اشاره به بازدیدی که از اخیرا از گمرکات داشت، ادامه داد: در خصوص این گونه مسایل و عدم ترخیص خودرو در آنجا اعلام کردم که که اگر کالایی اظهار نشود به نفع مردم ضبط می شود تا صاحب کالا احساس نکند صاحب کالا است، ضمن اینکه املاک تملیکی ظرف سه ماه آن را به تملک دولت می رساند.

 

خودروهای داخل پارکینگ خودروسازان دارای استاندارد است

رئیس سازمان ملی استاندارد درباره خودروهای دپو شده در پارکینگ خودروسازان نیز گفت: پس از انتشار خبرهایی مبنی بر احتکار خودروها در پارکینگ خودروسازان، به صورت سرزده از پارکینگ خودروسازان بازدید کردیم و مشخص شد که تمام خودروهای موجود در پارکینگ خودروساز دارای استاندار و کیو آر کد بود.

وی با اشاره به ۱۹ هزار و ۷۰۰ خودرو دپو شده در پارکینگ یکی از خودروسازان گفت: به گفته مدیر عامل شرکت مذکور، این خودروها فاکتور شده است و این در حالی است که تا خودرویی تأییدیه استاندارد نداشته باشد امکان فاکتور کردن آن وجود ندارد. چطور می شود کالایی تاییدیه ما را داشته باشد، اما ما مانع فروش آن باشیم، لذا قطعا مشکل دیگری وجود دارد.

وی در پاسخ به سوالی که چرا شرکت سایپا اعلام کرده است که علت تاخیر در تحویل ۱۲ هزار خودرو سازمان ملی استاندارد است، گفت: این موضوع نیز دروغ محض است.

 

رجیستر آیفون ۱۴ در اختیار وزارت ارتباطات است

اما چالش اصلی رئیس سازمان ملی استاندارد در موقعی اتفاق افتاد که در برخی رسانه‌های آنلاین خبر اعلام موافقت با رجیستری آیفون ۱۴ درج شد.

مهدی اسلام‌پناه در ادامه سخنان خود در نشست خبری با خبرنگاران، گفت: با کاهش محدودیت های ارزی، گوشی آیفون ۱۴ رجیستر خواهد شد.

البته وی درباره رجیستر کردن آیفون ۱۴ گفت: وزارت ارتباطات اگر صلاح بداند، آیفون ۱۴ را  ریجستر خواهد کرد، اما گوشی مشمول استاندارد اجباری نیست، این گوشی از لحاظ استاندارد مشکلی ندارد. 

موضوع اصلی همین‌جا بود که برخی از خبرنگاران قسمت اول صحبت‌ها را در برداشت‌های خود تیتر کرده و مقدمه‌ای بر آن نگارش زدند و ادامه صحبت که مربوط به اختیارات اصلی و دلایل این اعلام بود را در متن اخبار آوردند یا حذف به قرینه سانسور خبری با هدف بازدید کردند.

رئیس سازمان ملی استاندارد در ادامه سخنان خود، بیان کرد که این گوشی از نظر تکنولوژی مشکلی ندارد، البته باید در نظر داشت که موبایل مشمول استاندارد اجباری نیست و این موضوع زیرمجموعه وزارت ارتباطات است.

گفته می‌شود، پس از اعلام خبر رجیستری آیفون ۱۴ در نشست خبری رئیس سازمان ملی استاندارد، همزمان با برگزاری نشست، تلفن آقای رئیس زنگ خورد و از طرف دولت به وی تذکر دادند که چرا چنین خبری اعلام شد چرا که این حوزه مربوطه به وظایف وزارت ارتباطات است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: