در نشست خبری مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران عنوان شد:

صف خرید ۱۰ هزار واحد برای مسکن اقتصادی | امکان اختصاص واحد مسکن اقتصادی به هر کدملی با قابلیت واگذاری

 صف خرید ۱۰ هزار واحد برای مسکن اقتصادی | امکان اختصاص واحد مسکن اقتصادی به هر کدملی با قابلیت واگذاری
کدخبر : 584737

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران در نشست صمیمانه با اصحاب رسانه با بیان اینکه علی‌رغم شروع نشدن طرح تا این لحظه صف خرید برای ۱۰ هزار واحد مسکن اقتصادی اکثرا از طرف ارگان‌ها و نهادها برای پرسنل ایجاد شده است به بیان ویژگی‌های و رفع ابهامات موجود در جلسه پرسش و پاسخ با خبرنگاران پرداخت.

به گزارش شماواقتصاد: خشایار باقر پور، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران با بیان اینکه طرح مسکن اقتصادی (۲۵ متری) به طرح‌های دولت هیچ ارتباطی ندارد، گفت: در حدود یک ماه گذشته پس از رسانه‌ای شدن بحث مسکن اقتصادی نقطه نظرات مختلفی در دایره عمومی در بخش‌های مرتبط و غیرمرتبط مطرح شد. برای تدوین این طرح دو و نیم سال کار میدانی انجام شده و هیچ تقابلی با شهرداری و نهادهای دولتی نداریم.

 

وی با اشاره به امانت‌داری در انتشار صحیح مطالب، افزود: ما به دنبال پروپاگاندای رسانه‌ای و یا بازاریابی نیستیم، بلکه هدف تسهیل امور ازدواج و رفع مشکلات موجود بر سر راه جوانان در امر ازدواج است. این طرح که به بدنه تعاون کشور است و ارتباطی با دولت و طرح‌های دولت در راستای تامین مسکن ندارد. تا این لحظه به اندازه ۱۰ هزار واحد برای مسکن اقتصادی صف خرید ایجاد شده است.

حل مشکل زوج‌های جوان با طرح مسکن اقتصادی

باقرپور با اشاره به اخبار منتشر شده روزهای اخیر درباره عقب‌نشینی طراح مسکن اقتصادی، تصریح کرد: ما همان مسیر روز اول را درباره این طرح، بدون تغییر جلو می‌بریم و از تمامی ضوابط قانونی که حاکمیت تعیین کند تبعیت می‌کنیم. میانگین ازدواج در پسرهای ایرانی به ۳۰ سال رسیده است. کسانی که به سن ازدواج رسیده‌اند به طور ویژه با چالش تامین مسکن مواجه هستند. تورم مسکن به حدی رسیده که اگر جوانان حتی اگر شاغل باشند، تامین مسکن و حتی حفظ مسکن برای آنها کار ساده‌ای نیست.

وی با اشاره به بحران قیمت زمین در سه سال پیش، گفت: ۱۰ سال پیاپی نرخ رشد قیمت زمین ۱.۵ برابر قیمت مسکن بود باعث شد زمین از سهم ۲۵ درصدی تا ۷۰ درصد قیمت تمام شده هر متر مربع نقش پیدا کند. بعد از آنکه شتاب متوقف شد نهاده های تولید مسکن رشد کرد.

خشایار باقرپور باتاکید بر اینکه حدود دو سال بر روی مدل‌های مختلف مسکن کار کردیم که زوج جوان بتوانند در یک فضای مالکانه زندگی کنند، بیان کرد: هزینه ساخت در بلندمرتبه سازی کمتر از ۳۰ میلیون تومان نیست. دولت با ارائه طرح نهضت ملی مسکن تلاش کرده که واحدهای ویلایی یک طبقه را ترویج دهد تا هزینه‌های ساخت را کاهش دهند. در حال حاضر سیمان، فولاد، بیمه، عوارض، دستمزد افزایش می‌یابد و تورم ساخت و ساز در محدوده ۱۶۰ درصد است که حدود چهار برابر تورم عمومی را شامل می‌شود.

مسکن ۲۵ متری مجوز ساخت ندارد

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران ادامه داد: اگر ما به سمت کوچک متراژ رفته‌ایم به این دلیل است که مسکن گران تمام می شود؛ زیرا هزینه ساخت بالا رفته است. کاهش تعداد طبقات، استفاده از معماری ساده و متقارن، کاهش حداکثری فضای مشاعات، استفاده از مصالح استاندارد ارزان قیمت، فناوری‌های نوین، صننعتی‌سازی، خرید عمده وسایل مورد نیاز و نهایتا کوچک کردن متراژ از جمله راهکارهای موجود برای کاهش قیمت مسکن است.

وی با بیان اینکه سرانه مسکن برای هر نفر ۱۷.۵ متر است که برای دو نفر به ۳۵ مترمی رسد، تصریح کرد: به همین خاطر به مسکن ۲۵ متری مجوز ساخت داده نمی‌شود، ولی ما از ابتکار مفهوم اقامت و سکونت استفاده کردیم. در قالب هتل آپارتمان یک مجموعه اقامتی برای سکونت احداث می‌کنیم. بر اساس مدل‌های جهانی و واقعیت‌ها امیدواریم ضوابط اصلاح شوند تا بتوانیم با پروانه واحدهای مسکونی، مسکن اقتصادی بسازیم.

محدوده‌های ساخت واحدهای مسکونی ۲۵ متری

باقرپور تاکید کرد: ما خودمان را جدا از اهداف دولت نمی‌بینیم. همه خوب بلدیم انتقاد کنیم و به چالش بکشیم اما فراموش نکنیم که هم باید راهکار ارائه کنیم و اقدامات ارزنده را هم ببینیم. ما در مسکن اقتصادی روی یک ریال تسهیلات و منابع دولتی حساب نکرده‌ایم.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران درباره محدوده ساخت واحدهای مسکونی ۲۵ متری در تهران، گفت: واحدهای مسکونی ۲۵ متری در غرب استان البرز و غرب و جنوب تهران ساخته خواهد شد. در منطقه ۱۹ تهران نیز منطقه خلازیر تعیین و پیش بینی شده است. ما به سمت زمین های دولتی حرکت نکرده‌ایم.

عدم سنخیت مسکن متراژ کوچک با فرهنگ ایرانی

وی درباره صحبت‌هایی مبنی بر عدم سنخیت مسکن متراژ کوچک با فرهنگ ایرانی، اظهار کرد: هر جامعه‌ای در گذر زمان دچار تغییرات فرهنگی می‌شود. خانه‌های قدیمی ما یک زمانی اندرونی، بیرونی و هشتی داشت. الان یک خانه به من نشان بدهید که اینگونه ساخته می‌شود. زمانی که آپارتمان‌سازی در تهران شروع شد بسیاری افراد از آن به عنوان قوطی کبریت یاد می‌کردند اما الان بسیاری از مردم در این خانه‌ها زندگی می‌کنند. بنابراین ذائقه جامعه به مرور زمان تغییر کرده است.

طراح مسکن اقتصادی در انتقاد به عملکرد افراد دیگری که با استناد به احادیث، مسکن کوچک را در تضاد با مبانی دینی می‌دانند، افزود: اتفاقا ساده‌زیستی یکی از ارکان شریعت است. از مراجع قم هم سوال کردیم و مخالفتی ندیدیم. مکاتباتی هم انجام دادیم که مطابق با فقه شرعی ما را راهنمایی کنند تا در این واحدها لحاظ کنیم.

بی‌مسکنی چالشی بزرگ‌تر از واحدهای متراژ کوچک است

وی افزود: مسئولانی که از این طرح انتقاد می‌کنند بروند در نجف منزل حضرت علی را ببینند که اندازه آن چقدر بوده است. می‌گویند خانه ٢۵ متری مانع از فرزندآوری می‌شود اما الان که ٢۵ متری ساخته نشده چرا نرخ رشد جمعیت کاهش است و این کاهش نرخ جمیعت هم تقصیر خانه‌های ٢۵ متری است؟ بی‌مسکنی مانع فرزندآوری است یا خانه‌های کوچک؟

طراح مسکن اقتصادی ادامه داد: می‌گویند این واحدها احتمال دارد به خانه‌های مجردی تبدیل شود اما اعلام کرده‌ایم که در این مجموعه‌ها اسکان مجردها ممنوع است هر چند که معتقدم که باید برای اسکان مجردها هم اندیشید و برای آنهایی به طور بلندمدت به صورت مجردی زندگی می‌کنند هم باید چاره‌ای کرد.

سند واحدهای اقتصادی مشاع است

خشایار باقرپور درباره ابهامات موجود درباره سند این واحدهای ۲۵ متری مسکن ملی اقتصادی، بیان کرد: فرض کنید ساختمانی ساخته شده و ۱۰۰ واحد ۲۵ متری در آن قرار دارد، می‌توان یک درصد سند آن ساختمان را به نام یکی از مالکان زد.

وی افزود: از لحاظ حقوقی هر کدام از آنها یک سند مشاع دارند، یعنی هر سانتی‌متر آن، مالک تفکیک‌شده ندارد و متعلق به ۱۰۰ خانوار است. ماده ۱۰ و ۱۹۰ قانون مدنی این اختیار را به اشخاص می‌دهد که توافقاتی را با هم داشته باشند که جنبه رسمی دارد و این واحدها را در دفتر اسناد رسمی تقسیم‌نامه‌ها ثبت می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: