ببینید| سرو شیلیایی، قدیمی ترین درخت زنده جهان

ببینید| سرو شیلیایی، قدیمی ترین درخت زنده جهان
کدخبر : 573313

درخت موسوم به پدربزرگ بزرگ که یک سرو پاتاگونیا باستانی ۵۴۸۴ ساله است گمان می‌رود قدیمی‌ترین درخت زنده زمین باشد.

یک تیم از دانشمندان شیلیایی معتقدند که یک سرو پاتاگونیا باستانی شناخته شده در این کشور که بیش از ۵۰۰۰ سال سن دارد قدیمی‌ترین درخت زنده روی زمین به شمار می رود.

سرو پاتاگونیا که در آمریکای جنوبی به عنوان "سرویان " شناخته می‌شود، یک درخت بومی شیلی و آرژانتین است. این درختان که متعلق به خانواده درختان غول پیکر سکویا و سرخ چوب هستند می‌توانند تا ۴۵ متر (۱۵۰ فوت) قد بکشند.

رشد این درختان بسیار آهسته است و می‌توانند هزاران سال زندگی کنند. یک نمونه خاص از این درخت ممکن است قدیمی‌ترین درخت کشف شده از این نوع باشد. یک تیم از دانشمندان زیست شناس شیلیایی معتقدند که پدربزرگ بزرگ، یک سرو پاتاگونیا باستانی در پارک ملی آلررس، ۵۴۸۴ ساله است که سن آن۶۰۰ سال بیشتر از متیلا، قدیمی‌ترین درخت حال حاضر جهان است.

 دکتر جانتان باریچیویچ، دانشمند شیلی در آزمایشگاه آب و هوا و علوم زیست محیطی، اخیرا یک مطالعه منتشر کرده است که نشان می‌دهد که "پدربزرگ بزرگ" قدیمی‌ترین درخت زنده جهان است. او از ترکیبی از مدل‌های کامپیوتری و روش‌های سنتی برای محاسبه سن این درخت استفاده کرد و متوجه شد که تقریبا ۵۵۰۰ ساله است.

این دانشمند ادعا می‌کند که پدربزرگش، پدربزرگ بزرگ را در سال ۱۹۷۲ کشف کرد. در سال ۲۰۲۰، در هنگام پاندمی Covid-۱۹، او به پارک ملی آلررس سفر کرد و با انجام روش‌هایی به محاسبه سن این درخت پرداخت. این محاسبات به ما گوید سن این درخت زنده بیش از ۵۰۰۰ سال است.

اگر چه برخی به این ادعای باریچیویچ و روش‌های محاسباتی او شک داشتند، اما برخی از کارشناسان از روش او حمایت کردند. هارالد بوگمن، زیست شناس به یک مجله علمی گفت که به نظر می‌رسد که رویکرد بارچیویچ بسیار هوشمندانه است. اگر تجزیه و تحلیل جاناتان باریچیویچ ثابت شود، پدربزرگ بزرگ با پشت سر گذاشتن متیلا، یک کاج ۴۸۵۳ساله در کالیفرنیا، عنوان "قدیمی‌ترین درخت زنده " در جهان را به دست می‌آورد.

گفتنی است؛ متاسفانه، گرمایش جهانی و همچنین دسترسی آسان مردم به این درخت بقای آن را تهدید می‌کند، زیرا تنها ۲۸ درصد از آن در واقع زنده مانده است.


 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: