همه چیز در مورد خرید واکسن کرونا

همه چیز در مورد خرید واکسن کرونا
کدخبر : 537360

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه ۷ میلیارد دلار را در کشور کره بصورت سپرده داریم، گفت: اولویت اول ما تامین ارز قطعات خط تولید واکسن داخلی است و هیچ محدودیت ارزی در این زمینه نداریم، اکنون ۲۰۰ میلیون یورو برای خرید ۱۶٫۸ میلیون دوز واکسن تخصیص داده‌ایم.

 

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی، با حضور در استودیو پخش خبر ۲۱ پنجشنبه شب شبکه یک سیما درباره خرید واکسن کرونا گفت: بانک مرکزی با همکاری وزارت بهداشت در جهت تامین واکسن تلاش می‌کند.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت برای عقد قرارداد با کارگزار سازمان جهانی بهداشت تلاش زیادی داشته تا بتوانیم ۱۶/۸ میلیون دوز واکسن را از طریق این سازمان تامین کنیم.

همتی تصریح کرد: قبل‌تر مقرر شده بود که تهیه واکسن را از طریق منابع خود در کره جنوبی تامین کنیم، ولی کره ای‌ها از ما تعهد پذیرش فرآیند انتقال پول را خواستند که ما قبول نکردیم.

وی افزود: بر اساس تجربه، دادگاه‌های آمریکا احکامی را علیه اموال ما گرفتند و تا کنون ۲ میلیارد دلار از اموال بانک مرکزی را به ناحق برداشت کرده اند بنابراین انتقال پول همراه باریسک بود و ممکن بود پول مردم ایران را برداشت کنند.

همتی ادامه داد: در ۱۰ روز گذشته مسیر دیگری را برای تهیه واکسن شروع کردیم که به نتیجه رسیده است و ما از طریق ۳ بانک ترکیه ای، اروپایی و یکی از شعب بانک‌های فعال کشور در امور بین المللی که توانست مجوز اوفک را دریافت کند اقدام کرده ایم.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بعضی‌ها نادانسته تلاش می‌کنند تا اقدامات غیر انسانی آمریکا را تطهیر کنند، گفت: با توجه به اینکه آمریکا نفت، پتروشمی و فولاد ما را بصورت کامل تحریم کرده و پول‌های بانک مرکزی را در همه دنیا بلوکه کرده است و اجازه برداشت نمی‌دهد بنابراین منابع آن را چگونه باید برای خرید واکسن تهیه کنیم.

وی افزود: ما از ابتدای سال تا کنون به میزان ۲/۷ دهم میلیارد دلار دارو خریداری کردیم البته از روش‌ها خنثی کردن تحریم‌ها، تغییر سند و دور زدن تحریم‌ها استفاده کرده ایم ودر این مورد خاص هم تحت فشار افکار عمومی دنیا پذیرفته اند.

همتی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه خرید واکسن فقط از طریق مشخص شده سازمان جهانی بهداشت است یا منابع دیگر هم وجود دارد، گفت: براساس قرار دادی که وزارت بهداشت با سازمان جهانی بهداشت دارد واکسن را تهیه می‌کنیم.

وی افزود: در حال حاضر ۷ میلیارد دلار را در کشور کره بصورت سپرده داریم، ولی به این سپرده نه اجازه انتقال می‌دهند و نه به آن سود می‌دهند حتی درخواست هزینه برای نگهداری پول هم دارند که این اوج زشتی کار دولت کره است و حتی برای انتقال پول خودمان تضمین را از طریق ما می‌خواهند.

وی با بیان اینکه از روش‌های دیگر هم می‌توان واکسن را تهیه کرد،ادامه داد: اکنون وزارت بهداشت با چین در حال مذاکره است و پول آن هم در صورت توافق آماده است.

همتی گفت: بانک مرکزی افتخار می‌کند که جوابگوی افکار عمومی برای تامین مبلغ تهیه واکسن کرونا باشد، ولی واقعیت این است که چندین ماه می‌شود که در این زمینه اقدام کردیم و مردم مطمئن باشند که لحظه‌ای غفلت نخواهیم کرد.

رئیس کل بانک مرکزی درباره میزان ارز تخصیص یافته برای خرید واکسن کرونا و همچنین خرید تجهیزات و تولید واکسن داخلی افزود: اولویت اول ما تامین ارز قطعات خط تولید واکسن داخلی است و هیچ محدودیت ارزی در این زمینه نداریم و در حال حاضر در این مرحله ۲۰۰ میلیون یورو برای خرید ۱۶/۸ میلیون دوز واکسن تخصیص داده‌ایم و محدودیتی برای تامین ارز نداریم و مردم از این بابت نگرانی نداشته باشند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: