فروش امیدوارکننده کتاب با وجود محدودیت کرونایی

رونق نمایشگاه مجازی کتاب با چاشنی خدمات پستی

رونق نمایشگاه مجازی کتاب با چاشنی خدمات پستی
کدخبر : 538602

برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب که با مشارکت شرکت ملی پست ایران در حال برگزاری است؛موجب رونق فروش کتاب در روزهای شیوع کرونا، امیدواری ناشران و همچنین تسهیل خرید کتاب برای متقاضیان شده است.

به گزارش شما و اقتصاد به نقل از  روابط عمومی شرکت ملی پست به نقل از اقتصاد ملی‌آنلاین، پست ایران در این رویداد  که برای نخستین بار در سطح ملی رخ می‌دهد با استقرار باجه های سیار و ایجاد دفاتر پستی ثابت، مرسوله‌های پستی ناشران را به صورت رایگان به خریداران تحویل می دهد.

شیوع کرونا در یک سال گذشته بر بسیاری از کسب و کارها تاثیرات مخربی گذاشته و این مساله ناشران را نیز با چالش های زیادی رو به رو کرده است. به ویژه آنکه این صنف پیش از این نیز با گرانی های ارز و همچنین افزایش نرخ تورم و کاغذ با مشکلات زیادی رو به رو بودند و در نهایت این بیماری هم به نوعی فشار مضاعف بر صنعت چاپ و نشر وارد کرد. در حالی که هر ساله در بهار برگزاری نمایشگاه کتاب رونقی به فضای کتاب و کتابخوانی کشور می داد در سال جاری این نمایشگاه به دلیل همه گیری کرونا برگزار نشد. بر این اساس متولیان امر تصمیم به برگزاری نمایشگاه کتاب به صورت مجازی گرفتند. اما در این اقدام خلا ارسال سریع کتب به متقاضیان چالش اصلی بود که با ورود شرکت پست و خدمات پستی به این رویداد بسیاری از نگرانی ها مرتفع شد.

در نمایشگاه مجازی کتاب که هم اکنون در حال برگزاری است خریداران به صورت آنلاین و  ۲۴ ساعته می توانند سفارش کتاب بدهند و خرید آنها توسط ناشران به باجه های پستی ثابت و سیار ارایه و بلافاصله برای متقاضیان ارسال می شود.

 

اقدامی بی‌سابقه در اتحادیه جهانی پست

شرکت ملی پست ایران به عنوان یکی از ارکان مهم این نمایشگاه اقدام به جمع آوری کتاب از ناشران و توزیع آن می نماید. در این راستا هزینه ارسال کتب به عهده ناشران است و شرکت ملی پست به میزان ۳۰ درصد تخفیف برای ناشران در نظر گرفته است و کتب خریداری شده به صورت رایگان برای متقاضیان ارسال می شود.

رمضانعلی سبحانی فر، مدیرعامل شرکت ملی پست در این خصوص گفت:  این رویداد نخستین بار در سطح ملی رخ می‌دهد و اقدامی بی سابقه است که در اتحادیه جهانی پست هم تجربه نشده است.

سبحانی‌فر از استقبال قابل توجه مردم به این رویداد خبر داد و گفت: طی سه روز اول برگزاری این نمایشگاه بالغ بر ۲۶ هزار مرسوله پستی حاوی کتب خریداری شده به باجه های پستی تحویل شده است.

معاون وزیر ارتباطات افزود: این اقدام شرکت ملی پست نشان دهنده ظرفیت و توانمندی پست و اهمیت خدمات پستی در عرصه های مختلف زندگی اجتماعی است.

سبحانی فر اظهار داشت: بسته بندی مناسب، سرعت و دقت در انجام مرسوله های پستی از تاکیدات ما در این زمینه است.

وی اضافه کرد: در این رویداد پست مکمل فرهنگ شد و افتخار می کنیم که خدمات پستی در مسیر خدمت رسانی به اهالی فرهنگ و علاقه مندان به کتاب و کتاب خوانی قرار گیرد.

در این خصوص احمد حسینی یکی از ناشران حاضر در این نمایشگاه  با ابراز رضایتمندی از برگزاری نمایشگاه مجازی گفت: در یکسال گذشته با چالش های زیادی در صنعت چاپ و نشر رو به رو بودیم و این اقدام علاوه بر  ترویج فرهنگ کتابخوانی، امیدواری برای بهبود نسبی وضعیت ناشران به وجودآورد.

وی با اشاره به اهمیت نقش شرکت پست در این رویداد ملی گفت: یکی از مشوق های خرید کتاب به صورت مجازی، ارسال رایگان آن است که خوشبختانه شرکت پست این مهم را فراهم کرده است.

در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران برای جمع‌آوری کتاب‌های ناشران پنج دفتر پستی و ۱۰ واحد سیار در محل‌هایی که تراکم بیشتری از انتشاراتی‌ها حضور دارند در نقاط مختلف شهر تهران تعبیه شد.

بر این اساس یک دفتر پستی ثابت و ۶ واحد سیار در منطقه جنوب غرب، ۲ دفتر پستی ثابت و ۳ واحد سیار در منطقه در منطقه شمال غرب و ۲ دفتر پستی ثابت و یک واحد سیار در منطقه شمال نقطه‌گذاری شده است.

دفتر پستی ثابت در منطقه جنوب غرب، دفتر پست شهید یوسفیان در خیابان شهدای ژاندارمری است. همچنین ۶ واحد سیار این بخش از شهر تهران نیز در خیابان‌های مهدیزاده، تقاطع کارگر جنوبی و وحید نظری، تقاطع روانمهر و فخر رازی، تقاطع خیابان شهدای ژاندارمری و دانشگاه، تقاطع خیابان شهدای ژاندارمری و ابوریحان و همچنین خیابان دانشگاه قرار دارند.

در منطقه شمال غرب تهران نیز دفتر پستی لاله در خیابان فاطمی و دفتر پستی باجه مرکزی در ضلع شمال غربی میدان ولی‌عصر انتخاب شده است. همچنین  ۳ واحد سیار نیز در خیابان وصال شیرازی، خیابان شانزده آذر و خیابان نصرت حضور دارند.

دفتر پستی ایرانشهر واقع در خیابان ایرانشهر، دفتر پستی در تقاطع خیابان کریم‌خان زند و پل حافظ و همچنین یک واحد سیار در تقاطع سپهبد قرنی و آیت‌الله طالقانی نیز نقاط پر تراکم منطقه شمال شهر تهران برای جمع‌آوری کتاب از ناشران است.

 

امیدواری به آشتی مردم باکتاب

یک پژوهشگر، نویسنده و مترجم گفت: برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران با همکاری پست اقدامی مبارک و میمون است تا بلکه این آب رفته به جوی بازگردد و مردم ما بیشتر با کتاب آشنا شوند. خوشبختانه به برکت فضای مجازی می‌توان هم کتاب را دید و هم خرید و نیازی نیست که در این روز‌های سرد و سخت، در این ایام دلگیر و بلاخیز ازدحامی بی‌حاصل صورت گیرد.

غلامرضا امامی درباره نخستین دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران گفت: نمایشگاه کتاب یک واقعه و یک حادثه برای کتاب دوستان بود. هرچند که از بد حادثه بسیاری از کتاب‌خوانان و کتاب دوستان سال‌هاست که با کتاب قهر کردند.

وی اضافه کرد: در این روز‌ها می‌توان در خانه نشست و به برکت فضای مجازی به نمایشگاه کتاب سر زد؛ اقدام مبارکی است. به هر حال بودن نمایشگاه کتاب حتی به صورت مجازی، بهتر از نبودن آن است.

 

جبران خسارت های ناشی از کرونا

نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران اول تا ششم بهمن برگزار می‌شود. ناشران در این نمایشگاه بیش از ۱۰۰ هزار عنوان کتاب عرضه می‌کنند و بیش از ۱۸۰۰ ناشر در این نمایشگاه حضور دارند.

ساعت بازدید و خرید در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران به صورت ۲۴ ساعته است و کتاب‌های ناشران داخلی با تخفیف ۲۰ درصدی و کتاب‌های ناشران خارجی با تخفیف ۵۰ درصدی ارائه می‌شود.

با همت شرکت پست فروش بیش از ۲۰ میلیارد ریالی در دومین روز نمایشگاه مجازی کتاب محقق شد و بالغ بر ۲۶ هزار مرسوله تا سومین روز نمایشگاه مجازی کتاب برای خریداران ارسال شد.. رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این خصوص گفت: مردم ایران به ویژه علاقه مندان به کتاب منتظر ثبت رکوردها و معدل های خوبی از برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران باشند.

همایون امیرزاده تصریح کرد: اگر فروش ۹۹ میلیارد تومانی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در سال ۹۸ را ملاک ارزیابی قرار دهیم به نظر می رسد به رغم تاثیر شکننده‌ای که پاندومی کرونا بر عرصه‌های مختلف شغلی داشته، معدل موجود در این حوزه نشان می‌دهد که این برنامه‌ها حساب شده و کارشناسی شده است و توانسته به میزان قابل توجهی از خسارت‌های ناشی از کرونا جلوگیری شود.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: