شماواقتصاد گزارش می‌دهد؛

چرا گسترش فروشگاه‌های زنجیره‌ای ضروری است؟

چرا گسترش فروشگاه‌های زنجیره‌ای ضروری است؟
کدخبر : 541521

یکی از مزیت‌هایی که فروشگا‌ه‌های زنجیره‌ای دارند و به یک امر مرسوم در جهان تبدیل شده، بحث حذف واسطه و شفافیت است

به گزارش پایگاه خبری شما و اقتصاد، سال‌هاست که فروشگاه‌های زنجیره‌ای در میان مردم محبوبیت یافته و به یک از مراکز اصلی برای خرید مایحتاج روزانه مردم تبدیل شده است. این فروشگاه‌ها با هدف حذف واسطه و گسترش شفافیت توسعه یافته و روزبه‎‌روز بر تعداد آنها هم در کشور افزوده می‌شود و در این میان نام فروشگاه کوروش بیش از سایر فروشگاه‌های زنجیره‌ای بر سر زبان‌هاست.

1268619_675

 

امروزه تعداد شعب فروشگاه زنجیره‌ای کوروش در سراسر کشور به بیش از ۲۰۰۰ شعبه می‌رسد؛ درصورتی‌که سایر رقبای این برند خرده‌فروشی کمتر از ۱۰۰۰ شعبه است.

یکی از مزیت‌هایی که فروشگا‌ه‌های زنجیره‌ای دارند و به یک امر مرسوم در جهان تبدیل شده، بحث حذف واسطه و شفافیت است که با توجه به این دو موضوع مهم که همیشه از ملاک‌های اصلی برای مصرف‌کنندگان است، به گسترش فروشگاه‌ای زنجیره‌ای بیش از پیش ضرورت بخشیده است. 

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که فروشگاه‌های زنجیره‌ای در اختیار دارند، تأثیرگذاری آنها بر کاهش قیمت‌هاست. با وجود اینکه قیمت کالاها در کشورمان لحظه‌ای افزایش می‌یابد، فروشگاه‌های زنجیره‌ای تا حدودی مصرف‌کنندگان را از نوسانات روزانه قیمت‌ها در امان نگاه داشته‌اند. به عنوان مثال فروشگاه‌ زنجیره‌ای کوروش به عنوان بزرگترین فروشگاه زنجیره‌ای کشور مجبور است روزانه به دلیل افزایش لحظه‌ای قیمت‌ها، اتیکت‌ قیمت کالاها را تغییر دهد اما همواره تلاش کرده تا نوع قیمت‌گذاری کالاها را طوری تنظیم کند که به نفع مصرف‌کننده باشد. در مقابل بسیاری از فروشگاه‌ها و خرده‌فروشان هستند که سودشان در نوسان قیمت‌هاست؛ یعنی وقتی کالایی پنج درصد گران می‌شود، آنها دو برابر یا بعضاً چندین برابر قیمت خود را افزایش می‌دهند و حتی اگر لازم باشد احتکار هم می‌کنند تا به اهداف سوداگرایانه خود دست یابند.

 

پرواضح است که فروشگاه‌های زنجیره‌ای به دلیل نظارت‌پذیری و شفافیتی که در آنها وجود دارد، به راحتی مراکز نظارتی می‌توانند بر نوع قیمت‌گذاری آنها نظارت کنند امری که در سایر مشاغل خرده‌فروشی مشاهد نمی‌شود و یا حتی اگر تخلفی هم در فروشگاه‌های زنجیره‌ای رخ دهد به راحتی قابل پیگیری و حل و فصل است.

 

قطعاً وقتی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای نام می‌بریم نمی‌توان به راحتی از نام فروشگاه زنجیره‌ای کوروش عبور کرد. همانطورکه گفته شد این فروشگاه در سراسر کشور بیش از ۲۰۰۰ شعبه را در اختیار دارد و برای چندین هزار نفر به طور مستقیم اشتغال‌زایی داشته است. این فروشگاه زنجیره‌ای در بازار پر از رقابتی که فروشگاه‌های زنجیره‌ای در آن فعالیت دارند با ارائه خدمات مطلوب و مشتری‌پسند توانسته در یک فضای شفاف و نظارت‌پذیر رقابت کند. در واقع همین مزیت رقابت‌پذیر بودن و نظارت‌پذیر بودن فروشگاه‌های زنجیره‌ای قطعاً به نفع مشتریان است؛ زیرا در این بازار هر فروشگاهی که بتواند بهترین سیاستگذاری مشتری‌مدارانه را داشته باشد، مورد توجه قرار خواهد گرفت.

 

فروشگا‌های زنجیره‌ای هرکدام برای اینکه نظر و رضایت مشتریان را جلب کنند، خدماتی را ارائه می‌دهند. در شرایط شیوع ویروس کرونا که سایر فروشگاه‌ها سرگردان بودند و نمی‌دانستند چکار باید کنند، فروشگاه زنجیره‌ای کوروش در بین فروشگاه‌های زنجیره‌ای کشور با طراحی نرم‌افزار موبایلی اکالا در کنار سایت و شماره ثابت ۱۵۳۶، به عنوان پیشگام ارائه خدمات مطلوب شناحته شد.

درواقع کوروش بستری را فراهم کرد تا مشتریان بدون حضور فیزیکی در فروشگاه‌ها، کالای خود را با همان قیمت و بدون پرداخت هزینه حمل بار، در کمترین زمان ممکن در منزل خود دریافت کنند؛ مزیتی که در ماه مبارک رمضان بسیار مورد توجه قرار گرفته است، البته فروشگاه زنجیره‌ای کوروش در راستای گسترش شفافیت و نظارت‌پذیری مدت‌هاست که در بورس هم فعالیت دارد و قطعاً وقتی نماد شرکت و کارخانه‌ای در بورس درج می‌شود، این درج نماد همراه با ارائه صورت‌های مالی و گردش کار آن شرکت در سامانه کدال است که تمامی این اطلاعات در درسترس عموم قرار دارد.  

براساس این گزارش؛ رهبر معظم انقلاب همیشه از گرانی و افزایش قیمت کالاها گلایه‌مند بودند و مطالباتی را در خصوص حمایت از معیشت مردم و کاهش قیمت کالاها و مقابله با احتکار داشتند. فروشگاه‌های زنجیره‌ای مانند فروشگاه‌های کوروش هرچقدر گسترش یابند هم به نفع اقتصاد کشور است و هم به نفع مردم؛ زیرا جدا از مقوله اشتغالزایی، تأثیرگذاری بالایی در کنترل قیمت بازار و مقابله با احتکار دارند و هم نظارت‌پذیر بودن و شفافیتی که در سیستم مالی این فروشگاه‌ها حاکم است، نمی‌گذارد که فسادی در آنها رخ دهد.

 

گزارش: لیلا احمدی افشار

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: