۵۶ قلم داروی طب سنتی تحت پوشش بیمه است

۵۶ قلم داروی طب سنتی تحت پوشش بیمه است
کدخبر : 594810

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت گفت: ۵۶ قلم داروی طب سنتی تحت پوشش بیمه قرار دارد.

نفیسه حسینی یکتا در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: طب ایرانی به عنوان یک گنجینه منحصر به فرد ملی ریشه در آداب و رسوم ایرانیان دارد و باید هم‌راستا با دنیا و سیاست‌های سازمان بهداشت جهانی از این ظرفیت به بهترین شکل بهره ببریم.

وی افزود: سیاست‌های ابلاغی سازمان بهداشت جهانی، اسناد ملی گیاهان دارویی و طب سنتی مصوب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و بند ۱۲ سیاست‌های کلی سلامت، اسناد بالادستی این حوزه هستند.

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با بیان این‌که سیاست‌گذاری در عرصه طب ایرانی و مکمل به‌صورت تلفیق‌یافته در نظام سلامت در حال برنامه‌ریزی است، اظهار کرد: خدمات طب ایرانی از خانه‌های بهداشت تا خدمات سرپایی و بستری را در بر می‌گیرد و پیشگیری و اصلاح سبک زندگی، اولین قدم ادغام این برنامه‌ها در شبکه است.

حسینی یکتا اضافه کرد: بحث آموزش اصلاح سبک زندگی بر اساس طب سنتی در ۱۰۰ درصد دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و ۴۰ درصد شبکه بهداشتی کشور جریان دارد و در ۶۰ درصد دیگر شبکه نیز در دست اقدام است.

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با اشاره به این‌که بیماری‌های غیرواگیر همچون فشار خون، دیابت و چربی خون نظام‌های سلامت دنیا را متأثر کرده است و اصلاح سبک زندگی در مهار آن‌ها تأثیر دارد، گفت: طب سنتی در سطح دو ارائه خدمات در سلامتکده‌های دولتی دارد و در سطح ۳ خدمات بستری نیز آیین‌نامه‌ها در دست تدوین است.

حسینی یکتا اضافه کرد: طرح ملی نهضت سواد سلامت بین وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش برای دانش‌آموزان و والدین به‌صورت آزمایشی آغاز شده است و تا پایان ۱۴۰۳ در کشور اجرایی می‌شود.

وی با بیان این‌که سه خدمت طب ایرانی از جمله ویزیت تخصصی، تحت پوشش بیمه است و سه خدمت هم در شورای‌عالی بیمه برای تصویب مطرح است، ابراز داشت: در ۲۱ دانشگاه علوم پزشکی کشور نیروی انسانی در طب سنتی تربیت می‌شود.

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت گفت: بر اساس آیین‌نامه، فقط پزشک دارای مدرک تخصصی طب سنتی و ایرانی و پزشک دوره‌دیده در محدوده فعالیت آیین‌نامه‌ها می‌توانند خدمت طب سنتی و ایرانی ارائه بدهند و مهم است که خدمات به‌صورت ادغام‌یافته ارائه شود و افراد فاقد این مدارک مجاز به ارائه خدمت نیستند.

بیشتر بخوانید

امکان پوشش بیمه‌ای "زالودرمانی" و "حجامت" در بیمه‌های تکمیلی/ ابلاغ استاندارد ۷ خدمت طب سنتی

حسینی یکتا افزود: به‌کرّات به عموم مردم در این خصوص اطلاع‌رسانی شده است که از مراجعه به افرادی که مدرک مرتبط ندارد مراجعه نکنند.

وی ادامه داد: فهرست مراکز معتبر و پزشکان در سایت دفتر طب ایرانی و سایت سازمان نظام پزشکی موجود است.

وی تصریح کرد: خدمت‌دهندگان طب سنتی از طریق یک سامانه می‌توانند ارزشیابی شوند که تعداد زیادی ثبت‌نام کرده‌اند و در صورتی که تجاربی دارند بر اساس ضوابط در مراکز مورد تأیید زیر نظر پزشک می‌توانند فعالیت کنند.

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت در پایان گفت: 12 مراکز تحقیقات طب سنتی و گیاهان دارویی در کشور داریم و در سه سال متوالی، رتبه چهارم تولید علم در طب مکمل و جایگزین در دنیا بعد از هند، چین و آمریکا به ایران اختصاص یافته است‌.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: