صنعت پتروشیمی وارد دنیای جدیدی از انشعاب گیری شد/

بدون توقف از خطوط خوراک و محصول خود انشعاب بگیرید

بدون توقف از خطوط خوراک و محصول خود انشعاب بگیرید
کدخبر : 560099

با همکاری شرکت فجر انرژی خلیج فارس، ۱۰ هات تپ موفق بر روی خطوط انتقال انرژی این شرکت زده شد؛ یکی از مهمترین این هات تپ ها بر روی خط انتقال بخار بوده که با شرایط منحصر بفردی ائم از دمای ۴۲۰ درجه‌ای و... برای اولین بار در ایران زده شده است.

شرکت فجر انرژی خلیج فارس به عنوان قلب تپنده منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی وظیفه تامین سرویس های حیاتی شرکت های این منطقه را بر عهده دارد. فجر به عنوان تنها ارائه دهنده سرویس های حیاتی در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، برق، بخار، هوای صنعتی، آب صنعتی و بهداشتی و ... صنایع موجود را تامین می کند.

 

با تاسیس و احداث شرکت ها در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی و نیاز آنها به سرویس های حیاتی باید از خطوط انتقال این سرویس ها که محصولات شرکت فجر انرژی در آن جاری است، انشعاب گیری شود. این انشعاب گیری بعضا به دلیل آنکه امکان از سرویس خارج کردن آنها وجود ندارد باید به صورت زنده و یا به عبارتی به صورتی که سیال در آن جاری است انجام شود.

 

رضا مهدی لویی در گفتوگو با خبرنگار روابط عمومی در این باره اظهار داشت: با احداث شرکت پتروناد آسیا در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی و نیاز این شرکت به سرویس های حیاتی، عملیات هات تپ یا انشعاب گیری زنده از خطوط انتقال این سرویس ها در دستور کار قرار گرفت؛ این عملیات با کارفرمایی شرکت پتروناد آسیا و همراهی خدمات فنی و بهره برداری شرکت فجر با دقت تمام انجام شده است.

 

سرپرست بازرسی تست های غیر مخرب شرکت فجر انرژی خلیج فارس بیان کرد: به دلیل شرایط خاص بعضی از سرویس های حیاتی، حساسیت و دقت بالایی در انجام این عملیات ها وجود داشت. ۱۰ عملیات هات تپ با دقت تمام بر روی خطوط انتقال با موفقیت انجام شده که در بعضی موارد این عملیات ها در کشور بی نظیر و برای اولین بار بوده است.

 

وی گفت: عملیات های هات تپ انجام شده به دلیل چالش های متعدد تنش زدایی و انجام جوشکاری در شرایط خاص با بهره گیری از تست های میدانی و تجربه های قبلی با موفقیت انجام شده است. یکی از این عملیات ها بر روی خط بخار بود که به دلیل دمای بالای ( ۴۲۰ درجه ای) این خط و ضخامت لوله انتقال آن برای اولین بار در کشور انجام شده که به نوعی مرز های دانش و تکنولوژی را جا به جا کرده است.

 

مهدی لویی افزود: انشعاب گیری از خط بخار یکی از پر چالش ترین هات تپ ها بوده که با وجود بررسی های استانداردی و اسنادی و با توجه به ارزیابی های اولیه و تجربه موجود با موفقیت انجام شد. در این عملیات که با خلاقیت، ابتکار و ریسک پذیری مدیران شرکت فجر انرژی خلیج فارس انجام شده است به دلیل استفاده پتروشیمی کارون از بخار امکان قطع آن وجود نداشت بنابراین سناریوها و راهکارهای مختلفی برای انشعاب گیری زنده ارائه و پیشنهاد شد.

 

وی ادامه داد: با اندازه گیری ضخامت لوله با پیشرفته ترین تجهیزات و انتخاب پیمانکاری توانمند کار انشعاب گیری از این خط آغاز شد. لوله بخار شرکت فجر با ۲۷ میلی متر ضخامت از جنس آلیاژی P۱۱ بوده که نسبت به برشکاری و جوشکاری نیز حساس است. با این وجود با بهره گیری و مشاوره با خبره ترین افراد در حوزه جوشکاری، عملیات برش کاری آغاز شد. دمای بخار این لوله ۴۲۰ درجه سانتی گراد بوده که با فشار ۴۲ بار در لوله جریان داشت.

 

سرپرست بازرسی تست های غیر مخرب شرکت فجر انرژی خلیج فارس خاطرنشان کرد: پس از چندین بار حمله به این خط و با توجه اینکه چندین بار سناریو های متعدد در کارگاه بررسی شده بود اما به دلیل ضخامت لوله، الماس های برش دهنده در حین کار شکسته شده و عملیات متوقف شد. پس از تعویض الماس ها و تیغه ها و پس از وقفه چند روزه عملیات برش مجددا آغاز شد.

 

در ادامه محسن مشاک نیز در این باره اظهار کرد: وجه تمایز این عملیات با هات تپ های عادی بسیار زیاد بوده که یکی از مهمترین آنها ضخامت لوله (۲۷ میلیمتر)، جنس لوله (آلیاژی P۱۱) و سیال بخار HPS است.

 

رئیس بازرسی فنی شرکت فجر انرژی خلیج فارس بیان کرد: تجربه ی حاصل از این انشعاب گیری زنده نشان می دهد که زین پس از هر لوله ی بخار که مقیاس، اندازه و ضخامت آن تا ۲۷ میلیمتر باشد، می توان بدون قطع جریان بخار داخل آن انشعاب گیری کرد و این تجربه میتواند برای نیروگاه ها، پالایشگاه ها و پتروشیمی ها بسیار مفید باشد بطوریکه میتوانند بدون توقف تولید انشعاب گیری های خود را انجام دهند.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: این عملیات هات تپ برای اولین بار با وجود این پارامترها، در صنایع پتروشیمی کشور انجام شده است. همچنین تجربه این هات تپ بخار می تواند به عنوان مطالعه موردی در کلیه صنایع مشابه مورد استفاده قرار گرفته و قابل طرح در مجامع علمی، فنی و دانشگاهی باشد.

 

روابط عمومی شرکت فجر انرژی خلیج فارس

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: