شرکت آهن و فولاد سرمد ابرکوه/

سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیون یورویی در آهن و فولاد سرمد ابرکوه

سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیون یورویی در آهن و فولاد سرمد ابرکوه
کدخبر : 560531

اواسط خرداد ماه امسال مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در جریان بازدید از کارخانه شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه در استان یزد از برنامه سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیون یورویی در این کارخانه در قالب اجرای سه پروژه توسعه‌ای فولادسازی، کلاف‌سازی و احیا خبر داد.

اواسط خرداد ماه امسال مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در جریان بازدید از کارخانه شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه در استان یزد از برنامه سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیون یورویی در این کارخانه در قالب اجرای سه پروژه توسعه‌ای فولادسازی، کلاف‌سازی و احیا خبر داد. اردشیر سعدمحمدی اشتغالزایی این سه طرح را بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ نفر اعلام کرد. وی درباره تامین زیرساخت‌ها و خوراک موردنیاز برای این کارخانه و پروژه‌های توسعه‌ای آن هم گفت: نیاز به سرمایه‌گذاری برای تولید برق به میزان ۳۰۰ مگاوات در برنامه مطالعه قرار گرفته است. برای تامین آب موردنیاز نیز مطالعات و اقدامات لازم برای استفاده از پساب شهری از طریق احداث تصفیه‌خانه در حال انجام است. ضمن اینکه با مساعدت مسئولان استان یزد و در اختیار گرفتن پهنه‌های معدنی در منطقه، نسبت به تامین خوراک سنگ آهن موردنیاز و تکمیل زنجیره تولید در این مجمتع اقدام خواهد شد و تمهیدات لازم برای تامین بخشی از مواد اولیه از معدن چادرملو نیز پیش‌بینی شده است. به بهانه این بازدید و با توجه به اهمیت بالای شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه و پروژه‌های توسعه‌ای آن برای “ومعادن”، نگاهی با جزئیات بیشتر به این شرکت و پروژه‌های توسعه‌ای آن می‌اندازیم.

شرکت مجتمع صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه با هدف توسعه صنایع فولادی و همکاری در برنامه‌های تکمیل زنجیره تولید با هدف ایجاد توازن و تعادل در مواد اولیه و محصولات و تعامل با واحدهای صنایع فولادی مشابه به منظور تامین بخشی از نیازهای فولادی کشور در اسفند ۱۳۹۱ با سرمایه‌گذاری مشترک شرکت معدنی و صنعتی چادرملو و شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات تاسیس شد. سهامداران عمده کنونی این شرکت شرکت‌های معدنی و صنعتی چادرملو و تجلی توسعه معادن و فلزات هستند.

این مجتمع در کیلومتر ۱۵ جاده ابرکوه به یزد مکان‌یابی شده است که واقع شدن آن در مرکز ایران و امکان دسترسی به راه‌های اصلی کشور (مانند خط آهن سراسری در دست احداث یزد-اقلید-شیراز و ترانزیت شمال-جنوب و شرق به غرب کشور) و عدم وجود کارخانه‌های مشابه در شعاع نزدیک به ۱۰۰ کیلومتری آن، باعث شده که مجتمع صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه توانایی پاسخگویی برای تامین نیازهای مصنوعات فلزی در صنایع مرتبط در استان‌های همجوار را داشته باشد. همچنین نزدیکی این مجتمع به مجتمع معدنی و صنعتی چادرملو باعث شده تا در زمینه تامین خوراک و مواد اولیه با مشکل چندانی مواجه نباشد و تامین مواد اولیه با قیمت و سرعت مناسب انجام شود.

زیرساخت‌ها

در زمینه تامین زیرساخت‌ها وضعیت شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه از نظر زمین، برق، آب و گاز به شرح زیر است:

زمین این مجتمع به مساحت ۱۵۰ هکتار است که حدود ۲۵ هزار مترمربع مربوط به زیرساخت‌ها، ۳۰ هزار مترمربع مربوط به زیربنای واحد نورد و کلاف‌سازی و ۴۲ هزار مترمربع مربوط به واحد فولادسازی است. در زمینه تامین برق، پست ۲۳۰ کیلوولت در بهمن ۱۳۹۴ با هدف برق‌رسانی به واحدهای نورد و فولادسازی و با دیماند ۷۰ مگاوات برق‌دار شد. در زمینه تامین آب، آب موردنیاز کارخانه سرمد از موقعیت جنوب غربی کارخانه به فاصله تقریبی ۲۲ کیلومتر به میزان ۴۰ لیتر بر ثانیه به کارخانه منتقل می‌شود. در صنایع فولاد، آبی که به خط تولید وارد می‌شود، باید از کیفیت خاصی برخوردار باشد به همین دلیل آب خام وارد شده به کارخانه نیاز به تصفیه دارد. به همین منظور یک واحد تصفیه‌خانه صنعتی با تکنولوژی اسمز معکوس به ظرفیت تولید ۱۰ هزار مترمعکب در روز احداث شده تا آب را با کیفیت موردنیاز تامین کند. برای تامین گاز موردنیاز پروژه‌های نورد و فولادسازی یک خط لوله گاز به طول ۶ کیلومتر منشعب از خط سراسری به کارخانه منتقل شد. ایستگاه فشارشکن گاز کارخانه به میزان ۲۰ هزار مترمعکب در ساعت است. قسمت عمده این زیرساخت‌ها با در نظر گرفتن نیازهای آینده بخش توسعه مجتمع، اجرایی شده و در حال بهره‌برداری است.

از پروژه‌های توسعه‌ای فولاد سرمد چه خبر؟

شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه دارای چهار پروژه نورد، کلاف‌سازی، فولادسازی و احیای مستقیم است که پروژه نورد به بهره‌برداری رسیده و در حال تولید است و سه پروژه دیگر در حال توسعه هستند که جزئیات آنها به شرح زیر است:

پروژه واحد نورد

واحد نورد، تولید انواع میلگرد آجدار ۸ تا ۳۲ میلیمتر را در آذر ۱۳۹۵ با استفاده از آخرین سطوح تکنولوژی روز دنیا از شرکت STG ایتالیا در کنار دانش و تجربه کارشناسان و مدیران داخلی آغاز کرد. ظرفیت تولید این واحد سالانه ۴۵۰ هزار تن است و اشتغال‌زایی آن حدود ۳۰۰ نفر بطور مستقیم است. خوراک این واحد شمش‌های فولاد با مقطع ۱۵۰ در ۱۵۰ میلیمتر و به طول ۱۲ متر است.

پروژه فولاد کلاف‌سازی

با توجه به زیرساخت‌های موجود و به منظور تکمیل سبد محصولات تولیدی واحد نورد و با توجه به تعداد اندک واحدهای کلاف‌سازی در کشور، زودبازده بودن پروژه کلاف‌سازی، تقاضای بازار برای این محصول و ارزش افزوده قابل توجه این محصول نسبت به محصولات طولی، شرکت در سال ۱۳۹۶ با همکاری شرکت پریمتالز ایتالیا ساخت یک واحد کلاف‌سازی (Wire rod) را با ظرفیت تولید اسمی سالانه ۴۰۰ هزار تن با هدف تولید مفتول و کلاف فولادی از سایز ۵.۵ تا ۱۶ میلیمتر از نوع آجدار و ساده آغاز کرد. تا پیش از تحریم‌ها پیشرفت فیزیکی این پروژه حدود ۲۹ درصد گزارش شده است. پس از اعمال تحریم‌ها، این پروژه توسط شرکت سازنده به حالت تعلیق درآمد. این پروژه از اسفند ماه ۱۴۰۰ و پس از برطرف شدن مشکل واردات تجهیزات، مجدد شروع به فعالیت کرده است و انتظار می‌رود در سال ۱۴۰۱ خاتمه یابد. اشتغال‌زایی پروژه حدود ۵۰ نفر به طور مستقیم تخمین زده می‌شود.

پروژه واحد فولادسازی

بر مبنای نیاز بازار تقاضای کشور و منطقه برای انواع شمش‌های فولادی و به منظور سهولت تامین خوراک کارخانه نورد، این شرکت در سال ۱۳۹۲ ساخت یک واحد فولادسازی را با تکنولوژی کوره قوس الکتریک و با ظرفیت تولید اسمی سالانه ۶۰۰ هزار تن آغاز کرد که محصولات تولیدی آن شمش‌های فولادی با ابعاد ۱۳۰ در ۱۳۰ میلیمتر و ۱۵۰ در ۱۵۰ میلیمتر خواهد بود. عمده تجهیزات این پروژه از برندهای معتبر جهانی با بهره‎گیری از فناوری‌های روز اروپا (شرکت STG ایتالیا) خریداری شده است. پیشرفت فیزیکی پروژه حدود ۳۷ درصد است. از آبان ۱۴۰۰ نیز قراردادی جدید با شرکت فولاد تکنیک امضا شده است و فعالیت‌های بخش سیویل و تامین تجهیزات در حال اجرا و ساخت است. اشتغال‌زایی این پروژه حدود ۶۰۰ نفر بطور مستقیم تخمین زده می‌شود.

همچنین براساس جدیدترین گزارش شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه، به منظور تامین شمش موردنیاز واحد نورد، پیش‌بینی شده در صورت تامین مالی، تاریخ اتمام احداث پروژه فولادسازی با ظرفیت ۶۰۰ هزار تن در سال پایان سال ۱۴۰۲ خواهد بود. ضمنا با توجه به انعقاد قرارداد با کنسرسیوم پامیدکو، آسفالت طوس، وریا طرح پارس و برسو به مبلغ ۶۵ میلیون یورو امید است ادامه عملیات باقیمانده پروژه مزبور با سرعت بیشتری انجام شود.

پروژه واحد احیا مستقیم

به منظور تکمیل زنجیره فولاد، طرح احداث واحد احیای مستقیم (DRI) به ظرفیت تولید یک میلیون تن سالانه آهن اسفنجی در دستورکار شرکت قرار گرفته است. برای این منظور در ابتدا مطالعات امکان‌سنجی طرح مورد بررسی قرار گرفت و پس از اخذ مجوزهای لازم، مناقصه برای انتخاب پیمانکار در اسفند ۱۴۰۰ برگزار شد که شرکت فولاد تکنیک به عنوان پیمانکار منتخب برگزیده، قرارداد این پروژه امضا و فعالیت اجرایی آن آغاز شده است. اشتغال‌زایی این پروژه حدود ۶۰۰ نفر به طور مستقیم تخمین زده می‌شود.

آخرین وضعیت تولید، فروش، صادرات، نیروی انسانی و تامین مواد اولیه

براساس اطلاعات و صورت‌های مالی حسابرسی شده، فروش شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه در سال ۱۴۰۰ با رشد ۵۲ درصدی نسبت به سال قبل از آن به حدود ۴۹۰۰ میلیارد تومان رسید. همچنین سود خالص این شرکت در مدت زمان یادشده با افزایش ۱۴۴ درصدی به بیش از ۲۲۸ میلیارد تومان رسید.

از نظر تعداد نیروی انسانی، شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه شرکت در سال ۱۳۹۹، ۳۱۳ نفر کارمند داشت که این رقم در سال ۱۴۰۰ به ۳۴۲ نفر رسید.

این شرکت در سال ۱۴۰۰، با وجود داشتن ۴۵۰ هزار تن ظرفیت تولید، ۳۷۲ هزار و ۷۵ تن انواع میلگرد آجدار تولید کرد که این رقم در سال ۱۳۹۹ معادل ۳۹۰ هزار و ۴۸۴ تن بود. همچنین این شرکت در سال قبل ۳۶۰ هزار و ۲۰ تن انواع میلگرد آجدار فروش داشت که این رقم در سال ۱۳۹۹ معادل ۳۶۶ هزار و ۸۰۷ تن بود. همچنین در حالی این شرکت در سال ۱۳۹۹ حدود ۸۵۰۰ تن صادرات انواع میلگرد آجدار داشت که در سال ۱۴۰۰ صادرات به صفر رسید. علت کاهش صادرات در سال ۱۴۰۰ روند افزایش نرخ فروش محصولات در داخل کشور نسبت به فروش صادراتی و محدودیت‌های صادره از سوی وزارت صمت در جهت تامین و نیاز بازار داخلی اعلام شده است.

با توجه به اینکه فروش محصولات تولیدی این شرکت عمدتا به صورت عرضه در بورس کالا است، نحوه قیمت‌گذاری آن مطابق اعلامیه‌های قیمت هفتگی شرکت بورس کالای ایران انجام می‌شود و قیمت‌گذاری فروش محصولات خارج از بورس کالا هم با تصویب هیات مدیره شرکت انجام می‌شود.

تامین‌کنندگان اصلی مواد اولیه شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه یعنی شمش فولاد نیز در سال گذشته سه شرکت معدنی و صنعتی چادرملو (۸۰ درصد)، آهن فولاد ارفع (۱۶ درصد)، فولاد سیرجان ایرانیان (۲ درصد) و سایر تامین‌کنندگان (۲ درصد) بودند.

 

ماین نیوز

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: