تملت/

اخبار خوش «تملت» از زبان مدیرعامل

اخبار خوش «تملت» از زبان مدیرعامل
کدخبر : 560639

افشار سرکانیان مدیرعامل تامین سرمایه بانک ملت از عملکرد و آخرین وضعیت شرکت تامین سرمایه بانک ملت گفت.

مدیرعامل تامین سرمایه بانک ملت با اشاره به اینکه در حال حاضر عدم امکان تامین نقدینگی و سرمایه در گردش کافی و به موقع، اصلی ترین مانع جهت تکمیل و راه اندازی طرح ها و پروژه های در دست اجرا کشور و توسعه فعالیت های شرکت ها و بنگاه های اقتصادی است، گفت: بخشی از این منابع که متاسفانه در حال حاضر هم ناچیز است از طریق انتشار اوراق بدهی توسط شرکت های تامین سرمایه در بازار سرمایه تامین می شود. بنظرم مهمترین دلایل این موضوع هزینه¬های بالا و زمان طولانی فرآیند انتشار اوراق بدهی است.

وی ادامه داد: اخیرا جلسات کارشناسی و مدیریتی خوبی با موضوع کاهش هزینه ها و کاهش زمان انتشار اوراق بدهی با حضور نایب رییس هیات مدیره و معاون نظارت بر ناشران و بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار و مدیران شرکت های تامین سرمایه برگزار گردیده و مقرر شده که این جلسات به صورت ماهانه ادامه داشته باشد که این موضوع اتفاق میمون و مبارکی است. در این مدت هم چند تصمیم خوب نیز از طرف سازمان بورس اتخاذ و ابلاغ شده است، که از جمله مهمترین آنها می‌توان به تسهیل فرآیند تامین مالی و ارایه پیشنهادات اصلاحی در خصوص مقررات انتشار اوراق اشاره کرد.

سرکانیان در ادامه با اشاره به اینکه از طرفی همانطورکه مستحضر هستید تامین مالی اصلی¬ترین موضوع فعالیت شرکت های تامین سرمایه است، گفت:. خوشبختانه این مهم جزء دغدغه¬های اصلی مدیریت جدید تامین سرمایه بانک ملت نیز می باشد، بطوریکه شرکت از ابتدای اسفند ماه ۱۴۰۰ تاکنون بیش از ۱۱۶ هزار میلیارد ریال برای انتشار اوراق بدهی از سازمان بورس و اوراق بهادار موافقت اصولی اخذ نموده که این میزان حدود ۶۶ درصد کل موافقت اصولی‌های اخذ شده از سازمان بورس طی این مدت می¬باشد. موافقت اصولی های اخذ شده که از طریق شرکت مدیریت دارایی مرکزی نیز منتشر عموم گردیده برای شرکت‌های «صنایع سلولزی ماریناسان»، «کرمان موتور»، «ارزش آفرینان فدک»، «مطهر ضمیر»، «پتروپاک مشرق زمین»، «پرشیا خودرو»، «انتخاب الکترونیک آرمان»، «بهمن دیزل»، «فولاد سپید فراب کویر»، «کارخانجات تولیدی شیشه دارویی رازی»، «صاروج پارس» و «آب نیروی مکران منطقه آزاد چابهار» بوده است.

به گفته مدیرعامل «تملت» از موافقت اصولی‌های اخذ شده، در ماه جاری مبلغ ۲.۲۲۹ میلیارد تومان اوراق اجاره و مرابحه برای شرکت های ماریناسان و کرمان موتور با مشاوره، تعهد پذیره نویسی و بازارگردانی تامین سرمایه بانک ملت منتشر شده است. در این میان کرمان موتور رکورد کوتاه‌ترین تامین مالی از بازار سرمایه را به خود اختصاص داد.

حوزه مدیریت دارایی ها

سرکانیان یکی دیگر از موضوعات اصلی فعالیت شرکت¬های تامین سرمایه را مدیریت دارایی سرمایه¬گذاران از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت و سهامی عنوان کرد و افزود: سرمایه¬گذاری در این صندوق ها علاوه بر کسب بازدهی مناسب و تقریبا بدون ریسک برای سرمایه گذاران، در حال حاضر به عنوان یکی از منابع اصلی شرکت¬های تامین سرمایه برای انتشار اوراق بدهی است.

وی ادامه داد: در پایان سال 1400 حجم کل دارایی¬های صندوق¬های سرمایه¬گذاری و بازارگردانی تحت مدیریت شرکت تامین سرمایه بانک ملت 14 هزار و 277 میلیارد تومان بوده که در حال حاضر به بیش از 19 هزار و 759 میلیارد تومان افزایش یافته است.

در ادامه تاکید کرد: همچنین خالص دارایی¬های صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت اوج ملت به عنوان بزرگترین صندوق تحت مدیریت شرکت، در ابتدای سال به میزان 8 هزار و 378 میلیارد تومان بوده که در حال حاضر به بیش از 13 هزار و 490 میلیارد تومان رسیده است. به این ترتیب صندوق مزبور با بیش از 60 درصد رشد، بیشترین درصد رشد جذب منابع را در بین کلیه صندوق¬های سرمایه¬گذاری با درآمد ثابت کشور را داشته است. همچنین بر اساس رتبه‌بندی صندوق‌های بادرآمد ثابت از معیار خالص ارزش دارایی‌ها، صندوق سرمایه‌گذاری اوج ملت توانسته است با 7 پله صعود در رتبه نهم قرار گیرد.

بهار پررونق «تملت»

مدیرعامل تامین سرمایه بانک ملت در ادامه به درآمد شرکت در فصل بهار سال 1401 اشاره کرد و افزود: درآمد تامین سرمایه بانک ملت در سه ماهه نخست سال جاری با رشد 17 درصدی همراه بوده است. رشد درآمدهای شرکت باتوجه به افزایش قطعی در انتشار اوراق بدهی و منابع صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت مدیریت شرکت در سال 1401، به مراتب بیشتر از این ارقام خواهد بود.

سرکانیان ادامه داد: افزایش درآمدهای شرکت در سه ماهه نخست سال جاری در شرایطی محقق شده که شرکت در این دوره هیچ گونه انتشار اوراقی نداشته است. همانطورکه اشاره شد، در ماه جاری 2.229 میلیارد تومان اوراق اجاره و مرابحه برای شرکت¬های ماریناسان و کرمان موتور با مشاوره، تعهد پذیره¬نویسی و بازارگردانی تامین سرمایه بانک ملت منتشر شیده و شرکت تنها بابت تعهد پذیره¬نویسی اوراق مذکور، مبلغ 23.4 میلیارد تومان درآمد در دفاتر خود شناسایی نموده است.

وی ادامه داد: همچنین درآمد ناشی از صندوق‌های تحت مدیریت شرکت برای 3 ماهه ابتدایی سال جاری 23 میلیارد تومان بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته با رشد 28 درصدی همراه بوده است. قطعا این درآمد متناسب با افزایش منابع و دارایی‌های صندوق‌های تحت مدیریت افزایش خواهد یافت که خدا رو شکر این منابع و دارایی‌ها نیز رو به افزایش است.

افزایش سرمایه شرکت

سرکانیان در ادامه به روند افزایش سرمایه شرکت اشاره کرد و با تاکید بر همزمانی روند افزایش سرمایه «تملت» با آغاز به کار سکانداری در تامین سرمایه بانک ملت، گفت: با ورود اینجانب افزایش سرمایه شرکت از مبلغ  11 هزار میلیارد ریال به 16 هزار میلیارد ریال در جریان بود که این افزایش سرمایه با پیگیری¬های صورت گرفته توسط مدیریت شرکت و حمایت سهامداران عمده شرکت (بانک ملت و گروه مالی ملت) در تاریخ 5 تیرماه امسال به ثبت رسید و سهام جدید ناشی از آن نیز به تعداد سهام سهامداران قبلی اضافه گردید.

وی ادامه داد: کل زمان این افزایش سرمایه از تاریخ اتمام پایان مهلت قانونی خرید حق‌تقدم سهام تا تاریخ ثبت، 142 روز به طول انجامید که نسبت به میانگین 170 روزه زمان ثبت افزایش سرمایه‌ سایر شرکت های تامین سرمایه (از محل مطالبات و آورده نقدی)، زمان معقول و مناسبی است.

وی در ادامه توضیح داد: در ضمن هیات مدیره شرکت با هدف بهبود کفایت سرمایه و توسعه فعالیت های تامین مالی خود که در قسمت تامین مالی به آن اشاره شد، با هماهنگی سهامداران عمده (بانک ملت و گروه مالی ملت) در تاریخ 15/04/1401 افزایش سرمایه شرکت را از مبلغ 16،000 میلیارد ریال به مبلغ 21،600 میلیارد ریال از محل سود تقسیم نشده دوره و سود انباشته تصویب نمود و حال با ثبت افزایش سرمایه قبلی، نسبت به اخذ مجوز سازمان بورس اوراق بهادار، برگزاری مجمع عمومی فوق العاده و سپس ثبت آن اقدام شده است. خوشبختانه در تاریخ 17 خردادماه امسال نسبت به اخذ گزارش مقبول از بازرس قانونی شرکت و در تاریخ 18 تیرماه نسبت به اخذ مجوز صدور افزایش سرمایه از سازمان بورس و اوراق بهادار اقدام شد و انشالله در تاریخ 29/04/1401 نیز تایید مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام نیز در این خصوص اخذ خواهد شد. با این افزایش سرمایه شرکت، تامین سرمایه بانک ملت تبدیل به بزرگترین تامین سرمایه کشور از نظر میزان سرمایه ثبتی خواهد شد.

سرکانیان در ادامه خاطرنشان کرد: تامین سرمایه بانک ملت اولین شرکت بورسی بود که از معافیت مالیاتی موضوع بند "ف"  تبصره2 قانون بودجه سال 1401 کل کشور بابت افزایش سرمایه خود استفاده نمود و بابت افزایش سرمایه گزارش مقبول از بازرس قانونی و مجوز مربوطه را از سازمان بورس و اوراق بهادار دریافت کرد. مبلغ صرفه جویی مالیاتی بابت این افزایش سرمایه به میزان 350 میلیارد ریال می¬باشد که در صورت سود و زیان سال 1400 و دفاتر شرکت اعمال شده است.

حمایت از سهم «تملت»

مدیرعامل «تملت» در ادامه یکی از دغدغه های اصلی مدیریت تامین سرمایه و سهامداران عمده شرکت را حمایت از سرمایه سهامداران خرد و افزایش نقدشوندگی سهام «تملت» دانست و افزود: همانطورکه مستحضر هستید نماد "تملت" در گروه « فعالیت‌های کمکی به نهادهای مالی واسط بازار سرمایه» فعالیت دارد. آمارها بیان از آن دارد که میانگین بازدهی سه ماهه چهارم سال 1400 و از ابتدای سال 1401 تا کنون این صنعت که شرکت¬های مربوط به ارکان بازار سرمایه از جمله بورس و فرابورس نیز جزء آن هستند به ترتیب منفی 19 و  مثبت 3 درصد بوده است، این درصورتی است که بازدهی نماد "تملت" برای دوره¬های مذکور به ترتیب مثبت 19 و مثبت 7 درصد بوده است. بنابراین  نماد "تملت" از سه ماهه چهارم 1400 تا کنون بازدهی بالاتری نسبت به شاخص صنعت خود کسب کرده است. بازدهی نماد مزبور در این بازه زمانی بالغ بر 28 درصد بوده است.

ارزندگی سهم؛ قابلیت مهم برای حمایت

سرکانیان ادامه داد: باتوجه به ثبت افزایش سرمایه قبلی شرکت و افزایش سهام جدید ناشی از آن، طی چند روز اخیر تعداد فروشندگان سهام افزایش یافته که این موضوع در خصوص شرکت های بورسی بعد از افزایش سرمایه امری طبیعی است. البته در حال حاضر سهم پر حجم معامله می شود و روند طبیعی خود را دنبال می کند.

به گفته سرکانیان، باتوجه به عملکرد مناسب شرکت برای سه ماهه ابتدایی سال 1401 ، حجم اوراق بدهی در دست بررسی و انتشار، افزایش منابع صندوق¬های سرمایه گذاری تحت مدیریت و دارایی¬های در اختیار و افزایش سرمایه محقق شده و در جریان و ارزش بازار سایر شرکت¬های تامین سرمایه بورسی، سهام تملت از ارزندگی بالایی برخوردار است و قطعا ارزش ذاتی سهام تملت بالاتر از قیمت‌های فعلی تابلو است. این امر سبب شده تا از سهم همواره حمایت داشته باشیم. البته به نظر می‌رسد در آینده نزدیک نتیجه عملکرد مناسب شرکت در قیمت سهام آن نیز نمایان خواهد شد.

حمایت سهامداران عمده از فعالیت های شرکت

مدیرعامل تامین سرمایه بانک ملت در ادامه با اظهار این مطلب که سهامدار عمده «تملت»، گروه مالی ملت و در نهایت بانک ملت است، گفت: اعتقاد و تاکید مدیریت ارشد فعلی بانک ملت و در راس آن جناب آقای دکتر دولت آبادی بر استفاده حداکثری از ظرفیت های بانک ملت و شرکت های تابعه، جهت توسعه و افزایش حجم فعالیت ها و ارتقاء جایگاه شرکت تامین سرمایه بانک ملت در بین سایر شرکت های تامین سرمایه و رقبا می-باشد.

سرکانیان خاطرنشان کرد: بانک ملت به عنوان بزرگترین بانک کشور از نظر سرمایه پایه و نظارتی در سیستم بانکی، در حال حاضر از تمام ظرفیت¬ها و پتانسیل¬های خود برای حمایت از تامین سرمایه ملت بویژه پذیرش رکن ضامن متقاضیان اوراق بدهی تامین سرمایه استفاد می‌نماید. به‌طوریکه رکن ضامن اکثریت اوراقی که موافقت اصولی آنها از سازمان بورس اخذ گردیده، بانک ملت می¬باشد.  

وی در ادامه تاکید کرد: از ابتدای سال 1401، توفیقات و افتخارات زیر برای شرکت تامین سرمایه بانک ملت و سهامداران آن حاصل شده است:

- اخذ بیش از 45 درصد از موافقت اصولی های اخذ شده از سازمان بورس اوراق بهادار و کسب رتبه اول در این خصوص در بین شرکت¬های تامین سرمایه،

- بیشترین درصد رشد جذب منابع برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت مدیریت شرکت‌های تامین سرمایه،

- تبدیل شدن به بزرگترین تامین سرمایه کشور از منظر میزان سرمایه، با لحاظ نمودن افزایش سرمایه در جریان،

- کسب بیشترین بازدهی برای سهامداران خود نسبت به صنعت ( گروه فعالیت‌های کمکی به نهادهای مالی واسط )

در آخر امیدوارم این توفیقات روز افزون و پایدار باشد و منشاء خیر و برکت باشد برای کشور، بازار سرمایه و سهامداران شرکت تامین سرمایه بانک ملت.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: