معاون عملیات و نظارت بورس کالای ایران:

قوانین کامل است در اجرای قانون ضعف وجود دارد

کدخبر : 561218

معاون عملیات و نظارت بر بورس کالای ایران در خصوص طرح تنظیم بازار کالاهای مشمول الزام عرضه در بورس کالا، معتقد است که به جای جرم انگاری در زمینه سیاست‌های تنظیم بازار کالاهای بورسی، بهتر است مشوق‌های پیشنهادی شورای عالی بورس در دستورکار قرار گیرد و در حوزه تنظیم بازارها نیز قوانین کامل است اما در اجرای آن ها ایراد و ضعف وجود دارد.

جواد جهرمی، معاون عملیات و نظارت بر بورس کالای ایران در برنامه فرامتن در شبکه افق سیما گفت: در حوزه پتروشیمی ها حدود ۹۵ درصد محصول‌ها در بورس کالا عرضه می‌شود، بنابراین همان قانونی که سبب شده کف عرضه در پتروشیمی ها رعایت شود، می تواند برای سایر محصول‌ها از جمله فولاد اثرگذار باشد؛ در این زمینه به نظر می‌رسد نه نبود قانون، بلکه ضعف در اجرای قانون چالش اصلی است که باید تقویت شود.

به گفته جهرمی با تعریف و چارچوب‌بندی همین قوانین و مقررات فعلی در زمینه عرضه و تقاضا، قانون تعزیرات و شبکه توزیع، نیاز بازار را میتوان به صورت مطلوبی تامین کرد.

معاون عملیات و نظارت بر بورس کالای ایران با اشاره به اینکه اگر توان اجرایی و نحوه اجرای قانون در دستگاه های متولی تقویت شود، دغدغه نمایندگان مجلس نیز برطرف می‌شود، گفت: چالش ها و مشکلات در اقتصاد ما زمانی شکل گرفت که با دخالت‌ها، ساختارها را با مصوبه‌های شوراهای مختلف دستکاری کردیم.

جهرمی پیشنهاد کرد به جای جرم انگاری، بهتر است از  مشوق‌هایی که از سوی شورای عالی بورس پیشنهاد داده میشود، استفاده کرد.

وی تاکید کرد: بزرگترین چالش و نگرانی ما تکرار اتفاق های سال ۹۷ در بازارهای کالایی است؛ در این سال براساس مصوباتی، کل اختیارها زیرنظر وزارت صمت قرار گرفت و از آن ناحیه، هم خُسران نصیب سهامداران و هم رانت زیادی توزیع شد؛ اکنون نگرانی بزرگ، تکرار همان روند است.

جهرمی در پایان درخصوص نحوه پذیرش کالاهای بورسی نیز گفت: در خصوص نحوه پذیرش و عرضه کالاها، بهتر است براساس همان ساختار قبلی که به شورای عالی بورس و ناظر بازار سرمایه اشاره دارد، تصمیم گیری کرد.

 

کالاخبر

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: