مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو مطرح کرد

ترسیم نقشه راه صنعت خودرو بر پایه ریسک‌های ژئوپلیتیک

کدخبر : 561434

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو با تاکید بر اهمیت توجه به ریسک‌های ژئوپلیتیک جهانی در فرآیند تصمیم‌سازی در صنعت خودرو، به‌ویژه گروه صنعتی ایران‌خودرو، گفت: باید تلاش کنیم تا با نگاه عمیق‌تری نقشه راه فعالیت‌ها را در مقیاس تحولات جهانی ترسیم و در راستای برنامه‌های تعریف شده گام برداریم.

مهدی خطیبی که در بازدید از شرکت ساپکو در جمع معاونان و مدیران ارشد گروه صنعتی ایران خودرو سخن می‌گفت، ضمن بیان این مطلب، افزود: ما برای رسیدن به اهداف کلان و از پیش تعیین شده، برنامه‌های زیادی را پیش روی داریم که باید با جدیت آن‌ها را به نتیجه برسانیم و از این رو برای ارتقای کیفیت پروژه های متعددی تعریف شده و بیش از گذشته پی گیری می شود.

وی با اشاره به ضرورت مدیریت کارآمد لجستیک و همچنین توسعه حمل و نقل ریلی در این شرکت، گفت: لازم است با برنامه‌ریزی و دقت بیشتر برای کاهش هزینه‌های این بخش بکوشیم و در همین راستا ۲۵ تا ۳۰ درصد از تحویل محصول به مشتری را به طور مستقیم در سایت‌های تولیدی سراسر کشور انجام دهیم تا هم برای مشتریان جذابیت داشته باشد و از دیگر سو به کاهش هزینه‌ها بینجامد.

خطیبی خاطرنشان کرد: مساله‌ای که بسیار حایز اهمیت بوده و از سوی مقام معظم رهبری نیز مورد تاکید قرار گرفت، موضوع «جهاد تبیین» است و ما به عنوان جهادگران عرصه صنعت موظفیم فعالیت‌های خود را روشنگری و تبیین کنیم تا مردم در جریان کارها و نحوه انجام آن ها قرار گیرند.

وی با بیان این‌که تولید کامل محصول باید مقتدرانه در گروه صنعتی ایران‌خودرو ادامه یابد، به اقداماتی که در چند ماهه اخیر در این گروه صنعتی اعم از میزان تولید، تجاری سازی، ارتقای کیفی محصولات و رفع بسیاری از چالش‌ها و موانع صورت پذیرفته، اشاره و تاکید کرد: این شرکت استمرار تولید کامل را با برنامه‌تر، با کیفیت‌تر و ریشه‌دارتر پیش خواهد برد و اثرات این نوع عملکرد نیز در حال نمایان شدن است.  

وی با بیان این‌که نتیجه اقدامات ماه‌های اخیر و تلاش‌های گسترده تمام مدیران و کارکنان ایران خودرو در کانون توجه دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط، رسانه‌ها و مردم قرار گرفته، افزود: کم‌ترین اثرات تولید کامل محصول، کاهش هزینه، افزایش کیفیت و نیز عملکرد و هماهنگی بهتر شبکه تامین است و در این زمینه شرکت ساپکو نقش بسیار محوری در اجرای این پروژه مهم دارد و انتظار می‌رود تلاش‌ها در این مسیر هر روز بیشتر و بهتر شود.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو با اشاره به این که قیمت فروش محصولات تولیدی شرکت نیاز به اصلاح دارد، گفت: هیچ دلیل و توجیهی قابل قبول نخواهد بود که یک خودروساز با وجود شمار بسیاری از کارکنان، سهام داران خرد و کلان و زحمات فراوانی که عوامل گوناگون برای تولید محصول متحمل می‌شوند، دچار خسران و زیان شود. چنین شرایطی نه توجیه اقتصادی دارد و نه منطقی است، بنابراین به هر شکل ممکن باید برنامه ریزی ها و تلاش ها منتج به سودآوری و رونق کسب و کار شود.  

وی افزود: برای رسیدن به نکات مهمی که پیش از این گفته شد، نیازمند بسترها و فضای کاری و تخصصی مناسب هستیم تا گروه صنعتی ایران خودرو فارغ از هر گونه حاشیه، به ماموریت اصلی خود یعنی تولید مستقیم محصول با کیفیت و جلب رضایت مردم که سرانجام رضایت خالق را نیز به دنبال دارد، بیندیشد.

در ادامه  این نشست عادل پیرمحمدی مدیرعامل ساپکو اظهار کرد: با عنایت به منویات ویژه مقام معظم رهبری برای تحقق شعار «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» و در راستای رویکرد گروه صنعتی ایران خودرو در جهت تحقق برنامه تولید ۷۵۰ هزار دستگاهی همراه با حفظ و ارتقای کیفیت، برنامه‌های مهمی به اجرا درآمده است.

وی افزود: از جمله این برنامه‌ها، افزایش یک پارچگی تمامی ارکان اجرایی تولید در محورهای کاهش خودروهای کف، تسریع جریان عبور مستقیم، تثبیت برنامه تولید با پیش‌بینی و کاهش ریسک و در نهایت افزایش تولید با حفظ و افزایش کیفیت، در دستور کار بوده است و این روند با جدیت ادامه دارد.

وی با اشاره به خودکفایی بیش از ۱۵۰ نوع فولاد با مدیریت صنعت خودروی کشور، برندگان عرصه صنعت و اقتصاد را بخش‌هایی مانند صنعت خودرو عنوان کرد و گفت: آن دسته از شرکت‌هایی که با درصد بالایی از خودکفایی، به تولید محصول مشغول هستند از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند، بنابراین تلاش می‌کنیم با اعمال سیاست‌های مطلوب، زمینه‌ساز تقویت و توسعه آن‌ها شویم.  

مدیرعامل ساپکو، پافشاری بر عدد تولید در گروه صنعتی ایران خودرو با ۷۵ درصد ساخت داخل را نیز در راستای استراتژی توسعه اقتصادی کشور ضروری دانست و افزود: نقش راهبردی صنعت خودرو در تبدیل مواد اولیه نظیر مس و سنگ آهن به محصول، ارزش افزوده را بالا می‌برد و از این رو باید توجه کنیم که خام فروشی به عنوان آفت توسعه اقتصادی بوده و ایران خودرو از جمله شرکت‌هایی است که مواد خام در آن تبدیل به یک محصول تولیدی می‌شود.

مدیر عامل ساپکو دستاوردهای ارزنده در زمینه توسعه محصول را  بهره‌مندی از فرصت تحریم در دوره‌های مختلف دانست و گفت: فعالیت این شرکت و تولید محصولاتی مانند رانا، دنا، تارا و ری‌را از برکات تحریم بوده و تنها راه نجات این مجموعه، توسعه محصول و ورود به بازارهای جهانی است، بنابراین فراموش نکنیم که تولید و توسعه صنعتی در بزرگ‌ترین خودروساز خاورمیانه، رضایت حداکثری مردم را در پی خواهد داشت.

هم‌زمان فرشاد به‌آبادی عضو انجمن ژئوپلیتیک ایران، به عنوان میهمان این نشست، اظهار کرد: ژئوپلیتیک، دانش به دست آوردن قدرت است؛ مدیر یک سازمان بزرگ به عنوان یک بازیگر، برای این‌که در یک محیط جغرافیایی به قدرت برسد، لازم است یک‌سری سیاست‌ها را به کار گیرد.

به‌آبادی با بیان این‌که ایران خودرو به عنوان پرچم‌دار صنعت خودرو در منطقه خاورمیانه باید توجه ویژه‌ای به ریسک های ژئوپلیتیک در سراسر جهان داشته باشد، افزود: ژئوپلیتیک از یک مثلث سه ضلعی تشکیل شده که محور اصلی قدرت و پس از آن جغرافیا و سیاست است. بی تردید تمام اتفاقاتی که در دنیا رخ می دهد، قطعا یکی از این عوامل سه ضلعی در آن دخیل است.

وی با اشاره به این‌که ایران خودرو یک بازیگر مهم ژئوپلیتیک در عرصه‌های صنعتی و اقتصادی به شمار می‌رود، گفت: این شرکت در یک محیط جغرافیایی باید سیاست‌هایی را به کار ببرد، تا سهم بازارش حفظ شده و یا توسعه یابد. به عبارت دیگر باید با کسب قدرت، جایگاه اولی خود را حفظ کند.

به‌آبادی با اشاره به برگزاری موفقیت‌آمیز مجمع ایران خودرو طی روزهای گذشته، تصریح کرد: ایران‌خودرو در محیط جغرافیایی داخل کشور و منطقه، باید به عنوان یک بازیگر قدرتمند، سیاست‌ها، استراتژی و ریسک‌های خود را پیوسته مورد بررسی و مطالعه قرار دهد تا بتواند در کار خود، قدرتش را توسعه دهد.

 

ایکوپرس

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: