مدیرعامل فرابورس تشریح کرد

اهمیت عرضه‌های اولیه در تامین مالی بازار سرمایه

اهمیت عرضه‌های اولیه در تامین مالی بازار سرمایه
کدخبر : 562050

بررسی روند عرضه‌های اولیه در فرابورس، پاسخ به انتقادها در این حوزه، نگاهی به تجربه IPO Calendar، چرایی تخصیص عرضه‌های اولیه کوچک به صندوق‌ها و معیارهای ارزش‌گذاری شرکت‌های دانش‌بنیان برای حضور در بازار سرمایه، محور گفت‌وگوی تجارت نیوز با میثم فدایی، مدیرعامل فرابورس ایران است.

در ماه‌های گذشته تعدادی عرضه اولیه در بورس و فرابورس انجام شد. مدیرعامل فرابورس در گفتگوی پیش رو علت این عرضه‌ها و تجربه IPO Calendar را توضیح می‌دهد.

میثم فدایی، مدیرعامل فرابورس درباره انتقادات کارشناسان از روند عرضه اولیه در فرابورس گفت: بحث عرضه‌های اولیه به نیمه اول سال ۹۹ بازمی‌گردد. به‌نحوی‌که در این بازه زمانی به دلیل شرایط خاص بازار سرمایه، حجم قابل‌توجهی از شرکت‌ها درخواست‌های متعددی را جهت عرضه و پذیرش به بورس و فرابورس ارسال کردند.

او با اشاره به اینکه تیر سال ۹۹ با مصوبه سازمان بورس مسئولیت پذیرش شرکت‌ها به بورس‌ها واگذار شد که این تصمیم ظرفیت پذیرش‌ها را دو برابر کرد، گفت: در این دوران با توجه به روند سودآوری بازار، درخواست‌های پذیرش متعددی برای عرضه اولیه به صورت روزانه روانه هیات پذیرش فرابورس شد. تا جایی که این هیات در سال ۹۹ هفته‌ای دو جلسه برگزار می‌کرد و در هر جلسه به بررسی شرایط دو شرکت می‌پرداخت. تقریباً ۸۰ درصد از این شرکت‌ها که شرایط مربوط به دستورالعمل را داشتند آن سال پذیرش شدند.

دلیل رعایت زمان‌بندی عرضه اولیه شرکت‌ها

مدیرعامل فرابورس با اشاره به فرآیند سه مرحله‌ای پذیرش، درج نماد و عرضه برای ورود یک بنگاه به بازار سرمایه گفت: بعد از پذیرش، ناشر شش ماه فرصت برای درج و چهار ماه فرصت برای تکمیل پروسه‌های اداری دارد. پس از آن در دوره‌ای حدود دو تا شش ماه باید عرضه سهام انجام شود. البته در دوره کرونا این مهلت توسط سازمان بورس دو ماه هم افزایش پیداکرده بود. هیات‌مدیره فرابورس هم این امکان را داشت که دو ماه دیگر به این فرجه زمانی اضافه کند.

وی با تأکید بر اینکه اگر تا پیش از اتمام همه این مهلت‌ها، عرضه اولیه سهام انجام نشود، پذیرش شرکت لغو می‌شود، گفت: این لغو پذیرش، ساعت‌ها زمان و زحمت را برای حضور یک بنگاه اقتصادی در بازار سرمایه از بین می‌برد؛ به گونه‌ای ناشر باید دوباره از ابتدا این فرایند را طی کند.

به گفته وی بر اساس همین موضوع بود که فرابورس شرکت‌های پذیرش‌شده در سال ۱۳۹۹ و اوایل سال ۱۴۰۰ را برای جلوگیری از لغو پذیرش پیش از اتمام همه مهلت‌های قانونی، در بازار عرضه اولیه کرد.

وی به شرایط صعودی و مثبت بازار در دوماهه ابتدایی سال اشاره کرد و گفت: بر همین اساس با توجه به پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته در خصوص روند مثبت بازار، تلاش کردیم عرضه‌های اولیه در دوران خوب بازار انجام شود.

فدایی یکی از اهداف کلیدی و مهم بازار سرمایه را تأمین مالی دانست و گفت: توقف عرضه‌های اولیه به این معنی است که بخشی از تأمین مالی از بازار سرمایه حذف شود.

تجربه IPO Calendar

مدیرعامل فرابورس با اشاره به اینکه برای بهبود شرایط عرضه‌های اولیه، فرابورس موضوع تقویم عرضه‌های اولیه (IPO Calendar) را مطرح کرد، گفت: مطابق این طرح برای آماده‌تر شدن بازار در مشارکت و خرید سهام، عرضه‌های اولیه یک ماه پیش از موعد اعلام می‌شد.

فدایی تجربه عرضه‌های اولیه با اطلاع رسانی‌های قبلی را موفق دانست و گفت: بازار واکنش بهتری نسبت به عرضه‌هایی که مطابق این طرح انجام شد، نسبت به عرضه‌های پیش از آن مثل ipoهای شهریور ۱۴۰۰، داشت. البته با این طرح از سرعت عرضه‌های اولیه هم کاسته شد. تا جایی که پیش‌ازاین در شهریور ۱۴۰۰ فرابورس شش عرضه و چهار گشایش نماد و بورس سه عرضه اولیه داشت.

وی با تأکید بر اینکه بازار سرمایه همیشه مخالف قیمت‌گذاری دستوری بوده، گفت: بر همین اساس در عمل هم باید این مخالفت را در ارزش‌گذاری‌های صحیح و کشف قیمت‌های شفاف نشان دهیم.

به گفته مدیرعامل فرابورس وقتی یک سهم عرضه اولیه 200 درصد رشد می‌کند نشان‌دهنده این موضوع است که قیمت‌گذاری اولیه یا منصفانه نبوده یا نحوه مشارکت خریداران درست نبوده است.

 

تجارت نیوز

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: