مدیر ابزارهای نوین مالی فرابورس خبر داد

تأمین مالی سه بنگاه اقتصادی به کمک اوراق مالی اسلامی

تأمین مالی سه بنگاه اقتصادی به کمک اوراق مالی اسلامی
کدخبر : 562503

مدیر ابزارهای نوین مالی فرابورس با اعلام آمار تأمین مالی از طریق ابزارهای نوین مالی طی این هفته در فرابورس، بر لزوم تنوع ابزارهای مالی و سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه تأکید کرد و گفت: وجود ابزارهای مالی و سرمایه‌گذاری متنوع منطبق با نیاز بنگاه‌ها و شرایط اقتصادی کشور و ویژگی‌های رفتاری سرمایه‌گذاران، منجر به هدایت بهینه نقدینگی اقشار مختلف جامعه به سمت بنگاه‌های اقتصادی و بخش واقعی اقتصاد می‌شود که این موضوع رونق و جهش تولید را به دنبال خواهد داشت.

میثم زارع‌زاده، مدیر ابزارهای نوین مالی فرابورس آخرین آمار انتشار ابزارهای نوین مالی و تأمین مالی بنگاه‌ها در فرابورس طی هفته اخیر را تشریح کرد. وی از انتشار حدود ۲۱۹ هزار میلیارد ریال اوراق با درآمد ثابت طی این هفته خبر داد و گفت: در این مدت شاهد انتشار ابزارهای متنوعی از اوراق با درآمد ثابت در فرابورس بودیم، به‌این‌ترتیب که ۵۲ هزار میلیارد ریال اوراق اجاره، ۱۶.۵ هزار میلیارد ریال اوراق گواهی اعتبار مولد (گام) و ۱۵۰ هزار میلیارد ریال اسناد خزانه اسلامی منتشر شد.

انتشار اوراق اجاره با ضمانت شستا و شاوان

زارع‌زاده با اشاره به اینکه بخشی از تأمین مالی اوراق با درآمد ثابت، اوراق اجاره متعلق به سازمان تأمین اجتماعی، شرکت سولیکو کاله و پدیده شیمی پایدار بوده، ادامه داد: سازمان تأمین اجتماعی به‌ عنوان موسسه عمومی غیردولتی برای تأمین نقدینگی باهدف تسویه مطالبات برای نخستین بار با سازوکار اوراق اجاره سهام و مبنا قراردادن سهام شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا)، از طریق بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران اقدام به تأمین مالی به ارزش 40 هزار میلیارد ریال کرد.

زارع‌زاده در تشریح ویژگی‌های اوراق اجاره منتشرشده توسط تأمین اجتماعی گفت: این اوراق که تأمین سرمایه امین بازارگردان آن است دارای مدت چهار ساله با نرخ اجاره‌بهای 19 درصد سالانه است که هر شش ماه یک‌بار پرداخت می‌شود. همچنین ضمانت این اوراق با نماد «تامین 05» توثیق پرتفویی متشکل از سهام شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) و شرکت پالایش نفت لاوان (شاوان) توسط سازمان تأمین اجتماعی است.

تأمین مالی سولیکو برای تولید شیر پاستوریزه

مدیر ابزارهای نوین مالی فرابورس در ادامه به تأمین مالی 7 هزار و 200 میلیارد ریالی شرکت سولیکو کاله از مسیر فرابورس اشاره کرد، گفت: این مجموعه به‌منظور خرید ماشین‌آلات و تجهیزات جهت تکمیل طرح احداث پالایشگاه شیر پاستوریزه، اقدام به تأمین مالی 7 هزار و 200 میلیارد ریالی به مدت 5 سال کرد.

زارع‌زاده در تشریح ویژگی‌های این تأمین مالی با اشاره به اینکه نرخ اجاره‌بهای این اوراق 18 درصد سالانه است که هر 3 ماه یک‌بار پرداخت خواهد شد، افزود: در انتشار این اوراق شرکت تأمین سرمایه تمدن رکن بازارگردان و متعهد پذیره‌نویسی را برعهده‌گرفته و بانک سامان نیز ضمانت اصل و اجاره‌بها اوراق را برعهده‌ دارد.

انتشار اوراق اجاره پدیده شیمی پایدار با تکیه‌بر رتبه اعتباری

این مقام مسئول فرابورس در ادامه تأمین مالی 5 هزار میلیارد ریالی شرکت پدیده شیمی پایدار را موردتوجه قرارداد و گفت: این شرکت با تکیه‌بر رتبه اعتباری خود که در بلندمدت A- و در کوتاه‌مدت A1 بوده و چشم‌انداز پایداری را ایجاد کرده است.

به گفته وی با پشتوانه قراردادن سهام شرکت پدیده شیمی قرن (با نماد قرن) شرکت پدیده شیمی پایدار باهدف افزایش سرمایه‌گذاری‌ها و تأمین سرمایه در گردش شرکت‌های فرعی، اقدام به تأمین مالی 5 هزار میلیارد ریالی به روش انتشار اوراق اجاره سهام، کرده است. در این اوراق نیز تأمین سرمایه تمدن رکن متعهد پذیره‌نویس و بازار گردان را بر عهده‌ دارد و شرکت‌های پدیده شیمی پایدار و گروه صنعتی گلرنگ دو وثیقه‌گذار این اوراق هستند.

طول عمر این اوراق 5 سال و نرخ اجاره‌بها پرداختی آن 18 درصد سالانه است که هر 3 ماه یک‌بار از تاریخ انتشار به دارندگان پرداخت خواهد شد.

استقبال بانک‌ها از «گام»

مدیر ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران در ادامه با بیان جزییات تأمین مالی 219 هزار میلیارد ریالی اوراق با درآمد ثابت طی هفته گذشته، به انتشار اوراق گام توسط دو بانک اشاره کرد و افزود: اوراق گواهی اعتبار مولد (گام) از دیگر ابزارهای مالی اسلامی است که به‌واسطه کوتاه‌مدت بودن این اوراق (حداکثر 12 ماهه) نسبت به سایر اوراق بدهی‌های On the Run حاضر در بازار و همچنین رتبه اعتباری خوب به‌واسطه ناشر و ضامن، از نقد شوندگی بالایی برخوردار است.

به گفته وی این اوراق به لحاظ فرصت سرمایه‌گذاری در اوراق با درآمد ثابت موردتوجه سرمایه‌گذاران و به عنوان یکی از روش‌های تأمین مالی مورد استقبال بنگاه‌ها (خصوصا بنگاه‌های کوچک و متوسط) قرارگرفته است.

زارع‌زاده هدف از انتشار اوراق گام بانک شهر را تأمین سرمایه در گردش سالم و پایدار برای واحدهای تولیدی، اعلام کرد و اظهار داشت: اوراق گام بانک شهر با نماد گام 011261 با ارزش اسمی 5 هزار میلیارد ریال منتشر شد. همچنین بانک رفاه کارگران در دو نماد گام 020113 و گام 020213 و در مجموع به ارزش 11 هزار و 500 میلیارد ریال این اوراق را منتشر کرد، این اوراق با سررسیدهای زیر یک سال در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران پذیرش شدند.

ورود یک اخزای جدید

وی در ادامه به پذیرش اسناد خزانه اسلامی در نماد اخزا 1021 طی هفته گذشته نیز اشاره کرد و افزود: در هفته گذشته دولت اقدام به انتشار 150 هزار میلیارد ریال اسناد خزانه اسلامی با نماد اخزا 102 کرد. سازمان برنامه و بودجه متعهد تأمین و تخصیص اعتبار این اخزاست که از محل مصوبات شورای عالی هماهنگی اقتصادی منتشرشده است.

به گفته زارع‌زاده طی 5 ماه اخیر دولت برای تسویه با دارندگان اوراق در نمادهای اراد 35، اراد 36، اخزا 813، اخزا 814، اخزا 815، اخزا 816 و اخزا 817، حدود 240 هزار میلیارد ریال پرداخت کرده است.

ضامن؛ یک رکن مهم

زارع‌زاده ضمانت را از موضوع‌های مهم در انتشار اوراق با درآمد ثابت دانست و گفت: یکی از راهکارهای بهینه برای ایفای تعهدات رکن ضامن در انتشار اوراق مالی اسلامی، بهره‌مندی از خدمات مؤسسات رتبه‌بندی است که به‌خوبی مورد استقبال متقاضیان تأمین مالی قرارگرفته است؛ چراکه بانی/ ناشر تأمین مالی با اخذ رتبه اعتباری مناسب از موسسه رتبه‌بندی دارای مجوز فعالیت، می‌تواند نسبت به انتشار اوراق با درآمد ثابت صرفا با تکیه‌بر رتبه اعتباری خود و بدون استفاده از رکن ضامن و یا سپردن تضمین اقدام کند که البته توثیق تضامین با توجه به رتبه اعتباری ناشر/ بانی، تعدیل و کاهش خواهد یافت.

وی در پایان افزود: طبق مصوبه دوم اردیبهشت‌ماه امسال هیئت‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، نصاب سرمایه‌گذاری صندوق‌ها در اوراق بهادار با درآمد ثابت بدون ضامن و با رتبه اعتباری قابل ‌قبول، به شرح حداکثر 15 درصد از کل دارایی‌های صندوق مشروط بر اینکه حداکثر 5 درصد از کل دارایی‌های صندوق، در اوراق بهادار منتشره از طرف یک ناشر سرمایه‌گذاری شود، تعیین‌شده است.

 

مدیریت ارتباطات فرابورس ایران

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: