مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش:

خصوصی سازی کیش ایر اشتباه بود

خصوصی سازی کیش ایر اشتباه بود
کدخبر : 563715

مهدی کشاورز با بیان اینکه منطقه آزاد مصداق ضرب المثل شیر بی یال و دُم و اشکم است گفت: مادامی که هایا کارت (hayya card) فعال نشود طرح سخنانی همچون استفاده از ظرفیت کیش و بهره برداری اقتصادی از امکانات منطقه در مقطع جام جهانی شایعه و غیرواقعی است.

جزیره بعد از سریال زلزله‌های اخیر،‌ گرمای غیر قابل تحمل و افزایش عجیب و غریب قیمت بلیط هواپیما از همیشه جزیره‌تر و دورافتاده‌تر شده و دیگر کمتر انتخاب توریست‌ها و مردم است.

 در کنار این موضوعات، تم بین المللی جزیره کیش که قرار بود آن را متمایز از سایر بخشهای کشور کند و این جزیره را در تمام دنیا با این ویژگی متمایز پرزنت کند، حالا به در بسته خورده است و یکی از مهمترین مصداق‌های آن هم شاید عدم واردات خودرو به کیش باشد.

در حالیکه دوگانه «فرسودگی خودرو» در «مناطق آزاد» امری عجیب به شمار می آید اما ظاهرا این موضوع در کیش به یک چالش مهم تبدیل شده تا جایی که سعید محمد و مدیر عامل سازمان این منطقه برای حل و فصل این موضوع خیلی جدی وارد میدان شدند و با رئیس جمهور برای حل این معضل نامه نگاری کرده‌اند، البته آن طور که کشاورز می‌گوید حل این چالش با وزارت صمت است.

کشاورز در این گفت‌وگو بر لزوم اجرای علمی طرح های جزیره کیش تاکید دارد و با انتقاد از وضعیتی که در آن مسئولیت جزیره را بر عهده گرفته می‌گوید: منطقه آزاد مصداق ضرب المثل شیر بی یال و دم واشکم است وقتی ما مجوز و قدرت واردات خودرو در منطقه آزاد خودمان را نداریم و نمی‌توانیم به آن خودرو پلاک منطقه آزاد بزنیم پس چگونه می‌توان توقع داشت مشکلات تاکسیرانی، حمل و نقل عمومی، ماشین‌های سازمانی را حل کنیم اصلا خیلی از مردم ماشین هایشان را از جزیره خارج نمی‌کنند لذا زمانی که چنین اختیاری را به من نمی‌دهند چطور می‌توانم این مطالبه به حق مردم را برطرف کنم؟

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش در این گفت‌وگو به دلیل وضعیت اینچنینی از تمام کیش‌وندان عذرخواهی می‌کند و می‌گوید به صراحت می‌گویم ۱۰۰ درصد حق با مردم است.

در این گفت‌وگوی یک ساعته وقتی مشکلات فعلی کیش را مرور می کنیم، تا جایی که چشم کار می‌کند کمبود و کم کاری است؛ از وضعیت خودرو تا واگذاری کیش ایر به بخش خصوصی و نادیده گرفتن شرایط استفاده از جام جهانی در کنار گوش جزیره تا جایی که کشاورز می‌گوید برای جام‌جهانی حتی به اندازه ۱۰ درصد هم برنامه ریزی نشده در حالی که وقتی ۱۲ سال قبل مشخص شد که قطر در سال ۲۰۲۲ میزبان بازی های جام جهانی است باید از همان زمان برنامه ریزی می‌کردیم.

تیم فعلی مدیریت جزیره، حالا به خاطر این وضعیت کل بحث اجرا را به بخش خصوصی واگذار کردند و قرار است اصلا دخالتی در اجرا و برگزاری برنامه‌های مربوط به جام جهانی نداشته باشند.

در مشروح مصاحبه مهدی کشاورز «مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش» با ایرنا به بررسی صدر تا ذیل مشکلات و برنامه‌های پیش روی جزیره پرداخته‌ایم که در ادامه از نگاهتان می‌گذرد:

جزیره کیش اخیراً به دلایل مختلفی نظیر زلزله، گرما، افزایش قیمت بلیط هواپیما دچار رکود در جذب توریست شده است، چه راهکار و برنامه ای برای حل این معضل در نظر گرفته اید؟

کشاورز: این مورد از دو جنبه قابل بررسی است؛ وقوع هیچ مشکلی لحظه ای نیست و قطعاً عواملی دارد که به مرور زمان دست به دست هم داده و باعث ایجاد مشکل می شوند.

مثلاً اگر از قبل از وقوع سیل، سیل بند احداث نکنید و درخت نکارید، یک بارندگی شدید منجر به سیلی می شود که خساراتی را به دنبال دارد بنابراین زمان وقوع سیل لحظه بحران است و باید پیش از زمان وقوع به فکر حل بحران بود و برای حل و فصل آن برنامه ریزی کرد. نکاتی که بیان کردید از جنبه دیگری هم قابل بررسی است در حال حاضر تقریباً در همه کشور این معضلات به وجود آمده وهمه جا اجاره بها افزایش یافته و بعضا پروازها لغو می شوند، همه جای کشور با ممنوعیت واردات خودرو مواجه هستیم بنابراین نظیر این ضعف ها همه جا دیده می شود و کیش از این قاعده مستثنی نیست علت اینکه وقوع این کاستی ها در کیش ضریب می خورد این است که کیش یک جزیره است و دسترسی آن با سرزمین اصلی متفاوت با بقیه جاهاست.

*در تمام این ۳۰ سالی که از تاسیس منطقه آزاد کیش می گذرد به روش علمی، عمل نکرده ایم

باید به این موضوع توجه کرد که از 4 روش حضور در کیش، روش جاده ای و ریلی غیرقابل امکان است و فقط دو روش هوایی و دریایی می ماند. مسیر دریایی هم مثل چند روز اخیر که دریا متلاطم بود کلاً تعطیل می شود و تنها راه موجود روش هوایی است و همین امر باعث می شود که مشکلات پیچیده تر شود و به اصطلاح ضریب بخورد مشکلات مرتبط با گرانی کالا نیز ریشه در همین مشکل دارد زیرا برای آوردن کالا به کیش نیز با این معضل مواجه هستیم و به همبن دلیل قیمت تمام شده کالا در کیش بالاتر است.

نمی خواهم از عملکرد گذشتگان گلایه کنم اما مساله این است که در تمام این 30 سالی که از تاسیس منطقه آزاد کیش می گذرد به روش علمی، عمل نکرده ایم. طرح جامعی داریم که طبق آن مشخص می شود در فلان سال نرخ جمعیت چقدر است و بر این اساس چه تعداد مدرسه، مسجد، سوپرمارکت و غیره برای خدمات رسانی به مردم منطقه لازم است.

در حال حاضر در کیش 54 -53 هتل و 25 هزار خانه خالی داریم اما از سوی دیگر می شنویم که می گویند خانه نیست و اجاره واحد مسکونی مشکل است پس باید بررسی کنیم که مشکل اصلی کیش چیست و چرا کسی به علت ها توجه نمی کند؟ هر موردی بپرسید من علت ها را بیان می کنم.

ایرنا: از نظر شما ریشه علت این معضلات چیست؟

کشاورز:اولین و مهمترین دلیل این است که به مسائل علمی نگاه نکرده ایم، طرح جامع را جلوی خود نگذاشتیم که بر آن اساس مجوز هتل دهیم فکر نکردیم که آیا این مجموعه ها کارمند، کارگر و پشتیبانی نیاز ندارند.

مجوز ساخت خانه لاکچری دادیم اما به این مساله فکر نکردیم که برای ساخت این پروژه ها باید از شهرستان ها کارگر بیاوریم، اصلا این اقدامات نیازمند پشتیبانی شهری هست یا خیر؟ خدمات نیاز دارند یا نه؟ همه اینها خلاصه در این می شود که علمی کار نکرده ایم.

ایرنا: راهکار علمی شما برای برطرف کردن این مشکلات چیست؟

کشاورز: اجازه دهید سوال قبلیتان را به دو بخش تقسیم کنم؛ یکسری عوامل نظیر کرونا خارج از اراده ماست و همه دنیا درگیر این ویروس شدند. حدود 173 مورد زلزله ظرف یک ماه رخ داد که وقوع این تعداد پس لرزه در 5-4 روز بی سابقه بود البته چارک و بندر خمیر مرکز زلزله بود و کیش از این زلزله ها سربلند بیرون آمد لذا طبیعی است که مردم بترسند و با کاهش گردشگر مواجه شویم.

در این میان چالش گرمای هوا نیز مولفه ای است که باعث می شود برخی از مردم راغب به سفر به جزیره نباشند لذا باید جذابیت و مزیتی را ایجاد کنیم تا مردم تشویق به سفر شوند ؛ به همین منظور جشنواره تابستانی را برگزار کردیم اما در مجموع برخی از عوامل از کنترل ما خارج است.

*۵۱ درصد تولید، توزیع و انتقال برق کیش به بخش خصوصی واگذار شده در حالیکه هیچ جای کشور این چنین نیست

یک سری عوامل مانند تعداد پروازها، خودرو، آب، برق ـ که در تابستان روی پیک می رود ـ در کنترل ماست و تلاش می کنیم برق قطع نشود و با کمبود آب مواجه نشویم و برای مشکل پسماند و دفع فاضلاب راهکاری اتخاذ کنیم برای این موارد که مربوط به مجموعه ما می شود از قبل فکر می کنیم تا مانع بروز مشکل نشویم.

اما برخی از موارد نظیر خودرو از ید ما خارج است از اول سال تا الان به هر کسی که فکر کنید نامه زده ایم و پیگیری کرده ایم تا حدی که یک نفر را صرفا برای حل موضوعات مرتبط با بحث خودرو منصوب کردیم اما اجازه واردات خودرو به ما داده نمی شود. درست است که در کل کشور چنین مجوزی نیست.

البته مساله آب و برق هم در کنترل ما نیست؛ در زمان خصوصی سازی 51 درصد تولید، توزیع و انتقال برق به بخش خصوصی واگذار شده در حالیکه هیچ جای کشور این چنین نیست که توزیع و انتقال را به بخش خصوصی واگذار شود اما این اتفاق در کیش ـ منطقه ای که به سرزمین اصلی وصل نیست و دسترسی ندارد ـ افتاده است در یک سالی که دکتر محمد عهده دار مسئولیت شده و 4 ماهی که من حقیر آمده ام تمام این موارد را پیگیری کرده ایم اما خارج از اراده ماست و مردم حق دارند.

به صراحت می گویم 100 درصد حق با مردم است چون در نهایت آنها هستند که مالیات پرداخت می کنند. می گوییم بیایید می گویند چشم، می گوییم نیایید می گویند چشم، می گوییم بروید چشم می گویند. لذا یکسری عوامل ماننداصلاح زیرساخت هایی مثل ترمینال، فرودگاه، زمین های بازی، ساختمان ها به عهده ما است و ما تمام تلاش هایمان را معطوف به اصلاح ساختارها می کنیم اما یک سری امور خارج از اراده ماست و تا به ما مجوز ندهند نمی توانیم پیش ببریم.

در حال حاضر وضعیت واردات خودرو به چه صورت است؟

کشاورز: زمانی می توانیم مدعی واردات خودرو باشیم که مظاهر را در کیش ببینیم از سوی دیگر این موضوع که هیچ کاری در این خصوص انجام نداده ایم را هم قبول ندارم. آقای مخبر دستور خوبی در این زمینه داده اند و وزارت صمت به این سمت رفته است، دکتر محمد نیز به شخصه پیگیری هایی را در این زمینه انجام داده است.

زمانی که بحث 3 هزار و 300-200 خودروی تملیکی مطرح شد دکتر محمد و من پیگیری هایی را در این خصوص انجام دادیم اما آنها حکم قضائی داشتند و نتوانستیم اقدامی در این خصوص انجام دهیم و حتی برخی از ماشین ها تخریب شدند تا اینکه فهمیدیم پرداختن به این موضوعات آب در هاون کوبیدن است بنابراین موضوع را رها کردیم. در همین راستا دکتر محمد نامه ای برای رئیس جمهور محترم نوشتند و من هم نامه ای جداگانه در تاکید نامه دکتر محمد نوشته و عنوان کردم که واقعاً دچار مشکل شده ایم و خواستار اخذ مجوز واردات خودرو هستیم.

*چالش اصلی واردات خودرو مربوط به وزارت صمت است

پیگیری های صورت گرفته منجر به این شد که مجوز را بگیریم اما اجرای آن منوط به ابلاغ مصوبه دولت روی آئین نامه واردات خودرو است. خواهش ما از دولت این بود که به ما اجازه واردات خودرو بدهید و ما خود را ملزم به این می دانیم که به هیچ عنوان اجازه ندهیم خودروها از کیش خارج شود و دستورات آیین نامه ای را به خودروها ابلاغ می کنیم.

البته راهکار و برنامه های دیگری را هم در دستور کار داریم که اگر به نتیجه رسید آنها را به اطلاع عموم رسانده و رسانه ای می کنیم.

مناطق آزاد جزو دولت است افرادی که نام بردید هم جزء بدنه اصلی دولت هستند و با توجه به فرسودگی خودرو در مناطق آزاد واردات خودرو یک امر محرز است. چالش اصلی و گیر کار کجاست؟

کشاورز: وزارت صمت! قرار است شهریور ماه آئین نامه مرتبط را برای دولت بفرستند اما در این میان حرف ما این است که شرایط جزیره کیش متفاوت است و با تبعیت از شرایط سرزمین اصلی، خلاف ماده 65 عمل کرده ایم.

جزیره کیش به عنوان معروف ترین منطقه آزاد ایران قرار است در حوزه گردشگری و تجارت تم بین المللی داشته باشد و همه دنیا کیش را بشناسند، وقتی چنین چیزی را تعریف می کنیم باید تبصره ای در این خصوص داشته باشیم و همه مناطق آزاد اعم از چابهار، قشم و غیره نیز باید از این امتیازات برخوردار شوند.

*کیش ایر سال ۹۸ وارد پروسه خصوصی سازی شد

از همه اینها گذشته با مروری بر اهداف و ماموریت های مناطق آزاد، مشخص می شود که مناطق آزاد باید متفاوت با سرزمین اصلی باشد. اگر نخواهیم این تفاوت را لحاظ کنیم در تمام شئون به مشکل بر می خوریم. از این واضح تر نمی توانستم بیان کنم در حال حاضر منطقه آزاد مصداق ضرب المثل شیر بی یال و دم واشکم است وقتی ما مجوز و قدرت واردات خودرو در منطقه آزاد خودمان را نداریم و نمی توانیم به آن خودرو پلاک منطقه آزاد بزنیم پس چگونه می توان توقع داشت مشکلات تاکسیرانی، حمل و نقل عمومی، ماشین های سازمانی را حل کنیم اصلا خیلی از مردم ماشین هایشان را از جزیره خارج نمی کنند لذا زمانی که چنین اختیاری را به من نمی دهند چطور می توانم این مطالبه به حق مردم را برطرف کنم؟ باز هم تاکید می کنم که حق با مردم است.

ایرنا: در ۴-۳ هفته اخیر تعداد زیادی از هواپیماهای شرکت هواپیمایی کیش ایر زمین گیر و وارد دوره چک سنگین شدند و پروازهای ۷ روز اول مرداد را کنسل کرد. برای سرپا شدن هواپیمایی کیش با توجه به حجم تقاضایی که در ایام عید و تعطیلات داریم چه برنامه ای دارید؟

کشاورز: ابتدا این مساله را توضیح دهم که کیش ایر از سال 98 در دولت آقای روحانی وارد پروسه خصوصی سازی شد که این یک اقدام اشتباه بود. ما نمی توانیم بگوئیم جزیره کیش وارد کار برندینگ در حوزه گردشگری و تجارت شود اما از ابزار های توسعه ای نظیر کیش ایر محروم باشد و هر دقیقه روی پلن این هواپیما و آن هواپیما که انها نیز برای خود برنامه کاری و سفری دارند، برنامه ریزی کند.

آن شکلی که همه دنیا منطقه آزاد دارند ما نداریم زیرا در همه جای دنیا شرایط و تبصره خاصی را برای مناطق آزاد قائل هستند تا اگر درخواست برخورداری از امکاناتی را داشتند اولویت با آن مناطق باشد در حالیکه ما چنین دستورالعملی را نداریم بنابراین در همین راستا باید خدمات رسانی کیش ایر مختص کیش باشد.

جایی که از 4 مسیر دو مسیر را نداریم و نمی توانیم دریا را آسفالت کنیم یا اینکه ریل بکشیم . مگر اینکه کارهایی که در اروپا کردند را انجام دهیم که آن هم غیر منطقی است و علاوه بر این، پول انجام این طرح ها را نداریم و فکر نمی کنم تا 50 سال دیگر هم بتوان بودجه آن ها را تامین کرد پس کیش ایر باید مختص کیش باشد تا خدمات رسانی به مسافران وانتقال کالا با سهولت انجام شود.

*کیش ایر ابزار توسعه ای کیش است و باید به آنجا برگردد

در این مورد با سازمان خصوصی سازی و نمایندگان محترم جلساتی را برگزار و صحبت هایی کرده ایم اما نکته جالب توجه این است که بسیاری از اصناف از این مساله بی اطلاع هستند و می گویند تازه متوجه این موضوع شده ایم.

ایرنا: کیش ایر هم قبول ندارد خصوصی شده است

کشاورز: ما دولتی هستیم و نمی توانیم هر کاری کنیم. خود کیش ایر هم موافق واگذاری به بخش خصوص نیست و حال فرزندی را دارد که از مادر دور شده است. فک می کنم بالای 90 درصد از کارکنان کیش ایر هم مایل به برگشت و حضور در کیش هستند چون دوران خوش و طلایی را در این مقطع تجربه کرده است نمی خواهم فکر کنید حالا که کیش ایر رفته است از خدماتش تعریف می کنیم، باید بپذیریم که در جاهایی برند بود و به مرور زمان و به دلایل نهفته و عیان ضعیف شد.

کیش ایر هم مثل شرکت های دیگر با مشکلات فنی، محدودیت ها و نگاه های دولتی مواجه است شما الان ببینید هواپیماهای خصوصی چه رشدی کرده اند حالا نگاه کنید کیش ایر در شرایطی است که حتی نمی داند خصوصی است یا دولتی! در این وضعیت نه من می توانم از نظر مالی کمک کنم و نه خود کیش ایر می تواند کار خاصی انجام دهد و حتماً باید جاهای خاصی برود و مجوزهای خاصی بگیرد که متناسب با نیاز کیش نیست.

در بحث موتورهای هواپیمایی هم مساله جدی این است که نسل هواپیماها در حال تغییر و تحول است و کیش ایر در حدود ده روز سه موتور زمین گذاشته است که دو تای آنها دچار مشکل فنی شد و دیگری به دلیل اینکه پرنده داخل موتورش رفت، از کار افتاد.

این که می گویند مناطق آزاد مرکز واردات شده است را تکذیب می کنم

با توجه به اینکه هواپیماهای MD تا یکی دو سال دیگر از رده خارج می شود و تولید این موتور نیز متوقف می شود بنابراین کیش ایر هم باید سعی و تلاش مضاعفی را برای احیای امکاناتش کند و همین عوامل باعث می شود که تعداد زیادی از پروازها لغو شود و تنها دو سه هواپیما فعال باشند در حالیکه تعداد هواپیماها 12-11 فروند است.

امیدواریم طی چند روز آینده طبق قول و قرارهای صورت گرفته این وعده را عملیاتی کنند. در حال حاضر یک مشکلی هم وجود دارد که تمام تلاش خود را برای حل و فصل این ایراد گذاشته ایم و اگر نشود موضوع را در رسانه ها اعلام می کنیم.

از کیش ایر خواسته ایم پایه و اساس اصلی فعالیت خود را معطوف به کیش کند. با بخش خصوصی هم صحبت کردیم و در این خصوص قول مساعدت داده اند. ما پیشنهاد دادیم که تمام پروازها به جزیره کیش را چارتر کنیم تا بدین ترتیب کیش ایر فقط در این مسیر خدمات ارائه دهد البته این اقدام خارج از مجموعه سازمان منطقه آزاد کیش است و توسط بخش خصوصی جزیره کیش صورت می گیرد و ما تنها به عملکرد آنها نظارت می کنیم و قیمت را در قالب بسته های گردشگری کاهش می دهیم توافقات اولیه ای در این خصوص صورت گرفته و قرار است دوستان در قالب تفاهم نامه این کار را در دستور کار قرار دهند.

ایرنا: یعنی منطقه آزاد به جای مافیایی که شخص است و بلیط ها را چارتر می کند، بلیط ها را از کیش ایر بخرد ودر شرایط پیک نرخ بلیط قابل کنترل و طبق مصوبه باشد

کشاورز: بله البته نمی توان خیلی ساده به این موضوع نگاه کرد بحث های اقتصادی قدری پیچیده است. قاعده بازار آزاد بر اساس میزان عرضه و تقاضا ست بنابراین زمانی که همه ایرلاین ها بلیط را با قیمت 1 میلیون و پانصد هزار تومان عرضه می کنند، ما نمی توانیم آن را یک میلیون بفروشیم این کار شدنی نیست و مطمنا به مرور زمان دچار مشکل می شود.

منتهی در شرایط خلوتی که مسافر رغبتی به حضور در جزیره کیش ندارد بلیط ها با قیمت مناسب تری به فروش می رسد البته این مساله را هم باید در نظر گرفت که علاوه بر مشکلات فنی که بیان کردم در شرایط گرما هیچ کدام از ایرلاین ها دوست ندارند به سمت کیش بیایند.

ایرنا: چون پروازها پر نمی شود؟

کشاورز: غیر از این امر، موتورها دچار فشار و مشکل فنی می شوند.

ایرنا: لاستیک هایی که این مدت می ترکد هم به دلیل گرما است

کشاورز: بله. گرما روی موتور و لاستیک ها فشار وارد می کند در نتیچه چاره ای غیر از کاهش سطح بار و مسافرگیری اندک نیست که در این صورت درآمد کم اما هزینه ها همچنان باقی است.

ایرنا: اشاره ای در خصوص بحث علمی بودن و فعالیت بر اساس برنامه ریزی و منطبق با طرح جامع داشتید یکی از اهداف تعریف شده در خصوص مناطق ازاد راه اندازی کارخانه های تولیدی با هزینه های صفر وارداتی بود اما عملا می بینیم که مناطق آزاد واردکننده کالاهای مصرفی شده اند و جزیره کیش هم مشخصا به سمت گردشگری و تفریح رفته است. اخیراً هم کالاهای موجود در کیش گران تر از تهران و شهرهای دیگر شده است. برای ساماندهی این بخش چه برنامه هایی مد نظرتان است ؟

کشاورز: 3ـ 2 نکته را بیان کردید. ابتدا باید یک رفع ابهام کنم طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران و گمرک مناطق آزاد واردات کل مناطق آزاد حدوداً یک میلیارد و 100 دلار است و 50 درصد آن شامل مواد خام می شود که بسیار اقدام خوبی است چرا که وقتی می خواهیم صادر کنیم خام فروشی نداریم.

50 درصد دوم هم مربوط به مایحتاج 2600-2500 واحد تجاری فعال در مناطق آزاد است. لذا طرح این موضوع که می گویند مناطق آزاد مرکز واردات شده ، اصلا درست نیست و باید آن را اصلاح کنیم البته طرح این پرسش که چرا مرکز صادرات نیستیم دغدغه بسیار درستی است.

خبر خوشی دارم که واقعا شایسته جشن گرفتن است امسال بعد از گذشت 30 سال تراز صادرات و واردات یکسان شده و تفاوت اندکی با هم دارد و اختلاف آنها تقریبا نیم درصد است و ان شاالله با برنامه ریزی های صورت گرفته در دبیرخانه و مناطق آزاد صنعتی و تجاری می خواهیم صادرات را افزایش دهیم.

*با برداشتن معافیت مالیاتی شرایط را برای کسب و کارها سخت کرده ایم

من همیشه می گویم اگر علت ها را پیدا کنید، معلول ها درست می شوند. چرا قیمت محصول در مناطق آزاد باید گران تر از تهران باشد؟ متاسفانه عرصه انقدر در مناطق آزاد تنگ شده است که بسیاری از کارمندان، کارگران و کسانی که در کیش یا دیگر مناطق آزاد زندگی می کنند قدرت خرید مایحتاج خود را ندارند از طرفی با شرایطی نظیر برداشتن معافیت های مالیاتی و 5 ساله کردن آن ومحدود کردن معافیت ارزش افزوده به سه شرط که تقریباً هیچ یک از مناطق آزاد حائز آن نیستند، شرایط را برای کسب و کار سخت کرده ایم.

با لغو معافیت مالیاتی کارمندان و کارگران، تنزل منطقه آزاد در حدی که زیر مجموعه یک وزارتخانه باشد و وضع قوانین جدید که در تعارض با یکدیگر هستند باید به این پرسش پاسخ داد که چرا سرمایه گذار، تولیدکننده وصنعتگر باید در اینجا سرمایه گذاری کنند؟ البته دولت محترم خیلی دنبال این است که شرایط را اصلاح کند و اولین دستور آقای رئیس جمهور این بود که شهردار باید منتخب منطقه باشد که این مساله شامل حال ما نمی شود.

از 5-4 دستور دیگری که رئیس جمهور محترم برای ساماندهی امور دادند تنها یک بحث گمرک به ما مربوط می شود که علیرغم اینکه بدیهی و قانونی است اما سالهاست اجرا نمی شود و ایشان مجددا آن را ابلاغ کردند اما به این دلیل که رعایت نمی شود تعارض منافع ایجاد کرده و باعث سرگردانی تاجر، صنعتگر و بازاری می شود و همین عوامل دست به دست هم می دهد تا قیمت تمام شده افزایش یابد.

وقتی قیمت بالا می رود با پدیده ای با عنوان قاچاق معکوس روبرو میشویم و گرنه وجود معضلی به نام قاچاق در مناطق آزاد خنده دار است چرا که هر کس می تواند جنس خود را با یک ادبیاتی بیاورد و قاچاق معنا ندارد.

ایرنا: من سوالم رو مجددا به این شیوه مطرح میکنم که هدف اصلی ایجاد مناطق آزاد ورود تکنولوژی بود، نه کالای مصرفی! اشاره کردید ۵۰ درصد از کالاهایی که وارد می شود مواد خام است..

کشاورز: این خوب است.

ایرنا: برای واردات تکنولوژی که از طرح آن ۲۰-۱۰ سالی است که می گذرد، چه برنامه ریزی دارید؟

کشاورز: من درباره کیش صحبت می کنم.

ایرنا: سوال بنده هم ناظر به کیش است

کشاورز: در همه این سال ها کاری که باید در حوزه های مختلف صورت می گرفت را انجام نداده ایم منظورم این نیست کسانی که قبل از من بودند نخواستند، باز هم مساله همان فقدان نگاه علمی و دخالت در برخی حوزه ها مثل واردات خودرو است.

در مناطق آزاد دنیا از همین کشورهای حاشیه خلیج فارس گرفته تا جاهای مختلف، می گویند دولت ها باید زیر ساخت های مرتبط با توسعه مناطق آزاد را آماده کنند تا مناطق آزاد محلی برای ورود تکنولوژی و صادرات کالاهای کشور به سراسر دنیا باشند و راهی برای ارتباط با اقتصاد جهانی ایجاد کنند تا از این رهگذر ویترین و پایلوتی برای کشور باشند.

*مادامی که درزیرساخت ها خلا داریم دستیابی به ماموریت ها و اهداف غیرممکن است

هنوز دچار خلا در تشکیل و اصلاح زیرساخت ها هستیم پس چگونه می توانیم برای دستیابی به اهداف و ماموریت های اصلی سازمان مناطق آزاد برنامه ریزی کنیم البته مساله سومدیریت ها همیشه بوده و در دوره ما نیز وجود دارد و منکر این معضل نیستم.

نگاه علمی غالب در دنیا این است که ساختار، فرایند و تناسب شغل و شاغل را رعایت می کنند تا مانع بروز فساد شوند مسلم است وقتی اخذ یک مجوز 5 ماه طول می کشد در آن مجموعه فساد رخ می دهد.

ایرنا: در آستانه بازی های جام جهانی هستیم و نگاه های زیادی در خصوص زیرساخت ترانزیت مسافر روی کیش است چه برنامه هایی برای این بخش تدوین کرده اید؟

کشاورز: این حرف را اینجا به عنوان سند بیان می کنم تا اگر بعدها سخنانی در این خصوص مطرح شد بگویم این حرف را در این مصاحبه مطرح کردم، وقتی 12 سال قبل مشخص می شود که در سال 2022 قطر میزبان بازی های جام جهانی است باید از همان زمان برنامه ریزی می کردیم.

ایرنا: برنامه ریزی نشده است؟

کشاورز: حتی به اندازه 10 درصد هم برنامه ریزی نشده است. حاضرم با هر کس که مدعی است در این خصوص کنم. اگر کسی گفت که از سال 99 به فکر بازی ها بودیم و 5 جلسه گذاشتیم و اولین جلسه در اسفند ماه تشکیل شد جویای خروجی آن نشست ها شوید.

3-2 تا آمار به شما می دهم و خواهش می کنم درباره آنها تحقیق کنید غرضم از طرح این مسائل اصلا این نیست که بگویم من خوبم و بقیه بد هستند فقط می خواهم گزارش عملکرد بدهم از اسفند 1400 تا ان شاالله مهرماه، 4 زمین ورزشی که یکی از آنها هیبریدی و 3 مورد هم غیرهیبریدی است به مدار آمده و آماده انجام بازی های بین المللی می شود را از ده درصد به 100 درصد می رسانیمنی 90 درصد از این پروژه ظرف 4 ماه تکمیل شد.

ترمینال فرودگاه جدید کیش که سالانه بالغ بر 6 میلیون نفر ظرفیت ورود و خروج مسافر دارد قرار بود اردیبهشت 1400 افتتاح شود که با پیگیری رسانه ها و انتشار اخبار مستند مبنی بر اینکه قابلیت افتتاح ندارد، بلاتکلیف ماند.

همانطور که می دانید فرودگاه ها معمولاً در صورت تکمیل 93-92 درصدی قابلیت افتتاح دارند و بخش های حمل بار و غیره که غالبا 20 قسمتی هستند در صورت تکمیل 4-3 قسمت از بخش ها اغاز و مشکلات موجود به مرور برطرف می شود و حتی ممکن است یک سال و نیم طول بکشد تا فرودگاه به صورت 100 درصد آماده شود.

یک چهارم کارهای این فرودگاه 70 درصدی انجام شده است و انشالله آبان ماه 93-92 درصد این پروژه تکمیل شده و به صورت واقعی افتتاح خواهد شد تاکید میکنم هدفم از طرح این مسائل مقایسه فعالیت های قبل و بعد از من نیست، بلکه می خواهم بگویم افق نگاه ها متفاوت شده است .

برخی از تاسیسات موجود در این فرودگاه نیز جزء فرودگاه های برتر کشور است و انشالله در زمان افتتاح توضیحات مفصل مرتبط با آن بیان می شود. علی ای حال اراده برای تامین و اصلاح زیرساخت ها وجود دارد ولی اگر کیش ایر نباشد نمی توان کاری کرد.

استفاده از ظرفیت های کیش در جام جهانی منوط به فعال شدن هایا کارت است

ایرنا: چه اقدامات و برنامه هایی را مد نظر دارید تا فرصت جام جهانی برای ما سودآور باشد؟ برخی نقد می کنند که اقدامات محدود به نصب پوستر و بنر شده است اشاره کردید اقدام خاصی هم در گذشته انجام نشده است.

کشاورز:الان خیلی دیر است.

ایرنا: بالاخره می خواهیم چه کنیم؟ صحبت هایی در خصوص کشتی گردشگری مطرح شده بود

کشاورز: باید کارها را در دو بخش ببینیم که بخشی از آنها به عنوان مسئولان قشم و کیش در توان، اختیار و کنترل ماست و باید انجام دهیم.

برخی از کارها نظیر آوردن تیم ها در دایره وظایف من نیست و باید فدراسیون مقدمات و اجرای آن را عهده دار شود مادامی که هایا کارت (hayya card) فعال نشود طرح سخنانی همچون استفاده از ظرفیت کیش و بهره برداری اقتصادی از امکانات منطقه در مقطع جام جهانی و اینکه مسافر از کیش برود و فوتبال را ببیند شایعه و غیرواقعی است.

صدور هایا کارت مربوط به اداره گذرنامه قطر است و وزارت خارجه باید عهده دار انجام مراحل آن شود البته آقایان امیرعبداللهیان، میرشاد ماجدی و مخبر پیگیری های زیادی در این خصوص انجام داده اند و حتی دکتر محمد از ایشان خواستند یک نفر را مخصوص انجام این پیگیری های مرتبط با این کار کنند نمی خواهم بگویم در زمان باقی مانده شدنی نیست اما واقعا برای انجام این کارها دیر است از همین رو از دوستان و همکاران خواسته ام حد توقع را بالا نبرند و نگویند تیم فوتبال می آید و این حرف ها.

از اواخر اسفند ماه 1400 که به سازمان آمدم به دوستان و همکاران گفتم پلن A را که طبق آن همه چیز گل و بلبل است را کنار بگذارید زیرا احتمالا به دلایل مختلف این اتفاقات رخ نمی دهد.

پلن B ما این است به این جمع بندی برسیم که چگونه می توان از ظرفیت مسافرانی که به قطر می آیند استفاده کرد تا برای کیش سودآور باشد، باید برنامه ویژه ای برای مسافرانی که برای دیدن مسابقات جام جهانی به قطر می آیند داشته باشیم زیرا طبق روال تیم ها در دور اول و یکسری در نیمه نهایی حذف می شوند و بعضی از طرفداران تا پایان حضور دارند و حتی ممکن است در 4-3 ماه آینده نیز در قطر باشند کمااینکه کشور روسیه تا 6 ماه بعد از جام جهانی از امتیاز میزبانی بهره مند بود.

*برنامه هایی را برای جذب ۱۲ هزار مسافر داخلی جام جهانی تدوین کرده ایم

باید برای گردشگران و هوادراران فوتبالی که ممکن است پس از اوت یا صعود تیم مورد علاقه شان ، تمایل به اقامت دارند برنامه ریزی کنیم البته همه این روند دست من نیست ومن تنها می توانم با ظرفیت های موجود در کیش اقداماتی را انجام دهم و الان تمام قد می گویم که این ظرفیت را یجاد و تمام سعی خود را می کنم تا گردشگر را به کیش بکشانم.

اما این مساله هم زمان نیازمند تلاش دستگاه های دیگر نظیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، وزارت امور خارجه و سفرای ماست تا با اتخاذ برنامه ها و مشوق هایی مانع خروج گردشگر از جزیره کیش شویم و آنها را ترغیب به سفر به شهرهای دیگر همچون اصفهان، یزد، شیراز، مشهد و ... کنیم.

ما تلاش می کنیم کارهایی که به ما مربوط می شود را انجام داده و وعده بیخود ندهیم. برنامه ریزی هایی نیز در خصوص جذب مسافر داخلی انجام داده ایم و همکاری متقابل خوبی را با فدراسیون فوتبال آغاز کرده ایم تا 12 هزار بلیطی که فروخته شده است را به کیش بیاوریم اما در این حوزه نیز با مشکلات مرتبط با هایاکارت روبرو هستیم زیرا خدمات اپشنال کیش باید برای مسافران باز باشد در حال حاضر رویه جام جهانی قطر به این صورت تعریف شده که خرید بلیط، انتخاب محل اقامت و حمل و نقل در قالب این کارت دیجیتالی امکان پذیر است.

حالا ما مترصد این هستیم برای همین 12 هزار بلیطی که به ایران تعلق گرفته برنامه ریزی کنیم و خدمات بلیط و هتل را خودمان در اختیارشان قرار دهیم تا از این ظرفیت به نفع کیش استفاده کنیم تا حداقل اجازه ندهیم این تعداد هوادار پول های خود را در قطر هزینه کنند.

ما در کیش می توانیم با 65-60 درصد از هزینه ای که قرار است گردشگران در قطر صرف کنند به آنها بسته هتلی پیشنهاد دهیم و مطمنا قیمت های کیش در عین حال که گران است قطعا ارزان تر از قطر است و ما باید این امکان را به گردشگران معرفی کنیم تا از قِبَل آن دستاوردهایی را برای کیش داشته باشد.

آخرین بحثی که روی آن تمرکز کرده ایم این است که شرایطی ایجاد کنیم تا گردشگران داخلی، مسابقات فوتبال را در کیش نگاه کنند.

ایرنا: با توجه به محدودیت ها و معذوریت هایی که در کیش وجود دارد و از ابتدای مصاحبه به بخشی از آن اشاره کردید حضرتعالی به عنوان مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش چه کاری می توانید انجام دهید تا سرمایه گذاران مایل به سرمایه گذاری در کیش شوند زیرا همانطور که عنوان کردید قوانین بازدازنده است و ممکن است حتی برای سرمایه گذار دافعه داشته باشد تا جاذبه؟

کشاورز: اعتماد کاملی به همت و کاری که دولت می خواهد انجام دهد، دارم دولت سیزدهم و شخص آقای رئیسی امیدوار به مناطق آزاد هستند و کارهایی که در بدنه دولت انجام می شود همگی در راستای اعتمادسازی است مثلاً در گذشته جلسه گذاشتن در شورای عالی مناطق آزاد خیلی دشوار بود و از آنجا که بسیاری از شئون تصمیم گیری ما منوط به تصمیمات شورای عالی مناطق آزاد است وقتی جلسه و نشستی برگزار نمی شد لاجرم تصمیمی هم گرفته نمی شد و عملا ابلاغ و اجرایی وجود نداشت.

این فعالیت در فراکسیون مناطق آزاد هم در جریان است و اعضا 3-2 جلسه در کیش و جاهای دیگر برگزار کرده اند و تلاششان معطوف به این است که قوانین را به نفع سرمایه گذار تغییر دهند و ما خیلی خوشبین هستیم که این اقدامات به ثمر نشسته و ان شاالله به نتایج خوبی برسیم.

در پاسخ به اینکه من شخصاً چه کار می کنم باید بگویم اولاً باید اعتماد سرمایه گذار را جلب کنم چطور؟ به نظرم در وهله اول نباید به آنها دروغ بگویم یعنی وعده کاری که نمی توانم انجام دهم را به آنها ندهم و به قول معروف سرکارشان نگذارم.

قدم بعدی این است که شرایط موجود را برای سرمایه گذاران تسهیل کنیم و امکانات و ظرفیت هایی که در تعهد و اختیار ماست را در بحث هایی نظیر اخذ مجوز به راحتی در اختیار سرمایه گذاران قرار دهیم البته تاکید بر این نکته هم مهم است که این امکانات در قالب رانت، سواستفاده، اختلاس و مشروط کردن به چیزهای غیرواقعی نباشد.

با این مساله واقفیم که جلب اعتماد سرمایه گذار خیلی مهم است لذا در بخش سوم اقداماتمان باید برنامه ای عملیاتی برای سال و سال های آینده تدوین کنیم تا امکانات را متناسب با شرایط در اختیار سرمایه گذاران و گردشگران قرار دهیم در حال حاضر ما تقویم وقایع نداریم و فعالیتمان محدود به جشنواره تابستان و نوروزی است. در حالیکه نباید اینطور باشد و ما باید برای 365 روز، 52 هفته و هر ماه در شقوق مختلف مناطق آزاد ـ که من خاصه درباره کیش صحبت می کنم ـ برنامه ای مرتبط با تم و اهداف تجارت و گردشگری آن طراحی کنیم و برنامه داشته باشیم تا مسافر و سرمایه گذار مطلع باشد که جزیره کیش در فلان تاریخ میزبان یک همایش سالانه یا ماهانه است یا اینکه فلان جشنواره هر دو سال یکبار در کیش برگزار می شود.

جشنواره کن که شهرت جهانی یافته است یک روستاست و هر ساله میزبان این جشن است و هر کس از کشورش قهر می کند میرود آنجا فحش می دهد و جایزه می گیرد لذا این منطقه ولو به اشتباه معروف شده است. چرا ما نباید در حوزه های مختلف جشنواره ای در کیش داشته باشیم؟

ایرنا: این سوالی است که ما باید بپرسیم.

کشاورز: اتفاقا ما این سوال را از خودمان پرسیده ایم و تصمیم به انجام این اقدامات گرفته ایم . چرا کیش نباید به عنوان یک جزیره دانش بنیان یا دوستدار دانش بنیان باشد؟ چرا نباید جزیره ورزشی ما باشد؟ با توجه به سوابق موجود ما تاکنون در کیش فقط به صنعت گردشگری پرداخته ایم و نیامده ایم به این مساله مهم بپردازیم که گردشگری مبتنی بر نیاز است یا محتوا؟

ایرنا:آن هم تبدیل به گردشگری گران قیمت شده است و همه افراد توان استفاده از امکانات موجود در این منطقه را ندارند.

کشاورز:درست است چون فکر کردیم اگر 4 تا هتل بسازیم کار تمام است در حالی که گردشگری این نیست البته من هم مدعی این نیستم که همه این مسائل را می دانم بلکه با اهلش صحبت می کنم و ماحصل را خدمت شما بیان می کنم. ما گردشگری سلامت داریم؟ منظورم درمان نیست چون این حوزه 3-2 بخش دارد. قطعا مستحضر هستید که کیش یکی از مناطقی در دنیاست که در دنیا اکسیژن خالص دارد، برخی معتقدند که در رتبه پنجم قرار دارد و برخی می گویند جزو 10 منطقه نخست دنیاست حالا خیلی هم فرق نمی کند مهم این است که یکی از مناطقی است که اکسیژن خالص دارد و مسافران به محض ورود احساس راحتی و ارامش می کنند این خاصیت آب و هوای کیش است و تلقینی نیست.

در جزیره کیش 64 هکتار مانش اسب سواری داریم که همینطور رها شده است چرا ما از این ظرفیت ها در حوزه ورزشی استفاده نمی کنیم و فضایی همچون کمپ اسپایر احداث نمی کنیم؟

*درهفته دولت بالغ بر ۴ هزار میلیارد تومان در بخش دولتی و خصوصی افتتاح پروژه داریم

همه این اقدامات در حوزه ورزشی، سلامت، آموزشی و .. قابل برنامه ریزی است به ویژه که بسیاری از افراد برای دریافت این امکانات و خدمات به خارج از کشور می روند چه اشکالی دارد دانشگاه های صنعتی شریف، تهران و مراکز علمی معتبر دیگر در کیش فعال شوند البته حضور دارند ولی غیرفعال هستند و اعلام کرده ام اگر قرار است فعالیت قابل ملاحظه ای نداشته باشند مراکزشان را تعطیل می کنیم می دانم که این تصمیم تبعاتی برایم دارد.

البته غرض این است که این مراکز بین المللی باشد نه اینکه هر کسی بخواهد مدرک بگیرد به این دانشگاه های مستقر در کیش بیاید.

بحث اصلی من این است که نگاه ما به گردشگری واقعاً سطح پائین است و علمی نیست اوج گردشگری ما همین تورهاست حالا شما شرایط موجود را با دنیا مقایسه کنید پس وقتی این امکانات نباشد این می شود که می گویند خدمات کیش گران است حتی زمانی که هتل ها تخفیف 50 درصدی هم دارند باز متضرر می شوند چون همراه با بازار نیست بنابراین فکر می کنم این اقلام باید در قالب یک پکیج به گردشگر عرضه شود و برنامه های ما بر اساس همین موضوعات است منتهی چون اقدامات قبل در طول روزگاران ریشه دوانده است مثل درختی کج است که صاف کردن آن سخت و زمان بر است از همین رو ما برای اصلاح شرایط موجود برنامه کوتاه، میان و بلندمدت را تدوین کرده و به تمام همکاران در معاونت ها و شرکت های مختلف اعلام کرده ایم که همه بخش ها باید این ملاحظات را رعایت کرده و علاوه بر این باید یک سوپربرنامه یعنی یک برنامه خاص را در برنامه های کوتاه مدت مد نظر داشته و برای هر یک از بخش های اجتماعی، هنری، گردشگری، اقتصادی، خودرویی و ... برنامهBP بنویسند.

سه شنبه های ما معروف است و یک هفته در میان 4 ساعت با مردم جلسه چهره به چهره داریم و در این روزارتباطات خیلی خوبی با مردم عادی و آسیب پذیر برقرار کرده ایم و این نشست ها را فقط در شرایط خاص مانند زلزله تعطیل کردیم زیرا گرمی هوا مانع برپایی جلسات بود.

یک هفته در میان نیز با اعضای سازمان خودمان جلسه داریم و تقریبا 4 ـ 3 بار مجمعی با حضور اصناف مختلف برگزار کرده و از آنها خواسته ایم صحبت ها و مشکلات خود را لیست کرده و برای حل آنها راهکار ارائه دهند سپس مشکلات را با دوستان کارشناسمان مطرح کرده و بررسی می کنیم که گیر کار کجاست و در مرحله بعد راه حل را جستجو می کنیم

اگر مشکل فرایندی بود حلش می کینم اگر مساله قانونی دارد دنبال راهکارهای حقوقی می رویم و جلسه ای را با مسئولان حوزه های ذی ربط تنظیم و به حل مشکلات می پردازیم الحمدالله مسئولین هم تاکنون پای کار بوده اند و نه نگفته اند مگر مشکلاتی نظیر خودرو که امری ملی شده است.

ایرنا:آماری از ایجاد اشتغال دارید؟

کشاورز: فراموش کردم مستندات مرتبط را بیاورم به لطف خدا جزیره کیش ماه بعد یکی از مناطقی است که به لطف خدا بالاترین آمار افتتاح واقعی، نه فیک و نمایشی را دارد و طبق آمار ماه آینده همزمان با هفته دولت بالغ بر 4 هزار میلیارد تومان در بخش دولتی و خصوصی افتتاح پروژه داریم.

*به زودی از طرح جامع ساماندهی نوار ساحلی رونمایی می کنیم

اجازه دهید آمار را از دوستان بگیرم و دقیق به شما اعلام کنم فقط در یک حوزه ده هزار آمار اشتغال زایی داریم. مثلا در مجموعه میکامال که توسط بخش خصوصی ساخته شده حدود 3-2 هزار اشتغال ایجاد شده است افتتاح این پروزه نیز با موانع و مشکلاتی همراه بود که به لطف خدا، کمک اعضا و همکاران مجموعه ما تا یکی دو ماه آینده حل شده و 100 درصد به بهره برداری می رسد.

ایرنا: مشخص است که چند درصد از عددی که اعلام کردید مربوط به سرمایه گذاری داخلی می شود و چند درصد سهم خارجی هاست؟

کشاورز: ریز همه این آمار موجود است.

ایرنا: با توجه به مطرح بودن قصه چین همکاری ها در خصوص جذب سرمایه گذاری خارجی به چه صورت است؟

کشاورز: قصه چین را حقیقتاً نمی دانم از کجا در امده است و تا اینجا که می دانم 100 درصد ساخته ذهن افراد و معاندان است. بزرگی به من می گفت نزدیک به 300 هزار شهید دادیم تا یک وجب از خاک را ندهیم چطور می شود جای زیبایی مثل کیش را به چینی ها بدهیم؟! من نمیدانم این حرف ها از کجا می آید و من این حرف را تکذیب می کنم و همین اواخر فردی این سوال را از دکتر محمد پرسید و ایشان هم جواب داد چنین چیزی مطلقاً درست نیست.

ایرنا: آیا به طور مشخص برای جذب سرمایه گذار خارجی برنامه ریزی دارید؟

کشاورز: هیات های سرمایه گذارانی از کشورهای مختلف مثل روسیه و چین داشتیم منتهی مربوط به کیش نبوده است. سرمایه گذاران غالبا در حوزه پتروشیمی سرمایه گذاری می کنند شنیده ام اخیرا روس ها 40 میلیارد دلار در حوزه پتروشیمی سرمایه گذاری کرده اند و ممکن است بخشی از آن به مناطق آزاد بیاید اما این به معنای واگذاری نیست و در قالب یکی از مدل های قراردادی است.

در خصوص جذب سرمایه گذار خارجی در کیش دو بحث مطرح است؛ یکی بورس بین الملل و دیگری بانک افشاره است و هر کدام از این برندها برای اولین بار در ایران و در مناطق آزاد از جمله کیش مطرح شده و قرار است بعدا به سرزمین اصلی می رود. درست است که این طرح مختص کیش نیست ولی قطعا سهم بسیار عمده ای در جذب سرمایه گذاری خارجی دارد.

با شرکت ها، نهادها و سازمانهای مختلف مردم نهاد ارتباطاتی داریم و فکر می کنم کم نیستند سرمایه گذاران ایرانی که می توانند در کیش سرمایه گذاری کلان کنند.

اخیرا برای نخستین بار طرح جامع ساماندهی نوار ساحلی را رونمایی کردیم که یک کار بی سابقه 33-32 زون است و هر زون شامل چندین پروژه می شود.این برنامه در جهت افق 1420 تدوین شده است اما گام اول آن 5 ساله است تا اگر کسی در چند سال آینده به کیش آمد نگوید تفاوتی با سال های گذشته نکرده است.

در حوزه مباحث صنعتی و دانش بنیان هم با توان مضاعف از شرکت های دانش بنیان حمایت می کنیم به شرطی که اولین کاربرد آنها در کیش و به منظور حل مسائل جزیره باشد تا اینکه به حالت اشباع برسیم و این ظرفیت را در اختیار مناطق دیگر بگذاریم. برخی را نیز به منظور بحث های صادراتی جذب می کنیم.

ایرنا:آیا نهاد ریاست جمهوری در کیش ساختمان لوکسی دارد؟

کشاورز: تا آنجایی که من با خبرم ریاست جمهوری چنین ساختمانی ندارد.

ایرنا: سوء استفاده های صورت گرفته در کیش و پرونده فسادهای اقتصادی که در جزیره رخ داده، به چه صورت بوده است؟

کشاورز: بارها این جمله را گفتم و دوباره آن را تکرار می کنم که ترک فعل زیادی در کیش داریم که برخی از آنها تبدیل به اختلاس شده و بعضی ناشی از سومدیریت هاست. در برخی از موارد مسئولین نمی خواهند اختلاس کنند اما سومدیریت دارند و به فساد ختم می شود.

*امیدوارم طرح بنزینی به زودی در کیش و کل کشور اجرا شود

ساختمان های نیمه کاره یکی دیگر از معضلات کیش است و تقریباً یک ماه قبل از حادثه ناگوار و دلخراش متروپل برای همه پروژه های نیمه ساز و پروژه هایی که پروانه ساختمانی و پایان کار ندارند، اظهارنامه فرستادیم. با آنهایی که آمدند با ادبیات علمی، منطقی و مهندسی توافق کردیم و به آنهایی که نیامدند مهلت دوباره دادیم که این روند از هفته قبل یا این هفته وارد فاز قضائی می شود تا با دلایل قانونی و پروسه قضائی تعیین تکلیف شوند.

ایرنا: ارزیابی شما در خصوص اجرای طرح بنزینی چیست؟

کشاورز: طرح بسیار خوبی بود و خیلی ناراحتم که این طرح در لحظه آخر متوقف شد به نظرم این طرح باید در کل کشور اجرا شود.

وزارت نفت، وزیر اقتصاد و آقای محسن رضائی خیلی برای اجرای این طرح کمک کردند نمی دانم چطور شد که یکباره حذف شد.این طرح آذر ماه سال قبل مطرح و بهمن ماه جدی تر شد، تقریبا تا تیر ماه حدود 97-96 درصد از مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری را برطرف کردیم. حتی برای جلب اعتماد مردم یک ماه را صرف عملیاتی کردن طرح و رفع ایرادات مهم کردیم و نمی دانم چرا ماه بعد از اجرای طرح منصرف شدند آرزو دارم که این طرح در کیش و کل کشور اجرایی شود زیرا بازتولید عادلانه بنزین با این روش کاملا صورت می گرفت

در حال حاضر جزیره کیش از نظر سخت افزاری و نرم افزاری کاملا آماده اجرای این طرح است و امیدوارم این طرح به زودی اجرا شود.

ایرنا:در پایان اگر نکته ای باقی مانده و مایل به طرح آن هستید بفرمائید.

کشاورز: خیلی ممنونم که این جلسه را ترتیب دادید و ما درخدمت شما بودیم. فکر می کنم باید در یکی از رسانه های محترم ملی این صحبت ها را مطرح می کردم.

سالهاست پایبند این قاعده هستم و به روال دلی از تمام کیش وندان عزیز عذرخواهی می کنم زیرا بر این باورم که هر چقدر خوب کار کنیم باز هم به لحاظ عملکردی نقص هایی داریم که ناشی از ضعف ما و محدودیت قوانین دارد و از این بابت از همه ذی نفعان عذرخواهی می کنم.

در پایان 3 خواهش دارم؛ بحث اول این است که اتحاد خود را حفظ کنییم و همه کسانی که دلداده ایران هستند و می خواهند پرچم این کشور برافراشته بماند با هر دیدگاهی ولو اختلاف سلیقه های موجود به کمک ما بیایند ما نوکر و خادم مردم هستیم درخواستم این است که دنبال نقطه ضعف گرفتن از همدیگر نباشیم.

خواهش دومم از رسانه هاست می دانم همه کشور مشکلاتی دارد و این بحث خاص کیش نیست، همه استان ها با معضلاتی نظیر گرانی، سواستفاده معدود افراد، اافزایش جاره بها، بدعمل کردن مسئولین و ... مواجه هستند خواهش میکنم بحث ها را محلی و ملی نکنیم مثلا وقتی 170-160 زلزله در کیش و مناطق مجاور آن رخ می دهد طبیعی است که با افت گردشگر مواجه می شویم خواهشم این است که رسانه ها برای جلب نظر مردم کمک کنند و از شخصی مثل من که تمام قد برای حل مشکلات مردم ایستاده ام منصفانه انتقاد کرده و سیاه نمایی نکنند چرا که در این صورت نمی توان کمکی به حل مشکلات کرد.

در جلسه ای که می خواستیم هدایایی را برای مردم بندر خمیر بفرستیم گفتم کیش زلزله و آوار آمد و خراب شد، همه متعجب شدند. گفتم حتما باید زلزله بیاید و 4 نفر کشته شوند تا به آن توجه کنیم؟! خود ما باید به روش کنشگرانه موارد تهدیدآمیز را شناسایی و درمان کنیم. بنده هم در کسوت رئیس سازمان و یک شخص عادی تمام قد در خدمت مردم هستم لذا خواهشم این است که خیلی فضا را سیاه نشان ندهیم و امیدآفرین باشیم و علی رغم وجود همه نواقص، نواقص را به ما بگویید و خوبی ها را به دیگران.

در برنامه های مرتبط با جام جهانی که عمده آنها از شهریورماه استارت می خورد یک مدل برنامه را در قالب بخش دولتی ـ خصوصی برای گردشگر داخلی تدوین کرده ایم تا 22 برنامه را که همه آنها فوتبالی است را در کیش اجرا کنیم اگر گردشگر خارجی هم داشتیم با افتخار میزبان آنها هستیم و برنامه های پلن B را اجرا می کنیم.

کل بحث اجرا را به بخش خصوصی واگذار کرده ایم و علیرغم حمایت از آنها،اصلا دخالتی در اجرا و برگزاری برنامه ها نداریم و تنها یک سری محدودیت ها را با هدف رعایت فرهنگ اصیل اسلامی ـ ایرانی اعمال خواهیم کرد چرا که این مساله بسیار حائز اهمیت است ممکن است در تدوین و اجرای برنامه ها نواقصی وجود داشته باشد که از همه درخواست می کنم در رفع ایرادت و اشکالات به ما کمک کنند تا رو در روی همدیگر نباشیم و همه بُردارها به سمت هدف و رو به جلو باشد.

دلم می خواهد به این نکته تاکید کنم که تمام بحث های مرتبط با جام جهانی حدود یک ماه است که می گذرد و مهم این است که در این میان فرهنگ اصیل ایرانی ـ اسلامی خود را نشان دهیم.

امام حسین (ع) هرگز از دین افرادی که به لشکرش ملحق می شدند نپرسید و تنها فرمودند اگر دینی بر ذمه خود دارید به لشکر عاشورایی نپیوندید ما باید در این مقطع این فرهنگ را منتشر کنیم و از این رویداد بزرگ برای معرفی فرهنگ کهن ایرانی و پوریای ولی و تختی ها بهره ببریم.

دعا می کنیم تیم ملی ایران از این مرحله بالا برود البته اگر این اتفاق هم نیفتد چیزی از هنرنمایی و توان بچه ها کم نمی شود آنجایی برنده هستیم که بتوانیم فرهنگ اصیل خودمان را معرفی کنیم و مطمئن هستم این مهم با اتحاد، همدلی و همراهی همه دستگاه ها، سازمان ها، نهادها و بخش خصوصی مخصوصا مجامع، اصناف و غیره محقق شده و با همکاری بر مشکلات فائق می آئیم.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: