بازارهای فرابورس در هفته‌ای که گذشت

تمرکز پول‌های خرد در صنایع خودرویی

تمرکز پول‌های خرد در صنایع خودرویی
کدخبر : 565560

سومین هفته شهریورماه بازارهای فرابورس روندی نسبتا متعادل را تجربه کردند و نوسان‌های کوچک شاخص کل باعث شد تا پرونده هفته گذشته بدون نوسان به پایان برسد و آیفکس در همان محدوده هفته منتهی به یازدهم ماه جاری باقی بماند، این دومین هفته‌ای است که این متغیر باوجود نوسان‌های روزانه، در پایان به همان سطح ابتدای هفته بازمی‌گردد.

در هفته منتهی به ۱۸ شهریورماه بیش از ۲۱ میلیارد برگه انواع دارایی مالی به ارزش ۲۲۱ هزار میلیارد تومان در ۹۶۷ هزار نوبت معاملاتی به ثبت رسید. آیفکس نیز در سطح ۱۹ هزار و ۱۸۹ واحد درجا زده است.

نگاهی به آمار معاملات این ۵ روز نشان می‌دهد ارزش معاملات ۱۳ درصد و حجم معاملات ۸ درصد بالا رفته است.

گفتنی است ارزش معاملات به تفکیک بازارها نیز حکایت از رشد ۹۱ درصد ارزش معاملات بازار دوم دارد که بخشی از این افزایش به دلیل دو عرضه اولیه گلدیران و پخش رازی طی هفته گذشته است. به‌این‌ترتیب ارزش معاملات این بازار در مدت موردبررسی بیش از ۲ هزار میلیارد تومان بوده است.

همچنین بازار پایه نیز طی هفته‌ای که گذشت شاهد بازگشایی سه نماد دهدشت، ممسنی و کازرو بود که بعد از بیش از ۲ سال توقف به تابلوهای این بازار بازگشتند که در رشد ۱۹ درصدی ارزش معاملات بازار پایه اثرگذار بودند.

طی هفته‌ای که گذشت بازار ابزارهای نوین مالی نیز با معاملاتی به ارزش ۲۱۴ هزار میلیارد تومان رشد ۱۳ درصدی را داشت و این در حالی بود که بازار اول با کاهش ۶ درصدی ارزش معاملات و بازار ابزارهای مشتقه با افت ۴ درصدی همراه شدند.

بررسی آمار معاملات بازار ابزارهای نوین مالی حاکی از افت ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق تسهیلات مسکن دارد. در مقابل ارزش معاملات اوراق مالی اسلامی رشد ۱۳ درصدی داشته است.

به‌این‌ترتیب که طی این مدت بیش از ۲۰۹ هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی مورد دادوستد قرارگرفته که ۱۳ درصد رشد داشته است.

این در حالی است که ارزش معاملات صندوق‌های ETF بیش از ۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بوده و افتی ۱۶ درصدی داشته است، همچنین ۸۵ میلیارد تومان انواع اوراق گواهی تسهیلات مسکن مورد خریدوفروش قرارگرفته که افت ۱۷ درصدی ارزش معاملات را داشته است.

اما طی ۵ روز معاملات هفته گذشته حدود ۵ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان معاملات خرد در بازارهای سهام فرابورس انجام شد که در این میان گروه خودرو باارزش معاملات خرد ۸۶۰ میلیارد تومانی ۱۶ درصد معاملات خرد را به خود اختصاص داد.

پس‌ازآن بافاصله‌ای معنادار گروه محصولات شیمیایی باارزش معاملات خرد ۴۶۰ میلیارد تومانی ۹ درصد از سهم کل را در اختیار گرفته و بعدازآن نیز سرمایه‌گذاری‌ها و محصولات غذایی با سهم ۶ درصدی از کل معاملات خرد قرار دارند.

طی ۵ روز معاملاتی هفته گذشته استقبال سرمایه‌گذاران خرد از گروه‌های معاملاتی خودرویی‌ها و غذایی‌ها نشان از گردش پول‌های حقیقی در میان صنایع بازار است.

 

مدیریت ارتباطات فرابورس ایران

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: