علیرضا چایچی مطرح کرد:

تولید فولادهای خاص و محصولات جدید در فولاد آلیاژی ایران

تولید فولادهای خاص و محصولات جدید در فولاد آلیاژی ایران
کدخبر : 566344

شرکت فولاد آلیاژی ایران، بزرگترین تولیدکننده انواع فولاد آلیاژی و مخصوص در ایران و خاورمیانه و یکی از مدرن‌ترین کارخانجات فولاد آلیاژی دنیا است. محصولات این شرکت در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، نیروگاه‌ها، ابزارسازی، ساخت لوازم پزشکی و جراحی، صنایع خودروسازی، ماشین سازی، ادوات کشاورزی، صنایع معدنی و سایر صنایع ویژه کاربرد وسیع دارد. با توجه به اهمیت جایگاه و نقش این شرکت در صنعت فولاد کشور و با موضوع «تولید فولادهای پیشرفته با ارزش افزوده بالاتر»، با مهندس علیرضا چایچی یزدی مدیرعامل فعال شرکت فولاد آلیاژی ایران به گفت‌وگو پرداخته‌ایم.

متن کامل گفت‌وگو با مهندس علیرضا چایچی یزدی مدیرعامل شرکت فولاد آلیاژی ایران به شرح زیر است:

یکی از الزامات دستیابی به ارزش افزوده در تولید محصولات صنعتی، ایجاد و توسعه زنجیره ارزش صنعت فولاد است. برنامه و راهکارها شما در شرکت فولاد آلیاژی ایران برای رسیدن به  ارزش افزوده پایدار چیست؟

تسریع در تکمیل طرح یزد۱ از جمله استراتژی‌های یکپارچگی افقی محسوب می‌شود. در همین راستا، تولید محصولات جدید مانند وایر و استیل کورد به عنوان استراتژی توسعه محصول را دنبال کردیم. همچنین احداث نیروگاه برق خودتأمین ۳۳۰ مگاواتی، ورود به حلقه صنایع بالادستی از جمله سرمایه گذاری در گندله سازی بهاباد به عنوان یک استراتژی یکپارچگی رو به بالا در مسیر اجرا قرار دارد.

به این موارد باید چابک‌سازی فرایندها، امکان‌سنجی ایجاد شرکت حمل و نقل ریلی،  امکان سنجی تولید فروآلیاژها و قطعات ویژه نسوز و دولومیت خام و پخته و نیز تهیه ره نگاشت تحول دیجیتال و انقلاب صنعتی چهارم را نیز اضافه کرد.

نیازهای بازار و ذینفعان، از عوامل مهم ایجاد ارزش افزوده بالا برای محصولات می باشد. در زمینه بازاریابی و بازارسازی چه فعالیت‌هایی انجام شده است و سیاست شرکت در این زمینه چیست؟

بازاریابی و بازارسازی به عنوان مهمترین مقوله‌های پیشبرد اهداف شرکت فولاد آلیاژی ایران در جهت کسب رضایت حداکثری ذینفعان از جمله مشتریان، همواره مورد توجه قرار داده ایم. با توجه به طیف وسیع صنایع و بازارهای مصرف محصولات فولاد آلیاژی، توسعه گرید و سایز به بیش از ۴۰۰ گرید و بالغ بر ۱۰۰ سایز از جمله مهمترین اقدامات در جهت بازارسازی و خودکفایی صنایع کشور است که بخش حداکثری نیاز تمامی صنایع را پوشش داده است.

همچنین طراحی و تعریف گریدهای فولادی کاملاً جدید در جهت ایجاد و توسعه بازارهای جدید از جمله در صنایع خودروسازی، معدن، انرژی و … و نیز توسعه خطوط تولیدی بخش دیگری از فعالیت‌های ما در فولاد آلیاژی در زمینه بازارسازی است.

تولید برخی از محصولات با ارزش افزوده بالا نیازمند تغییر در عملکردهای تجاری و پشتیبانی است به گونه‌ای که نه تنها فعالیت‌های داخل سازمان در تولید محصول کنترل شود بلکه فضای کسب و کاری که مصرف کننده کالای تولیدی است نیز پایش شود. شما در زمینه مدیریت کسب و کار و پشتیبانی از مشتریان چه فعالیت‌هایی داشته‌اید؟

مهمترین برنامه تدوین شده شرکت فولاد آلیاژی ایران در جهت مدیریت کسب و کارها، امنیت و پایداری تأمین برای این حوزه در کنار پشتیبانی‌های فنی و اقتصادی است.

شرکت فولاد آلیاژی ایران یکی از معدود شرکت‌های حوزه فولاد در کشور است که از همان بدو تأسیس و شروع به کار با ایجاد واحد مهندسی فروش و واحد تحقیقات و بازاریابی، ضمن ارائه خدمات پس از فروش، خدمات قبل و حین فروش را چه از نظر فنی و چه از نظر بازرگانی به مشتریان ارائه داده است.

فولاد آلیاژی در حوزه تحقیقات بازار و ارائه مشاوره به مشتریان و ذینفعان چه رویکرد و فعالیت‌هایی داشته است؟

اصول کاری شرکت فولاد آلیاژی ایران، تولید و عرضه محصول بر مبنای دریافت سفارش و نیازهای مشتریان است. اغلب مشتریان به فراخور نیاز و توانایی‌های فنی و تجهیزاتی خود و جهت کسب بهترین راندمان، محصولات را با ویژگی‌های فنی خاص خود سفارش‌گذاری می‌کنند؛ به طوری که در موارد متعددی، یک گرید فولادی با یک سایز خاص برای استفاده در کاربری‌های گوناگون با ترکیب شیمیایی مختلف و حتی طول های متعدد و خواص مکانیکی و فیزیکی متفاوت، تولید و در اختیار مشتریان قرار می گیرد. این از مهمترین و بارزترین ویژگی های خطوط تولید و توان طراحی کارشناسان این شرکت است که حتی در موارد متعددی تغییر در ویژگی‌های محصول برای تولید محصولات با کیفیت‌تر، اقتصادی‌تر و جدید، به صورت خدمات تحقیقاتی و مشاوره‌ای از سوی شرکت ارائه می گردد که بسیار مورد توجه و استقبال مشتریان قرار می‌گیرد.

توسعه صنایع پایین دستی، در چه شاخه هایی و چگونه می تواند بستر دستیابی شرکت فولاد آلیاژی ایران به اهداف و چشم اندازهای تولید فولادهای با ارزش افزوده بالاتر را فراهم نماید؟

در ابتدا لازم است این نکته مهم را بگویم که تولید فولادهای خاص و حتی با ارزش بالاتر، لزوماً به معنی تولید محصولات با سود و ارزش افزوده بالاتر نیست؛ تعریف صحیح از تولید با ارزش بالا را می توان در میزان خودکفایی بیشتر کشور، کاهش نیاز به واردات و کمک به رشد تکنولوژی صنایع داخلی ارائه نمود و با این تعریف، تولید فولادهای با ارزش افزوده بالاتر در کشور نیازمند رشد کمی و کیفی صنایع پایین دستی با تکنولوژی بالا (high tech) و در کنار آن، ایجاد و ارتقاء صنایع واسط تبدیل کننده محصولات فولادی به محصول نهایی قابل استفاده در صنایع فوق الاشاره است. به عنوان مثال می توان به صنایع ابزارسازی به ویژه تیغچه های فرز، تجهیزات پزشکی، تجهیزات حوزه انرژی، برق، سوپاپ سازی، لوازم خانگی، کشتی سازی، صنایع ریلی و … اشاره نمود.

فناوری و نوآوری از الزامات تولید محصول با ارزش می باشند. از طرف دیگر به دلیل ماهیت بازار فولادآلیاژی، نوآوری نقش بسیار بالایی ایفا می‌کند. شما در فولاد آلیاژی ایران در زمینه بکارگیری فناوری های جدید و خلق نوآوری، چه برنامه‌هایی را اجرا کرده یا در دست اقدام دارید؟

ظهور فناوری‌های نو در قالب انقلاب صنعتی چهارم و دیجیتال سازی تولید فولاد، رقابت تنگاتنگی را جهت بهره‌گیری از آن به منظور افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های تولید ایجاد کرده است.

ما در فولاد آلیاژی ایران، در جهت بکارگیری فناوری‌های نوین، شبکه همکاری‌هایی با شرکت‌های نوآور و فن‌آور و دانشگاه‌ها داشته ایم و فعالیت‌هایی را در خصوص به‌روز کردن زیرساخت‌های فناوری و دیجیتالی سازی و همچنین آموزش نیروی انسانی ماهر در دستور کار قرار داده ایم.

از سوی دیگر در حوزه رقابت در تولید فولادهای با ارزش افزوده بالاتر، شاخص کاهش هزینه‌های تولید و افزایش بهره وری اهمیت بالاتری دارد و مستلزم بهینه سازی از زنجیره تأمین تا فروش می‌شود. شرکت فولاد آلیاژی ایران در زمینه توسعه نوآوری‌ها فعالیت های موثری در حوزه «استفاده مجدد از پسماندهای صنعتی، استفاده از مواد اولیه‌های جایگزین با قیمت مناسب، بومی سازی تجهیزات تست های آنلاین و کسب فناوری تولید گریدهای خاص نظیر زنگ نزن های آستنیتی و فولاد های ابزار» دارد.

افزایش کیفیت در کنار کاهش ضایعات، دو موضوع مهم در صنعت می باشند که علاوه بر کاهش هزینه های تولید، اطمینان مصرف کننده را بالا می برد. به وجود آمدن استانداردهای جدید در صنایع مصرف کننده محصولات آلیاژی، نیارمند بازنگری در شاخص های کیفی و کمی تولید و مدیریت است. آیا شرکت راهبردی برای منطبق سازی نیاز بازار و ظرفیت های تولید دارد؟

فولادآلیاژی ایران در طی سالیان گذشته، شاخص‌های متعددی را برای هر واحد تعریف کرده و این شاخص‌ها  به طور مستمر در حال بهبود می‌باشد. تمامی این شاخص‌ها به صورت داشبورد مدیریتی درآمده و مدیران شرکت هر لحظه می‌توانند از آن اطلاع پیدا کنند.

همچنین نرم افزارهای آنلاین را در خطوط مختلف بکارگرفته‌ایم و در نهایت محصول تولیدی به صورت صددرصدی از نظر عیوب سطحی و داخلی کنترل کیفیت می‌شود. از سوی دیگر، نیازهای مشتری را با ایجاد سطوح مختلف اتوماسیون و از طریق دستورالعمل‌های تولید که مخصوص هر سفارش ایجاد شده، به کارگاه منتقل کرده و تنظیمات هر سفارش را اعمال می کنیم.

فولاد آلیاژی همچنین در راستای انطباق خود با استانداردهای جدید خودروسازان، اقدام به پیاده سازی استاندارد IATF نموده که اولین شرکت فولادی است که این استاندارد را اجرا کرده و با اجرای آن باعث افزایش اطمینان شرکت‌های قطعه ساز و خودروساز شده است.

همچنین باتوجه به نیاز کشور و بازار به کلاف های فولادهای پرآلیاژ که در حال حاضر تماما به صورت واردات تامین می شود؛ فولاد آلیاژی ایران در پروژه های خود تأسیس کارخانه وایر را با ظرفیت ۴۰۰ هزار تن در نظر گرفته است که به طورکامل می تواند نیاز کشور به کلاف های پر آلیاژ و آلیاژی را رفع کند. همچنین با راه اندازی واحد ۲ فولادسازی با ظرفیت سالانه ۷۰۰ هزار تن بیلت ورودی به کارخانه کلاف تأمین خواهد شد و دغدغه بسیاری از قطعه سازان، خودروسازان، صنایع لاستیک، صنایع پیچ و مهره و… به این محصولات راهبردی رفع خواهد شد.

شرکت های دانش بنیان، نقش مهمی در ایجاد ارزش افزوده دارند و اولین لایه‌های ارزش آفرینی خواهند بود. همکاری شما با شرکت های دانش بنیانی که می توانند فولاژ را در تحقق اهداف خود یاری کنند، چگونه است؟

در این زمینه دو قرارداد منعقد شده؛ یکی عقد قرارداد همکاری های پژوهشی در تولید محصولات جدید و با ارزش افزوده بالا با شرکت های دانش بنیان و دیگری عقد قرارداد همکاری های بومی سازی قطعات، تجهیزات و مواد اولیه مورد نیاز با شرکت های دانش بنیان است که می توانند آثار بسیار مهمی را در مسیرشرکت فولاد آلیاژی ایران بر جای گذارند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: