در راستای اقدامات فولاد مبارکه در حوزه پدافند غیرعامل انجام شد؛

قدردانی معاون وزیر صمت و رئیس پدافند غیرعامل کشور از مدیر عامل فولاد مبارکه

قدردانی معاون وزیر صمت و رئیس پدافند غیرعامل کشور از مدیر عامل فولاد مبارکه
کدخبر : 568114

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اظهار داشت: حملات سایبری گسترده به فولاد مبارکه و شرکت‌های زیرمجموعه، جزو حملات بزرگ سایبری در جهان بود.

محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه، در دومین همایش کمیته پدافند غیرعامل صنایع معدنی ضمن بیان این مطلب گفت: بخش صنعت و معدن کشور به‌ویژه بخش فولاد به یکی از نقاط قوت تبدیل شده و به‌جرئت می‌توان گفت که دستاوردها و زیربناهای ایجادشده طی دو دهه اخیر، علاوه بر ایجاد خودکفایی در صنعت فولاد، آسیب‌پذیری آن به‌شدت کاهش یافته است.

از واردات پیچ و مهره تا تولید فولاد زنگ‌نزن

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: تحریم‌های بین‌المللی از 10 سال پیش بر مواد اولیه و به‌طور مشخص بر فولاد مبارکه اعمال شد، اما نه‌تنها خدشه‌ای در روند زنجیره تولید ایجاد نشد، بلکه این زنجیره توسعه یافت. این در حالی بود که همه نوع تجهیزات موردنیاز این صنعت اعم از پیچ و مهره، اسکلت فلزی، سیمان و... وارد می‌شد و برای تعمیر یا به‌روزرسانی خطوط تولید، باید کارشناس خارجی وارد کشور می‌شد و خطوط تولید برای چند ماه متوقف می‌ماند؛ اما الآن 90 درصد تجهیزات و قطعات در داخل ساخته می‌شود و به دانش فنی بسیاری از محصولات مانند فولادهای الکتریکی و زنگ‌نزن که عمدتا وارداتی بودند دست یافته‌ایم.

طیب‌نیا تصریح کرد: دشمن نتوانست با تحریم، ما را در تولید و توسعه متوقف کند؛ بنابراین سعی کرد با حملات سایبری اقدام به خرابکاری کند و در ساعت 5:45 ششم تیر 1401 حملات گسترده سایبری به مجتمع فولاد مبارکه، سبا، فولاد هرمزگان و فولاد خوزستان انجام شد، اما وجود سیستم‌های توانمند و کمیته‌های امنیتی از سال‌های قبل در این مجموعه ایجاد شده و ریسک‌های مختلف را بررسی کرده بود.

وی افزود: این حملات، چندجانبه و چندلایه با هدف از کار انداختن خطوط تولید برای ماه‌ها طراحی شده بود. دشمن سعی داشت با خرابکاری و گرفتن کنترل سیستم‌ها، اقدامات خرابکارانه بعدی را طراحی کند. این حملات جزو سه‌چهار حمله بزرگ سایبری دنیا بوده و همچنان هم روزانه 400 تا 500 هشدار امنیتی در سیستم‌ها اعلام می‌شود که همکاران با هوشیاری با آن‌ها مقابله می‌کنند.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در تشریح چگونگی مدیریت این بحران گفت: تا ظهر همان روز، جلسه‌ای با حضور عالی‌ترین مسئولان سطح (افتا، پدافند غیرعامل و نهادهای امنیتی) برگزار شد. برای بازیابی حادثه، تیم‌هایی در بخش حادثه‌دیده حضور یافتند و جهادگرانه و خودجوش، به‌صورت شبانه‌روزی طی 36 ساعت توانستند آن‌ها را بازیابی کنند. پس از آن همه واحدها به مدار تولید برگشت و طی همان روزها 3 رکورد تولید نیز به ثبت رسید.

طیب‌نیا ادامه داد: موضوع دیگر مبحث رسانه است. محصولات شرکت همان روز در بورس عرضه شد؛ چراکه اعلام عدم عرضه محصول در بورس، به‌نوعی محقق شدن اهداف دشمن از حملات سایبری بود، اما با مدیریت رسانه‌ای و فنی، عرضه با قیمت مناسب در فضایی آرام، انجام گرفت.

وی با بیان اینکه هدف نهایی دشمن متوقف کردن چرخ صنعت است، گفت: خوشبختانه هوشیار شده‌ایم و دشمن نمی‌تواند در این سطح به ما ضربه بزند و آسیب‌پذیری ما به‌شدت کاهش پیدا کرده است. تحریم‌ها نیز موجب شد علاوه بر افزایش تولید، در بیش از 90 درصد حجم تجهیزات و قطعات به خودکفایی برسیم.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه ادامه داد: نقطه آسیب ما نقطه قوت دشمن نیست. نقاط قوت ما در میان شعارهای ما نظیر عدالت‌طلبی، آزادی و استقلال است و دشمن از این حوزه‌ها وارد می‌شود. در طراحی داعش و حتی اغتشاشات اخیر، از انقلاب الگوبرداری کردند و آن را به مدل تبدیل کردند.

طیب‌نیا گفت: بیش از آنکه دغدغه ما تحریم‌ها و حملات سایبری باشد، بیش از 60 درصد زمان را باید صرف حواشی داخلی کنیم. اگر بخواهیم به موضوع پدافند داخل بپردازیم، باید بتوانیم دغدغه‌های صنعتگر و مدیر و کارگر را کم کنیم. در این حالت خطرات دشمن خارجی را هم می‌توانیم به حداقل برسانیم.

لزوم توجه به مسائل اجتماعی، سیاسی و حاشیه‌ای در پدافند غیرعامل

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه باید در حوزه داخلی به‌عنوان پدافند غیرعامل روی مسائل فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و امنیتی باید کار کنیم، گفت: وقتی یک صنعت توسط دشمن مورد حمله قرار می‌گیرد و وقتی برخی افراد داخلی خواسته‌های خود را برآورده‌نشده می‌بینند، عملیات رسانه‌ای سنگین مثلا فساد 92 هزار میلیاردی را مطرح می‌کنند و به صنعت کشور حمله می‌کنند.

وی افزود: پدافند غیرعامل به مباحث اجتماعی و امنیتی داخلی نیز مرتبط است. این موضوع هجمه‌های رسانه‌ای سنگین و آسیب‌های مادی و معنوی و اجتماعی به بار آورد و موجب تضعیف روحیه و امید مردم شد و خوراک رسانه‌های معاند و زمینه بروز اغتشاشات را فراهم کرد؛ بنابراین در حوزه پدافند غیرعامل باید روی این موضوع‌ها بیشتر کار کنیم.

گفتنی است در پایان این همایش، معاون وزیر صمت و رئیس هیئت عامل ایمیدرو و رئیس پدافند غیرعامل کشور با اهدای لوح تقدیر به مدیرعامل و مدیر حراست فولاد مبارکه از اقدامات به‌موقع و مؤثر این شرکت در حوزه پدافند غیرعامل و به‌ویژه مدیریت حواشی حمله سایبری صورت گرفته به فولاد مبارکه قدردانی کردند.

 

روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: