در گفتگو با مدیرعامل شرکت کاوشگران صنایع معدنی راشا مطرح شد

راشا؛ نگاه دانش بنیان در خدمت توسعه صنعت

راشا؛ نگاه دانش بنیان در خدمت توسعه صنعت
کدخبر : 568558

تعامل دانشگاه و صنعت ضرورتی اجتناب ناپذیر به شمار می رود. میان تکنولوژی و ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و … یک کشور رابطه‌ای مستقیم برقرار است. این تعامل باید دو طرفه باشد چرا که از یک سو صنعت به ظرفیت های علمی موجود در دانشگاه‌ها و مراکز علمی برای حل مسائل خود و از سوی دیگر دانشجویان به منابعی برای پیاده سازی و پردازش ایده‌های خود نیازمندند.

شرکت کاوشگران صنایع معدنی راشا با محوریت شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات و مشارکت شماری از بزرگترین شرکتهای معدنی و فولادی، در شهریور ماه ۱۳۹۸ با هدف شناسایی چالش‌ها و رفع نیازمندی‌‌های فناورانه معدن و صنایع معدنی زنجیره آهن و فولاد راه‌اندازی شد و قرار است این شرکت با حمایت، به‌کارگیری و تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی، صنعتی و ایده‌های فناورانه گام بردارد و توانمندترین حلقه ارتباط مؤثر بین پژوهش، فناوری و صنعت باشد. در خصوص عملکرد، برنامه‌ها، و چشم انداز شرکت راشا، گفتگویی کردیم با مقداد ملکی مدیر عامل این شرکت، که مشروح آن را می‌خوانید:

    راشا چه زمانی و چگونه تاسیس شد؟

شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات به همراه چند شرکت زیر مجموعه خود از جمله گل گهر، ارفع، خراسان، چادرملو و صبانور، با توجه به مشکلات موجود در صنعت و پتانسیل شرکت‌های دانش بنیان بر آن شدند که ارتباط میان این دو حوزه برقرار شود و این تصمیم منجر به تاسیس این شرکت در شهریور ماه ۱۳۹۸ شد.

شرکت راشا با هدف حل چالش های معدنی و فولادی کشور با استفاده از ظرفیت دانش بنیان تاسیس شد و با بررسی‌های انجام شده متوجه شدیم که در حوزه صنایع معدنی، دریافت ایده‌ها و پرداختن به آن‌ها با استفاده از شیوه های استارتاپی کار آسانی نیست و جمع بندی هیئت مدیره این شد که با استفاده از ظرفیت های علمی و دانشی کشور و روش ها و ابزارهای موثر، به سمت و سوی حل چالش‌های صنعت فولاد حرکت کنیم.

    پروژه یا پروژه‌های اصلی شرکت راشا چیست؟

از میان چالش های متعددی که در صنعت وجود دارد دو چالش اصلی در حوزه فولاد در دستور کار قرار گرفت. یکی بحث سرباره‌های کوره‌های قوس الکتریکی و دیگری سنگ دانه‌های کم عیار یا هماتیت‌ها. این دو چالش به عنوان استارت شرکت راشا در نظر گرفته شد و دو سال است که به صورت جدی روی این پروژه کار می‌کنیم.

    این پروژه‌ها در چه مرحله‌ای هستند؟

پروژه سرباره به نتیجه رسیده و به دستاورد واقعی رسیده‌ایم. سرباره‌های کوره‌های قوس در همه جای کشور دپو شده‌اند و این یک معضل زیست محیطی در صنعت فولاد است.

اما ما برای این پسماند بی‌ارزش پیشنهادی داریم تا از آن ارزش افزوده ایجاد شود. ما حدود ۱۰ راهکار برای مصرف سرباره‌ها شناسایی کرده‌ایم و با استفاده از این راهکارها سرباره از یک ماده بی‌ارزش به ماده‌ای با ایجاد ارزش افزوده و قابل مصرف در صنایع مختلف کشور تبدیل می‌شود.

در کشور ما منابع سنگ آهن مگنتیت کم شده و در عین حال معادن هماتیت زیادی وجود دارد؛ اما تاکنون راهکاری برای استفاده بهینه از این هماتیت‌ها ارائه نشده است. این پروژه کمی پیچیده‌تر بود و تاکنون حدودا ۷۰ درصد پیشرفت داشته است و احتمالا تا پایان سال جاری راهکار اولیه را ارائه و سپس راهکار تجاری شده و صنعتی آن را هم ارائه خواهیم داد.

    تفاوت فعالیت در حوزه معدن با دیگر حوزه‌ها در چیست؟

تفاوت فعالیت در حوزه معدن با دیگر حوزه‌ها نظیر سلامت، نرم افزار و … این است که در آن حوزه‌ها با استفاده از کمترین امکانات، چه بسا در حد یک میز و صندلی و لپ تاپ و اینترنت می‌شود یک فعالیت جدی و قابل ارائه انجام داد. اما در حوزه معدن هم به  زمان طولانی نیاز است و هم هزینه‌های قابل توجهی متوجه پروژه‌هاست.

باید ۲ تا ۵ سال زمان و هزینه بالایی شاید حدود ۵۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومان صرف این فعالیت کنید و این از عهده شرکت‌های کوچک و خصوصی و استارتاپی خارج است.

    شرکت راشا چه تعداد نیرو دارد؟ و تمرکز شما جذب دانشجو از چه دانشگاه هایی است؟

ما ۲۰ نفر نیروی ثابت و بالای ۱۰۰ نفر نیروی آزاد داریم. ما دانشگاه محور فعالیت نمی‌کنیم و افراد علمی اعم از فعالان مراکز دانش بنیان، اساتید و دانشجویانی که بتوانند گره کار ما را حل کنند جذب مجموعه می‌شوند.

 

روابط عمومی شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: