رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس تاکید کرد:

ضرورت بازنگری در مقررات نحوه ثبت شرکت ها

  ضرورت بازنگری در مقررات نحوه ثبت شرکت ها
کدخبر : 569542

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در نشست مشترک اعضای این کمیسیون با رئیس کل، معاونین و مدیران ستادی سازمان امور مالیاتی کشور بر ضرورت بازنگری در مقررات نحوه ثبت شرکت ها با هدف جلوگیری از شکل گیری شرکت های صوری و مبارزه با فرار مالیاتی تاکید کرد.

نشست مشترک رئیس و اعضای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور و معاونین و مدیران ستادی این مجموعه روز دوشنبه نهم آبان ماه در محل ستاد این سازمان برگزار شد.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در این نشست بر ضرورت بازنگری مقررات نحوه ثبت شرکت‌ها با هدف جلوگیری از شکل گیری شرکت های صوری تاکید کرد و گفت: به دلیل نبود نظارت بر نحوه ثبت شرکت ها، بخشی از فعالیت های اقتصادی به شکل غیررسمی و غیرقانونی انجام می گیرد و تعداد قابل توجهی شرکت صوری و کاغذی با هدف ایجاد اعتبار و فرار مالیاتی مشغول فعالیت هستند و باعث اخلال در نظام اقتصادی کشور شده اند.

حجت الاسلام والمسلمین پژمان فر خاطرنشان کرد: تلاش خواهیم کرد با وضع قوانین جدید این ضعف را برطرف نماییم و اجازه نخواهیم داد در آینده افرادی بدون اینکه هویت و مکان مشخصی داشته باشند، قراردادهای میلیاردی ببندند و فرار مالیاتی داشته باشند و باعث اخلال در نظام اقتصادی کشور شوند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان گفت: به جد پیگیری اجرای این قانون هستیم و اگر چه ضعف های زیرساختی در این زمینه وجود داشته، اما این قانون با شتاب در حال اجراست و البته می پذیریم که اگر اجرای این قانون مطابق زمان بندی تعیین شده پیش نرفته، به دلیل عدم همکاری برخی دستگاه های اجرایی بوده و ما به عنوان یک دستگاه نظارتی موضوع را پیگیری خواهیم کرد و این دستگاه ها در صورت عدم همکاری به قوه قضاییه معرفی خواهند شد.

حجت الاسلام والمسلمین پژمان فر اضافه کرد: شرکت های بورسی به عنوان مشمولان مرحله اول اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان هم اکنون مورد قضاوت مردم هستند چرا که مردم انتظار بیشتری در خصوص شفافیت از این شرکت ها دارند و در صورت عدم اجرای این قانون، متضرر خواهند شد و البته برخورد قانونی با شرکت هایی که به قانون تمکین نکنند نیز انجام خواهد گرفت.

وی در خصوص عدم اجرای مطلوب قانون مالیات بر خانه های خالی نیز گفت: بررسی های ما نشان می دهد یکی از دلایل مهم عدم اجرای این قانون ناشی از کوتاهی وزارت راه و شهرسازی است و پیگیری های جدی انجام شده و وزارت مذکور باید هر چه سریعتر اطلاعات دقیق مربوط به خانه های خالی را در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرار دهد و در این زمینه نهایت همکاری با سازمان امور مالیاتی را خواهیم داشت.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: طبیعتا جریان پنهان فساد به صورت شبکه ای عمل می نماید و تلاش می‌کنند با ایجاد  شرکت های متعدد و اقماری و طی عملیات های مکرر مالی، خود را بستانکار یا زیان ده نشان دهند و از مالیات طفره ‌روند که سازمان امور مالیاتی کشور برای شناسایی و برخورد با این شرکت ها، نیازمند اطلاعات و داده‌های شفاف و تقویت اشراف اطلاعاتی بر اقتصاد کشور است.

حجت الاسلام والمسلمین پژمان فر اظهار داشت: با اصلاح قانون مالیات های مستقیم و به استناد ماده ۹۷  این قانون، شیوه علی الراس از نظام مالیاتی حذف شده و طبیعتا انتظار داریم ممیز محوری به طور کلی از سیستم مالیاتی برچیده شود و این یک مطالبه عمومی از سازمان امور مالیاتی است.

وی در خاتمه، با اعلام آمادگی مجلس برای کمک به سازمان امور مالیاتی کشور برای وصول معوقات مالیاتی به ویژه از دانه درشت ها گفت: ما در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس آمادگی داریم پس از اعلام اسامی ۱۰ نفر بالاترین بدهکار مالیاتی که تاکنون و در دولت های قبلی از پرداخت مالیات سر باز زده اند، پرونده را به صورت مشترک رسیدگی و مالیات و اقدام قانونی برای احقاق حقوق دولت را به نتیجه برسانیم.

 

رسانه مالیاتی ایران

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: