رئیس اداره کل بازرسی بانک قرض الحسنه مهر ایران:

خانواده‌ها مفهوم پس‌انداز را به فرزندان خود آموزش دهند

خانواده‌ها مفهوم پس‌انداز را به فرزندان خود آموزش دهند
کدخبر : 569600

رئیس اداره کل بازرسی بانک قرض الحسنه مهر ایران: گفت: خانواده‌ها با آموزش صحیح فرزندان از کودکی، آن‌ها را برای پس‌انداز کردن آموزش دهند تا فرزندانشان پس از ورود به بازار کار از این روش برای ارتقاء سطح زندگی استفاده کنند.

«یوسف نجفی» رئیس اداره کل بازرسی بانک در گفت‌وگو با برنامه «گفت‌وگوی اقتصادی» رادیو گفت‌وگو اظهار داشت: بانکداری قرض‌الحسنه و بانکداری خرد دو شاخه اصلی از بانکداری اسلامی به شمار میروند. بانکداری قرض‌الحسنه همانند یک خانواده بزرگ است و مشتریان خود را مانند فرزندانش در نظر می‌گیرد و از بدو تأسیس و تشکیل نهاد قرض‌الحسنه تلاش کرده فرهنگ قرض‌الحسنه را به‌صورت نمادین در کشور و در میان خانوادها ترویج کند.

وی در ادامه بیان کرد: بانکداری قرض‌الحسنه با گسترش بانکداری خرد در کشور، فرهنگ پس‌انداز را به‌عنوان یک اصل اقتصادی مهم در میان خانواده‌های ایرانی گسترش داده است.

نجفی گفت: همواره از مردم تقاضا داشته‌ایم که منابع خرد خود را حتی با وجود تورم در کشور با انتقال به بانک‌های قرض‌الحسنه ،به منابع بزرگتری تبدیل کرده و با دریافت وام قرض‌الحسنه نیازهای بزرگتری از خود و خانواده‌شان را رفع کنند. همچنین می‌توانند از این منابع به‌دست آمده در خرید سهام، اقلام خرد و سرمایه‌گذاری‌های کوچک استفاده کنند.

ضرورت آموزش مفاهیم مالی به کودکان

وی افزود: خانواده‌ها با آموزش صحیح فرزندان از کودکی، آن‌ها را برای پس‌انداز کردن آموزش دهند تا فرزندانشان پس از ورود به بازار کار از این روش برای ارتقاء سطح زندگی استفاده کنند.

رئیس اداره کل بازرسی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران گفت: در کشورهای دیگر تعهد حمایتی برای فرزندان از سوی خانواده وجود ندارد. متأسفانه به جای آموزش دادن تلاش کرده‌ایم چتر حمایتی خود را برای فرزندان به وجود آوریم و این امر در آینده تأثیر منفی بر مستقل بودن آن‌ها خواهد گذاشت.

وی اظهار داشت: وام بانکی در کشور با سقف‌های متنوعی ارائه می‌شود، اما وام‌دهی در بانک‌های قرض‌الحسنه سقف مشخصی دارد و رقم آن نیز اگر چه محدود است، اما می‌تواند تأثیر مهمی بر همه اقشار بگذارد.

نجفی در رابطه با اهمیت سواد مالی در جامعه و بحث مدیریت هزینه درآمد خانواده‌ها گفت: سواد مالی به معنای تحصیلات دانشگاهی در رشته مرتبط با حوزه بانکی و مالی نیست، بلکه افراد باید از کودکی در خانواده فرا گیرند که چگونه پول خود را پس‌انداز و خرج کنند.

وی خاطرنشان ساخت: وام خرد در بانک‌های قرض‌الحسنه می‌تواند به مشاغل خرد و اشتغالزایی در سطح متوسط جامعه کمک کند.

نجفی همچنین آموزش پس‌انداز و سرمایه‌گذاری را از دوران کودکی ضروری دانست و گفت: سیستم بانکی به ویژه بانک‌های قرض‌الحسنه و برنامه‌های تبلیغاتی و فرهنگی صداوسیما با ارائه آموزش‌های اولیه می‌توانند نقش مؤثری در ترویج فرهنگ‌سازی قرض‌الحسنه در جامعه و جذب مخاطبان به این سنت حسنه ایفا کنند.

تلاش دولت سیزدهم برای گسترش بانکداری قرض‌الحسنه

رئیس اداره کل بازرسی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران افزود: در دولت سیزدهم تلاش شده بانکداری قرض‌الحسنه گسترش یابد و بهترین تبلیغ برای بانک‌های قرض‌الحسنه، بیان خدمات و آثار بانکداری قرض‌الحسنه در جامعه است.

وی با بیان اینکه برکت وام‌های قرض‌الحسنه را همه مشتریان به‌صورت واقعی درک کرده‌اند و این امر موجب شده که خود مشتریان به سفیران تبلیغ برای بانک‌های قرض‌الحسنه تبدیل شوند. این بانک‌ها بدون صرف هزینه های کلان برای نصب بیلبوردهای تبلیغاتی و تبلیغات تلویزیونی و دیگر هزینه‌ها، همواره مورد لطف مشتریان خود قرار دارند.

نجفی اعلام کرد: بانک‌ قرض‌الحسنه مهر ایران منابعی را که از جریمه‌های تأخیر دریافت می‌کند، در حوزه‌های مسئولیت اجتماعی همچون مدرسه‌سازی و کمک به سیل‌زدگان مصرف کرده که این امر موجب شده پایگاه این بانک‌ها در میان مردم بیش از پیش مستحکم شود. در واقع عملکرد بانک‌های قرض‌الحسنه به نماد حمایت و یاری‌رسانی تبدیل شده است.

وی در خصوص پرداخت وام به مددجویان نهادهای حمایتی بیان کرد: سازمان‌ها و نهادهای حمایتی کشور همچون کمیته امداد، بهزیستی و بنیاد برکت با متمرکز کردن بخشی از منابع خود در بانک‌های قرض‌الحسنه در ریشه‌کن کردن فقر و اشتغالزایی بسیار موفق عمل کرده‌اند. البته توقع داریم دولت توجه بیشتری به بانک‌های قرض‌الحسنه کند و با اختصاص دادن ردیف‌های بودجه‌ای خاص منابعی را در اختیار بانک‌های قرض‌الحسنه قرار دهد، زیرا بر قدرت وام‌دهی این بانک‌ها بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

صندوق‌های قرض‌الحسنه هماهنگ با بانک‌های قرض‌الحسنه عمل کنند

نجفی اظهار داشت: بیش از ۵هزار صندوق قرض‌الحسنه در کشور وجود دارد و اگر این صندوق‌ها کانالیزه شوند و فعالیت خود را با بانک‌های قرض‌الحسنه هماهنگ کنند، تأثیرگذاری آن‌ها بیش از گذشته خواهد بود.

رئیس اداره کل بازرسی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران افزود: ما نمونه‌های مشابه زیادی در کشور همچون سازمان اقتصاد اسلامی و صندوق‌ نهادهای مذهبی داریم که به‌صورت تک‌شعبه‌ای اداره می‌شوند که اگر به بانک‌های قرض‌الحسنه بپیوندند فعالیت‌های آن‌ها بسیار مؤثرتر خواهد بود.

این کارشناس حوزه پول و بانک با اشاره به اینکه بانکداری اسلامی فقط مخصوص ایران و چند کشور اسلامی نبوده و یک موضوع جهانی است، گفت: در حال حاضر انگلستان یکی از کشورهای پیشرو در حوزه بانکداری اسلامی و خرد است و در آمریکا نیز ۹۱ مؤسسه وجود دارد که خدمات بانکداری اسلامی ارائه می‌کنند.

نجفی تأکید کرد: مهم‌ترین تبلیغ برای گسترش فرهنگ قرض‌الحسنه، نهادینه کردن فرهنگ پس‌انداز میان افراد از کودکی تا بزرگسالی است.

 

روابط عمومی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: