با آغاز معاملات ثانویه «ارزش مسکن» در فرابورس ایران؛

نخستین صندوق املاک و مستغلات کشور در بازار سرمایه رونمایی شد

نخستین صندوق املاک و مستغلات کشور در بازار سرمایه رونمایی شد
کدخبر : 569667

صبح امروز مراسم رونمایی از نخستین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات با حضور وزرای «اقتصاد و دارایی» و «کار، تعاون و رفاه اجتماعی»، رئیس سازمان بورس، معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی، مدیرعامل فرابورس ایران، نماینده مجلس و مدیران صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات برگزار شد.

هم‌زمان با این مراسم که با آغاز معاملات ثانویه این صندوق با نماد «ارزش مسکن» در فرابورس ایران همراه بود، سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی ضمن ابراز خوشحالی از عملیاتی شدن این ابزار جدید در بازار سرمایه اظهار کرد: اکنون در کشور شاهد کاهش توانمندی خانواده‌ها برای خرید مسکن هستیم و تاکنون در این زمینه هیچ چشم‌اندازی وجود نداشت.

استفاده گسترده دولت از صندوق املاک

وزیر اقتصاد با اشاره به ایجاد چشم‌انداز مثبت در زمینه مسکن خانوار با ایجاد سازوکار صندوق‌های املاک و مستغلات گفت: بهتر است بانک‌ها نیز از صندوق املاک و مستغلات برای نقد کردن دارایی‌های خود استفاده کنند و دولت نیز به‌زودی از این ابزار استفاده گسترده خواهد کرد.

او با بیان اینکه از منظر مردم و خانوارها همواره مشکل ورود سرمایه‌های خرد به حوزه بازار مسکن وجود داشته است، گفت: بررسی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد که بیش از یک‌سوم یعنی نزدیک به ۴۰ درصد هزینه خانوارها در بخش مسکن صرف می‌شود و در زمینه عرضه مسکن، سال‌هاست عقب‌ماندگی وجود داشته و دسترسی مردم دشوار شده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه به مزایای استفاده از صندوق املاک و مستغلات اشاره کرد و گفت: نخستین فایده صندوق املاک و مستغلات این است که سرمایه‌گذاران می‌توانند به‌صورت تدریجی سرمایه‌های خود را وارد حوزه مسکن کنند.

مسکن، دغدغه فعلی خانوارها و جوانان است

در ادامه این مراسم وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه مسکن، دغدغه فعلی خانوارها و جوانان است، گفت: با راه‌اندازی صندوق املاک و مستغلات شاهد رخ دادن اتفاقی مبارکی در حوزه اقتصادی کشور هستیم.

سید صولت مرتضوی با تأکید بر اینکه صندوق سرمایه‌گذاری املاک می‌تواند بستری برای حُسن تدبیر باشد، افزود: امیدواریم راه‌اندازی این صندوق به تبدیل سرمایه‌های اندک به ثروت‌های زیاد کمک کند و بستر اقتصاد تعاونی نیز از مسیر این صندوق‌ها تأمین شود.

مرتضوی عنوان کرد: دغدغه مسکن به‌عنوان مهم‌ترین دغدغه هر خانوار و نیز جوانان در کشور تلقی می‌شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صندوق املاک و مستغلات را پیوندی بین سرمایه‌ای دانست و گفت: این ابزار فقط مختص به دارایی‌های دولتی نیست با این صندوق هم مولدسازی سرمایه راکد دولتی، هم سرمایه‌گذاری سرمایه‌های خرد و هم امکان سرمایه‌گذاری خصوصی‌ها فراهم خواهد شد.

بهره‌برداری از بازارهای دیجیتال با صندوق املاک

مجتبی توانگر نماینده مجلس و عضو ناظر شورای عالی بورس نیز در مراسم رونمایی از صندوق‌ املاک و مستغلات گفت: راه‌اندازی صندوق املاک امکان بهره‌برداری از بازارهای دیجیتال و توکن‌ها را نیز فراهم می‌کند.

به گفته وی بستر امنی در این حوزه وجود دارد که در بازار رمزارزها نیست. همچنین ارکان آن‌ها به‌روز نمایش‌ داده می‌شود و شفافیت در این بخش وجود دارد.

مجتبی توانگر، نماینده مجلس شورای اسلامی در بخش دیگر این مراسم عنوان کرد: یکی از قوانین مهم حوزه مسکن در مجلس، قانون حمایت از تولید است که در بخش املاک و مستغلات هم به‌خوبی توسط بازار سرمایه اجرایی شد.

عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس آغاز به کار صندوق املاک و مستغلات را بر شفافیت و اقتصاد دیجیتال مؤثر دانست و اظهار داشت: صندوق‌های املاک و مستغلات بستر خوبی برای خانه‌دار شدن است.

بازار مسکن، حوزه مغفول مانده در بازار سرمایه

مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در مراسم رونمایی از نخستین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات، حوزه مسکن را بخش مغفول مانده بازار سرمایه دانست و گفت: با وجود اینکه این بازار جزو بازارهای بزرگ است، اما فقط ۴۴ شرکت در این حوزه در بورس پذیرش شدند و بخشی از مصالح ساختمانی هم در بورس کالا پذیرش ‌شده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از سیاست‌های ما در سازمان بورس توسعه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم است، گفت: بر همین اساس در ادامه راه‌اندازی صندوق‌های اهرمی و صندوق تضمین اصل سرمایه که طی یک سال گذشته راه‌اندازی شدند، یک ابزار جدید در صنعت املاک طراحی شد و راه‌اندازی نخستین صندوق املاک و مستغلات به تصویب رسید.

وی با تأکید بر اینکه راه‌اندازی این صندوق شروع متفاوتی در بحث جذب سرمایه‌گذاران فعال در بازار ملک است، افزود: فردی که به دنبال سرمایه‌گذاری در بازار مسکن است باید دارای پول درشت باشد؛ اما با این صندوق امکان سرمایه‌گذاری با پول‌های اندک وجود دارد.

عشقی خاطرنشان کرد: از طریق فروش متری مسکن شخصی که نمی‌تواند یک ملک ۸۰ متری را خریداری کند، با اندک سرمایه خود می‌تواند یک تا دو متر یا متراژ کمتر خریداری کند.

وی موضوع نقد شوندگی را به ‌عنوان یکی از برنامه‌های اصلی صندوق املاک و مستغلات معرفی کرد و گفت: این ابزار می‌تواند ابزاری جذاب در بازار باشد و در قدم‌های بعدی بانک‌ها و دیگر دستگاه‌ها که از املاک‌ بزرگ برخوردارند از این ابزار استفاده خواهند کرد.

توسعه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم با افزایش نهادهای حرفه‌ای

محمدعلی شیرازی، مدیرعامل فرابورس ایران نیز در مراسم رونمایی از نخستین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات با تأکید بر اینکه انواع دارایی‌ها می‌توانند در بورس‌ها به‌صورت اوراق معامله شوند، گفت: عدم وجود نهادهای حرفه‌ای به‌صورت گسترده و حضور مستقیم سرمایه‌گذاران به‌صورت عام طی سال‌های گذشته به بازار سرمایه آسیب زده است.

به گفته شیرازی یکی از پیگیری‌ها و تلاش‌ها در بازار سرمایه باید توسعه نهادهای حرفه‌ای و جایگزینی سرمایه‌گذاری غیرمستقیم به جای سرمایه‌گذاری مستقیم در بازار سرمایه باشد.

مدیرعامل فرابورس ایران افزود: نهادهای دولتی بخش قابل توجهی از بازار به خصوص ملک را منجمد کرده‌اند و اگر سازوکاری برای معامله این دارایی‌ها در بازار فراهم باشد، هم بازار به تعادل می‌رسد و هم این دارایی آزاد می‌شود.

به گفته شیرازی پیش از این ابزار مناسب برای سرمایه‌گذاری در این حوزه در بازار سرمایه نداشتیم که امروز با صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات این مهم رقم خورد.

امکان خریدوفروش سانتی‌متری مسکن

در بخش دیگری از این مراسم محمد اسکندری مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری توسعه ابزارهای متنوع در بازار سرمایه را یکی از موارد کلیدی در این بازار دانست و گفت: توسعه ابزارها و نقش‌آفرینی آن‌ها در اقتصاد کشور اثرگذاری زیادی دارد.

به گفته وی از طریق ابزار صندوق املاک و مستغلات، امکان خریدوفروش ملک به نرخ روز نه‌تنها به‌صورت متری بلکه به‌صورت سانتی‌متری هم فراهم خواهد شد.

 

مدیریت ارتباطات فرابورس ایران

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: