رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو:

عرضه خودرو در بورس کالا، تنها راه ساماندهی بازار

عرضه خودرو در بورس کالا، تنها راه ساماندهی بازار
کدخبر : 572070

رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو، عرضه خودرو در بورس کالا را تنها راه ساماندهی بازار این محصول دانست و گفت: مکانیسم مشخص و جایگاه قانونی بورس، مناسب‌ترین روش برای حذف قیمت‌گذاری خودروست.

محمدرضا نجفی‌منش، با اشاره به برخی مخالفت‌ها نسبت به عرضه خودرو در بورس کالا، تصریح کرد: برخی از منتقدان به این موضوع استناد می‌کنند که عرضه خودرو در بورس، در هیچ کشوری انجام نمی‌شود و باید از آنها پرسید که کجای دنیا دولت‌ها روی محصولی مانند خودرو قیمت‌گذاری و یا در سیستم قرعه‌کشی، عرضه می‌کنند؟!

وی افزود: از منظر قانونی، خودرو باید در بورس عرضه شود و بورس جایگاه قانونی با مکانیسم مشخصی دارد. ممکن است گاهی قیمت کالاها در بورس نوسان داشته باشد اما سریع به تعادل می‌رسد و بر معاملات روزانه نظارت می‌شود.

رییس انجمن قطعه‌سازان خودرو، تنها راه ساماندهی بازار خودرو را عرضه در بورس کالا برشمرد و گفت: سال گذشته زمانی‌که دولت قیمت خودرو را ۱۸ درصد افزایش داد با تورم ۵۰ درصدی در کشور مواجه بودیم اما برخی نمایندگان مجلس موضع مخالف گرفتند و نسبت به تصمیم دولت معترض بودند.

نجفی‌منش، ادامه داد: مخالفت یک یا چند نماینده با برخی طرح‌ها و مصوبات دولت عادی است و ماهیت مجلس چنین اقتضا می‌کند. بنابراین همواره عده‌ای از نمایندگان موافق و عده‌ای دیگر مخالف نظرات دولت هستند اما در موضوع خودرو، اکثر نمایندگان و کمیسیون‌های مربوط موافق عرضه این محصول در بورس کالا هستند.

رییس انجمن همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو، همچنین با ارایه دو راهکار برای نجات صنعت خودرو و خروج خودروسازان از زیان‌های انباشته، اظهار کرد: در مجموع دو راهکار برای نجات صنعت خودرو وجود دارد، نخست این‌که مدیریت دو شرکت خودروسازی به بخش خصوصی و غیر دولتی واگذار شود.

وی افزود: راهکار دوم این‌ است‌که خودرو از بند قیمت‌گذاری رها شود که این امر از طریق بورس کالا امکان‌پذیر است. به نظر من، با اجرای این دو راهکار، صنعت خودرو به معنای واقعی سروسامان می‌گیرد و به سوددهی می‌رسد. خوشبختانه دولت هم به این نتیجه رسیده و با اجرای هر دو راهکار فوق موافق است.

 

مدار اقتصادی

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: