مهندس ایرج رخصتی در همایش تخصصی انرژی در صنعت فولاد عنوان کرد

تولید فولاد در ذوب آهن اصفهان با کمترین استفاده از یارانه های انرژی

تولید فولاد در ذوب آهن اصفهان با کمترین استفاده از یارانه های انرژی
کدخبر : 572098

اولین همایش تخصصی انرژی در صنعت فولاد (چالش ها و راهکارها)، با حضور معاونین وزارتخانه های نفت، نیرو و همچنین مدیران وزارت صمت و شرکت ‌های بزرگ فولادی و معدنی و تشکل‌ها و فعالان حوزه انرژی، دوشنبه بیست و هشتم آذرماه به همت انجمن تولید کنندگان فولاد ایران در محل هتل هما تهران برگزار شد.

مهندس ایرج رخصتی مدیرعامل ذوب آهن اصفهان نیز در اولین پنل این همایش تحت عنوان ابعاد تامین پایدار و سرمایه گذاری صنعت فولاد در حوزه انرژی که با حضور معاونین وزارتخانه های نفت و نیرو و همچنین تنی چند از  مدیران عامل شرکت بزرگ فولادی برگزار شد، به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی گفت : در زمان تاسیس ذوب آهن اصفهان در دهه ۴۰به عنوان نخستین کارخانه تولید‌کننده فولاد کشور که از روش کوره بلند استفاده می‌کند با دوراندیشی، کلیه زیرساخت‌های زنجیره تولید شامل کارخانه های پشتیبانی تولید، نیروگاه، کارخانه پخت آهک، کارخانه تولید آجر و جرم نسوز، کارگاه‌های قطعه‌سازی و ریخته‌گری قطعات سنگین و... برای تولید فولاد به ‌طور کامل در یک مجموعه صنعتی برای آن در نظر گرفته شد.

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان اضافه کرد : این امکانات همان طور که همگان واقف هستند برای ساخت و بهره برداری از سایر صنایع فولادی در اقصی نقاط کشور نیز به کار گرفته شد.  

این مقام مسئول ادامه داد : حدود ۸۵ درصد از قطعات و تجهیزات مورد نیاز ذوب آهن اصفهان در کارگاههای مجهز همین کارخانه ساخته می شوند،کارگاههایی که هم اکنون با تهدید قطعی گاز مواجه هستند.

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان تصریح کرد : در بخش تولید برق ذوب آهن اصفهان چهار نیروگاه شامل: مرکزی (دهه ۵۰ با ظرفیت ۲۴ مگاوات)، حرارتی (دهه۶۰ با ظرفیت ۱۱۵ مگاواتی است)، نیروگاه هاربین (دهه ۸۰ با ظرفیت ۱۱۰ مگاوات) و نیروگاه گازی که هم‌اکنون به دلیل کمبود گاز در مدار نیست، را  با دور اندیشی تمام برای تامین انرژی مورد نیاز خط تولیدش احداث کرد.  

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: در حال حاضر سه نیروگاه حرارتی، مرکزی و هاربین برای مصرف ذوب آهن اصفهان در مجموع حدود ۱۵۰ تا ۱۸۰ مگاوات برق در ساعت تولید می‌کنند، در صورتی که اگر این سه نیروگاه با ظرفیت کامل در مدار تولید قرار بگیرند، ظرفیت اسمی آنها بالغ بر ۲۴۰ مگاوات برق در ساعت است و بنابراین تولید سالانه آنها بیش از ۸۵۰ هزار مگاوات ساعت افزایش می‌یابد.

مهندس رخصتی اظهار داشت : این مجتمع عظیم صنعتی به دلیل شیوه تولید کوره بلند (روش تولید فولاد روز در دنیا) از یارانه انرژی برخوردار نیست،کارخانه ای که توانایی یاری رسانی به شبکه برق سراسری در اوج پیک مصرف را دارد، هم اکنون متاسفانه به دلیل افزایش قابل توجه قیمت گاز و عدم تخصیص گاز با نرخ نیروگاهی با بحران انرژی و خطر توقف فعالیت نیروگاهها مواجه شده است.

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان ادامه داد : متاسفانه عدم وحدت رویه در قانون‌گذاری بین سه وزارتخانه نیرو، نفت و صمت، تضاد در مصوبات را برای ذوب آهن اصفهان در پی داشته است و در این پیچ و خم سیاستگذاری، تولید برق به واقع در ذوب آهن اصفهان صرفه اقتصادی ندارد در صورتی که با اصلاح قیمت گاز ذوب آهن اصفهان بر اساس قانون و نوع محصولات (مقاطع ساختمانی)، تولید برق برای این شرکت توجیه پذیر خواهد بود.

وی بیان کرد : ۷۵ درصد گاز مصرف شده در صنعت فولاد کشور در روش احیا مستقیم بعنوان روش تولیدی که از یارانه انرژی برخوردار است استفاده می شود و لذا این عامل در سودآوری آن نقش قابل توجهی دارد. در حالیکه هزینه های تولید فولاد به روش کوره بلند در کشور ۹۴ درصد هزینه های جهانی تولید فولاد است یعنی ما ۶ درصد از انرژی یارانه ای استفاده می کنیم در مقابل هزینه های سایر روش های تولید از جمله قوس ۳۲ درصد هزینه جهانی است یعنی ۶۸ درصد از انرژی یارانه استفاده می کنند که امیدواریم شاهد جبران این مهم درتصمیم گیریها باشیم.

مهندس رخصتی گفت : ذوب آهن اصفهان از سالیان گذشته پیگیر تولید فولاد به روش احیا مستقیم بوده است اما بدلیل رعایت الزامات پدافند غیرعامل و برخورداری کشور از هر سه روش تولید فولاد، از این رویکرد صرف نظر کرده و اگر قرار است این کارخانه برای رعایت اصول پدافند غیرعامل کشور زیان ده شود، صحیح نیست.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: