پرونده پاییزی فرابورس بسته شد

رشد متغیرهای مهم معاملاتی در آذرماه

کدخبر : 572173

پاییز هم به پایان رسید و فرابورس ایران پرونده آخرین ماه از این فصل را با رشد 3.6 درصدی آیفکس و افزایش 4 درصدی ارزش بازار به پایان رساند.

طی ۲۲ روز معاملاتی در آذرماه به‌طور میانگین روزانه ۶.۵ میلیارد برگه انواع دارایی مالی به ارزش ۴۰ هزار میلیارد تومان دست‌به‌دست شد. از این رقم به‌طور میانگین در هر روز ۴.۵ میلیارد برگه سهم به ارزش یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان توسط سهامداران خرید و فروش شده است.

به‌طور کلی طی ۲۲ روز کاری در آذرماه بیش از ۱۴۳ میلیارد برگه انواع دارایی مالی به ارزش بالغ‌بر ۸۸۷ هزار میلیارد تومان در حدود ۵ میلیون نوبت معاملاتی دست‌به‌دست شد که رشد ۸۹ درصدی ارزش معاملات، ۱۵۹ درصدی حجم معاملات و ۶ درصدی تعداد معاملات را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.

در بازارهای سهام فرابورس، بازار اول طی این مدت با معاملاتی به ارزش ۱۷ هزار و ۳۸۷ میلیارد تومان رشد ۱۱۶ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل ثبت کرد. این در حالی است که ارزش معاملات بازار دوم ۱۹ درصد کاهش داشته و در بازار پایه نیز با معاملاتی به ارزش ۱۲ هزار و ۳۶۹ میلیارد تومانی رشد ۶۶ درصدی این متغیر را نسبت به معاملات آذر ۱۴۰۰ شاهدیم.

ارزش معاملات خرد بازار سهام (مجموع معاملات در بازارهای اول، دوم، پایه، مشتقه و SME) در آذرماه بیش از ۲۶ هزار میلیارد تومان بود که ۱۰ درصد آن یعنی حدود ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان از این معاملات به صنعت خودرویی اختصاص داشت.

همچنین گروه سرمایه‌گذاری‌ها ۸ درصد و سه گروه «محصولات شیمیایی»، «هتل و رستوران» و «فلزات اساسی» هرکدام به‌صورت جداگانه ۷ درصد از ارزش معاملات خرد را در اختیار گرفتند. به‌این‌ترتیب حدود ۴۰ درصد از ارزش معاملات خرد در اختیار این ۵ صنعت بود.

بررسی بازارهای فرابورس در این مدت نشان می‌دهد بازار ابزارهای مشتقه آذرماهی شلوغ را تجربه کرده است. ارزش معاملات این بازار طی ماه گذشته نزدیک به ۵۵ میلیارد تومان بود که نسبت به ارزش معاملات ۲۰۰ میلیون تومانی آذرماه سال قبل، افزایش حدود ۲۷ هزار درصدی را ثبت کرده است.

یک ماه خوب برای ETF ها

آمار معاملات بازار ابزارهای نوین مالی در آذرماه نشان می‌دهد طی این مدت ارزش معاملات اوراق بدهی نسبت به آذر سال قبل رشدی 87 درصدی داشته است. در ماه گذشته بیش از 810 هزار میلیارد تومان اوراق بدهی در این بازار مورد معامله قرارگرفته است.

همچنین در آذرماه معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله پررونق بود. به‌این‌ترتیب که در این مدت 38 هزار و 244 میلیارد تومان واحد سرمایه‌گذاری این صندوق‌ها مورد دادوستد قرارگرفته که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی 282 درصدی داشته است.

همچنین در 22 روز کاری آذرماه ارزش معاملات اوراق گواهی تسهیلات مسکن نیز با رشد 18 درصدی مواجه شد. در این مدت 552 میلیارد تومان اوراق «تسه» در بازار خرید و فروش شد.

کارنامه ۹ ماهه فرابورس در یک نگاه

پرونده 9 ماهه بازارهای فرابورس در حالی بسته شد که فرابورس ایران در آخرین روز کاری آذرماه و در انتهای 9 ماه کاری 9 درصد بزرگ‌تر شد و ارزش بازاری آن با افزایشی بالغ‌بر 70 هزار میلیارد تومان به عدد 1.8 میلیون میلیارد تومان رسید.

بدین ترتیب کارنامه 9 ماهه فرابورس ایران حاکی از افزایش 9 درصدی ارزش بازار و 4.3 درصدی شاخص کل این بازار است.

طی این مدت همچنین حجم معاملات 75 درصد و ارزش معاملات 180 درصد رشد را به ثبت رسانده است. به‌این‌ترتیب که از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه بیش از 792 میلیارد برگه انواع دارایی مالی به ارزش 7.1 میلیون میلیارد تومان طی 181 یک روز معاملاتی داد وستد شد.

بررسی‌ها از ارزش معاملات به تفکیک بازارها نشان می‌دهد در حالی طی این مدت ارزش معاملات بازار اول 3 درصد و بازار دوم 34 درصد کاهش داشته که بازار ابزارهای مشتقه فرابورس با افزایش 219 درصدی ارزش معاملات نسبت به 9 ماهه سال گذشته، عملکرد موفقی را ثبت کرده است.

همچنین ارزش معاملات بازار پایه نیز 29 درصد بیشتر شده و ارزش معاملات بازار ابزارهای نوین مالی نیز 202 درصد بالا رفته است.

در پایان فصل پاییز بازار دوم فرابورس با ارزش بازاری 846 هزار و 890 میلیارد تومانی،45 درصد سهم ارزش بازار از کل را در اختیار دارد و همچنان بزرگ‌ترین بازار فرابورس است.

پس از آن بازارهای پایه و اوراق مالی اسلامی هرکدام سهم 21 درصدی از ارزش بازار فرابورس را به خود اختصاص داده‌اند.

در پایان 9 ماهه امسال بررسی بزرگ‌ترین صنایع فرابورس نشان می‌دهد پس از اوراق تأمین مالی با سهمی 21 درصدی، محصولات شیمیایی با ارزش بازاری حدود 380 هزار میلیارد تومان 20 درصد از کل ارزش بازار را در اختیار دارد و بزرگ‌ترین صنعت فرابورس است.

نگاهی به هفته‌ای که گذشت

همچنین در واپسین هفته فصل پاییز شاخص کل فرابورس ایران در ادامه روند صعودی، با 1.7 درصد رشد موفق به فتح قله 19 هزار شد تا آیفکس کار خود را در آذرماه با قرارگیری روی ارتفاع 19 هزار و 63 به پایان برساند. به موازات صعود شاخص کل، ارزش معاملات فرابورس نیز در 5 روز معاملاتی انتهای آذرماه به 233 هزار میلیارد تومان رسید که حاکی از افزایش 7 درصدی نسبت به هفته پیش از آن بود.

در هفته منتهی به 2 دی در مجموع بالغ‌بر 34 میلیارد ورقه دارایی مالی میان معامله‌گران فرابورس دست‌به‌دست شد که بیانگر رشد 24 درصدی در حجم معاملات بود. در این مدت به دنبال دست‌به‌دست شدن 820 هزار ورقه مالی در بازار ابزارهای مشتقه معاملاتی به ارزش بالغ‌بر 33 میلیارد تومان رقم خورد تا این بازار بتواند عنوان بیشترین رشد ارزش و حجم را با خود یدک بکشد.

در هفته سبز معاملات سهام، در حالی که به دنبال رد و بدل بیش از 8 میلیارد برگه سهم در بازار دوم، بالاترین رشد حجم معاملات سهام در این بازار رقم خورد، بازار پایه هم دادوستد 9 میلیارد برگه سهم به ارزش 4 هزار و 338 میلیارد تومان را میزبانی کرد که بیانگر بیشترین رشد ارزش معاملات سهام بود.

از طرف دیگر، در بازار ابزارهای نوین مالی نیز در حالی معامله بیش از 11 میلیارد ورقه به ارزش 223 هزار و 422 میلیارد تومان ثبت شد که اوراق مالی اسلامی بیشترین ارزش و صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) بیشترین حجم معاملاتی را در این بازار در هفته پایانی فصل پاییز به خود اختصاص دادند.

در این هفته گروه «فلزات اساسی» در صدر ارزش معاملات خرد بازار سهام قرار گرفت و «هتل و رستوران» و «سرمایه‌گذاری‌ها» در جایگاه‌های بعدی این رده‌بندی ایستادند.

 

مدیریت ارتباطات فرابورس ایران

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: