پتروشیمی پارس/

پتروشیمی پارس آرامش را به بازار یونولیت باز می‌گرداند

پتروشیمی پارس آرامش را به بازار یونولیت باز می‌گرداند
کدخبر : 572215

تلاطم و نوسانی که مدتی در بازار یونولیت حاکم بود به زودی با اقدامات، برنامه‌ها و تدابیر صورت گرفته توسط پتروشیمی پارس به آرامش تبدیل می‌شود.

تنش در بازار یونولیت یا همان پلاستوفوم که از مدتی پیش موجب نگرانی فعالان اقتصادی و اصناف نیازمند به این محصول شده بود به زودی برطرف می شود و آرامش به بازار این کالای صنعتی پراهمیت باز می گردد.

التهاباتی که در اثر کمبود و گرانی غیرمترقبه یونولیت در بازار ایجاد شد نام یک شرکت پتروشیمی را بیش از همیشه بر سر زبان ها انداخت. شرکت پتروشیمی پارس به تنهایی سهم اصلی در تولید مواد اولیه تولید یونولیت به نام استایرن مونومر دارد و کمبود استایرن مونومر نگاه ها را به این شرکت معطوف کرد. پتروشیمی پارس قبل از تنش هایی که در بازار یونولیت شاهد بودیم هر هفته‌ بالغ بر ۲ هزار تن و ماهانه ۸ تا ۱۰ هزار تن منومر استایرن در بورس کالا عرضه می کرد و توقف عرضه های این شرکت بازار را با کمبود شدید این ماده مواجه کرد.

علت توقف تولید منومر استایرن در پتروشیمی پارس به تعمیرات اساسی خط تولید این شرکت بازمی گشت که ناگزیر باید انجام می شد اما با توجه به وابستگی کامل صنایع یونولیت سازی به تولیدات این شرکت لازم بود متولیان صنعت کشور پیش از توقف تولید منومر استایران در پتروشیمی پارس درباره راهکارهایی که از ایجاد تنش در بازار جلوگیری کند، تمهیداتی می اندیشیدند. به هر حال این تمهیدات صورت نگرفت و بازار با التهاب مواجه شد اما اکنون خبر رسیده است که این شرکت از دو مسیر التهابات و نوسانات بازار را به آرامش خواهد رساند.

راهکار اول که از اواخر آذرماه در دستور کار قرار گرفته واردات منومر استایرن است که توسط این شرکت انجام شده و در سامانه کدال نیز اطلاع رسانی شده است. بر اساس اطلاعیه این شرکت، که به امضای مسعود حسنی مدیرعامل پتروشیمی پارس خطاب به مدیر نظارت بر ناشران گروه شیمیایی و غذایی سازمان بورس در کدال منتشر شده، با توجه به تعمیرات اساسی واحدهای اتیل بنزن و استایرن مونومر شرکت پتروشیمی پارس و حسب تقاضای بازار داخلی برای استایرن منومر شرکت پتروشیمی پارس با هماهنگی شرکت ملی صنایع پتروشیمی، پتروشیمی پارس اقدام به واردات ۱۲ هزار تن استایرن منومر کرده است که از اوایل دی ماه به متقاضیان باقیمت تلفیقی اعلام شده از طرف دفتر توسعه صنایع پایین دستی و مطابق مقررات تحویل می شود. بر این اساس بخشی از تقاضای بازار توسط واردات مذکور پاسخ داده می شود.

از سوی دیگر و به عنوان راهکار دوم پتروشیمی پارس تلاش کرده است که تعمیرات اساسی واحدهای تولید منومر استایرن را با حداکثر سرعت به پایان برساند و بر اساس آخرین اخبار به این مهم دست یافته است. بر اساس گزارش ها به تازه گی خط تولید «استارین منومر»  با ظرفیت ۱۰۰ درصدی و توان تولید یک‌هزار و ۷۸۰ هزار تن در پتروشیمی پارس به مدار تولید بازگشته و می توان پیش بینی کرد که با راه اندازی این خط تولید به زودی شاهد آرامش پایدار در بازار استایرن منومر و یونولیت خواهیم بود.

پیش از عرضه اولیه سهام پتروشیمی پارس در بورس نام این شرکت تنها برای متخصصان صنعت پتروشیمی آشنا بود اما با بورسی شدن سهام این شرکت، پتروشیمی پارس به شرکتی مشهور برای بسیاری از مردم تبدیل شد. این شرکت که با نماد پارس در بازار سرمایه شناخته می شود به طور کلی بازدهی و سود مناسبی را نصیب سهامداران خود کرده و البته به دلیل شرایط خاصی که بازار سرمایه در سال ۹۸ تجربه کرد، چالش هایی را نیز برای برخی سهامداران خود در مقاطعی که ریزش های شدیدی در بورس اتفاق افتاد، ایجاد کرد. به هر شکل «پارس» همچنان جزو سهام های ارزنده و بنیادی بورس به شمار می آید و سرمایه گذاران بورسی نگاه ویژه ای به این تحولات این شرکت دارند.

آنچه در بازار یونولیت اتفاق افتاد انتقاداتی را نسبت به عملکرد شرکت پتروشیمی پارس در پی داشت و خصوصا  تولید کنندگان یونولیت که از کمبود و گرانی مواد اولیه مورد نیاز خود گله مند بودند نوک پیکان انتقادات خود را متوجه پتروشیمی پارس کردند.

امیر لطفی رییس انجمن تولیدکنندگان یونولیت یکی از این منتقدان بود که توقف تولید ۳ماهه منومر استایرن در پتروشیمی پارس را علت نابسامانی های ایجاد شده در بازار یونولیت دانسته و در این باره گفته است: کمبود و افزایش ناگهانی قیمت منومر استایرن موجب شد تا تولیدکنندگان یونولیت در تامین مواد اولیه با مشکل مواجه شوند و در ماه های اخیر بعضی تولیدکنندگان یونولیت ناچار به تعطیلی تولید یا فعالیت با حداقل ظرفیت شده‌اند.

با این حال به نظر می رسد با تمهیدات صورت گرفته برای واردات استایرن منومر و بازگشت خط تولید این ماده به مدار، مشکلات ایجاد شده در بازار یونولیت نیز به پایان برسد.

 

فکر اقتصادی

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: