فولاد/

مصائب فولاد غدیر نی ریز

کدخبر : 572526

فولاد غدیر نی ریز در حالی به استقبال طرح فولاد سازی خود می رود که با پشت سر گذاشتن موانعی به این مرحله رسیده است و اگر امروز بحران های پیش رو در حوزه تامین انرژی را مدیریت نکند می تواند با چالش های جدی ای مواجه شود که تهدیدی برای تولید و اشتغال در منطقه و صنعت فولاد کشور باشد.

فولاد غدیر نی ریز که یکی از ۸  طرح فولادی است که با مشکلاتی همراه بود و این مشکلات توانست بهره برداری از بخش فولادسازی را با تاخیر همراه کند.

راه اندازی این طرح تقریبا به ۱۶  سال قبل بر می گردد که ۸  طرح فولادی در کشور تعریف شد و فولاد غدیر نی ریز یکی از طرح های  یاد شده بود تا با بهره برداری از آن شاهد تکمیل زنجیره ارزش و دستیابی به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در سال ۱۴۰۴ باشیم. اما با توجه به نزدیکی این طرح به منطقه «بهرام گور» با سازمان محیط زیست با مشکلاتی همراه شد.

همین موضوع باعث شد تا برخی نسبت به جانمایی این طرح موضع گیری کرده و مخالفت هایی را بیان کنند.

 اما در نهایت فولاد غدیر نی ریز بر مشکلات فائق آمد و امروز در آستانه بهره برداری از واحد فولاد سازی است.

 شرایط در این مجموعه به صورتی در حال پیش رفتن است که فولاد غدیر نی ریز اقدام به برگزاری آزمون استخدامی کرد تا بتواند نیروی انسانی خود را افزایش دهد.

فولاد غدیر نی ریز در حالی به این شرایط رسیده است که پیش تر با مشکلاتی در حوزه تامین آب با دست وپنجه نرم می کرد.

هرچند تامین آب از سد  چشمه عاشق مطرح است اما با توجه به کم آبی در منطقه، هزینه های فولاد غدیر نی ریز در بخش مسئولیت های اجتماعی افزایش خواهد یافت تا مردم منطقه با مشکلات جدی همراه نشوند.

تا اینجا مشکلات اولیه به عنوان موانع جدی پیش روی فولاد غدیر نی ریز قرار گرفت که حالا تا حدودی می توان برخی دلایل این تاخیر را شناسایی کرد.

 اما با تغییر مدیریت این مجموعه، فولاد غدیر نی ریز سرعت اجرای پروژه را در دستور کار قرار داد و تقریبا عملکرد موفقی از خود به جای گذاشت.

 البته بخش از این سرعت به تامین مواد اولیه باز می گردد که به صورت منظم از گوهر زمین، گل‌گهر، سه‌چاهون، اپال پارسیان و سیرجان زرند ایرانیان تامین می شود.

اما امروز در آستانه بهره برداری از واحد فولادسازی، چالش جدی ای پیش روی این مجموعه قرار دارد.

 تامین برق و گاز امروز بسیاری از واحدها را با مشکل همراه کرده است. امروز شرایط به صورتی است که وزارت صمت عمده سهمیه روزانه را به واحدهای آهن اسفنجی اختصاص داده است تا بتواند از بحران زمستانی گاز عبور کند.

 اما در تابستان نیز کمبود برق گریبان گیر این واحدها است و اگر امروز فولاد غدیر نی ریز برای عبور از این بحران فکری نکند، بی تردید برنامه های تولیدی آن تحت تاثیر قرار می گیرد.

این در حالی است که بهره برداری از این طرح نقش مهمی در تولید و اشتغالزایی منطقه دارد.

فولاد غدیر نی ریز در برنامه توسعه ای خود، تکمیل زنجیره ارزش را در دستور کار دارد که می تواند سهم این مجموعه در بازار داخلی و صادراتی را افزایش دهد.

  درواقع این مجموعه در تلاش است تا از ظرفیت های معدنی منطقه بهره برداری درستی داشته و برای استان ارزش افزوده ایجاد کند.

در کنار این موضوع توسعه زیرساخت ها به موازات اجرای پروژه در دستور کار قرار گرفته است تا این مجموعه بتواند مشکلات پیش رو را پشت سر گذاشته و در تکمیل زنجیره ارزش فولاد نقش آفرین باشد.

 

تیتر۲۰

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: