بیمه تعاون/

تمدید رتبه اعتباری داخلی -BBB بیمه تعاون از سوی موسسه اعتبارسنجی برهان

تمدید رتبه اعتباری داخلی -BBB بیمه تعاون از سوی موسسه اعتبارسنجی برهان
کدخبر : 572802

شرکت بیمه تعاون با توجه به مأموریت سازمان مبنی بر تعالی سازمانی و بهبود مستمر فعالیت های شرکت با شرکت در اعتبارسنجی موسسه برهان موفق به کسب رتبه اعتباری -BBB شد.

این شرکت در اعتبارسنجی موسسه برهان مجدداً شرکت کرده و موفق به تمدید رتبه اعتباری -BBB خود شد؛ ارزیابی این موسسه در محورهایی نظیر «جایگاه رقابتی؛ مدیریت ریسک؛ عوامل تعدیل گر» با زیرشاخه های متعدد صورت پذیرفته است که در ادامه بخشی از گزارش ۶۵ صفحه ای این موسسه خواهد آمد:

تنوع قراردادی و درآمدی

بررسی ساختار ترکیب درآمدی بیمه تعاون از لحاظ حق بیمه تولیدی در سال 1400، حاکی از آن است که تمرکز شرکت بر رشته های شخص ثالث و مازاد (35 درصد)، درمان (23 درصد) و زندگی (13 درصد) بوده و این رشته ها 71 درصد از کل حق بیمه تولیدی را به خود اختصاص داده اند.

گفتنی است که با توجه به آخرین سالنامه منتشر شده بیمه مرکزی مربوط به سال 1400، بیمه تعاون 537 هزار و 875 عدد بیمه نامه صادر کرده است.

رضایت مشتریان

بیمه تعاون برای ارزیابی رضایت مشتریان خود از استانداردها و فرآیند مشخصی استفاده کرده و برای رضایت سنجی مشتریان طبق استاندارد ایزو 10004 و برای رسیدگی به شکایات طبق استاندارد ایزو 10002 عمل می کند.

بر اساس فرآیند تعریف شده در بیمه تعاون، رضایت سنجی از مشتریان 2 روز پس از صدور بیمه نامه از طریق تماس تلفنی انجام می شود و با طرح سوالات از پیش تعیین شده، میزان رضایت مشتریان از ارائه خدمات شرکت، دریافت و ثبت خواهد شد.

بنابر اظهارات مدیران شرکت، از زمان تعیین خسارت و ثبت پرونده در حدود 24 الی 48 ساعت کاری زمان می برد تا خسارت افراد پرداخت شود. بر این اساس، حداقل 10 روز کاری پس از پرداخت خسارت، نظرسنجی صورت گرفته و میزان رضایت مشتریان از دریافت خسارت، ثبت می شود.

مشتریان شرکت می توانند از طریق روش های مختلف نظیر پرتال ثبت شکایت در وبسایت شرکت، تماس تلفنی، سامانه سنهاب بیمه مرکزی، فکس، ایمیل و شبکه های اجتماعی بیمه تعاون به ثبت شکایت های خود بپردازند.

همچنین گزارش نتایج و عملکرد شرکت در خصوص سنجش رضایت مشتریان و رسیدگی به شکایت ها به صورت ماهانه تهیه شده و به واحدهای فنی اعلام می شود.

گزارش های مذکور در جلسه شورای مدیران و با حضور مدیرعامل نیز ارائه و بررسی می شوند؛ بر اساس گزارش های نظرسنجی مشتریان در سال 1400 میزان رضایت بیمه شدگان بر اساس شاخص هایی نظیر «سرعت صدور بیمه نامه، اطلاعات ارائه شده و نحوه برخورد کارشناسان»، بیش از 90 درصد بوده است و به طور کلی عمکلرد شرکت در افزایش سطح رضایت و وفاداری مشتریان در سطح مطلوبی ارزیابی می شود.

تنوع جغرافیایی

بیمه مرکزی به صورت سالانه و با توجه به سرمایه شرکت های بیمه، سقف تعداد شعبه شرکت بیمه را تعیین می کند. بر این اساس علاوه بر دفتر مرکزی و وب سایت خدمات آنلاین، بیمه تعاون دارای 32 شعبه و 892 نمایندگی، 902 کارگزاری، 114 نمایندگی عمر و 10 باجه بوده و در 28 استان کشور فعالیت موثر دارد.

این شرکت در سراسر کشور اقدام به جذب نماینده جنرال کرده و سیاستی اتخاذ کرده که در شهرها و شهرستان های کوچک حداقل یک نماینده فعال داشته باشد.

هدف این شرکت برای تعداد نمایندگی ها در سال 1401، جذب 2 هزار نمایندگی بوده که تاکنون بالغ بر یک هزار نفر از این تعداد جذب شده اند.

کارایی عملیاتی

کارایی عملیاتی شرکت بیمه تعاون با معیار ترکیب هزینه ها سنجیده می شود که بر این اساس در بازه 1396 الی 1400، هزینه های عمومی، اداری و فروش و هزینه های کارمزد و کارمزد منافع، بیشترین سهم از هزینه های جاری شرکت را به خود اختصاص داده اند و سهم آن ها در سال 1400 به ترتیب 33 و 30 درصد بوده است.

روند هزینه کارمزد و کارمزد منافع نیز در بازه 5 ساله 1396 الی 1400 به جز در سال 1397 صعودی بوده و هزینه کارمزد کارگزاران در حدود 60 درصد از آن را به خود اختصاص داده است.

گفتنی است سهم هزینه کارمزد و کارمزد منافع از نقد حاصل از عملیات در سال 1400 در حدود 59 درصد بوده و اساساً این مبالغ بر اساس آیین نامه شماره 83 شورای عالی بیمه تعیین می شود.

کفایت سرمایه و توانگری

طی سال های 1396 الی 1400، میانگین نسبت اهرم عملیاتی در حدود 1.26 بوده که بیانگر آن است که شرکت به ازای هریک ریال حقوق صاحبان سهام، به طور متوسط 1.26 ریال درآمد خالص در سال ایجاد کرده است.

از دیگر سو با بررسی روند سودآوری در سال 1396 الی 1400، میانگین موزون 3.6 واحدی حاصل شده که بیانگر آن است که وضعیت شرکت از لحاظ کیفیت سودآوری در سطح مناسبی ارزیابی می شود.

بیمه گری

در ارزیابی بیمه گری شرکت، به بررسی روند و سطح نسبت ناخالص خسارات، نسبت خالص خسارات، نسبت ترکیبی کل و نسبت واگذاری در بازه زمانی 1396 الی 1400 پرداخته شده که به طور کلی وضعیت شرکت از لحاظ بیمه گری بالاتر از متوسط ارزیابی می شود.

گفتنی است بر اساس آخرین گزارش منتشر شده توسط بیمه مرکزی، ظرفیت مجاز نگهداری ریسک بیمه تعاون افزایش یافته و به 1440 میلیارد ریال رسیده است.

در سال 1400 حق بیمه اتکایی واگذاری 67 درصد نسبت به سال پیش از آن افزایش یافته و عمده فعالیت های اتکایی شرکت به رشته های بیمه ای آتش سوزی، باربری، کشتی، مهندسی و نفت و انرژی مربوط می شود.

مدیریت و ساختار سازمانی

در سال 1400 با هدف اطمینان از کسب دانش مورد نیاز توسط کارکنان و شبکه فروش، 69 دوره آموزشی فنی – کاربردی به میزان 1794 ساعت برای کارکنان خود در سراسر کشور برگزار کرده است.

از سال 1397 به بعد، در ماه های بهمن و اسفند هر سال، میزان رضایت کارکنان بر اساس شاخص هایی نظیر شرایط کار، حقوق و مزایا، ارتقاء همکاران، سرپرست و ویژگی شغل با تکمیل فرم های مخصوص توسط کارکنان و به صورت آنلاین مورد ارزیابی قرار می گیرد.

در سال های 1399 و 1400، سطح رضایت شغلی افراد در حدود 70 درصد بوده است. در خصوص ارزیابی عملکرد کارکنان، این امر با پیاده سازی سیستم ارزیابی در تمامی سطوح، واحدهای سازمانی و به صورت فردی و گروهی در جزئی ترین موارد مانند میزان پاسخگویی به تماس تلفنی مشتریان انجام شده است که این سیستم در ایجاد انگیزه منابع انسانی در راستای تلاش برای دستیابی به اهداف شرکت، تأثیر به سزایی داشته است.

 

روابط عمومی بیمه تعاون

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: