عضو هیات مدیره سبدگردان نوین نگر آسیا تاکید کرد:

عرضه خودرو در بورس کالا زمینه ساز تحول بنیادی در شرکت‌های خودروساز

عرضه خودرو در بورس کالا زمینه ساز تحول بنیادی در شرکت‌های خودروساز
کدخبر : 573082

چهره نگار گفت: عرضه خودرو در بورس کالا، علاوه بر مزایایی که برای بازار خودرو به همراه داشت، می‌تواند زمینه‌ساز تحول بنیادی در شرکت‌های خودروساز هم شود. بررسی آمار تولید و فروش شرکت‌های خودروساز در ۹ ماهه امسال و مقایسه آن با گزارش ۹ ماهه سال قبل، گواه این ادعاست.

اشکان چهره نگار عضو هیئت مدیره شرکت سبدگردان نوین نگر آسیا در خصوص نوسان‌های اخیر بورس بیان کرد: بازار سرمایه از منظر بنیادی پتانسیل رشد دارد و متغیرهای کلان اقتصادی از جمله نرخ تورم، نرخ ارز و قیمت جهانی کامودیتی‌ها کاملا از این بازار حمایت می‌کنند. اگر استراتژی سهامداران، سرمایه گذاری بلندمدت در این بازار باشد، حتماً بازار سهام، بازار مناسبی خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به خبر تثبیت نرخ دلار نیمایی در محدوده ۲۸,۵۰۰ تومان اظهار کرد: اولین اصل اقتصاد، قیمت‌گذاری بر اساس عرضه و تقاضای بازار است و هرگونه قیمت‌گذاری دستوری به اقتصاد کشور لطمه می‌زند. هر آنچه هم که با اصول اقتصادی همخوانی نداشته باشد، ریسکی برای بازار مربوطه خواهد بود. اینکه سیاست‌گذاران پولی تا چه زمانی قادر به تثبیت نرخ ارز خواهد بود، به منابعی که در اختیار دارند، بستگی خواهد داشت. اما به هرحال اختلاف ۲۵ الی ۳۰ درصدی بین ارز در سامانه نیما با بازار آزاد، رانت ایجاد می‌کند و تبعات قیمت‌گذاری‌های دستوری و فراهم کردن زمینه رانت را قبلا در بازار خودرو، تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی و... شاهد بوده‌ایم.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه با اشاره به عرضه موفقیت آمیز خودرو در بورس کالا گفت: عرضه خودرو در بورس کالا، علاوه بر مزایایی که برای بازار خودرو به همراه داشت، می‌تواند زمینه‌ساز تحول بنیادی در شرکت‌های خودروساز هم شود. بررسی آمار تولید و فروش شرکت‌های خودروساز در ۹ ماهه امسال و مقایسه آن با گزارش ۹ ماهه سال قبل، گواه این ادعاست.

وی افزود: نکته اینجاست که فروش خودرو در بورس کالا بر اساس رقابت در بازار صورت می‌گیرد و قیمت رقابتی خودرو در بورس کالا به نوعی از نرخ ارز جاری در کشور تاثیر می‌پذیرد. بنابراین می توان گفت خودروسازان در سایه عرضه محصولات خود در بورس کالا، از افزایش نرخ ارز در بازار آزاد هم منتفع خواهند شد و بر خلاف سنوات قبل، می‌توان از این پس خودروها را سهم‌های دلاری هم در نظر گرفت.

چهره نگار در خاتمه در مورد وضعیت صنایع کامودیتی‌محور عنوان کرد: اگرچه تحلیل‌های ضد و نقیضی از چشم‌انداز آتی قیمت جهانی کامودیتی‌ها ارائه می‌شود، اما در سال جدید میلادی، تعداد قراردادهای خرید آتی افزایش یافته و می‌توان نسبت به وضعیت بازارهای جهانی در سال ۲۰۲۳ نیز خوشبین بود.

 

سنا

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: