بانک مسکن/

 نوسازی توسط مردم راهکار مهم پاسخگویی به نیاز مسکن

 نوسازی توسط مردم راهکار مهم پاسخگویی به نیاز مسکن
کدخبر : 573133

کارشناسان مطرح می کنند که با توجه به مهیا بودن زیرساخت‌های نوسازی بافت فرسوده و استقبال مردم از طرح خودمالکی می‌توان به بخشی از نیاز مسکن در این حوزه پاسخ داد.

نوسازی بافت فرسوده شهری یکی از نیازهای مهم هم اجتماعی و هم اقتصادی کشور به ویژه در حوزه مسکن است. بازسازی شهری نیاز مهم هر جامعه‌ای است و چه از لحاظ ایمنی در مواردی مانند مقاومت در برابر زلزله و ایمن سازی محیط زندگی شهری و چه از لحاظ تامین نیاز مسکن در این بازار بسیار به آن توجه می شود.

نوسازی مردمی به دلیل وجود زیرساخت‌ها، خدمات روبنایی، زیربنایی و دیگر ظرفیت‌های بالقوه موجود در بافت‌های فرسوده بسیار مورد توجه است و بسیاری از کارشناسان آنرا یکی از راهکارهای اساسی حل مشکل نیاز مسکن در کشور عنوان می کنند.

نگاهی به برخی از آمار و ارقام از جمله میزان تسهیلات دهی بانک‌ها برای بازسازی و نوسازی مسکن در حوزه خودمالکی نشان می‌دهد می توان روی این طرح به عنوان یک راهکار جدی برای برطرف کردن نیاز مسکن توجه و کار کرد.

طرح خود مالکی به توانمندی ساکنان بافت‌های فرسوده تاکید دارد و مهمترین اقدام کننده در این خصوص خود مردم هستند؛ بدین معنی که سیاست‌ها باید به گونه‌ای باشد که مالکان بافت‌های فرسوده خودشان برای نوسازی اقدام کنند.

طرح خود مالکی طرحی موفق بوده است و این پروژه در مسکن مهر اجرایی شد. در این طرح زمین از سوی مردم است و دولت کمک می‌کند تا واحدهایی ساخته شود.

در همین رابطه سید محسن فاضلیان عضو هیات مدیره بانک مسکن با اشاره به اینکه عمده اقدامات تامین مالی طرح نهضت ملی مسکن در این بانک به عنوان یک بانک توسعه‌ای و تخصصی در حوزه مسکن به خودمالکان باز می‌گردد، گفت: «اگرچه سازمان‌ها و نهادهای متولی این حوزه اقدامات قابل توجهی انجام داده‌اند اما با نگاهی به آمار و ارقام اقدامات بانک مسکن نشان می‌دهد که کفه ترازو به سمت خودمالکان بسیار سنگین‌تر است و از این رو می‌توان به خوبی نتیجه گرفت که مردم و انبوه‌سازان برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن مصمم هستند و با وجود اینکه سازمان‌ها و نهادهای متولی در این حوزه پای کار هستند اما می‌توان برای اجرای این طرح روی مردم به خوبی حساب کرد.»

عضو هیات‌مدیره بانک مسکن مبلغ قرارداد منعقد شده خودمالکی ۶۶ هزار و ۱۲۸ واحد نهضت ملی را ۲۲ هزار ۶۴۵ میلیاردتومان عنوان کرد.

فاضلیان گفت: تاکنون از مبلغ کل ۲۲ هزار و ۶۴۵ میلیاردتومان تسهیلات خودمالکی طرح نهضت ملی مسکن ۱۳ هزار و ۱۸۳ میلیاردتومان به حساب سازندگان واریز شده است.

کارشناسان بر این باورند که طرح خودمالکی نیاز انباشته شده مسکن در بازار را کاهش می دهد و با توجه به سوابق موفقی که داشته بازهم از سوی مردم مورد استقبال قرار می گیرد و در روند ساخت و ساز تاثیر بسیار مثبتی می گذارد.

 

هیبنا

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: