رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در افتتاحیه چهارمین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران؛

در صورت رفع محدودیت ها، می توانیم به جایگاه ششمین تولیدکننده بزرگ فولاد در دنیا تبدیل شویم

در صورت رفع محدودیت ها، می توانیم به جایگاه ششمین تولیدکننده بزرگ فولاد در دنیا تبدیل شویم
کدخبر : 573210

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اشاره به اینکه البته صنعت فولاد با بی مهری های زیادی روبرو است، افزود: امروز تولیدکنندگان فولاد با چالش جدی انرژی روبرو شده اند که باعث شده نقطه سر به سر در تولید به بیش از ۷۰ درصد برسد. باید صنعتی که در این زمان کوتاه توانسته پیشرفتی چشمگیر را داشته باشد حمایت شود و در صورتی که بتوانیم محدودیت ها را رفع کنیم با استفاده از ظرفیت موجود می توانیم به جایگاه ششمین تولیدکننده بزرگ فولاد در دنیا تبدیل شویم.

بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در افتتاحیه چهارمین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران اظهار کرد: ایران در حالی به دهمین تولیدکننده فولاد جهان تبدیل شده که برخی از کالاهایی نظیر سیم خاردار در زمان جنگ از خارج از کشور تامین می‌شد.

وی گفت: هم اکنون بسیاری از واحدهای تولیدکننده فولاد در کشور بعضی از قطعات، مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز خود را از خارج کشور تأمین می‌کنند و برگزاری چنین جشنواره ای کمک می کند تا تولیدکنندگان داخلی و فولادسازان بتوانند با یکدیگر مرتبط شده و نیاز صنعت فولاد کشور را برآورده کنند. بسیاری از تولیدکنندگان و صنعتگران توانا در کشور وجود دارند که با امضای تفاهم‌نامه در این جشنواره‌ها که در سال‌های گذشته انجام شده بیش از ۴۰۰ قرارداد با ۱میلیارد دلار صرفه جویی ارزی را رقم زده است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران افزود: به طور مثال ۵۰ میلیون دلار در سال الکترود وارداتی در کشور مصرف می شود که این میزان جزء هزینه های تولید است و اگر بتوانیم بومی سازی این ماده اولیه و دیگر قطعات، تجهیزات و مواد اولیه را بومی سازی کنیم می توانیم ‌صرفه جویی ارزی قابل توجهی را رقم بزنیم.

وی خاطر نشان کرد: در سال های گذشته کاتالیست ها از برخی کشورهای خارجی تأمین می شد ولی تولید آن در کشور می تواند تحولی بزرگی را برای تولید پایدار رقم بزند. همچنین قالب های مسی نیز یکی از قطعات دیگری است بسیاری از شرکت ها آن را وارد می کنند ولی برخی از شرکت ها پای کار ایستادند و آن را ساختند. البته در این بین شرکت های بزرگ نیز باید با حمایت از تولیدکنندگان داخلی ریسک استفاده از این قطعات را داشته باشند تا صنعت فولاد کشور با بومی سازی قطعات پیشرفت پرسرعت تری داشته باشد.

سبحانی تصریح کرد: محدودیت های ارزی در کشور باعث شده تا علاوه بر تحریم ها، مشکلات شرکت ها برای تامین قطعات، تجهیزات و مواد اولیه بیشتر شود که این موضوع با حمایت شرکت های بزرگ تولیدکننده فولاد و تولیدکنندگان داخلی قطعات و تجهیزات قابل حل است. در صورتی که همه این عزیزان همت کنند به زودی صنعت فولاد کشور از واردات این کالاها بی نیاز است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: فرآیند بومی سازی فرآیندی یک روزه نیست و باید به آن به صورت بلندمدت نگاه کرد. امروز در تلاشیم تا علاوه بر تامین بازار داخل که در این برنامه بلندمدت گنجانده شده وارد بازارهای منطقه نیز بشویم.

سبحانی با اشاره به اینکه البته صنعت فولاد با بی مهری های زیادی روبرو است، افزود: امروز تولیدکنندگان فولاد با چالش جدی انرژی روبرو شده اند که باعث شده نقطه سر به سر در تولید به بیش از ۷۰ درصد برسد. باید صنعتی که در این زمان کوتاه توانسته پیشرفتی چشمگیر را داشته باشد حمایت شود و در صورتی که بتوانیم محدودیت ها را رفع کنیم با استفاده از ظرفیت موجود می توانیم به جایگاه ششمین تولیدکننده بزرگ فولاد در دنیا تبدیل شویم.

وی اظهار کرد: حدود ۸۲۰ میلیون متر مکعب گاز در شبکه توزیع می شود که صنعت فولاد کمتر از ۴ درصد این میزان را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که با صرفه جویی در بسیاری از صنایع و قسمت های دیگر می توانیم کوره ها را روشن نگهداریم. در موضوع برق نیز از حدود ۶۰ هزار مگاوات، صنعت فولاد حدود ۱۰ درصد را مصرف می کند که باید محدودیت ها در این زمینه به حداقل برسد تا صنعت فولاد زمین گیر نشود.

سبحانی با اشاره به چهارمین دوره جشنواره و نمایشگاه فولاد ایران گفت: نمایشگاه تخصصی بومی سازی سبب بهم رسانی نیازها و فرصت های بومی سازی و ساخت داخل و همچنین توانمندی های سازندگان داخلی و شرکت های دانش بنیان است. در این نمایشگاه شرایطی فراهم است تا نیازها هم مطرح شود تا بتوانند طرف سازنده خود را بیابند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران ادامه داد: سازندگانی که توان ساخت داخل و مهندسی معکوس داشتند و نمیدانستند کجا از توانایی خود استفاده کنند و نیازها را شناسایی کنند، در این جشنواره مسیر خود را شناسایی کردند.

وی گفت: ما در این جشنواره هر ساله از دو بخش قدردانی به عمل می رسانیم اول از افرادی که در قالب بومی سازی کارهای قابل توجهی ارائه دادند؛ و دوم قدردانی از چهره های تاثیر گذار در صنعت فولاد می باشد.

 

ایراسین

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: