نگاهی به معاملات سومین هفته زمستانی فرابورس

ارزش معاملات خرد سهام ۱۷ درصد بالا رفت

ارزش معاملات خرد سهام 17 درصد بالا رفت
کدخبر : 573365

هفته گذشته بازارهای فرابورس شاهد رونق دادوستدها و رشد متغیرهای معاملاتی بودند که این روند بازدهی مثبت 4 درصدی را برای فعالان فرابورسی رقم زد ضمن آنکه ارزش معاملات خرد بازارهای فرابورس بالغ ‌بر 13 هزار و 650 میلیارد تومان شد که نسبت به هفته پیش از آن رشد حدود 17 درصدی را به ثبت رسانده است.

طی هفته منتهی به ۲۳ دی‌ماه آیفکس فرابورس در سطح ۲۱ هزار و ۳۳ واحد قرار گرفت و بدین ترتیب این متغیر طی هفته گذشته با رشد ۸۱۸ واحدی بازدهی ۴ درصدی را برای سرمایه‌گذاران رقم زد. همچنین در ۵ روز معاملاتی هفته گذشته ارزش بازار فرابورس ۳.۳ درصد زیاد شد و به بیش از ۲ میلیون میلیارد تومان رسید.

در معاملات هفته‌ای که گذشت، سرمایه‌گذاران بازارهای فرابورس بیش از ۴۵ میلیارد برگه انواع دارایی مالی را به ارزش بالغ‌ بر ۲۵۱ هزار میلیارد تومان در ۲ میلیون نوبت معاملاتی دست‌به‌دست کردند که نسبت به هفته ماقبل حجم معاملات ۲۰ درصد و ارزش معاملات یک درصد بالا رفت. همچنین تعداد معاملات هم رشد ۱۱ درصدی داشت.

صدرنشینی بازار اول

بررسی بازارها به تفکیک ارزش معاملات نشان می‌دهد در این مدت در میان بازارهای سهام فرابورس، بازار اول با معاملاتی به ارزش 6 هزار میلیارد تومان و رشد 33 درصدی نسبت به هفته پیش از آن، بیشترین حجم معاملات را داشته است. این در حالی بوده که در بازار دوم شاهد افت 25 درصدی ارزش معاملات بودیم، در این بازار هفته گذشته حدود 3 هزار و 700 میلیارد تومان دادوستد به ثبت رسید. بازار پایه هم طی مدت مورد بررسی با معاملاتی به ارزش 4 هزار و 630 میلیارد تومان، افت 6 درصدی را تجربه کرد.

نگاهی به سایر بازارهای فرابورس نشان می‌دهد در هفته گذشته بالغ‌بر 60 میلیارد تومان معاملات در بازار ابزارهای مشتقه ثبت شد که نسبت به هفته منتهی به 16 دی‌ماه، رشد 40 درصدی داشت.

همچنین طی این مدت در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط هم ارزش معاملاتی 18 میلیارد تومانی ثبت شد که نسبت به هفته ماقبل آن رشد 275 درصدی داشت.

ETFها جذاب شدند

در بازار ابزارهای نوین مالی هم رشد یک‌درصدی ارزش معاملات را شاهد بودیم، طی 5 روز معاملاتی هفته گذشته در این بازار 237 هزار میلیارد تومان انواع اوراق دادوستد شد که 224 هزار میلیارد تومان آن متعلق به اوراق مالی اسلامی بود.

در این بازار هفته گذشته نزدیک به 13 هزار میلیارد تومان واحد صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله خریدوفروش شد که نسبت به هفته پیش از آن، 21 درصد بیشتر بود.

۳۷درصد معاملات متعلق به ۵ صنعت

در نهایت نگاهی به آمار معاملات صنایع پیش رو در هفته گذشته نشان می‌دهد که 37 درصد معاملات خرد طی این مدت متعلق به 5 صنعت سرمایه‌گذاری‌ها، محصولات شیمیایی، هتل و رستوران، انبوه‌سازی و بانک‌ها و مؤسسات اعتباری هستند.

 

مدیریت ارتباطات فرابورس ایران

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: