معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد قشم مطرح کرد؛

پل خلیج فارس، راهگشای توسعه پرسرعت جزیره قشم

پل خلیج فارس، راهگشای توسعه پرسرعت جزیره قشم
کدخبر : 575063

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد قشم آغاز مجدد عملیات اجرایی پل خلیج فارس را، راهگشای توسعه پرسرعت و همه جانبه جزیره پهناور قشم برشمرد.

مختار گرشاسبی با اعلام این خبر گفت: موقعیت استراتژیک و راهبردی قشم در حوزه خلیج فارس موجب شده تا  تمرکز بر توسعه این جزیره در دستور کار دولت سیزدهم قرار گیرد و با فراهم ساختن این زیرساخت مهم اهتمام جدی برای توسعه همه جانبه این جزیره زیبا  دنبال می شود.

وی ادامه داد: با توجه به برنامه ریزی های در دست اقدام و انجام شده برای توسعه قشم در حوزه های منطقه از جمله حوزه نفت، گاز، پتروشیمی، تجارت دریایی، گردشگری و صنعتی و شیلات و آبزی پروری ضرورت احداث پل به عنوان حلقه مفقوده توسعه را دوچندان ساخته و امید می رود با آغاز عملیات اجرایی دوباره این پروژه به عنوان رویای چند دهه ساله مردمان جنوب کشور قطار پیشرفت قشم شتاب بیشتری بگیرد.

به گفته گرشاسبی همزمان با پیشبرد احداث پل خلیج فارس طرح توسعه بندر کاوه جزیره به عنوان دهکده کالا و پایگاه لجستیک (در پیوند با بندر شهید رجایی) در دستور کار سازمان قرار دارد تا علاوه بر تحول در اقتصاد کشور، افزایش ثبات سیاسی برای ایران در تنگه هرمز و تحکیم نام خلیج فارس باشد.

گرشاسبی تصریح کرد: از آنجایی که بسیاری از سواحل جنوبی کشور در حال حاضر توانایی پذیرش کشتی‌های بالای ۱۰۰ هزار تنی را ندارند، بلکه در آینده نیز به‌دلیل مشکلات فنی، از جمله محدودیت‌های محیطی (مانند عمق آب در بنادر) و مسائل مالی، توانایی پذیرش را نخواهند داشت در چنین شرایطی، سواحل جزیره قشم که در برخی نقاط عمقش به حدود ۴۰ متر می‌رسد این امکان را داراست که بتواند کشور را با اسکله‌ای مطابق استاندارد‌های روز دنیا برای پذیرش کشتی‌های فوق‌سنگین در این زمینه توانمند سازد.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد قشم یادآور شد: با توجه به اینکه پس از احداث پل خلیج فارس بندر کاوه به واسطه ۹۲ کیلومتر بزرگراه و ۸۶ کیلومتر راه‌آهن به خطوط سراسری حمل و نقل کشور متصل خواهد شد، می توان گفت پل سرعت انتقال کالا به ایران و از ایران به کشور‌های دیگر را به طرز قابل توجهی افزایش خواهد داد.

وی همچنین با اشاره به برنامه ریزی های انجام شده برای تبدیل قشم به هاب انرژی منطقه، افزود: ۱۷ میدان نفتی و گازی بزرگ در جزیره شناسایی شده و طرح های پالایشگاهی، پتروشیمی و نیروگاهی زیادی در دست اجراست و برای پیشبرد اجرای این طرح ها و جذب سرمایه گذار برای توسعه آنها توسعه زیرساخت های حمل و نقلی و بندر حرف نخست را می زند و امیدواریم با تکیمل این پروژه بتوان از تمام ظرفیت های جزیره در حوزه انرژی استفاده کرد.

به گفته گرشاسبی احداث پل خلیج فارس و اتصال بزرگترین جزیره ایران و خاورمیانه به سرزمین اصلی نه تنها از نظر اقتصادی برای قشم و کشور امیدبخش است بلکه در حوزه امنیتی و ثبات سیاسی نیز نقش قابل توجهی بازی خواهد کرد.

روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد قشم

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: