حسینی کوهساری:

قرض‌الحسنه، مقوله‌ای جهانی است

قرض‌الحسنه، مقوله‌ای جهانی است
کدخبر : 575216

مسئول مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه کشور گفت: مدل قرض الحسنه در تمام ادیان توحیدی و غیر توحیدی وجود دارد، در مقابل همه ادیان ربا را مذموم می‌دانند. قرض‌الحسنه یک مقوله جهانی است.

نشست تخصصی فرصت‌های نوین بانکداری قرض‌الحسنه در نظام بین‌الملل به میزبانی این بانک برگزار شد.

در این نشست حجت‌الاسلام «سید مفید حسینی کوهساری» مسئول مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه کشور، قرض‌الحسنه را با نگاه دینی بررسی کرده و گفت: مدل قرض الحسنه در تمام ادیان توحیدی و غیر توحیدی وجود دارد، در مقابل همه ادیان ربا را مذموم می‌دانند. قرض‌الحسنه یک مقوله جهانی است و در تمام دنیا فعالیت بدون ربا موجه است.

وی تأکید کرد: قرض‌الحسنه یک موضوع ارزشی است، اگر چه در ابتدای قرن بیستم، تلاش بر حذف دین از زندگی بود، اما یک بازگشت به مبنای اخلاقی و دینی را در چند سال اخیر شاهدیم و ارتباط‌های میان رشته‌ای در این زمینه مطرح شده و این بازگشت در دنیای اسلام و شیعه نیز وجود دارد.

حسینی کوهساری افزود: کشور ما در بین جامعه شیعیان جهان محوریت دارد بنابراین آن‌ها از ما الگو می‌گیرند و منتظر یک سری راهکارها برای حل امور خود هستند.

وی در همین رابطه اظهار داشت: مثلاً فرهنگ صندوق‌های قرض‌الحسنه خانگی در بین شیعیان سایر کشورها نبود، اما آن‌ها در این حوزه از ما الگو گرفتند. حتی اهل سنت نیز به این روش تمایل نشان داده‌اند؛ بنابراین قرض‌الحسنه یک موضوع راهبردی در نظام بانکداری است و برای توسعه آن در عرصه جهانی باید به ابعاد آن توجه کنیم.

مفید حسینی در ادامه گفت: در ایران فرهنگ قرض‌الحسنه به‌صورت خانوادگی به‌شدت رایج بوده و قرض‌الحسنه محدود به ۲ بانک نیست. بانکداری اسلامی در پاکستان و عربستان به شدت رایج بوده و حتی در اروپا نیز شعب بانک‌های قرض‌الحسنه وجود دارد. نیازمند نهادسازی برای فرهنگ قرض‌الحسنه هستیم و می‌شود با زیرساخت‌هایی، جذب سرمایه خارجی داشته باشیم و حتماً باید برای این موضوع برنامه‌ریزی شود.

رئیس مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه تأکید کرد: بانکداری قرض‌الحسنه زیرساخت‌های جدی تئوریک می‌خواهد چرا که هنوز یک ادبیات علمی در این حوزه نداریم یا اگر داریم ترجمه نشده است. ضرورت مطالعات جامعه‌شناسی قرض‌الحسنه، گفتمان‌سازی در دنیا، نهادسازی، بهره‌گیری از هوش مصنوعی و امضای تفاهم‌نامه‌های بین بانکی با سایر بانک‌های قرض‌الحسنه دنیا الزاماتی است که باید به آن‌ها پرداخته شود.

 

روابط عمومی و امور مشتریان بانک قرض‌الحسنه مهر ایران

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: