در پی افزایش اختلاف قیمت ارز نیما و آزاد به ۶۰ درصد؛

یارانه صنایع بورسی به بخش غیرمولد اقتصاد افزایش یافت!

یارانه صنایع بورسی به بخش غیرمولد اقتصاد افزایش یافت!
کدخبر : 575347

محسن عباسلو، مدیرعامل کارگزاری ارگ هومن گفت: یکی از مواردی که مانع رشد بازار سرمایه شده، اختلاف فاحش نرخ ارز نیمایی با نرخ‌های بازار آزاد است. نرخ دلار در سامانه نیما حدود ۲۸,۵۰۰ تومان است؛ در حالی که دلار بازار آزاد بالای ۴۵ هزار تومان است! این اختلاف تقریبا ۶۰ درصدی، نتیجه‌ای جز رانت و فساد ندارد. بررسی قیمت کالاهای نهایی در بازار نشان می‌دهد کالاهای نهایی با نرخی نزدیک به نرخ دلار آزاد به دست مصرف‌کنندگان می‌رسند و عملاً تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نهایی از سرکوب نرخ ارز در سامانه نیما منفعتی نمی‌برند و رانت این مابه‌التفاوت‌ها، نصیب دلالان می‌شود.

محسن عباسلو، مدیرعامل کارگزاری ارگ هومن در خصوص وضعیت فعلی بازار سهام بیان کرد: نسبت P/Efw بسیاری از سهم‌ها کمتر از ۵ است و معتقدم اکثر سهم‌های بازار سرمایه ارزنده هستند. اما همان‌طور که در یکی دو سال اخیر بارها تکرار شده، این بازار از بی‌اعتمادی رنج می‌برد.

وی اضافه کرد: مقایسه وضعیت بازار سرمایه در دو سال اخیر با بازارهای موازی از جمله مسکن، خودرو، طلا و ارز نشان می‌دهد این بازار بر خلاف بازارهای موازی هیچ رشدی نداشته است. بی‌ثباتی در قوانین و اظهارنظرهای ضد و نقیض مسئولان و سیاست‌گذاران در رابطه با مسائل تاثیرگذار بر روند بازار سرمایه و همینطور ناهماهنگی بین ارکان، به بازار سرمایه لطمه زده است. به طور مثال در مورد عرضه خودرو در بورس کالا، اظهارات متعددی مطرح شد که روی روند بازار سرمایه هم تاثیرگذار بود. حال آنکه بازار سرمایه، مناسب‌ترین بازار برای از بین بردن فرصت رانت و فساد و انجام معاملات عادلانه و شفاف است.

عباسلو ادامه داد: اگر سیاست‌گذاران ما به درستی نقدینگی را به سمت بازار سرمایه هدایت می‌کردند، این بازار مناسب‌ترین محل برای جذب نقدینگی و افزایش سرمایه و توسعه بنگاه‌های تولیدی و اقتصادی کشور بود؛ اما به دلیل سیاست‌گذاری‌های نامناسب در خصوص هدایت نقدینگی، بازارهای سوداگرانه بسیار جذاب‌تر از بازار سرمایه بوده‌اند.

وی ضمن انتقاد از اظهارنظر برخی مسوولان در مورد اتفاقات مربوط به بازار سرمایه، گفت: یکی از مهمترین اقداماتی که می‌تواند به بازگرداندن اعتماد به بازار سرمایه کمک کند، تعیین یک سخنگو برای اظهارنظر در خصوص اتفاقات و رویدادهای تاثیرگذار بر روند این بازار است. در حال حاضر اشخاص مختلفی از سوی وزارت صمت، بانک مرکزی، قوه قضاییه، شورای رقابت، دولت و... ممکن است در مورد مسائل تاثیرگذار بر این بازار اظهارنظر کرده و بازار را دستخوش نوسان کنند.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه با اشاره به اختلاف غیر منطقی نرخ ارز در سامانه نیما با نرخ‌های بازار آزاد عنوان کرد: یکی دیگر از مواردی کهمانع رشد بازار سرمایه شده، اختلاف فاحش نرخ ارز نیمایی با نرخ‌های بازار آزاد است. نرخ دلار در سامانه نیما حدود ۲۸,۵۰۰ تومان است؛ در حالی که دلار بازار آزاد بالای ۴۵ هزار تومان است! این اختلاف تقریبا ۶۰ درصدی، نتیجه‌ای جز رانت و فساد ندارد. بررسی قیمت کالاهای نهایی در بازار نشان می‌دهد کالاهای نهایی با نرخی نزدیک به نرخ دلار آزاد به دست مصرف‌کنندگان می‌رسند و عملاً تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نهایی از سرکوب نرخ ارز در سامانه نیما منفعتی نمی‌برند و رانت این مابه‌التفاوت‌ها، نصیب دلالان می‌شود.

عباسلو در خاتمه تصریح کرد: البته تصور نمی‌کنم این اختلاف نرخ چندان پایدار باشد و از این رو، شرکت‌ها و صنایعی که درآمدهای ارزی دارند، می توانند در میان‌مدت رشد کنند.

 

سنا

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: