یادداشت؛

نگاهی به صنعت ۱۸ میلیارددلاری ایران

نگاهی به صنعت ۱۸ میلیارددلاری ایران
کدخبر : 575470

رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی اخیر خود در جمع مردم آذربایجان شرقی فرمودند: «یک روزهایی بود که ما باور نمی‌کردیم ممکن است بعضی از پیشرفت‌ها پیش بیاید. اینکه مثلاً فرض کنید تولید فولاد به میلیون تُن برسد، اصلاً به ذهنمان خطور نمی‌ کرد.» ایراسین روند پیشرفت این صنعت را بعد از انقلاب بررسی می کند.

در کل جهان از صنعت فولاد به‌عنوان صنعت مادر یاد میشود. به‌طوری‌که اکثر کشورهای توسعه یافته و درحال‌توسعه در رتبه های بالایی تولیدکننده و مصرف‌کننده فولاد دنیا قرار دارند و این فلز حیاتی یکی از پرمصرف‌ترین فلزها در دنیا است که برای بازسازی و ایجاد زیرساخت های یک کشور استفاده می شود. به همین علت ارتباط مستقیمی بین سرانه مصرف یک کشور با توسعه‌یافتگی آن وجود دارد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی اخیر خود در جمع مردم آذربایجان شرقی فرمودند: یک روزهایی بود که ما باور نمی‌کردیم ممکن است بعضی از پیشرفت‌ها پیش بیاید. اینکه مثلاً فرض کنید تولید فولاد به میلیون تُن برسد، اصلاً به ذهنمان خطور نمی‌ کرد. برای بررسی بیشتر بد نیست روند پیشرفت این صنعت را مرور کنیم:

با نگاهی به این صنعت استراتژیک می‌توان دریافت این صنعت یکی از صنایعی بود که بعد از انقلاب اسلامی ایران رشد و توسعه فراوانی را تجربه کرد و از ظرفیت ۵۰۰ هزار تن در سال ۵۷ اکنون به ظرفیت تولید ۳۰ میلیون تُن رسیده و جهشی ۶۰ برابری داشته است.

اگر ارزش تولید فولاد در کشور را با نرخ جهانی هر تُن حدود ۶۰۰ دلار در نظر بگیریم؛ ارزش تولیدات این صنعت به ۱۸ میلیارد دلار میرسد و این یعنی اگر ما صنعت فولاد را در کشور نداشتیم سالانه میلیاردها دلار ارز از کشور خارج میشد.

اما این‌همه ماجرا نیست. ایران توانسته است در سال ۲۰۲۲ میلادی رکورددار بیشترین رشد تولید سالانه فولاد در جهان را کسب کند با رشد ۸ درصدی بالاترین میزان رشد را در بین ۱۰ تولیدکننده برتر دنیا را از آن خود کند. دستاوردی که با وجود کشورهایی همچون چین، آمریکا، روسیه، آلمان، ژاپن، کره جنوبی ارزش خود را نشان می‌دهد. اما برای دستیابی به این جایگاه قطعاً یک شرکت نقش محوری و کلیدی داشته است و آن شرکت فولاد مبارکه بزرگ‌ترین فولادساز خاورمیانه و شمال آفریقا است که با تولید ۱۰ میلیون و ۳۳۰ هزار تن، در این افتخارآفرینی سهم ۳۴ درصدی (یک‌سوم تولید کل کشور) داشته است.

شرکتی که کلنگ احداث آن در ماه‌های ابتدایی آغاز جنگ تحمیلی هشت‌ساله، بر زمین زده شد و مولود انقلاب اسلامی است و طی ۲ دهه اخیر مسیری در پیش گرفته که به اذعان کارشناسان، مسیری صحیح، اصولی و رو به پیشرفت در راستای برنامه توسعه ایران اسلامی، اسناد بالادستی توسعه در حوزه صنعت و اقتصاد و در راستای فرمایشات راهبر اصلی نظام اسلامی و رهبر معظم و فرزانه انقلاب اسلامی بوده است.

امروز به جرات می‌توان گفت فولاد مبارکه، نمونه عینی شرکتی موفق در عمل به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی است چرا که در تمامی این سال‌ها با عمل به فرامین مقام معظم رهبری نمونه عینی اقتدار ملی و اشتغال‌آفرینی، نوآوری، شکوفایی و امیدآفرینی در کشور بوده است و همواره به‌عنوان شرکتی جهان تراز در تمام عرصه‌های کمی و کیفی جز ۵ شرکت برتر کشور بوده است. به‌عنوان‌مثال این شرکت در سال جاری در رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران به‌عنوان چهارمین شرکت برتر کشور شناخته شد همچنین از نظر ارزش‌افزوده و سودآوری برترین شرکت در سال ۱۴۰۱ معرفی شد. همچنین تنها شرکت ایرانی است که موفق به کسب ۴ دوره تندیس زرین جایزه تعالی و یک دوره سطح زرین جایزه تعالی اروپا شده است.

این شرکت با تولید ورق‌های فولادی بخش عمده‌ای از نیازهای صنایع ازجمله تولیدکنندگان لوازم‌خانگی، خودروسازان، ماشین‌سازان، تجهیزات، صنایع تکمیلی و بسته‌بندی، نفت و گاز و... را تأمین می‌کند تا کشور از واردات کالاهای متعدد بی‌نیاز شود؛ همچنین با تنوع و توسعه محصولات خاص خود نقش پررنگی در اقتصاد ملی با تولید محصولات باارزش افزوده بالاتر، خودکفایی و به‌نتیجه‌رسیدن پروژه‌های استراتژیک کشور دارد و فقط امسال ۱۳ محصول جدید را تولید و به بازار عرضه کرده و تا دو سال آینده کل نیاز ورق‌های فولادی کشور را تأمین خواهد کرد.

از مهم‌ترین ویژگی‌های این مجموعه کامل‌بودن زنجیره تولید فولاد از سنگ تا رنگ است که موجب اشتغال‌زایی ۲۵ هزار نفر به‌صورت مستقیم و ۳۸۰ هزار نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در کشور شده است. همچنین هم‌اکنون در زنجیره تأمین گسترده فولاد مبارکه و شبکه گسترده مشتریان این شرکت بیش از ۳۵۰۰ تأمین‌کننده خدمات و کالا همکاری دارند که باعث شده تحریم‌های دشمن بی‌اثر شود.

در پایان می‌توان گفت عملکرد فولاد مبارکه نمادی از ثمربخشی توصیه‌های رهبر انقلاب و عملکرد قابل‌قبول سربازان این میهن در جبهه اقتصاد و صنعت است و همت، اراده و سیاست‌گذاری مدیران، کارکنان و کارگران این شرکت در اجرای فرامین رهبر معظم انقلاب اسلامی در حوزه اقتصاد و رونق اقتصادی، قابل‌دفاع و تکریم و توجه بوده و کارشناسان و برنامه‌ریزان، فولاد مبارکه را به‌عنوان الگوی مثال‌زدنی مورد الگو، آموزش، تحصیل و مدل‌سازی قرار دهند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: