معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری:

از پیشران‌های اقتصادی برای فعالیت در چنین شرایطی تشکر می‌کنم

از پیشران‌های اقتصادی برای فعالیت در چنین شرایطی تشکر می‌کنم
کدخبر : 575839

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ضمن تشکر از پیشران‌های اقتصادی برای فعالیت در شرایط فعلی اقتصاد کشور گفت: باید به مالکیت‌های فکری و معنوی توجه شود.

روح الله دهقانی فیروز آبادی معاون علمی فناوری رئیس جمهور در اولین همایش «پیشران های اقتصادی؛ فرصتی برای توسعه ملی» بیان کرد: اولین هدف شرکت در جلسه، تشکر از پیشران‌های اقتصادی است که در این شرایط فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: از آنجایی که موضوع جلسه، بحث زنجیره ارزش است، باید بگوییم وقتی یک زنجیره ارزش شکل می‌گیرد، بخش‌های بالادستی برمبنای نیازهای سخت افزاری قرار می‌گیرد. هرچه به سمت پایین می‌آییم، ارزش زیرساخت‌ها کمتر می‌شود و مفهوم دارایی‌های نامشهود پیدا می‌شود. اگرچه اقتصادی‌های پایین دست کوچکتر هستند اما بسیار پربازده هستند.

معاون رئیس جمهور افزود: ۱۰۰ شرکت برتر دنیا مانند اپل بعضا تا ۹۶ درصد ارزش شرکت‌هایشان ارزش دارایی‌های نامشهود است. حتی بعضا شرکت‌هایی هستند که ۱۱۷ درصد ارزش ان‌ها مالکیت‌های فکری است. این یک مفهوم جالبی است که بخش عمده‌ای از نقدینگی به ارزش دادن به مالکیت های غیر مشهود اختصاص یافته است.

دهقانی فیروزآبادی با تاکید بر اهمیت مالکیت‎های غیرمشهود بیان کرد: قسمت زیادی از نقدینگی امریکا را همین موضوع مالکیت های غیرمشهود تشکیل می‌دهد. دنیا دو نوع مالکیت معنوی دارد: یکی مالکیت فکری فناورانه و دیگری مالکیت فکری هنری که ما از هردو مورد محروم هستیم.

وی افزود: تا زمانی که در اقتصاد جدید و اقتصاد دانش بنیان برای بحث مالیکت فکری ارزشی ایجاد نشود، اتفاقی نخواهد افتاد. البته بنظر می‌رسد در دولت خیلی‌ از مسئولین به این موضوع پی برده‌اند.

معاون علمی فناوری رئیس جمهور در پایان اظهار داشت: در دنیای امروز صنعتی داریم مانند خودروسازی که فقط دو ماده را به قیمت ۳۰ هزار دلار میفروشد و در مقابل برخی صنایع با وجود زیرساخت‌های عظیم همان مقدار فروش را دارند. این تفاوت فاحش، نتیجه توجه به زیرساخت‌ها و مالکیت‌های معنوی است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: